Hur mycket väger era fatbikes?

BuTTuS

Aktiv medlem
Hur mycket väger era körklara fatbikes? Min ligger nu på 13,29 kilo, frågan är om jag vill gå tubeless eller om det finns något annat enkelt att spara vikt på?

Canyon Dude CF 8.0 Large
+xpedo spry pedaler
+Giant contact SL switch 2016 dropperpost 15cm
+groteska bar ends, fästen för flaska, mobil och gps
-surly slangar
-"egentejpade" fälgband
+otvättad :-)
image.jpeg

Senast ändrad:
Får nog anses vara bra om man vill ha en funktionell fatbike? Finns säkert lättare däck men vill man offra prestandan?

Har ingen aning om vad min väger (Spez Fatboy SE), men är det något man vill spara vikt på så är det däck och slang. Om du inte vill köra slanglöst så funkar det faktiskt med DH-slangar, tro't eller ej. Har inte haft några problem med det trots 4,6"-däck.

BuTTuS sa:
Hur mycket väger era körklara fatbikes? Min ligger nu på 13,29 kilo, frågan är om jag vill gå tubeless eller om det finns något annat enkelt att spara vikt på?

Canyon Dude CF 8.0 Large
+xpedo spry pedaler
-surly slangar
-"egentejpade" fälgband

Du tar säkert bort 2 kg om du skrotar dom fula barendsen ?

Canyon Dude 9.0 vikt med xtr pedaler 12.70kg

Ritchey Superlogic styre + sadelstolpe
Selle Italia SLR Titanium sadel
Ritchey WCS handtag
Specialized freeride slangar
XTR 11-34 kassett

Bilagor

• IMGP7288.JPG
    IMGP7288.JPG
    527.9 KB · Besök: 54
10.25 kg ganska avtvättad och fullt fungerande. Byggd på en Twenty2cycles Bully Al.

Tubeless borde kunna ge något som känns och lättare däck beroende på var och hur du kör. Annars är det ju ganska bra komponenter på den och lite tråkigt att byta för att spara några gram här och där.

BuTTuS sa:

Canyon Dude CF 8.0 Large
+xpedo spry pedaler
-surly slangar
-"egentejpade" fälgband

Har ett par korta Titec barends liggandes som jag gladeligen skänker till dig. Bara att PMa din adress så ligger dom snart i din brevlåda.

Mina starkt uppåtvinklade barends är för att avlasta min nacke vid lite längre turer. Om den dagen kommer när den inte längre gör ont så åker de av. Jag lovar :-)

Dudster sa:
10.25 kg ganska avtvättad och fullt fungerande. Byggd på en Twenty2cycles Bully Al.

Tubeless borde kunna ge något som känns och lättare däck beroende på var och hur du kör. Annars är det ju ganska bra komponenter på den och lite tråkigt att byta för att spara några gram här och där.

Låter som helt underbart!!!!
Kan du speca?

Stuvarn sa:

Ritchey WCS handtag
XTR 11-34 kassett
Du behöll stolpen eller är det kanske annat än 30.9 på en dude?
Snygg och ganska lätt iaf. Samma vikt som min Camber carbon på diet. Dock dropper osv. :)

NickPick sa:
Stuvarn sa:

Ritchey WCS handtag
XTR 11-34 kassett
Du behöll stolpen eller är det kanske annat än 30.9 på en dude?
Snygg och ganska lätt iaf. Samma vikt som min Camber carbon på diet. Dock dropper osv. :)

Nja hade faktiskt 2 stolpar den ena satt på min Grand Canyon som plockades av när jag sålde den! Duden har oxå diameter 30.9 på stolpen!

Surly ICT 16"
4.8" Knard
Brooks C17
Saint pedaler
Continental DH slang

Vikt: 16.4 kg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    698 KB · Besök: 53
Noobonbike sa:
Dudster sa:

Låter som helt underbart!!!!
Kan du speca?

Hitta den gamla byggspecen men jag har bytt lite saker sedan dess så allt finns det inte vikt på just nu. Den är väldigt roligt att cykla på, lite styvare gaffel skulle möjligen göra den ännu lite bättre.

Twenty2cycelsBullyweight.jpg

Bytte till Jumbo jim 4,8 snakeskin, trots tunga däck ett 1300g och ett 1400g så blev den 400g lättare.
Tidigare satt det Bud/Lou på.
Vikt nu 13,06 kg.
IMG_20160325_163523.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp