Grus/Asfalt däck

Grus/Asfalt däck
Compass Barlow Pass
2016-03-1819.04.07.jpg

Grus/Asfalt däck
Jag tog mina Barlow Pass till Pakistan på chansning, tyvärr blir det svårt att köra fort på riktigt grova grus(sten)vägar med det höga tryck man måste ha i så smala däck för att inte få genomslag. Man studsar runt på stenarna och det blir svårt att hitta linjer och man vill gärna ha grepp för att bromsa utan att glida runt för mycket när det är långa exponerade utförslöpor med 200m stup ned till floden.

Fast det är sjukt fina däck på vanliga svenska grusvägar!

Grus/Asfalt däck
Jon Bon Pass. EL

Jag tycker de är riktigt bra. Bekväma och rullar bra. Har bara originaldäcken att jämföra med men dessa tycker jag är mycket bättre.

Dock har det tyvärr blivit nån punka men det är ju mer regel än undantag med tanke på allt sylvasst grus.

Mitt enda problem är att jag ej lyckats få dem tublless än.

Bilagor

• Diverge Carbon Enve.jpg
    Diverge Carbon Enve.jpg
    125 KB · Besök: 48
Grus/Asfalt däck
micro553 sa:
Jon Bon Pass. EL

Jag tycker de är riktigt bra. Bekväma och rullar bra. Har bara originaldäcken att jämföra med men dessa tycker jag är mycket bättre.

Dock har det tyvärr blivit nån punka men det är ju mer regel än undantag med tanke på allt sylvasst grus.

Tjusigt.
Jag har precis ägnat senaste timmen åt att montera mina Bon Jon Pass (ej EL) och medan jag till slut fick däcket fram att sluta tätt efter att jag låtit Caffelatex täcka alla läckor (det pös ur varenda skarv i däcksidorna) så fick jag aldrig luft i bakdäcket då det vägrade hoppa upp på kanterna.
När jag till slut gav upp och tänkte sätta i slang så såg jag till min förvåning att Velo Vitality skickat mig fel däck. Däcket jag brottats med var ett 38mm Barlow Pass.

Hoppas nu på att få ett Bon Jon till skickat...

Grus/Asfalt däck
leffo sa:
lundatok sa:

Trevligt, hur känns de? Är det EL? Värt priset?
De känns väldigt tunna och fina, inte extralight. Oklart om de är värda priset, eller om det är mer att sminka grisen. Ska ha dom på pendlaren och rulla lite omvägar etc så det blir mest stadspendling så jag får se hur mycket de punkar. Plan B är Conti Sportcontact i lämplig storlek.

Grus/Asfalt däck
emilh sa:
micro553 sa:
Jon Bon Pass. EL

Tjusigt.
Jag har precis ägnat senaste timmen åt att montera mina Bon Jon Pass (ej EL) och medan jag till slut fick däcket fram att sluta tätt efter att jag låtit Caffelatex täcka alla läckor (det pös ur varenda skarv i däcksidorna) så fick jag aldrig luft i bakdäcket då det vägrade hoppa upp på kanterna.
När jag till slut gav upp och tänkte sätta i slang så såg jag till min förvåning att Velo Vitality skickat mig fel däck. Däcket jag brottats med var ett 38mm Barlow Pass.

Hoppas nu på att få ett Bon Jon till skickat...

De svarade mig snabbt när jag mailade om tubless problematiken.

Ska tusan dubbelkolla mina däck men är 99% på att det är rätt.

Gjorde ett nytt försök att få dem slanglösa igår med kompressor.

Lyckades inte.

Blir tokig. Då jag nu försökt följande
Med vätska i och fotpump tejpade med Caffe tejp
Utan vätska med borttagna fälgband och omtejpade med Stan´s
Utan vätska med kompressor

Kvar att göra är såpvattna däcksidorna (tips från Compass)

Grus/Asfalt däck
micro553 sa:
De svarade mig snabbt när jag mailade om tubless problematiken.

Ska tusan dubbelkolla mina däck men är 99% på att det är rätt.

Gjorde ett nytt försök att få dem slanglösa igår med kompressor.

Lyckades inte.

Blir tokig. Då jag nu försökt följande
Med vätska i och fotpump tejpade med Caffe tejp
Utan vätska med borttagna fälgband och omtejpade med Stan´s
Utan vätska med kompressor

Kvar att göra är såpvattna däcksidorna (tips från Compass)

Jodå, de svarade ganska omgående på mitt mail och skickar mig ett Bon Jon Pass till.

Det enda jag behövde göra för att få mitt framdäck att poppa var att lyfta/massera upp kanterna på klacken och sedan ta några snabba/kraftiga tag med golvpumpen. Detta på DT Swiss R24 db-hjul med ett lager DT Swiss tejp.

Grus/Asfalt däck
eketjall sa:
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:
Hur fort sliter man ut CX Speed om man kör 50% asfalt?

Det beror på hur hårt tryck du kör. De slits snabbt om du kör asfalt och 6 bar och mer, men de går fort som attan då :)

Skulle tro att de håller 400 - 500 mil. När nabbarna börjar flyta samman i mitten av slitbanan är det dags att byta. Det är då punkarisken ökar.

leffo sa:
CX speed är ett väldigt trevligt däck på alla sätt. Mönstret har slitits ut i mitten på mina efter 90mil men de har många kvar.

4.5-5.0bar känns mer rimligt för 35mm.
Vilket tryck kör man om mittenmönstret är borta redan efter 90mil (vikt på cyklisten kanske är relevant också)?

Ska väl tillägga att jag sett lite fel när jag skrev att de "slitits ut", det finns allt mönster kvar men det har kommit ner till en sträng som går längs med hela däcket och den syns väl inte när de är nya? Däcken kördes även på en annan cykel, före de 90 milen, i uppskattningsvis 30mil.

Tillbaka
Topp