Långtidstest: Rose Xeon CDX Gravel

Datum:
28 april 2017 17:56

Gravel grinders, cyklocrosshojar med fläskiga däck, är hetare än gröt nuförtiden och trenden kan sannolikt locka nya utövare som annars skytt bockstyren som pesten. HappyRide beslöt sig för att långtidstesta en version av cykeltypen i händerna på en sådan utövare. Under säsongen som följer kommer en Rose Xeon CDX Gravel rulla under Björn ”Beofred” Olsson i västra Dalarnas skogar och fjäll.

Japp, årets ”pärlor-för-svin”-test avhandlar en nylanserad, kolfiberdopad fullblodscross med plats för feta däck som ska hjälpa mig att komma i någorlunda representabel form efter en lång och snörik vinter. För de läsare som hoppas på en djuplodande avhandling med initierade referenser till en uppsjö andra liknande cyklar kan jag väl säga, tyvärr inte. Jag kommer såklart rapa siffror och data men fokus för testet blir något utöver hur cykeln står sig mot andra likadana cyklar. Nämligen, går det att lära gamla hundar att sitta (trampandes jättelänge på grusvägar och sånt)? Och tycker de att det är kul?

Björn Olsson

Styrkombo från Ritchey. är bilden komponerad lite snett för att jävlas?

Det goda folket på Rose lämnade ifrån sig cykeln med orden ”Vad kul om någon riktigt kunde utsätta den för lite stryk”, något jag gladeligen tolkar som att tillverkaren har fullt förtroende för sin konstruktion. Rose är en stor tysk cykelleverantör som säljer på postorder direkt från huvudkvarteret i Bocholt. Cyklarna presenteras på hemsidan med en standardspecifikation som kunden kan ändra efter tycke och smak. För den som vill ha lite stöd i sitt val av cykel och komponenter erbjuder Rose personlig service i ett showroom i västra Stockholm, och är frekventa på mässor och events runt Sverige. Eftersom jag är lat och okunnig (och nyfiken på servicen) valde jag att konsultera Roses svenska representant inför valet av cykel. Efter ett grenmått och en kort förklaring av åkstil (jag har ingen) kom vi fram till en vettig version. Rose Xeon CDX är byggd runt en nyutvecklad kolfiberram med kapacitet för fläskiga gravel-däck. Rose själva ansåg det bäst med tvådelat vevparti istället för min egen ryggmärgskänsla 1×11, aluhjul istället för kolfiberdito (förmodligen eftersom de är billigare och jag skiter i vilket) skodda med 40-däck samt ett något ut-tiltat ”gravelstyre” i bredden 44 cm. Jag bad också om ett par spd-pedaler för att slippa flytta mina egna från stigcykeln och fick ett par halva sådana, med plattform på ena sidan och spd på andra sidan. Ryggmärgen hatar sådana pedaler men i själva verket kan de vara geniala på en cykel som i mycket övrigt också är en kompromiss. Det visade sig att cykeln vi enades över var identisk med modellen CDX Gravel 3000 på hemsidan. Jag har ändå aldrig varit het på custombyggen.

Björn Olsson

Två klingor, två flaskställ, denna hoj kan gå långt. Kombipedaler för de dagar man inte ska längre än till affären.

Men varför jag och varför denna cykel? Min tanke för våren var att komma i form tidigare än förra året. Jag bor och arbetar på ett fjäll som släpper snön sent och den enda vettiga vårcyklingen som finns tillgänglig i närområdet är mil efter mil av grusvägar. När fjället väl smält fram och torkat upp framåt sommaren finns miltals med platta stigar som erbjuder en något större utmaning för en gravel grinder än de överbyggda endurocyklar jag är van att trampa runt på. Det ska erkännas att jag för mitt inre såg en livsstilscykel i stål med ölhållare och instagramkorrekta, trendiga bikepackingväskor i canvas med läderdetaljer. En cykel att framföra i keps och skägg i goda vänners lag.

Rose Xeon CDX är en helt annan sorts hoj. Den kraftiga men lätta kolfiberramen är styv som ett spett, sittställningen är aggressiv och hela uppenbarelsen skriker om att få rastas i höga hastigheter. Drömmen om att utvärdera ”stigcyklistens bockstyrecykel” tog plötsligt en seriös och sportig vändning.

