Sytips/Mektips: Egentillverkat ryggskydd.

Lejon

Aktiv medlem
Då och då tänker jag att jag borde köra med ryggskydd i skogen, men jag har alltid tyckt det är för varmt, tungt och otympligt och jag gör det därför aldrig.
Kom att tänka på att jag har en mc-jacka med ett litet löstagbart ryggskydd. Jag fulsydde helt sonika fast en (campa)ficka på ett gammalt träningslinne och nu har jag ett ryggskydd som väger cirka 100 gram och känns supersmidigt och därför kommer användas. Hoppas bilderna är tydliga!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    246.2 KB · Besök: 57
  • image.jpg
    image.jpg
    198.6 KB · Besök: 60
Uppdaterade skyddsklassen (hoppas kag) på mitt skydd genom att köpa en D3O platta Och stoppar i den i samma ficka som på bilderna.
Fortfarande mycket smidigt och jag använder den faktiskt alltid i skogen utan att tycka den hindrar.
Totalpris: 300kr

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    285.5 KB · Besök: 48
Det kanske inte är fullt så kritiskt vid trampcykelbruk men det känns ändå bra att du uppgraderade plattan. Jag tror jag har samma MC-jacka (en Bolt, månne??) och när jag köpte den sa de i affären att "vi rekommenderar verkligen att du använder ett riktigt ryggskydd istället för den där grejen".

Jo så resonerade jag också, men hade det varit tungt eller obekvämt hade jag kört vidare med version 1. Alternativet är ju som sagt inte ett vanligt ryggskydd utan snarare inget ryggskydd alls och då är version 1 ändå en stor säkerhetsförbättring.

Ärligt talat så tror jag inte det.
Det där första skyddet ger nog bekvämare landningar sålänge som landningsbanan inte är försedd med kotförskjutande/brytande föremål, men stoppar nog inte det som man MÅSTE stoppa.
Så skydd nummer ett är bekvämlighet i ofarliga rygglandningar vs obekvämlighet i form av svettig rygg.

Lejon sa:
Jo så resonerade jag också, men hade det varit tungt eller obekvämt hade jag kört vidare med version 1. Alternativet är ju som sagt inte ett vanligt ryggskydd utan snarare inget ryggskydd alls och då är version 1 ändå en stor säkerhetsförbättring.

Adam K sa:
Ärligt talat så tror jag inte det.
Det där första skyddet ger nog bekvämare landningar sålänge som landningsbanan inte är försedd med kotförskjutande/brytande föremål, men stoppar nog inte det som man MÅSTE stoppa.
Så skydd nummer ett är bekvämlighet i ofarliga rygglandningar vs obekvämlighet i form av svettig rygg.

Lejon sa:

Har du känt på ett sådant skydd någon gång?

Det finns givetvis situationer där man teoretiskt kan hävda att det skulle kunna hjälpa - de situationer där man med mycket liten marginal fick en allvarlig skada kanske man skulle klarat med bara ett halvdant skydd. (Din argumentation är likt Erik Sandbloms hjälmargumentation inte utan poänger, men man kan inte dra saker för långt tror jag. En dålig hjälm, eller ett dåligt skydd kan nog ändå vara bättre än inget skydd någon gång.)

Jag skrev ju tror och flera nog!
Och jag vände mig mot "stor säkerhetsförbättring"
Självklart kan en dålig hjälm/dåligt skydd vara bättre än ingenting, Är säkert bättre än ingenting. Frågan är vid vilken sorts krasher det slutar ge mer än ingenting och om krasherna under det är värt det eventuella obehaget att bära det.

Har inte känt på just ditt skydd No1, men det ser ut som, på både bild 1 och 2, som ett knäskydd för arbetsbyxor ungefär, och jag extrapolerar därifrån.
Skydd no2 säger jag ingenting om eftersom jag inte kan tyda det från en bild...

Adam K sa:
Jag skrev ju tror och flera nog!
Och jag vände mig mot "stor säkerhetsförbättring"
Självklart kan en dålig hjälm/dåligt skydd vara bättre än ingenting, Är säkert bättre än ingenting. Frågan är vid vilken sorts krasher det slutar ge mer än ingenting och om krasherna under det är värt det eventuella obehaget att bära det.

Har inte känt på just ditt skydd No1, men det ser ut som, på både bild 1 och 2, som ett knäskydd för arbetsbyxor ungefär, och jag extrapolerar därifrån.
Skydd no2 säger jag ingenting om eftersom jag inte kan tyda det från en bild...

Tja, båda är märkta med samma skyddsklass för ryggskydd https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor
(EN1621-2 som du kan se på bilderna.)
Kanske är jag naiv, men då vill jag ändå tro att de skyddar bättre än knäskydd i arbetsbyxor och betydligt bättre än inget alls.

Lejon sa:
Uppdaterade skyddsklassen (hoppas kag) på mitt skydd genom att köpa en D3O platta Och stoppar i den i samma ficka som på bilderna.
Fortfarande mycket smidigt och jag använder den faktiskt alltid i skogen utan att tycka den hindrar.
Totalpris: 300kr

Var köpte du plattan?
/Eric

Tillbaka
Topp