[Kalender] Randonnée 400KM Barkarby (nattstart)

Denna vill man ju inte missa. Bara tanken att få avnjuta en soluppgång vid pappersbruket i Skutskär får det att pirra i benen.

Det var en fin runda sist! Här är sträckan precis innan sträckan med dödsgruset! Jag missar denna gång tyvärr... alt att jag snabbar på, dricker bara några öl på LB s och åker till dopet i kyrkan i cykelmundering. Skulle kunna gå..

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    192.6 KB · Besök: 48
Den här verkar ju kul. Chansen att bli avhängd av några riktiga randonnörer med meritlistor långa som kaknästornet får man ju inte missa. Lägger in en så kallad brasklapp, (ungdomarna får googla det), lilla frun har en annan syn på vad som är lämpligt att hålla på med en fredagskväll och jag har inte riktigt sålt in det här ännu.

Skall jag föreslå att hon kan ställa sig någonstans utmed banan vid 5-tiden på morgonen och erbjuda varm och go mosbricka?

Förhandlingen förra året gick alldeles lysande för min del. Vi kom fram till att det är alldeles perfekt att cykla på fredag kväll när alla sover. Kanonbra upplägg på pappret, det sket sig när jag skulle vara social på lördag kväll.

JLarsson sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Är det verkligen tillåtet med organiserad service utanför kontrollerna. ;-)

I Danmark har man följande officiella tolkning av reglerna. Känner inte till att någon klubb i Sverige har utfärdat ett liknande förtydligande.

http://www.audax-club.dk/content/spørgsmålsvar-vedr-§7-i-reglerne

:)

Inkluderande till skillnad från exkluderande.

OK, så kaffe och kakor är OK. Frågan är då hur det är med en smörgås eller te ...

GoranS sa:
JLarsson sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Är det verkligen tillåtet med organiserad service utanför kontrollerna. ;-)

I Danmark har man följande officiella tolkning av reglerna. Känner inte till att någon klubb i Sverige har utfärdat ett liknande förtydligande.

http://www.audax-club.dk/content/spørgsmålsvar-vedr-§7-i-reglerne

:)

Inkluderande till skillnad från exkluderande.

OK, så kaffe och kakor är OK. Frågan är då hur det är med en smörgås eller te ...

Och mosbricka..?

Kollade nu. Teatern slutar 21.Om jag stashar cykel +ANNAT på kontoret i stan får jag ca en timme för käk och ombyte.
Att jag förväntas vara på släktträff i Småland på söndag morgon ska jag försöka glömma...

ohellstrom sa:

Fysiskt kanske... men upplägget ska ändå säljas in hos frun :D

Inte helt lätt, jag trodde att jag gjort det förra året och kom hem från en tjänsteresa uppladdad och klar. Visade sig att jag trodde fel.

Så nu sitter jag här och tror att jag har gjort ett bättre jobb i år, men vi får väl se...

Åååh. Jag som älskar nattcykling blev ju ruskigt sugen på detta, om jag nu lyckas få familjen att stanna i stan och inte dra iväg mig på annat. Rundan ser ju trevlig ut och vädret lutar ju åt minimalt med misär. Men som färsking på det här, med bara ett brutet lopp på rando-meritlistan, lite andra galna upptåg och dåligt lokalsinne, vetandes hur bråttom bigmollo & co har så inställer sig en stilla fundering på om det är någon som tänkt sig ta sig runt med ett mer humant tempo, kanske 15-16h, som skulle kunna tänka sig slå följe och hjälpa mig navigera, Randonnéens natur till trots?

Och om någon kan tänka sig förklara det smarta i det här för min fru?

Även om det oftast går att hitta sällskap och det finns en betydligt större vilja att sänka tempot lite för att någon ska hänga med så skulle skulle jag säga att du hur som helst bör var förberedd för att klara dig själv navigeringsmässigt. Hur man gör det varierar. Många kör med GPS. Själv memorerar jag rutten innan, dels för att jag inte har någon GPS och dels för att jag tycker att det är skönare att inte behöva förlita mig på någon manick som kan krångla. Ibland har jag haft en papperskarta som backup. Om jag skulle ut i långvarig nattkörning skulle jag dock förmodligen få krypa till korset och skaffa en GPS som extra stöd.

Jag brukar göra som eggepegge funderar kring. För det mesta hittar jag sällskap som GoranS skriver men någon gång har jag solocyklat ganska långt. Jag har ingen GPS men Appen "OryxMaps" till telefon fungerar utmärkt, är gratis och det går också att ladda ner banan på den. Det kör jag på som back-up.

Kort och gott håller jag med både eggepegge och GoranS.

För övrigt siktar jag på ca 16 h denna gång, jag brukar bli avhängd av tätgruppen efter 6-15 mil beroende på dagsformen och tempot :-).

