Nä, nu är det dags att cykla lite. Nu med RR från dag 26

Trevligt och underhållande!
Blir också sjukt sugen på att säga upp mig, köpa ...gravel/touring/rando?cykel, och mysa runt i Österrike.

Dag tre var en fortsättning på samma tema. Jag körde ungefär denna rutt, med lite avvikelser: https://goo.gl/maps/naQYva11Lur

Det var en fin krispig morgon, ca 7 grader.
morgon.JPG

Vart man än ser tittar nån ruin ner på en.
borg3.JPG

Nästa by var Willendorf, med den berömda Venusstatuetten, men jag hittade nåt roligare:
groggbuffe.JPG

Undrade hur det kan tänkas funka här? Har de inga alkisar i Österrike? Men sen upptäckte jag bevakningen på andra sidan vägen. Jojo, det gäller att hålla fingrarna i styr.
jesus.JPG

Jag skippade hutten, det var lite väl tidigt på morgon.

Sen rullade det på mot lunch. Se där en borg!
borg4.JPG

Lunchstället jag siktade in mig på hade ruhetag på måndagar, så jag fick klättra upp till byn som låg uppe på en kulle. Men det var det klart värt. Så här kan man tex göra om man tröttnar på cykling:
gulcykel.JPG

Trodde först att det var en Wilier, men nu syns att det är en före detta Wheeler.
wheeler.JPG

Väl uppe på kullen var det ännu en pittoresk liten hauptplatz med kyrka o allt.
torg.JPG

Vill man veta vem som ägt restaurangen på 1700-talet behöver man inte undra länge.
skylt.JPG

Hade varit synd att korsa Österrike utan att ha ätit en rejäl Wienerschnitzel. Självklart med tillhörande radler.
schnitzel.JPG

radler3.JPG

Sen bar det av vidare mot väst längs Donau. Såg en linfärja som gled över så tyst o fint. Insåg att i en flod behöver man ingen motor, bara att lägga om rodret så är man igång. Fiffigt.
farja1.JPG

farja2.JPG

De bygger ordentliga sandslott här.
sandhog.JPG

Titta, en borg!
borg5.JPG

Konstiga getter.
getter.JPG

Avslutade dagen som den började. Här var det SPRIT!
spritdiskont.JPG

Det här kan bli den mest funky cykelbränna jag nånsin haft. Gissa vilket håll jag mestadels cyklar åt?
ben.JPG

Så först bygger du en cykel i lösvirke och sedan drar du ut och cyklar långtur med den = imponerande, tack för kul RR!!

Skitkul läsning. Ett önskemål dock: torka av linsen på (mobil?)kameran. Det är mer än lovligt softat centralt i de annars smarriga bilderna.

Jó utat !

Grymt bygge det där, inser plötsligt att jag saknar en skräddarsydd stålhoj...;-)
Anar att du kommer att följa våren norrut, blir nog en riktigt fin tripp.
Och jäkligt bra skriven RR i komb. med fina bilder!

Innan ryktet får för mycket fäste, jag har inte byggt ramen, bara specat och varit kreativ bollplank. Jag har även (med hjälp av bsandborg och min lillebror ) kittat hojen, samt medverkat vid monteringen.

Kameran är en linsskyddslös äventyrskamera (pentax dmc ft5). Jag försöker ha koll på att stoppa ner den i fickan med linsen utåt. Men ibland missar jag, och då blir det svettigt.

RR 4 kommer snart.

Senast ändrad:
Finfint!

Någon gång skall jag göra något liknande (alltså långtur). Jag har sagt det många gånger men någon gång så ...

