Långtidstest: Ibis Ripmo – första titt

Datum:
14 juli 2018 18:15

Ibland lanseras det cyklar som råkar veva upp en rejäl hajp, och det är nästan nervöst att ta sig an att utvärdera en sådan. Cykeln vi fått ut på test har redan vunnit en hel del uppmärksamhet och det är många på Happy som väntat på att få hem sitt förhandsbeställda exemplar. Att cykeln under Robin Wallner och Ibis Enduro World Team skördat stora framgångar i EWS har såklart spätt på intresset. Men hur beter sig hojen för en vanlig dödlig cyklist? Det ska tas reda på under sommaren, här kommer några första detaljer i korthet.

Björn Olsson

Vinnande linjer på en av Sveriges just nu mest hajpade hojar

Ibis Ripmo är en 29” endurocykel med kolfiberram. Modellen levereras av Ibis i olika pris- och komponentnivåer; NX, GX Eagle, XT, X01 och XX1.Testcykeln ifråga är en large på nivån X01 och säljs i Sverige för ca 64 000 kr. Ramen skiljer sig inte material- eller konstruktionsmässigt mellan nivåerna.

Ramen är ju grunden i varje cykel (åfan?) och sätter nivån för hur känslan i helheten upplevs. I fallet med Ripmo är Ibis tanke enligt deras egen utsago att bygga en cykel som är bra till mycket. Den går att bygga lätt, den ska vara trevlig att trampa med och den är hållbar och styv nog att vinna tävlingar på. Det sistnämnda är ju vidimerat, vikten likaså. Och för pengen borde den leverera lite livslängd, det ska vi be att få återkomma till. Mina första intryck av ramen är att Ibis verkar kunna sina grejer. Den känns lätt men inte klen, styv men inte stum och finishen är utmärkt både i stort och i detaljerna.

Björn Olsson

DW Link med inslag av bussningar

Såväl fram- som baktriangel är i kolfiber som rör sig med DW-länkar i aluminium och bakdämparen från Fox ger 145 mm slaglängd på bakaxeln. Vevlagret gängas i en aluhylsa och ISCG-fästet levereras löst, det kan du välja att ta bort om du vill slippa.  Den interna dragningen av vajerhöljena går genom rör i ramen som gör montering och service väldigt enkel.

Björn Olsson

Fox DPX2 har tre plattformslägen samt inställbar returdämpning

Gaffel och bakdämpare levereras av Fox. Gaffeln är en luftfjädrad Factory 36 med 160 mm slaglängd och har ställbar låg- och högfartskompression samt såklart returdämpning. Bakdämparen heter DPX2 och är en luftfjädrad bakdämpare med piggyback, med tre lägen på kompressionen samt ställbar returdämpning.

Björn Olsson

Tumreglage till Fox Transfer-stolpen. Enkelt och lätthittat i stök

Ripmon ifråga levererades på Ibis nivå X01 Eagle och precis det står att läsa på bakväxeln, reglaget och vevarna. Bromsarna är Shimanos XT med tvåkolvsok och 180 mm skivor, Ibis-styret i kolfiber sitter i en 40 mm lång Thomson-stam och WTB-sadeln tronar på en Fox Transfer-stolpe med 150 mm hisshöjd. Hjulen är Ibis egna med 29” fälgar i aluminium som mäter rediga 35 mm i innerbredd. Maxxis Minion DHF i fram och Agressor bak, båda mäter 2,5” i bredd och är gjorda för breda fälgar.

Björn Olsson

SRAM X0-vevar

Ibis har satsat på längd snarare än höjd på Ripmo. De har hållit sadelröret så lågt som är rimligt på samtliga modeller för att möjliggöra långa teleskopstolpar istället. Vettigt för den som är mellan två storlekar att ta den längd som känns bäst för ens åkstil. Kedjestagen mäter 435 mm och gaffelvinkeln på 65,9° är knappast flackast i klassen men det ska tas i beaktande att offset på gaffeln, alltså distansen mellan hjulaxeln och linjen som utgör gaffelvinkeln, är kortare än gängse standard. Ibis hävdar att detta ska göra gaffelvinkeln upplevt flackare men jag förstår inte hur, jag överlåter förklarandet av de detaljerna till internetcyklister. En sak som är säker är i alla fall att reach på storlek large är 471 mm och att cykeln känns rymlig men inte löjligt lång för mig. Tvärt om ger Ripmo ett smidigt och lätthanterligt intryck både upp och ner.