MVH

Sebastian

Navigeringen under natten är väldigt lätt. Vi cyklar till Uppsala och därifrån följer vi gamla E4:an upp till Gävle. Håller tummarna för att vi får sol på afterbiken som tidigare år.

GoranS med "S" som i Stigfinnaren :-)

Förra året cyklade vi på lite mindre än 16 timmar, med ett rullsnitt på 30,5. Men det där vet man ju aldrig...det kan ju både gå fortare och långsammare. Det där med GPS.... om man inte vill investera tusentalskronor så klara sig bra med en Garmin edge 200. Jag hittade min för några hundralappar och har funkat kanon. Edgen tillsammans med ett batteripack räcker gott och väl till alla randoäventyr.

Tack för feedback. Jodå jag är helt med på att jag inte kan förlita mig på att alltid ha någon som visar vägen, och risken för solocykling. Men trivs så mycket bättre när det finns någon att byta några ord med och som man kan cykla vilse med tillsammans ;)

Jag har ju en Edge 500 som det går att ladda banan i och dessutom få fattigmans-turnbyturn på och extern extraström, så navigeringen är väl egentligen inga problem. Och bana på telefonen går ju att ha som backup. Som nybörjare känns det bara så ensamt 20 mil hemifrån om jag är... ensam. Det är väl kanske mer moraliskt stöd det handlar om än navigering. ;)

Det låter ju som Sebastian siktar på ett tempo som skulle kunna passa mig också. Hmm... nu återstår bara att lägga fram planen för fru och barn också, och det innan anmälan stänger imorrn... ;)

Jag har ett problem på min gamla Garmin Edge 800. Den har slutat visa/plinga till när jag ska byta väg. Någon randoräv som vet vad det handlar om?
Har testat med både GPX och TCX-filer och fipplat lite med inställningarna utan resultat.

Eggepegge jag siktar på att vara i mål senast kl 15 dvs 16h. Ska iväg på middag med frun på kvällen sen och det kommer nog gå bra haha. Jag kör fö Edge 200 och som jensa skriver så funkar det utmärkt.
Har detta lopp som uppvärmning inför Styrkepröven om dryga två veckor.

Den kan hantera TCX filer. Plugga in den i datorn via USB. Enheten "Garmin" dyker upp, öppna mappen Garmin/New Files. Kopiera TCX filen dit. Koppla ifrån och starta enheten. Nu finns banan under Courses (har jag för mig det heter)

Minnet i 200:an är begränsat har jag märk, man kan inte har hur många rutter som helst, man får radera vart efter..

neron sa:
Den kan hantera TCX filer. Plugga in den i datorn via USB. Enheten "Garmin" dyker upp, öppna mappen Garmin/New Files. Kopiera TCX filen dit. Koppla ifrån och starta enheten. Nu finns banan under Courses (har jag för mig det heter)

Och sedan när du cyklar? Då startar man navigering/courses?
Följdfråga, extern batteripack! Fungerar inget vidare när jag testade senast (Edge 500). Hur har ni löst det? Krävs det speciell kabel?

Till 500an funkar det fint med externt batteri om du har en OTG-kabel till garminen. Dvs en sådan du kan använda för att koppla tex ett USB-minne till telefonen. I en sådan kabel är det någon tåt som inte är ansluten som gör att 500an blir lite lurad att inte stänga av sig för laddning, utan fortsätter logga som vanligt. Den visar tom en liten notifiering som säger "extern ström ansluten". :)

För navigering i 500an går man till "träning" och "banor". Väljer banan och när man rullar iväg trycker man på start precis som vanligt. HAr för mig det fungerar på liknande/samma sätt på 200an.

Ja precis, på svenska heter den "banor". Då dyker det upp en lista med de banor som du kopierade till New Files upp. Själva banan är egentligen bara ett linje som du följer inga kartor eller annat... den kommer att pipa om du lämnar banan.

På min 200 och 810 så kan man ladda med batteripack om man har en USB kabel som inte är en "data" kabel. Jag har ingen aning om hur man vet det. man fick testa sig fram...

Oj. Frun verkade inte ha några invändningar annat än att jag är galen. Men det är sen gammalt. Betyder det att jag måste anmäla mig nu också?

Anmäld. Här kommer avdelningen korkade frågor:

- Reflexvästar har jag läst något om tidigare. Går det fint på den här rundan med en vanlig reflexväst från typ Cykelcity? Jag hade ju inte precis tänkt mig åka något annat längre lopp i år där det står någon fransman och kollar utrustningen.
- Nu ser ju navigeringen enkel ut och jag tänkte nöja mig med telefonens GPS inklusive karta på papper som backup. Kommer det ut några vägnoter också vid starten om man nu skulle få något slags trötthetssyndrom och tappa bort övriga där ute på banan?
- Finns det mosbricka på Statoil?

Mvh Ingvar

Tillbaka
Topp