Dag fyra är det nu, och det motiga börjar. Idag avverkades ungefär denna sträcka: https://goo.gl/maps/7eaoUkDr6iF2

Men om vi tar det från början var det en lika fin morgon som jag redan hunnit vänja mig vid. Men vad är detta, det fattas en borg på den där kullen!
Ingenborg.JPG

Ganska snart rullade jag in i Passau. Jag lyckades missa gränspassagen, hade väntat mig stor skylt med allehanda info om dittan och dattan, men inget. Susade bara förbi en liten tack o adjöss-skylt från Ober Österrech. Den fastnade tyvärr inte på bild. Som kompensation kommer det en vy över Passau altstadt. Finns nog en och annan borg där.
Passau1.JPG

I Passau leds man som cyklist först in på en smal liten grusväg, och sen ska man passera denna passage. Brant o trångt är bara förnamnet.
Passaupassage.JPG

Sen råkade jag navigera över en kulle isf runt den, men belönades med denna välpimpade kåk som kompensation.
Passauhus.JPG

Till slut lyckades jag krångla mig fram till rätt ställe. Ute på landet igen.
Uturpassau.JPG

Passade på att käka frulle o det fria.
Frukost.JPG

Jag följde Donau ett litet tag till efter Passau, men vid Willshofen korsade jag floden och körde en shortcut västerut. Vid bron stod den här. Vad är det med gula cyklar?
Gulcykel3.JPG

Innan jag lämnade floden helt fick jag syn på en sista borg.
Borg6.JPG

Landskapet övergick från helt öppet o platt till ett alltmer böljande kulturlandskap. Det blev en del svettig klättrande följt av snabba nedfarter. Men utan undantag kan man räkna med att det fanns en by i botten med en fyrvägskorsning, så man måste bromsa bort farten varje gång.

Vid lunchtid unnade jag mig 20 minuter siesta i en busskur. Inte för att jag var överdrivet trött, ville mest komma från solen litegrann.
Siesta.JPG

Blev lite fågelskådning på eftermiddagen. Örn:
Orn.JPG

Fasan:
Fasan.JPG

På slutet började kroppen göra sig påmind, har fått lite känningar i höger knä och hälsena. Knät kommer och går, och går att få bort med lite högre kadens. Jag behöver bara bli påmind ibland. Hälsenan däremot började lite lätt för att bli mer kännbar allt eftersom. Så nu har jag käkat lite Voltaren så får jag se hur den känns imorgon. Det ryktas om lite regn kanske, och då kan jag passa på att köra en lite kortare dag.

Hur länge kan man se fram mot trevliga RRs på kvällarna, vad är planen framöver?
Krya på dig med knät och hälsenan.

Vaknade till lätt trummande på taket, och kände att hälsenan inte är tip-top. Gav mig lite sovmorgon. Ska försöka rulla lite försiktigt, går det inte får jag hitta farbror doktor nånstans och fråga om råd.

Tanken är att ta sig till Bristol i tid till bespoked, men jag är inte ute efter självplågeri. Är det för motigt får jag ta tåget nån dag o vila lite.

Det där med hälsenor känns bekant. För mig brukar det dock mest vara att det kan vara lite ömmande/stelt ett par timmar i början av vissa dagar. Det kan komma och gå lite under en cykelsemester, en dag känns det inte alls och nästa morgon är det tillbaka. Att det blir värre under dagens lopp känns dock inte helt lovande.

Hoppas att du får ordning på det s.a. du kan fortsätta turen cyklandes hela vägen. Inverterade tåhävningar har jag tyckt mig verka en viss positiv effekt av.

Dag fem bjöd på den kortaste etappen hittils:
https://goo.gl/maps/mzG3JEY34wL2

Regnet och hälsenan fick mig att ta det extra lugnt imorse, klockan hann bli 9 innan jag till slut satt på hojen. Vid det laget började det redan spricka upp, jag fick inte en droppe på mig. Vattnet nerifrån tas förtjänstfullt hand om av skärmarna från honjo.

