Första titt – Trek Full Stache 8

Datum:
07 augusti 2018 11:27

Det rycker sällan i baguetten hos denna förhärdade cyniker över något så så vanligt och vardagligt som en pressrelease om en ny mountainbikemodell, färgad av erfarenheten att utvecklingen masar sin stadiga gång framåt med förutsägbara millimeterförändringar och färguppdateringar som största dragare. Men så plötsligt hände nånting. Ett löfte om någonting annorlunda.

Och nyheten kom från Trek av alla företag, detta gigantiska Amerikanska cykelimperium som likt en oljetanker stävar mitt i farleden av cykelprogression medan de små nischade tillverkarna ystert och obehindrat kryssar framför och runt kolossen än på djupt vatten än på grund. Trek är ett patent-tungt företag som när de väl satsar på något, brukar få enormt genomslag. Så när de släppte nyheten om en cykel så bisarr att det pirrade till i min annars känslofrånvända kropp blev nyfikenheten plötsligt total. Det gällde den nya, gigantiska Trek Full Stache.

Björn Olsson

Full Stache 8. Finns ingen 7, finns ingen 9.

Trek Full Stache är en heldämpad 29+cykel och sådana växer inte på träd men de finns ändå några andra tillverkare som försökt sig på. Det som gör Full Stache speciell är att det är en kommersiellt tillgänglig masstillverkad 29plus-cykel gjord för riktigt aktiv och snabb utförscykling, och däri ligger grunden till min förvåning. Om Trek inte trott på en sån här produkt i långa loppet hade de antingen inte gjort den alls eller så hade de gjort en neutral, snäll turistcykelvariant för långa lugna utfärder i goda vänners lag. Men jag tror att Trek tror på konceptet, för de har gjort en hoj med helt sjuk handlingskraft.

Björn Olsson

Förhöjt kedjestag för att få plats med vevpartiet och hålla kedjestagslängden på bara 430 mm.

Testexemplaret är i storlek Large med reach på hela 485 mm, gaffelvikel på 67,4” och, wait for it, kedjestag på bara 430 mm. Det är kortare än många heldämpade vanliga 29” och denna tar ledigt 3” däck. Det har Treks ingenjörer löst genom att helt sonika dra upp kedjestaget ovanför vev och kedja. Gaffeln är en Rock Shox Pike och bakdämparen en Fox Performance Float med Treks egna lösning Reaktiv (som går att nörda in sig på om man vill). De ger vardera 130 mm slaglängd och cykeln erbjuder en i det hela taget välkomponerad lista av slitstarka, beprövade och åtminstone i teorin väl fungerande delar utan varken utsvävningar eller snik.

Björn Olsson

Sram Descendant vevparti får plats tack vare det förhöjda kedjestaget. Glöm framväxeln på denna ram.

Bromsarna är Sram Guide R, växlarna Sram GX Eagle och hjulen Bontragers nav med Sunringlés 40 mm fälgar och Bontrager XR4 29 x 3.0-däck med rejäla sidoväggar. Styrkombo, sadel och sadelstolpe är också från Bontrager, alltså Treks eget produktvarumärke.

Trek själva säljer cykeln som en slags episk äventyrsmaskin, en cykel för långa dagar eller veckor i oländig terräng och höga, branta berg. Så mer fokus på utför och fart än en bikepackingbehängd fatbike alltså, men också mer uthållig och terrängkapabel än en endurocykel. Däcken är lite klena för snö, och för grova för att vara optimala i grävda bikeparks och målgruppen för en sån här cykel känns å ena sidan rätt smal. Å andra sidan kan jag riktigt känna gurun Gary Fishers ande i tänket kring hojen. Jättelång och med stora hjul, en cykel som inte ska vinna några tävlingar utan ta sin cyklist ut på äventyr och erbjuda så maximalt med skoj under tiden. Är det inte vad mountainbike som intresse hela tiden återvänder till? Är det inte vad de flesta av oss egentligen är ute efter, och alltid har varit?

Björn Olsson

Rejält stenskydd på underröret

När lådan med cykeln kom viftade jag med svansen som en valp, men samtidigt gnagde cynikern i bakhuvudet. Det finns många i historien som byggt en hajp de inte kunnat leva upp till.

