Huck Norris! Polebikes fatwa mot punkade tublessdäck o knäckta fälgar...

larsaw

Aktiv medlem
Polebikes skapare Leo Kokkonen har med sitt sidoprojekt Huck Norris skapat en produkt jag tror mången enduråcyklist kommer uppskatta, det är igentligen inget nytt eftersom det använts inom MX sedan hedenhös, men detta är alltså första gången jag sett något liknande anpassat för MTB:

Titta o njut (speciellt av rallyengelskan ;) https://www.facebook.com/chuck2flat/videos/287630251597678/

"Tventisix -renkaisiin menee, mutta on itse mitattava kohta, josta leikkaa ja yhdistää."
Svarar Huck Norris på en fråga om det kommer att bli tillgängligt för 26". Kan ingen finska men visst låter det lite irriterat?

Verkar ju inte helt begåvat att använda skumplast med "öppen" struktur, som då suger åt sig gucka. Men det kanske de löser på sikt. Blir ju så om man bara stansar ut delen ur ett stort ark där bara ovan- och undersida är tät.

me.I.am sa:
"Tventisix -renkaisiin menee, mutta on itse mitattava kohta, josta leikkaa ja yhdistää."
Svarar Huck Norris på en fråga om det kommer att bli tillgängligt för 26". Kan ingen finska men visst låter det lite irriterat?

Finska tycker jag alltid låter irriterat. Och då är jag ändå halvfinne själv...
Men förmodligen är det väl bara att trimma med saxen?

Det låter tyvärr som en ytterst temporär "fix" när man läser deras FAQ.

"Q: For how long will I be able to use one?
A: It depends how low tyre pressures you run. Average user can expect that Huck Norris needs replacing once or twice during the season. This being the case if you run just little lower pressures than you use without Huck Norris. If you want to maximise the grip and run very low pressures so that tyres frequently bottom hard and cells in Huck Norris break open on those impacts, it will last you just couple of full days riding, but will save it’s cost in broken tyres. We usually replace ours after 2 long weekends of Enduro racing and practicing."

Early bird pris är tydligen 50€ för ett par och deras ordinarie pris är satt till 69€.
Känns väl "sådär" prisvärt :-/

Ett par byten så är man ju uppe på motsvarande pris som Procore.

Vernersson sa:
Det låter tyvärr som en ytterst temporär "fix" när man läser deras FAQ.

A: It depends how low tyre pressures you run. Average user can expect that Huck Norris needs replacing once or twice during the season.
...
Early bird pris är tydligen 50€ för ett par och deras ordinarie pris är satt till 69€.
Känns väl "sådär" prisvärt :-/

Oj! Ja det var ett saftigt pris för lite urklippt liggunderlag...
Men som Jofa skrev, bara namnet är ju värt att pynta för (om man får till en sticker alltså ;)

Hi! Happy to see interest in here. I'm one of the main guys behind Huck Norris. Happy to answer any questions.

One thing that clearly is not well told yet enough that material is closed cell structure and specifically made for us with material scientist. So cutting it out of camping mattress does not quite produce the same result, Huck Norris has about 3 times the impact energy damping performance to anything currently commercially available.

Hi Tapiokym!
Nice to have you here :)
When will this product hit the market do you think?
And most important, do we get a sticker!? ;D

We don't have the packaging ready yet, but we are already shipping it in sketchy looking plastic bags. Just for now, if you want to have one just PM me or send a message via the Huck Norris Facebook site. Payment is via paypal, shipping is 7€.
We should have it available in the webshop at end of next week.

Yes! You get a sticker, but that comes along at the point when we get the packaging.

Of course we are looking for retailers in Sweden, from which shops would you want to buy it from?

Jag har kört med ghettocore mer än ett par gånger nu bak på min ht och gillar det verkligen. :)
När jag körde det med alldeles för lågt tryck i ytterdäcket så att det slog ofta på tubdäcket blev det hård för ekerspänningen så att 100% idiotproof är det inte tyvärr...

Viktpåslag är runt 250-300g beroende på vilken tubdäck man använder.

Fördelen med ghettoprocore är att det håller däcket klämt melkan tubdäcket och fälgen så burping är mycket svår. Huck Norris känns inte alls lika bra på det...

Tapiokym sa:
Hi! Happy to see interest in here. I'm one of the main guys behind Huck Norris. Happy to answer any questions.

One thing that clearly is not well told yet enough that material is closed cell structure and specifically made for us with material scientist. So cutting it out of camping mattress does not quite produce the same result, Huck Norris has about 3 times the impact energy damping performance to anything currently commercially available.

Lär vara Sylomer® HD som används och det är förhållandevis dyrt, men självklart så tjänar de bra på produkten för sååå dyrt är inte råmaterialet.

