BMC Gf01 eller 02 eller?

TCyklar

Medlem
BMC Gf01 eller 02 eller?
Ånej. Inte en till köp-och-veltråd...men jo!

Som rubriken antyder har jag spanat in och fastnat för BMC gf01 och gf02.

Och nu kommer alla frågorna...gf01 eller gf02? Kolfiber väl? Vidare Shimano 105, Ultegra med eller utan batterihjälp?

Fälg- eller discbroms?

Eller ska jag tänka annorlunda? Ska jag tänka stål? Eller?

Syftet är att köpa en bekväm cykel för primärt sätt randorundor, brevetlopp och allmänna långturer på asfalt eller grus.

Budget: pengar finns. Typ.

Hjälp mig.

Om ni vill!

Senast ändrad:
BMC Gf01 eller 02 eller?
"randorundor, brevetlopp och allmänna långturer på asfalt eller grus"

Mitt eget val: Stålram, ganska högt styre, plats för ganska breda däck, kolfibergaffel, disc-bromsar, växlar utan batteri, smal brooks sadel som du sliter in.

Ritchey Swiss Cross Disc eller liknande.

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
-------------------------------------------------------
> Syftet är att köpa en bekväm cykel för
> primärt sätt randorundor, brevetlopp och
> allmänna långturer på asfalt eller grus.

GF är väl inte fel grundtyp av hoj.

Bara för att jävlas så tänker jag ge några precis motsatt råd :-)

Sittställning så du avlastar baken utan att överlasta axlar.
Vanliga bromsar eftersom jag hitintills aldrig sett en skivbroms som rullar lika lätt.
Är det mycket grus så kanske skiva är att tänka på (däckstorlek).

BMC Gf01 eller 02 eller?
Fredrik80 skrev:
> "randorundor, brevetlopp och allmänna långturer
> på asfalt eller grus"
>
> Mitt eget val: Stålram, ganska högt styre, plats
> för ganska breda däck, kolfibergaffel,
> disc-bromsar, växlar utan batteri, smal brooks
> sadel som du sliter in.
>
> Ritchey Swiss Cross Disc eller liknande.

Stål delar ju liksom folket...varför stål? Utveckla dina tankar!

BMC Gf01 eller 02 eller?
emmer skrev:
> TCyklar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Syftet är att köpa en bekväm cykel för
> > primärt sätt randorundor, brevetlopp och
> > allmänna långturer på asfalt eller grus.
>
> GF är väl inte fel grundtyp av hoj.
>
> Bara för att jävlas så tänker jag ge några
> precis motsatt råd :-)
>
> Sittställning så du avlastar baken utan att
> överlasta axlar.
> Vanliga bromsar eftersom jag hitintills aldrig
> sett en skivbroms som rullar lika lätt.
> Är det mycket grus så kanske skiva är att
> tänka på (däckstorlek).

Asch. Du jävlas inte. Gillar att få ta del av "tänk". Vanliga bromsar säger du, vad med växlar...hur tänker du där?

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
> Stål delar ju liksom folket...varför stål?
> Utveckla dina tankar!

Min cykelkarriär har pågått så länge att jag haft i princip alla sorters cyklar nu. Helstel alu-ram, HT aluram, titan helstel, titan HT, Carbon FS, Carbon HT, stål helstel... jag har prövat det mesta.

Stål och titanramar känns väldigt lika att åka på så länge de har samma rördimension, båda har ett visst inbyggt "flex" eller "giv" som jag själv kommit på att jag uppskattar väldigt mycket. Många brukar säga att titan är det materialet med bäst åkkänsla. Men som en som har ägt både titan och stål kan jag säga att det är inte många som kan skilja på välgjord stål eller titanram i ett blindtest. Känslan är till 95% samma och beror mer på hur ramen är byggd än något annat.

Visst - om man tävlar och jagar sekunder vill man inte ha något flex, då är det styvhet och power-transfer som gäller. Så då är aluminium eller carbon att föredra, men om man ska ut och åka långt och njuta och träna lite som en bi-effekt är stålram perfekt. Det är mera komfortabelt och det är en skön åk-känsla i stål. Dessutom är det snyggt med tunna stålramar.

Sedan om man pratar pengamässigt är kan det ofta bli mera pengar över till bättre hjul om man köper stål vs kolfiber. Och det är betydligt viktigare att ha bra lätta hjul än att spara vikt på ramen.

