Det är helt upp till TS att välja hur konservativt eller "state of the art" han vill välja cykel och cykeldelar.
Själv tycker jag att hydrauliska skivbromsar är jättebra, min nästa cykel kommer därför att ha skivbromsar, och plats för (minst) 30mm däck och skärmar, om jag har råd kommer det att bli
ST-R785-reglage annars troligen
ST-RS505.
Att påstå att ramens material skulle påverka cykelns komfort är felaktigt. Inte ens med smala däck går det att känna skillnad mellan cyklar vars ramar är av stål, alu, titan eller kolfiber.
Åtminstone om ALLA andra delar på cyklarna är likadana och om ramarna är maskerade så att fördomar och förutfattade meningar inte styr upplevelsen. Detta har testats flera ggr, ett av dessa test, med 8 olika cyklar som användes av 25 olika cyklister under två veckor, har det skrivits om
här. Hela testet finns att ladda ned gratis, 7 sidig PDF,
här.
En av förklaringarna till upplevda komfortskillnader är skillnaden mellan komponenterna som är monterade på ramen. Styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, däck och däcktryck är delar som inverkar märkabrt på komforten. En stor skillnad i komfort märktes bland sadelstolparna. En lång, tunn stolpe gav märkbart bättre komfort än en kort och tjock.
Detta har många tillverkare tagit till sig, tidigare var det vanligt med tjocka sadelstolpar på >30 (tom >31)mm på både alu och kolfiberramar medan stål och titan-ramar hade max 27,2mm stolpar.
Nuförtiden använder fler och fler 27,2mm oavsett ramens material.
Det har även kommit ett stort antal vibrationsdämpande sadelstolpar, jag har själv erfarenhet av sådana och de kan göra STOR skillnad, större skillnad än rammaterialet åtminstone.
OBS
Detta betyder INTE att det inte är ngn skillnad i komfort mellan olika cyklar.
Men det går INTE att sätta likhetstecken mellan ramens material och cykelns komfort.
Det har jag själv erfarenhet av.
För ett par år sedan cyklade jag under 1,5 vecka på tre olika cyklar med kolfiberram och gaffel,
det var STOR skillnad i (upplevd) komfort mellan de tre cyklarna.
Detta gör att när jag väljer min nästa cykel, den med hydrauliska skivbromsar jag skrev om ovan, kommer jag att fokusera på geometrin (ffa sittställningen, möjlig däcksbredd och uppträdande) INTE rammaterial.
Däremot kommer jag att välja styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, däck och däcktryck med urskiljning.
Men det är jag det, det viktigaste för TS är att hen gör ett val som hen blir nöjd med.
/Håkan