Hydrauliska skivbromsar från Shimano

För seriös och sportig är ledorden för Xeon CDX Gravel. Styrkombo från Ritchey, beprövade Shimano Ultegra-växlar och de hydrauliska skivbromsarna känns betryggande för en gammal stigcyklist. Cykeln känns vid första titt genomtänkt med smarta detaljer och kompetent speclista som gjord för stravahets i dåligt pendlarföre och Rose anger vikten på denna till ungefär 8,1 kg (vilket jag kanske och bara kanske kontrollväger senare). I detta utförande kostar hojen ca 26000 kr utan pedaler. Rose Xeon CDX finns att beställa i en mängd olika utföranden eftersom ram och gaffel är konstruerade med ganska gott om plats för däck (Rose själva uppger 42 som maxbredd men det ska nog gå att få i större sulor än så, något jag hoppas kunna återkomma till). Ramen väger enligt Rose runt 1040 gram i storlek 57 vilket nog får anses ganska lätt när man tar i beaktande att du runt samma ram kan välja att köpa en tävlingsutrustad Xeon-cross med DI2 eller SRAM Force 1×11, eller med  Randoneurutrustning som skärmar,  pakethållare och navdynamo. På pappret verkar Xeon-ramen vara en bra grund för många olika typer av svettocykling alltså, och detta ska utforskas grundligt under säsongen. Nu saknas bara barmark.

Björn Olsson

Gott om plats för däck.

Utrustning

Ram          ROSE XEON carbon 57 cm
Gaffel       High Performance Disc, 1 1/8" - 1.5", full carbon
Hjul         Rose DX1650
Däck         Schwalbe G-One EVO, 40 mm
Vevparti     Shimano Ultegra FC-6800, Compact 50/34, 172,5
Bakväxel     Shimano Ultegra 6800 GS
Kassett      Shimano Ultegra CS-6800 11-speed, 11-32
Kedja        Shimano CN-HG700 11-speed 
Framväxel    Shimano Ultegra FD-6800 
Bromsar      Shimano hydrauliska skivbromsar 160/140 mm skivor 
Sadelstolpe  ROSE RC-170 Flex Carbon 350 mm 
Sadel        Selle Italia SLR Lite Flow 
Styre        Ritchey WCS Evomax, 440 mm 
Styrlinda    fi´zi:k Microtex 
Styrstam     Ritchey WCS C220 - black matt - 90 mm 
Pedaler      Shimano PD A530 kombipedaler 
Pris         26 000 kr

Geometri

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Beofred 2017-10-14

Behövdes och behövdes. Jag hade Voltaren med mig, det gjorde mindre ont i kroppen när jag ätit en. Så för komfortens skull kanske. Jag cyklar inte så mycket på det sättet annars så kroppen var inte riktigt inkörd.

jonja 2017-10-13

Varför behövdes voltarentabletter på turen?

Der Kaiser 2017-08-08

+42! Jag blev ju sjukt jävla bikepacking-över-fjäll-sugen! Helt seriöst. ( Det kan hjälpa att min trasiga vänsterfot inte skulle klara en vanlig vandring.)

Jilster 2017-08-06

Snygg och rolig fjälltrip Beofred! Du såg ut att ha det rätt mysigt ändå ??????

Mange. 2017-08-04

Kul, jag har använt mig av restrap ramväska i både s & m med olika resultat. Ska bli intressant att höra dina åsikter =)

Beofred 2017-08-04

japp! Sparar på den lite, håll utkik efter minitestet om några veckor.

Mange. 2017-08-04

Pratade med en kompis nyligen om rose, varför konkurenten canyon alltid kommer på tal och rose inte är lika frekvent. Kul att läsa om ditt äventyr på fjället. Kommer det en packlista, eller tar du den i restrap testet?

Beofred 2017-08-04

https://happyride.se/wp-content/uploads/2017/08/Rose_Bikepacking-1-1500x720.jpg I tredje delen av testet får cykeln korsa fjäll med tung packning. Det gick både bra och dåligt. Läs om Xeon CDX som bikepackingcykel. https://happyride.se/2017/08/04/l...

skokartong 2017-06-29

Beställt en sådan här nu, hoppas på det bästa! Dock i Grön/Grå, den röda fanns inte i storlek 59 :(

Sambal Oelek 2017-06-29

huuh!? bikepacking utan touring. Blir det då att man ska få med så många bullar som möjligt på en happyride? :?