Jag hann cykla på Full Stache allt för lite, den förproducerade testcykeln kom tyvärr med ett fel och behövde skickas tillbaka ganska fort. Och visst känner jag mig en smula snuvad, för det jag hann med att prova var inte mindre än galet. Jag gav cykeln några turer hemma i Sälen och ett par heldagar på favoritstigarna i Sogndal innan meddelandet om körförbud nådde mig, och hann uppleva en helt ny typ av cykling. För mig som just börjat vänja mig med 29” och det grepp och rull det innebär över 27,5” var detta ett minst lika stort steg till. Cykeln bet sig fast på allt och vägrade släppa, de gigantiska hjulen i kombination med den frikostiga dämpningen var särdeles effektivt i den aspekten. I tillägg har Trek lyckats att med vinklar och mått skapa en cykel som blir levande, aktiv och kul även i höga farter i brant terräng. Den korta bakändan och långa fronten skapade ett självförtroende i branterna och det kändes som att cykeln svängde på en femöring mellan smala tallar, och det med förvånansvärt liten kraftansträngning från min sida. Kombinationen av grepp, rull och lekfullhet hade jag faktiskt inte förväntat mig, den uppträdde inte alls som cyklarnas motsvarighet till Exxon Valdez.

Björn Olsson

Slitvargen GX Eagle är ett säkert kort

Full Stache är inte en lätt cykel, Trek själva anger 15,4 kilo för medium utan pedaler och när jag lyfte cykeln var den märkbart tyngst i gänget. Och visst, den inbjöd inte till några sprintattacker men jag fann inga svårigheter att ta mig framåt eller uppåt på cykeln. Det goda greppet gjorde klättring på teknisk stig enkel och den roterande massan, väl i rullning, tog sig förbi det mesta av bara farten. Helt i par med vilken 29” endurohoj som helst baserat på de ca 1200 höjdmeter jag hann med på den korta tiden.

Nu är några dagar inte nog för att ge er en rättvis bild av cykeln såklart. Och jag kan se många tillfällen där Full Stache åtminstone på pappret borde komma till korta. Downhill-leder mot klockan och grävda hoppleder borde suga. Cykelvasan likaså. Kanske tisdagsrajd (i alla fall med fel grupp). Nya XCO-banan på Lugnet, alldeles säkert (men mest pga av allt hån jag skulle tvingas utstå). Ja alla tillfällen som tillbringas i luften eller i stress alltså. Men jag vet inte detta, för jag har inte hunnit prova.

Björn Olsson

Boostnav, 40 mm fälgar, 3″ däck.

Så vem ska köpa en Full Stache då, denna smalt nischade gigant?
Jag skulle vilja säga förvånansvärt många ändå. För dig som inte tävlar och sällan lämnar marken är hojen värd att titta närmare på. Du kommer fram bekvämare, fortare och säkrare och har skitkul under tiden. Du kommer säkerligen att bli en sämre cyklist med Full Stache men som med alla teknikhopp inom cykelsporten kommer du dels inte märka att det sker och dels ha skitkul medan det händer. Och i en tid med statligt subventionerad och hårt polariserande materialdopningsreform tycker jag denna variant är en ytterst trevlig mellanväg.

Fox Float-dämpare med teknik från Penske, ett Trekpatent kallat Re:aktiv.

Vill jag ha en?
Både ock. Efter två dagar på Trekcykeln var de första stapplande metrarna på en ”vanlig” 29”-enduro hyfsat okontrollerade. Det var väldigt lätt att vänja sig vi det ökade greppet från Full Stache och det tog en stund för mig att återfå fattningen på den andra cykeln. Och det finns saker jag verkligen uppskattar med små, agila cyklar och hoppleder. Så nja, inte som enda cykel kanske. Men jag är riktigt nyfiken på att se hur den hanterar resten av spektrat av mountainbikecykling, de aspekter jag inte än hunnit prova. Och jag är riktigt sugen på just en episk backcountrytur, som att korsa Hardangervidda på kompasskurs eller Åre-Sälen fågelvägen.  Så jag håller tummarna att ”mitt” exemplar går att laga med tid kvar på barmarkssäsongen.

Trek Full Stache har ett rekommenderat utpris på 37 500 kronor.

Har du någon idé om hur jag i så fall ska testa cykeln? Släpp en kommentar i forumet!