BMC Gf01 eller 02 eller?
30000kr för en shimano-105 utrustad cykel med kolfiberram är i mina ögon mycket pengar för lite cykel. Skalar man bort komponenterna så får man ju kostnaden för själva ramen och märket.

Men ett cykelköp handlar oftast om tycke och smak. När jag letade (aero) hoj så var ju inne på en BMC TMR, men den blev helt enkelt för dyr för vad jag tyckte var rimligt. Andra märken var billigare med likadan utrustning.

Men som sagt, man ska köpa det man gillar om man är överens med sig själv att det är värt pengarna. Viktigast är att man själv blir nöjd.

Det finns väldigt många cyklar att välja mellan och om Randennueur är målet, så tror jag det finns billigare cyklar som fungerar minst lika bra. Jag har cyklat på både karbonracer och aluminium-cx. Det var klart bekvämare på min CX.

BMC Gf01 eller 02 eller?
Jeppe_E skrev:
> 30000kr för en shimano-105 utrustad cykel med
> kolfiberram är i mina ögon mycket pengar för
> lite cykel. Skalar man bort komponenterna så får
> man ju kostnaden för själva ramen och märket.
>
> Men ett cykelköp handlar oftast om tycke och
> smak. När jag letade (aero) hoj så var ju inne
> på en BMC TMR, men den blev helt enkelt för dyr
> för vad jag tyckte var rimligt. Andra märken var
> billigare med likadan utrustning.
>
> Men som sagt, man ska köpa det man gillar om man
> är överens med sig själv att det är värt
> pengarna. Viktigast är att man själv blir nöjd.
>
>
> Det finns väldigt många cyklar att välja mellan
> och om Randennueur är målet, så tror jag det
> finns billigare cyklar som fungerar minst lika
> bra. Jag har cyklat på både karbonracer och
> aluminium-cx. Det var klart bekvämare på min CX.

Tack för utförligt svar! Nu till nästa fråga för har man sagt a får man ju säga b...:). Tips på bra köp (helst inte Canyon eller så för det har jag koll på...)?

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
> Som rubriken antyder har jag spanat in och fastnat
> för BMC gf01 och gf02.
>
>
> Och nu kommer alla frågorna...gf01 eller gf02?

BMC Granfondo GF01 vann en "komfortblindtest" i tidningen Tour för några år sedan. Ett test där bl.a. Trek Domane, Cannondale Supersix EVO och Specialized Roubaix fanns med
http://www.tour-magazin.de/komponenten/rahmen/komforttest-2012-rennradrahmen/a22501.html
Tour har även testat BMC Granfondo GF01 Disc, som fick
http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2014-bmc-granfondo-gf01-disc/a33069.html
Den fick bla för sadelkomforten, men de anmärkte på styret och för små bromsskivor (endast 140 mm).

> Vidare Shimano 105, Ultegra med
> eller utan batterihjälp?

Om den enda skillnaden är gruppen skulle jag välja mellan 5800(105) eller 6870(Ultegra Di2), mekaniska Ultegra är inte värt merkostnaden över 105, åtminstone inte enl mig.
Men mekaniska DA brukar kosta ungefär som 6870, och då blir valet svårare....

> Fälg- eller discbroms?
....

> Syftet är att köpa en bekväm cykel för
> primärt sätt randorundor, brevetlopp och
> allmänna långturer på asfalt eller grus.

För en randonneur kan det vara lättare att hitta ett passande reservhjul med fälgbroms (tänk: mitt i natten, regn, plats Byhåla med endast en, stängd, Kebab och Pizzeria)
Men om några år kanske det har ändrat sig.

/Håkan

BMC Gf01 eller 02 eller?
Om du ska utgå ifrån att du ska köra sönder cykeln och ska börja leta reservdelar kan du ju lika gärna sikta på en herrcykel från 60-talet direkt...

Förresten, vad är det som säger att man måste ha fungerade broms på ett nödhjul?

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
> Men växlar?

Även det har jag skrivit mina åsikter om i http://happymtb.org/forum/read.php/1/2847381/2847460#msg-2847460
Men om du väljer bort skivbromsar pga fältreparationsskäl borde väl även el-växlar gå bort av samma anledning?

> Cykel i övrigt, har du några tankar?

Sittställningen är lite speciell (läs: kort rechs och hög stack), passar den dig?

Fredrik80 skrev:
> Förresten, vad är det som säger att man måste
> ha fungerade broms på ett nödhjul?

Bakhjulet på BMCs disc-modeller har 135mm OLD, 11-delad kassett och 700C-fälg,
hur lätt är det att hitta ett sådant nödhjul?