@Tapiokym
A couple of questions here.

One of Procore (and systems like that) USP's is that it squeezes the tire against the side of the rim and thereby prevents burping even when running very low pressure in the tire.
How does Huck Norris address this issue?

As your FAQ says:
A: It depends how low tyre pressures you run. Average user can expect that Huck Norris needs replacing once or twice during the season. This being the case if you run just little lower pressures than you use without Huck Norris. If you want to maximise the grip and run very low pressures so that tyres frequently bottom hard and cells in Huck Norris break open on those impacts, it will last you just couple of full days riding, but will save it’s cost in broken tyres. We usually replace ours after 2 long weekends of Enduro racing and practicing."

This means that quite soon one will reach the same cost as Procore.
What are the benefits of Huck Norris that compensate for the higher cost?

BR
/Michael

(edit: grammar)

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Lär vara Sylomer® HD som används och det är förhållandevis dyrt, men självklart så tjänar de bra på produkten för sååå dyrt är inte råmaterialet.

Thanks for the tip, we are familiar with Sylomer HD. Unfortunately the lightest version of Sylomer HD would make Huck Norris four times as heavy as it is now. Also their mixture of open and closed cell structure would be an issue with tubeless sealant when material cells eventually give in after impacts. Still the structure they use is something we will keep in mind in future product development of the material we use.

Vernersson sa:
@Tapiokym

One of Procore (and systems like that) USP's is that it squeezes the tire against the side of the rim and thereby prevents burping even when running very low pressure in the tire.

As your FAQ says:

BR
/Michael

Thanks for the questions Michael!

1. Huck Norris does not prevent burping the same way as Procore or Deaneasy does, it doesn't press the sides of tyres against the rim in the same way. Huck Norris is not meant for running super low pressures. I used to run 2.35bar at the back tyre, now I can run 1.95bar at the back tyre in my enduro race bike with Huck Norris. That is the lowest pressure I'd like to run, since below that tyre folds too much when hitting berms. For the reference on the pressures, I'm 90kg and ride quite hard. I did the Åre Enduro race this year with that pressure at the back tyre, (and I would have run the same pressure even if we had done Hjulingen on SS1.)
Burping is also of course a lot related to the tyre/rim combo used. Use WTB rims and Maxxis tyres and burping is not an issue at all.

2. Benefits of Huck Norris agains Procore
- Huck Norris does not weaken the rim. Actually I don't like Procore at all, if you use something else than Huck Norris, use Deaneasy, it's much better. Main problem with Procore is that you have the high pressure directly pressing against the rim. It weakens the rim a lot. DT Swiss engineers we spoke to were cursing the Procore. You can get some idea of this by measuring the spoke tension before and after installing Procore.
- Weight, Procore is 200g, Huck Norris is 70-75g. That is 140g difference in the most weight critical place on bike.
- So much easier to install.

Tapiokym sa:
Vernersson sa:
@Tapiokym

As your FAQ says:

BR
/Michael

Thanks for the questions Michael!

1. Huck Norris does not prevent burping the same way as Procore or Deaneasy does, it doesn't press the sides of tyres against the rim in the same way. Huck Norris is not meant for running super low pressures. I used to run 2.35bar at the back tyre, now I can run 1.95bar at the back tyre in my enduro race bike with Huck Norris. That is the lowest pressure I'd like to run, since below that tyre folds too much when hitting berms. For the reference on the pressures, I'm 90kg and ride quite hard. I did the Åre Enduro race this year with that pressure at the back tyre, (and I would have run the same pressure even if we had done Hjulingen on SS1.)
Burping is also of course a lot related to the tyre/rim combo used. Use WTB rims and Maxxis tyres and burping is not an issue at all.

2. Benefits of Huck Norris agains Procore
- Huck Norris does not weaken the rim. Actually I don't like Procore at all, if you use something else than Huck Norris, use Deaneasy, it's much better. Main problem with Procore is that you have the high pressure directly pressing against the rim. It weakens the rim a lot. DT Swiss engineers we spoke to were cursing the Procore. You can get some idea of this by measuring the spoke tension before and after installing Procore.
- Weight, Procore is 200g, Huck Norris is 70-75g. That is 140g difference in the most weight critical place on bike.
- So much easier to install.

Thanks for the answers Tapiokym.

This clarifies the thoughts behind the product =)
And yes, I am aware of the drawbacks of Procore and that DT engineers are not particular fond of it.

@Vernersson är det trycket mot fälgkanten eller mot fälgbotten som är problemet?
Jag förstår att det är relaterad till den angivna max trycket. Ni nämnde ekerspänning så att det lär vara trycket mot botten av fälgen men o andra sidan har jag sett fälgtillverkare som rekommenderar lägre maxtryck desto större däck (t.ex. Här http://www.actionsports.de/en/fun-works-amride-25-disc-black-650b-1940) vilket borde betyda att det är fälgkanten som begränsar...
Hur ska man resonera?