Trek Full Stache i delar

Ram

Alpha Platinum Aluminum, ABP, Boost148, Knock Block styrrörsstopp, EVO Link, koniskt E2-styrhuvud, Mino Link, Control Freak invändigt kablage, diagonalrörsskydd, G2-geometri, 130 mm slaglängd

Framgaffel

RockShox Pike RL, Solo Air, Charger-dämpare, koniskt E2-styrrör, Boost110, G2-geometri med 51 mm offset, 130 mm slaglängd

Bakdämpare

Fox Performance Float EVOL, RE:aktiv-dämpare med 3 lägen, inställd av Trek Suspension Lab, 210×52.5mm

Framnav

Bontrager kapslade lager, axel i aluminium, Boost110

Baknav

Bontrager kapslade lager, Boost148

Fälgar

SUNringlé Duroc 40 SL 28-hål, fälgband för slanglöst och ventiler ingår

Däck

Bontrager XR4 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength sidewalls, 120tpi, aramid bead, 29×3.00˝

Växelreglage

SRAM GX Eagle, 12 delat

Bakväxel

SRAM GX Eagle, Roller Bearing Clutch

Vevparti

Truvativ Descendant 6k Eagle, 30T

Vevlager

PF92

Kassett

SRAM XG-1275 Eagle, 10-50, 12 delat

Kedja

SRAM GX Eagle

Sadel

Bontrager Evoke 2, chromoly rails

Sadelstolpe

Bontrager Line Dropper, intern dragning, 31.6mm, 17.5: 125mm, 19.5 & 21.5: 150mm

Styre

Bontrager Line, 35mm, 15mm rise, 750mm bredd

Handtag

Bontrager Race Lite, lock-on

Styrstam

Bontrager Line, 35mm clamp, 0 grader, 60mm längd

Styrlager

Knock Block integrerade, kapslade lager, 1 1/8″ övre, 1,5″ nedre

Bromsar

SRAM Guide R hydraulisk skivbroms

Vikt

17.5˝ – 15.37 kg. Total maxvikt (sammanlagd vikt av cykel, användare och packning) på 136 kg

Trek Full Stache i siffror

Cykeln är utrustad med så kallad Mino-länk, vändbara brickor i länkaget som förändrar geometrin på cykeln. Tabellen nedan gäller läge ”high”.

Ramstorlek tum

17.5 in

19.5 in

21.5 in

Ramstorlek bokstav

M

L

XL

Geometri position

Hög

Hög

Hög

Sadelrör

41.9

47

52.1

Sadelrörets vinkel

65.9°

65.9°

65.9°

Sadelrörets effektiva vinkel

75.9°

75.9°

75.9°

Styrhuvudets längd

9

9

11

Styrhuvudets vinkel

67.4°

67.4°

67.4°

Överrörets effektiva längd

58.6

61.6

64.5

Vevlagrets höjd

34.3

34.3

34.3

Vevlagrets dropp

4.2

4.2

4.2

Kedjestagslängd

42.7

42.7

42.7

Offset

5.1

5.1

5.1

Gaffelvinkel

10.8

10.8

10.8

Hjulbas

117.5

120.5

123.2

Standover

76.9

75

76

Reach

45.4

48.4

50.4

Stack

61.4

61.4

63.2

 

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven. Måtto: ”Sämst när det gäller”

Senaste kommentarer

Beofred 2018-08-13 19:42

Närå, Vasan går bevisligen att cykla med allt möjligt. Det finns lämpligare cyklar att välja för den som enkom är inställd på cykling liknande vasan, är andemeningen. En cykel är bara en cykel och den definierar sällan begränsningarna i framkomlighet...

Beofred 2018-08-13 20:08

Ja kanske, eller cykeln för den som tröttnat på allt annat. Oklart.

unsuspected 2018-08-13 21:23

Finns en redan till salu på blocket.
https://www.blocket.se/goteborg/Trek_Full_Stache_8_80755336.htm?ca=11&w=3

Yeti 2018-08-14 08:20

Det är ju cykeln som ersätter allt annat, förutom då fatbiken.

JRP46 2018-08-15 04:54

Jag fattar, men kan det vara en allrounder? Inte bäst på något, men funkar till det mesta. Förutom att jag ej håller på med några högre drop å så...eller har du/ni ett annat tips på en sådan hoj?