/Håkan

BMC Gf01 eller 02 eller?
@Håkan

Då kanske han inte borde välja BMC? Annars kan man ju rulla hem på ett 26 mtb hjul också, det var väl nöd vi snackade om?

Senast ändrad:
BMC Gf01 eller 02 eller?
Om man ska använda samma resonemang för växlarna som för bromsarna så är det väl styrändsreglage som gäller? Då kan man i friktionsläge tom köra på ett reservbakhjul med fel delning på kassetten.
Mekaniska styrändsreglage från Shimano finns väl bara i DA serien desutom

BMC Gf01 eller 02 eller?
Det är helt upp till TS att välja hur konservativt eller "state of the art" han vill välja cykel och cykeldelar.
Själv tycker jag att hydrauliska skivbromsar är jättebra, min nästa cykel kommer därför att ha skivbromsar, och plats för (minst) 30mm däck och skärmar, om jag har råd kommer det att bli
ST-R785-reglage annars troligenST-RS505.

Att påstå att ramens material skulle påverka cykelns komfort är felaktigt. Inte ens med smala däck går det att känna skillnad mellan cyklar vars ramar är av stål, alu, titan eller kolfiber.

Åtminstone om ALLA andra delar på cyklarna är likadana och om ramarna är maskerade så att fördomar och förutfattade meningar inte styr upplevelsen. Detta har testats flera ggr, ett av dessa test, med 8 olika cyklar som användes av 25 olika cyklister under två veckor, har det skrivits om här. Hela testet finns att ladda ned gratis, 7 sidig PDF, här.
En av förklaringarna till upplevda komfortskillnader är skillnaden mellan komponenterna som är monterade på ramen. Styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, däck och däcktryck är delar som inverkar märkabrt på komforten. En stor skillnad i komfort märktes bland sadelstolparna. En lång, tunn stolpe gav märkbart bättre komfort än en kort och tjock.

Detta har många tillverkare tagit till sig, tidigare var det vanligt med tjocka sadelstolpar på >30 (tom >31)mm på både alu och kolfiberramar medan stål och titan-ramar hade max 27,2mm stolpar.
Nuförtiden använder fler och fler 27,2mm oavsett ramens material.
Det har även kommit ett stort antal vibrationsdämpande sadelstolpar, jag har själv erfarenhet av sådana och de kan göra STOR skillnad, större skillnad än rammaterialet åtminstone.

OBS
Detta betyder INTE att det inte är ngn skillnad i komfort mellan olika cyklar.
Men det går INTE att sätta likhetstecken mellan ramens material och cykelns komfort.
Det har jag själv erfarenhet av.
För ett par år sedan cyklade jag under 1,5 vecka på tre olika cyklar med kolfiberram och gaffel,
det var STOR skillnad i (upplevd) komfort mellan de tre cyklarna.

Detta gör att när jag väljer min nästa cykel, den med hydrauliska skivbromsar jag skrev om ovan, kommer jag att fokusera på geometrin (ffa sittställningen, möjlig däcksbredd och uppträdande) INTE rammaterial.
Däremot kommer jag att välja styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, däck och däcktryck med urskiljning.

Men det är jag det, det viktigaste för TS är att hen gör ett val som hen blir nöjd med.

/Håkan

BMC Gf01 eller 02 eller?
Raggamuffin skrev:
> Klart du är värd en BMC.
> Premiäråkte min GF02 i alu igår och den var
> trevlig.

Är precis somdu värd det bästa. Men va fan är det bästa för mig? :)

Berätta gärna mer om hur du upplever GF02.

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:

> Tack för utförligt svar! Nu till nästa fråga
> för har man sagt a får man ju säga b...:). Tips
> på bra köp (helst inte Canyon eller så för det
> har jag koll på...)?

Ja, alltså BMC GF verkar vara en utmärkt modell att cykla lite längre på. bekväm och allt det där. Det är ju mer en fråga om geometrin passar dig. Själv är jag nog ganska normalbyggd, utan att sticka ut rent måttmässigt (möjligen lite långa armar för min längd).

Söker man på rando-cyklar så får man ju "uteslutande" tips om stålcyklar, vilket förmodligen är en gammal sanning, eller byggd på det faktum att det handlar med om långfärdscykling än om den mer rendonneur-cyklingen som vi till vardags talar om, alltså distanser upp till 600k (möjligen 1000k). Men tittar man på statistiken så är 200 & 300k klart mer representerade än 400 & 600 distanserna (för att inte nämna 1000k).