Inte så lovande.
Morgon2.JPG

Men snart bättre.
Morgon1.JPG

Eftersom jag var tillbaka längs Donau var borgarna tillbaka också.
Borg8.JPG

Borg7.JPG

Dagen gick i sportgrusets tecken, det bjöds på allt mellan finaste stenhårt packade till grov singel. Vet inte riktigt varför man inte asfalterar iaf ena av de två cykelbanorna som går paralellt på var sin sida floden/kanalen.
Grusvag1.JPG

Sen gäller det att se upp. Svänger man inte när skyltarna påpekar att det är lämpligt kan man lätt hamna i trångmål. Men skam den som ger sig, här ska det inte cyklas omvägar i onödan.
Kross1.JPG

Kross3.JPG
Kross2.JPG

Dagens fågelskådning, en familj gäss.
Gass.JPG

Såg en fantastiskt spännande gångbro också :
Bro2.JPG
Bro1.JPG

Dessutom fick jag prova på självdriven linfärja.
Farja3.JPG

Farja4.JPG

Här nånstans insåg jag att det inte längre var Donau jag cyklade längs, utan Europa-kanal som kopplar ihop Donau med floden Main. Jag kom till sluss efter sluss, hela vägen uppför. Men av någon anledning var det ingen trafik på kanalen. Nån båt borde jag väl få se? Lösningen på gåtan kom när jag fick se kanalarbetatna mecka med en sluss.
Kanalbygge.JPG

Hela kanalen är tydligen stängd fram till maj. Tänk på det om ni tänkt ta båten till kontinenten snart.

Till slut fick jag ändå se en båt:
Rodd.JPG

Bitvis var det ganska motigt, inte bara pga av grusväg och hälsenestrul.
Motvind.JPG

Men efter fyra dagar av medvind eller stiltje kan man knappast klaga. Jag misstänker att värre kommer vid nordsjökusten.

Här är jag vid toppen av kanalen. Det borde teoretiskt innebära att det är nedförsbacke resten av resan.
Maintopp.JPG

En liten kort bit asfalt fick jag också. Dessutom finns det säkert en borg nånstans långt där framme.
Asfalt.JPG

Jag slutade lite tidigare än vanligt, hittade en gammaldags hotell i Fürth. Lite Fawlty Towers-vibbar, inrökta nedsuttna lädersoffor, fyra nyanser av brunt. Men de har Unicum. Dessutom intogs årets kaffe, eftersom 6. april är internationella alla-måste-dricka-kaffe-dagen, ifall ni inte visste det.
Kaffe.jpg

Hälsenan hölls i schack av lite voltaren, och det känns bättre idag än igår. Jag försöker köra en full dag igen imorgon så får vi se vad händer.

Det verkar inte bli något från idag (hoppsan, igår = 5:e dagen), jag fick ett kort samtal från Gabor att han tyvärr inte har internet...
Gabors mamma

gabbeon sa:
Det verkar inte bli något från idag (hoppsan, igår = 5:e dagen), jag fick ett kort samtal från Gabor att han tyvärr inte har internet...
Gabors mamma

Tur du uppdaterar oss så vi inte blir oroliga :)

Jag vill också ha en mamma som kan hjälpa mig och skriva på forumet när jag inte har internet :)

Trevlig RR, men jag får sjukt dåliga vibbar av att cykla i Europa och ont i hälsenan. Hoppas verkligen det går bättre för dig än vad det gjorde för mig förra året.

Hallå igen, long time no see. Eftersom internet inte når hela Tyskland än får det bli dubbla rapporter idag. Börjar med gårdagens etapp: https://goo.gl/maps/YwpWwPRHCKN2

Det såg ut att bli en riktigt fin morgon igen.
Bramorgon.JPG

Men snart började mörka moln hopa sig.
Morkamoln.JPG

Jag kittade mig i regnställ och förberädde mig på det värsta. Men det blev inte värre än en halvtimmesskur. Det bev däremot mycket kallare, från 14 vid starten till kring 6 när kallfronten drog in. Men det funkade fint i regnställ, och regnet slog även ihjäl den ihållande motvinden som bitvis var kämpig.
Så jag nötte vidare. Borg!
Borg10.JPG

Just det, grusvägen som anses duga som cykelbana övergick i samband med regnet till asfalterad dito. Jag tog tacksamt emot.

Här tar Europakanal slut och floden Main börjar :
Mainnoll.JPG

Trodde det skulle vara en lätt match att bara följa floden till Rhen. Men i rutten fanns några "shortcuts" som skulle ställa till det lite.