Det verkar iaf att kolfiberfälgar tål mer maxtryck än alufälgar så att kolfälg + ghettocore borde vara win-win! :)

Det är fälgbotten som är problemet. Det höga trycket i innerslangen/ProCore trycker ihop fälgen så att ekerspänningen reduceras och därmed försvagar hjulet. Kolfiberhjul lär funka bättre än alu, men lär också påverkas.

Tack!
Varför funkar det inte att spänna om hjulet efter att man har pumpat upp innerdäcket?

Funderat lite på detta ang trycket på fälgbotten.
Vid vilket tryck från innerdäcket börjar ekerspänningen påverkas..
Frågan är också hur lågt tryck man kan gå ner på i innerdäcket innan man tappar den genomslagskyddande effekten och när det släpper trycket på kanttråden att man tappar burpskyddet.

Tarvar lite experimenterande kanske =)

happymtb.fr sa:
Tack!
Varför funkar det inte att spänna om hjulet efter att man har pumpat upp innerdäcket?

Det går säkert, men då blir förmodligen ekerspänningen sjukt hög om/när man måste släppa ut luften.

Vernersson: lite experimerandet skadar aldrig! :)
På mina 26" hjul satt fortfarande tubdäcket löst runt fälgen trots att det var ganska högt tryck i den, mitt dåligt minne säger att det var vid 6 bar att det började sitta nogorlunda tight...
27,5or lär sitta tight vid lägre tryck än så iaf.
Får se om jag orkar experimentera själv!

Makten: den höga ekerspänningen lär inte vara ett problem om hjulet inte används när luften har släppts från tubdäcket. Så tänker jag iaf...

happymtb.fr sa:
På mina 26" hjul satt fortfarande tubdäcket löst runt fälgen trots att det var ganska högt tryck i den, mitt dåligt minne säger att det var vid 6 bar att det började sitta nogorlunda tight...

Sant, lite experimenterande skadar inte =)
Minns inte vad jag har för tryck i de hjulen.
29" Pacenti DL 31 med 26mm innerbredd, men jag har för mig att procore nöp fast däcket ganska fort.

Startar mina experiment imorron :-D

Hi Tapiokym!

1. How does it affect rolling resistance, is it deformed when the wheel turnes or is there a clearance towards the tire (as is the case for Procore).

2. What plastic is the material based on, Eva, Eps-x, Pu?

Vernersson sa:
happymtb.fr sa:

Sant, lite experimenterande skadar inte =)
Minns inte vad jag har för tryck i de hjulen.
29" Pacenti DL 31 med 26mm innerbredd, men jag har för mig att procore nöp fast däcket ganska fort.

Startar mina experiment imorron :-D
Ibland kan man inte hålla sig! ;)
nu har jag experimenterat klart! :)

Jag har provat 2 tubdäck:
- Continental sprinter 22mm och 28"
- Vittoria Rally 25mm och också 28"
På 2 olika fälgar, båda i 26" förtsås!
- Mavic 521
- Pacenti DL31

Med det tunnaste tubdäck gick det att kränga av den från båda fälgar trots 10bar så att det lär inte vara nån fara för fälgen. Det också förklarar att jag burpade när jag hade den monterat på mina amride25 fälgar som är ungefär lika breda som DL31or
Det tjockare tubdäck började sitta tight vid 6 bar som jag mindes, men det satt tight mot fälgkanten och nog inte mot botten av fälgen. Tyvärr kunde jag inte gå högre i tryck eftersom detta var mitt extra tubdäck som fick hål i ventilen när den gängades och mitt fix med teflon och en mutter höll inte för mycket mer än 6 bar...

Jag lär prova 23mm Rally tubdäck i framtiden.

Ubu sa:
Hi Tapiokym!

1. How does it affect rolling resistance, is it deformed when the wheel turnes or is there a clearance towards the tire (as is the case for Procore).

2. What plastic is the material based on, Eva, Eps-x, Pu?

Hi!
1. It does not affect rolling resistance, there is clearance toward the tyre. It sits at the widest part of the tyre casing.

2. Polyethylene

Tuleeko läskipyöra renkaille myös?

p5pb13881465.jpg

Jag har några hemma nu och materialet verkar hårdare att komprimera än gröna liggunderlag. Däremot är "konstruktionen " sjuk enkel....

Jag tycker det verkar som en enkel och lätt fix....

Provar dem på min hoj i en Bikepark snarast!

En annan variant dök också upp på Pinkbike idag http://www.pinkbike.com/news/downhi...at-tire-defender-foam-inserts-first-look.html Tyngre så knappast något för stigåka.