Därför skulle jag vilja separera långfärdscykling (över flera dagar) och den cykling som vi normalt sett diskuterar här.

Jag resonerade såhär: Jag ville ha en ram, som inte skiljde mycket från den racer som jag normalt cyklar på (efter att ha klarat en hel brevet-serie på den, anser jag att den geometrin passar min kropp). Men jag ville att cykeln skulle klara av lite bredare däck än min racer och att den skulle vara bekväm. Valet föll på en CX, där jag bytte ut sadeln mot en brooks och pimpade den lite (kom håg, man måste trivas med sin cykel). Ville skapa en lite classic look.

IMG_2720.jpg

Det är en helt vanlig Al-ram, med Shimano Tiagra som gick lös på 8500 kr på rean, och så ytterligare några tusenlappar till pimpningen (däck, styrstam, styre, sadelstolpe och sadel). Sjukt bekväm. Har cyklat strax över 100 mil med den, inklusive en 200k brevet.

Jo, faktiskt. Det går att ta sig runt även med tiagra (även om det märks klar skillnad mot Ultegra). Det är ju inte så att man har så bråttom att växlarna måste i omedelbart bums när man cyklar +200k med inplanerade stopp.

Rent tipsmässigt, så kan jag inte bistå med modeller. Vad jag menar är att det kommer bli bra, oavsett vad du väljer (ja, inom rimliga gränser förstås).

BMC Gf01 eller 02 eller?
Jeppe_E skrev:
> Ja, alltså BMC GF verkar vara en utmärkt modell
> att cykla lite längre på. bekväm och allt det
> där. Det är ju mer en fråga om geometrin passar
> dig.

+1

> Jag ville ha en ram, som
> inte skiljde mycket från den racer som jag
> normalt cyklar på (efter att ha klarat en hel
> brevet-serie på den, anser jag att den geometrin
> passar min kropp). Men jag ville att cykeln skulle
> klara av lite bredare däck än min racer och att
> den skulle vara bekväm.

+1

/Håkan

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
> Raggamuffin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart du är värd en BMC.
> > Premiäråkte min GF02 i alu igår och den var
> > trevlig.
>
>
> Är precis somdu värd det bästa. Men va fan är
> det bästa för mig? :)
>
> Berätta gärna mer om hur du upplever GF02.

Min är ett hopplock från delar jag hade liggande så tyvärr har jag inte original specialstolpen och förmodar den är lite vassare men lång och smal ger en lugn färd, gaffeln käkar mer stötar och vibrationer än mina andra cyklar, ihop med 28mm fram och 25mm bak som såklart gör mycket för komforten. Käkar grusväg bättre än min CX:ar.

Geometrin är personlig men högt styrhuvud passar mig bra som har långa ben men korta armar då jag lättare får till min sittställning då. Vet inte om geometrin är ändrad till årets modell. Skönaste cykeln jag provat - inte den snabbaste men snabb nog förmodar jag.

Det är som nämnt en äldre modell (2013) med aluram och vi kan väl som tidigare nämnt helt stryka det där med att materialet har så mycket med komforten att göra utan utformningen. Vill man få bort roadbuzz så tycker jag man ska koncentrera sig mer på gaffeln/styre och stolpen(och såklart breda däck). Oavsett ramval så brukar det bli en kolfibergaffeln ändå..

Att bara kika på komponentnivå och jämföra var man får ett steg bättre framväxel för 2 kronor mindre är bara så jävla tråkigt. Köp den hoj hjärtat vill ha och inte hjärnan :).

BMC Gf01 eller 02 eller?
Jag känner iaf skillnad på stål/titan vs aluminiumram. Om andra inte gör det så är det klart att de kan fortsätta på aluminium, blir billigt och bra. Men det är också sant att gaffel/hjul/sadelstolpe/däck/handtag påverkar väldigt mycket också, allt påverkar helt enkelt.

BMC Gf01 eller 02 eller?
Tidningen Tour har förutom Granfondo GF01 Disc även testat både Granfondo GF01 och GF02, nedan är en liten del av testresultaten
Ram                        Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort   Komfort
                         ram/gaffel       ram     gaffel     styvhet    ram      gaffel
                           gram           Nm/°     N/mm       N/mm      N/mm      N/mm
                                         (   högre  =  bättre   )     ( lägre = bättre )
Granfondo GF01 Disc     1106/456           87      58         66          78        92
Granfondo GF01          1054/399           85      49         64          90        73 
Granfondo GF02          1217/387           93      51         59          82        78

Canyon Endurace CF       966/372          105      57         73         117        77 
Rose Xeon Team CGF      1092/316          104      51         68         119        53

Tydligen inte så stor skillnad mellan BMCs alu och kolfiber-ramar, åtminstone inte på de uppmätta egenskaperna.