Här är det några missnöjda bönder som inte gillar Lidl och dess kompisar. Skrattade gott åt lilla ps-et på toppen.
Bondar.JPG

Jag var så otroligt sugen att köpa, men lyckligtvis är viktbudgeten hårt reglerad.
Amigos.JPG

När man navigerar efter en rutt som google anser lämplig för cyklister kan man hamna på alla sorters konstiga platser. Tex kan det se ut så här:
Googlevag.JPG

Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Hade regnet öst ner och gyttjan nått till midjan hade jag gråtit o vänt. Men nu sken solen och marken var hyfsat torr så jag skrattade o fortsatte.

Men det handlar oftast om ganska korta bitar, här kanske en kilometer. Sen blev det rena autostradan.
Grusvag.JPG

Det var inget fel på omgivningarna.
Panotama.JPG

Det här var efter att jag lämnat Maindalen bakom mig och återigen hamnat i böljande kulturlandskap med uppför- och merförsbackar och pittoreska gamla byar.
Finby.JPG

Lite stock längs vägen.
Stock.JPG

Samt en livs levande get.
Get.JPG

Senast ändrad:
Ja, det var som du sa. Lite stelt, men smärtan är helt borta. Jag slutade med voltaten efter en dag och det håller än.

Så härligt insåg just att jag inte varit på cykelsemester på ca 26 år...Då var det Cornwall i solsken helt underbart:)

Så till idag: https://goo.gl/maps/JbZttafaFs92

Avsaknaden av internätet sparade mig en timme (eller två) på kvällen, och det skulle omvandlas till mil idag. Jag satte klockan på tidigt och la mig i tid. Vaknade till fullständigt blå himmel. Perfekt. På med kläderna, jag viste sen innan att det kan vara krispigt på morgonkvisten så jag tog på mig ordentligt som vanligt.
Men det som jag kallat krispigt förr ska hädanefter utläsas ljummen sommarkväll. Imorse var det _krispigt_ paw-rikh-titt.
Krispigt-1280x960.JPG

Snart skridskois.
Dimrok-1280x960.JPG

Garmin sa -3 och jag har ingen anledning att misstro den. Hade Potemkin vindruta hade jag fått skrapa.
Isruta-1280x960.JPG

Men eftersom jag hade lämnat Main bakom mig skulle det börja klättras ganska omgående, och det är bra om man vill hålla värmen. Lite ineffektivt dock att man måste klä av ett lager i botten, klättra upp, klä på sig igen, dundra ner till botten, repeat. På tre timmar gjorde jag tre mil, och min extra timme var uppäten.

Till slut kom jag till Bad Orb där det var marknad. Passade på att köpa frulle.
Marknad-1280x960.JPG

Snart var jag i Frankfurt. Eller Manhattan. Svårt att avgöra.
Skyline-1280x960.JPG

Här sopas det. Men framför var lika rent som bakom.
Sopa-1280x960.JPG

Till er som hoppades på att Sverige skulle vinna EM, sorry.
Em-1280x960.JPG

Cyklade uppför en ramp till en bro i form av en ögla. Utformningen gjorde mig sugen att testa om det går att ta den som en velodromkurva? Den verkar inte brantare än Falundromen.
Velodrom1-1280x960.JPG

Velodrom2-1280x960.JPG

Dagens fågelskådning, stork.
Storchen-1280x960.JPG

Dagens googlenavigering.
Cykelbana-1280x960.JPG

Dagens egen felnavigering.
Ajaj-1280x960.JPG

Sammanfattningsvis har första veckan gått över förväntan bra. Lyckas jag hålla samma takt framöver har jag ungefär en dags marginal.
Kroppen håller och cykeln är hel. Packningen är lite i överkant, men det får jag fila på till nästa tur. Igår fick jag vägt Potemkin med full packning. 28kg.
Jag har fått en helt ny respekt för de jordenrunt cyklande tjejerna.

Senast ändrad:
Tur att du har en pansarkryssare med tanke på vägvalen. ;-)

Det där med att starta tidigt och få några timmars cykling innan samhällena riktigt vaknat på allvar tycker jag är rätt skönt. I synnerhet om man gör det på en helgmorgon.

Tillbaka
Topp