Nu väntar jag bara på första däcket där en smal bit skum är limmad eller fast gjutet på insidan nere vid kanttråden. Eftersom den alltid kommer att hamna rätt såp borde den gå att göra mycket lättare än Huck Norris. 30g extra per däck? Helt ok!

edvin_m sa:
En annan variant dök också upp på Pinkbike idag http://www.pinkbike.com/news/downhi...at-tire-defender-foam-inserts-first-look.html Tyngre så knappast något för stigåka.

Nu väntar jag bara på första däcket där en smal bit skum är limmad eller fast gjutet på insidan nere vid kanttråden. Eftersom den alltid kommer att hamna rätt såp borde den gå att göra mycket lättare än Huck Norris. 30g extra per däck? Helt ok!

Det ärbara att fulmeka själv! Armaflex rörisolering tex och lite kontaktlim.

mikipedia_ sa:
edvin_m sa:

Det ärbara att fulmeka själv! Armaflex rörisolering tex och lite kontaktlim.

Eller fylla hjulet med mjukt polyuretanskum från närmsta konstnärsbutik istället för stansvätska....

hehe, kan ju erkänna att jag klämt på lite olika typer av skumgummi. Men jag tror inte att "vanligt" skumgummi är tillräckligt starkt, det är vä'ldigt enkelt att trycka sönder med naglarna.

edvin_m sa:
hehe, kan ju erkänna att jag klämt på lite olika typer av skumgummi. Men jag tror inte att "vanligt" skumgummi är tillräckligt starkt, det är vä'ldigt enkelt att trycka sönder med naglarna.

Dessutom lär ju dina 23 ml Stans-gucka sugas upp rätt fort!

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/schwalbe-procore-tube-set/rp-prod128958

Här är ju en lite mer beprövad variant, förstår inte varför inte den nämns mer i diskussionerna kring huck-norris. Lite tyngre dock, men verkar samtidigt förhindra burp också vilket jag ser som ett väldigt plus i kanten!

AX3L sa:
edvin_m sa:

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/schwalbe-procore-tube-set/rp-prod128958

Här är ju en lite mer beprövad variant, förstår inte varför inte den nämns mer i diskussionerna kring huck-norris. Lite tyngre dock, men verkar samtidigt förhindra burp också vilket jag ser som ett väldigt plus i kanten!

11549-S.jpg

Mindre gucka åt folket! :)
https://www.smartasaker.se/sv/artik...vtSbX1XFB3PyLeviaS2nROVDxwmFrejpyQaApH88P8HAQ

edvin_m sa:
AX3L sa:
edvin_m sa:

Mindre gucka åt folket! :)
https://www.smartasaker.se/sv/artik...vtSbX1XFB3PyLeviaS2nROVDxwmFrejpyQaApH88P8HAQ

"Rullmotståndet kan verka som något högre med solida däck än med luftdäck och kurvkänslan är en aning annorlunda men det är ingenting som påverkar cykelns egenskaper och man vänjer sig snabbt."

Om detta lär det råda delade meningar när happys expertpanel tagit sig an fallet.

Ali C har gjort egen variant och provar tämligen våldsamt, utan punkor... Om jag förstår honom rätt så hjälper den också till för att slippa burpning, då han gjort remsan så bred att den mer eller mindre ligger mot däckssidorna och trycker isär dessa.

Orkar man inte med hela så börjar själva testandet vid 6:30 ungefär.

Jag har kört med Huck Norris sen i höstas.
Det funkar kanon inga punkor sen jag satte i och det går att köra riktigt lågt tryck utan risk för hål i däcket.
Det går åt en extra skoppa gucka dock!

mikipedia_ sa:
Det är bara att fulmeka själv! Armaflex rörisolering tex och lite kontaktlim.

Bike gjorde ett test med Nobby Nic : tubeless eller rörisolering eller Huck Norris.
De testar genom att låta en bila falla ner mot ett hjul o redovisar fallhöjden som krävs för genomslag:
Med bara gucka 43,3 cm
rörisolering 55,0 cm
Huck Norris 57,5 cm

Då är min fråga: Det finns tydligen rörisolering av skumplast eller skumgummi ( Armaflex) och min magkänsla är att skumplast är lättare men skörare än skumgummi. Någon rörmokare som ev. kan bekräfta detta?
Någon tycker att man nästan skall fylla hela däcket med skumplast https://www.mtb-mag.com/en/mr-wolf-banger-tire-inserts/ men kommer guckan då åt att täta ev. hål?

Kan inte bekräfta men tror att ...

Skumgummi .
Segare tål fler genomslag .
Tyngre.
Mjukare.
Dyrare.

Skumplast. Tvärtom = bättre

Tillbaka
Topp