Läs mer om hur Tour gör sina tester här, om tyskan skulle vara ett problem finns motsv beskrivning på engelska här.

Men testerna innehåller mkt mer än endast siffrorna ovan, dvs ladda hem dem och läs dem själv
http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/test-2014-bmc-granfondo-gf01-disc/a33069.html
http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/bmc-granfondo-gf01/a26337.html
http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/bmc-granfondo-gf02/a22743.html

/Håkan

Redigerat: La till två andra ramar att jmf med.
Canyon Endurace CF och Rose Xeon Team CGF testades i Tour 4/2015 och i Tour International 4/2015 finns det testet på engelska.

Senast ändrad:
BMC Gf01 eller 02 eller?
Jag påstod inte att jag kunde skilja på alu och kol, för det är jag inte säker på att jag kan. Inte heller mellan stål och titan för det vet jag i princip att jag inte kan. Jag pratade om att om att jag kunde känna skillnad på stål/titan vs alu/kol.

För övrigt är det rätt tråkigt att välja cykel baserat på tysk mätdata, men det kanske bara är jag.

BMC Gf01 eller 02 eller?
Jag letade cykel till ungefär samma saker som du, möjligen med mindre fokus på rando och mer fokus på mysturer ca 5-15 mil på blandat asfalt och grus, var också lite sugen på en GF01 efter att ha läst bike of the year testet i Cycling Plus - delar av testet finns här: http://www.bikeradar.com/tags/boty15/

Jag tyckte dock i slutänden att det blev rätt mycket pengar med tanke på att det inte är den enda cykeln i garaget så att säga så jag slog till på en gt grade carbon 105 istället, det var rätt stor prisskillnad, och jag är jättenöjd med den. Jag skulle idag inte köpa en cykel med fälgbromsar för körning i verkliga livet, men det är kanske bara jag... 105 duger gott för mig och en av huvudssakerna var att jag fick plats med både 35mm däck och skärmar.

BMC Gf01 eller 02 eller?
Ridley X-Trail
Norco Search
Trek Domane Disc 6.x

Kolfiber. Genomgående axlar (142x12 ; 100x15). Skivbromsar. "Komfortgeometri". Plats för lite mer gummi. Hjul med lite bredare fälgar (26-28 mm) som är TL-ready.
Då är du hyfsat framtidssäkrad.

Senast ändrad:
BMC Gf01 eller 02 eller?
Kollat in Giant Defy Advanced? Hört/läst mycket bra om den men jag kan för lite för att rekommendera den. Kan ju vara ett alternativ till GF01/02. Verkar också vara aningen billigare än BMC.

BMC Gf01 eller 02 eller?
Genesis har jag ju spanat på länge...och spanade lite till så här på juldagen. Hittade två Genesiscyklar jag spanat på innan på rea...Genesis equlibrium stainless steel med fälgbroms för dryga 18000 eller Genesis equlibrium titanium och hydrauliska skivbromsar för dryga 24000. Ännu mer beslutsångest...

BMC Gf01 eller 02 eller?
En liten insticksfråga av en novis.. Jag funderar också på att köpa en BMC till våren fast en SLR 03 oklar med växlar men vad är det för skillnad mellan GF och SLR?

BMC Gf01 eller 02 eller?
Jag testade en GF01 i somras. Jag körde en brevetserie (20, 30, 40 och 60 mil) Jotunheimen runt och lite annat smått och gott.
Som långcyklarcykel funkar den perfekt. Den är otroligt bekväm och vibrationerna försvinner helt. Om jag skulle välja mellan 01 och 02 så skulle jag nog ta 02 utan skivbromsar. Även om skivbromsarna fungerade klockrent så tycker jag att man blev lite begränsad med hjul.
Om man har tänkt sig att cykla snabbt och ryckigt så skulle jag kika på en annan cykel, typ SLR.

Här skrev jag lite om den vad jag tyckte om GF01: http://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/halvtid-med-cykeltestet-bmc-gf01.htm

BMC Gf01 eller 02 eller?
TCyklar skrev:
> Tack för alla kloka ord och inspel. Det blev
> ingen BMC utan en...

Uhm, kanske är lite jävig här men - snyggt!

Tillbaka
Topp