Björn Olsson

Thomson-stam på 40 mm och Ibis eget kolfiberstyre på 800 mm

Men så hur känns den då? Well, jättebra. I branta klättringar krävs det lite finess för att finna läget mellan överstegring och marksläpp men väl där knotar den på fint och lätt. Den relativt låga vikten, de stora hjulen och det trampeffektiva länkaget gör cykeln rapp och trevlig att cykla platt med, och utför ger den ett balanserat och samlat intryck. Och snabbt. Ruskigt snabbt. Inte på ett sånt där ”peka en generell riktning och meja genom allt i vägen”-sätt, snarare känner jag att cykeln lever upp av att hanteras av en rörlig kropp som gillar att finlira. Nu kanske det bara är min stil, men jag har ju testat bågar som är betydligt stabilare rakt igenom saker och med Ripmons lätta känsla föredrar jag att hjälpa den över stöket istället för genom det.

Cykeln var lätt att känna sig hemma på från första turen men det har tagit mig lite tid att få till dämparinställningarna som jag vill ha dem. Det var länge sedan jag cyklade med Foxdämpare och de är lite annorlunda att hitta rätt med jämfört med de Rockshoxdämpare jag frekventerat. Nu efter en månads tid känns hojjen rätt och korrekt och jag börjar förstå vad jag behöver göra för att få cykeln rätt för de olika discipliner den används till.

Björn Olsson

God balans mellan lätt och stabil och styv och snäll.

Ibis säljs i Sverige av företaget Cykelkraft som i samband med den internationella lanseringen lyckades sälja en ansenlig mängd Ripmo på förorder. Men det gick troll i leveranserna och många har fått vänta längre på sina cyklar än de räknat med. Men det är en annan historia, bäst berättad i forumtrådar. Jag återkommer inom kort med en mer detaljerad utvärdering av cykeln och vad som gått sönder, men för det behöver jag cykla lite mer på Ripmon. Till exempel när det är blött.

 

Ibis Ripmo i delar:

Gaffel Fox Float 36 Grip 2 Factory Series 160mm, 29”, 110×15
Dämpare Fox Float Performance Series, DPX2 with EVOL, 210 x 55
Hjul Ibis 938 Alloy, Ibis Hubs
Däck Maxxis Minion DHF WT Front / Aggressor WT 29” x 2.5” Rear
Bromsar Shimano XT M8000 with 180 Deore Rotors
Vevparti SRAM XO1 Eagle Carbon 32T Direct Mount. 175mm arms (170mm optional)
Bakväxel SRAM Eagle X01 12 Speed
Växelreglage SRAM Eagle X01 12 Speed
Kassett SRAM XG 1295 EAGLE 10-50T
Kedja SRAM X01 EAGLE Powerlock 12 speed chain
Styrlager Cane Creek 40 ZS44/ZS56
Handtag Lizard Skins Charger Evo
Styre Ibis 800mm Carbon
Styrstam Thomson Elite X4 Stem (40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110)
Sadelstolpe Fox Transfer Dropper Post 150mm
Sadel WTB Silverado

Ibis Ripmo i siffror:

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven. Måtto: ”Sämst när det gäller”

 

Senaste kommentarer

Krompa 2018-09-01 13:07

Pivot har tagit fram välskurna skyddslappar för liknande länkage som funkar bra mot grus och annat. Ibis borde sno.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEkD9h_uuV2H5kR6TKMv1IybgktJYehD1DHhgKmJDSgo9dgRCzbA

theBrand 2018-09-02 16:22

Varför är inte den här klistrad förresten?

magnil 2018-09-09 08:28

Ibis har skyddslapp till Ripmon med. Av någon konstig anledning monterar dom inte den från fabrik utan man får maila dem så skickar de en.

Crossmax 2018-09-09 10:38

Fast den är inte jämförbar med det Pivot har på sin hoj.