Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?

Datum:
08 juni 2021 18:00

Idag lanserar stora amerikanska mtb-märket Specialized tre uppgraderade däck till XC. Gemensamt för dessa nya sulor är den så kallade block-in-block konstruktionen.  

Specialized har hottat upp tre av sina däck som är utvecklade med XC-cyklister i åtanke. Inspiration till däckens nya konstruktion kommer från motocrossdäck skriver man i pressmeddelandet. Tillverkaren lovar ”mer grepp och pålitlighet”, samtidigt som däcken ”levererar hastigheten du behöver för att flyga uppför klättringar”.

SpecializedUppgraderade däcket Fast Trak i aktion.

Det som är nytt är den så kallade Block-in-block grejen. Det är mindre gummidobbarna i själva dobbarna, där de mindre blocken ska kunna komma ner i underlaget lättare och sedan få stöd av den större klassiska blockstrukturen i däcket. Alla tre uppdaterade däck från Specialized har Block-In-Block. Modellen Ground Control har blivit lite grövre, Fast Traks mittremsa är mer utspridd mellan blocken och Renegade är liknande som tidigare, men med Block-in-Block på kantblocken.

Specialized3 block-in-block upphottade XC-sulor från Specialized.

Renegade är det lättaste och snabbaste däcket, Fast Trak mellanvarianten, medan Ground Control är det grövsta mönstret. Alla tre mönster kan fås med tre olika casings, alltså intern struktur/konstruktion. Det går också att få hårdare och mjukare gummiblandning, beroende på vilket mönster och casing du väljer.

RazorbackSamtidigt på planeten motocross: Razorback har också en block-in-block -design på en del av sina bakdäck.

Andra cykeldäckstillverkare har tidigare prövat liknande konstruktioner, men med mindre, egna block. Detta har inte blivit branschstandard. Specialized menar att tidigare konstruktioner har varit för instabila, eftersom de mindre blocken böjer sig om de jobbar alena så att säga.  Att ha det lilla blocket i det stora blocket, tror Specialized är lösningen.

NKOTB/SpecializedNew Kids On The Block & New Block On The Block.

Har Specialized gjort något nytt och bra för mountainbikecyklister? Eller är den nya konstruktionen mest något att gäspa åt? Ni som kommer att köra på däcken, skriv gärna i tråden och berätta om det är flipp eller flopp! Och alla vi internetcyklister kan självklart spekulera på ett teoretiskt plan kring detta också!

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Raggamuffin 2021-06-11

Ja, den bedömningen får man göra själv. I tävlingssammanhang gör man det hela tiden, hur stor risk är jag beredd att offra för dessa egenskaper? Vi kan bara mäta det som går att mäta, resten får man använda sin kunskapsbank av erfarenhet till. Erf...

Makten 2021-06-11

Då har du förstås rätt om det handlar om tävlingssammanhang. För medel-Svensson i skogen däremot kanske klockan inte alltid är rätt sätt att mäta om ett däck är vettigt eller inte. Jag kommer på två exempel: * Köra toklätta XC-däck på stig. Kan för...

Raggamuffin 2021-06-11

Ja precis, allt det andra.

Makten 2021-06-10

Jag skulle säga att om du inte kör/cyklar rakt fram på plant underlag så är det inte rullmotståndet du mäter med klockan. Det kan ju mycket väl gå fortare för att du har bättre grepp och/eller bättre dämpning, vilket ökar kontrollen och tillåter hög...

Raggamuffin 2021-06-10

Casing är helt klart något man "glömt" inom cyklingen. Innan inserts blev förbjudet i rally så var det däcktillverkaren som gjorde dessa. Utvecklades ihop med däcket. Inom MTB är det en källarfirma som gör inserts och däcktillverkarna bara rycker p...

Makten 2021-06-09

En av de saker jag menar har för mycket fokus är rullmotstånd, men det är förstås inte fallet just här. Lågt rullmotstånd kommer oftast på bekostnad av andra egenskaper, men ändå är det i stort sett det enda som mäts när däck testas "vetenskapligt"....

Raggamuffin 2021-06-09

Nu är det klart Spesh i just detta fallet men en däcktillverkare kan väl bara jobba just med däcken. Inom rally så blir däcken mellan 1 och 1,5 sekund snabbare per kilometer varje år. Till slut ändras reglementet lite och vi får hoppa bak några år...

Makten 2021-06-09

Nja, skepsis kanske inte är rätt ord. Jag tror säkert att det är liiiiiiite bättre, men det finns så mycket andra saker man borde fundera på att ändra innan man lägger ner energi på dylikt, tror jag. Men jag är ingen däcktillverkare eller däckexpert...

jomper 2021-06-09

Bontrager Jones AC hette däcken jag hade 2001. De hade flera små block på toppen av varje dobb. https://bmxmuseum.com/forsale/20200606_1433475edcf329f24e6_blowup.jpg

Raggamuffin 2021-06-09

Som vanligt är cykel lång efter annan sport på hjul. Sen mottas det som något nytt och med skepsis. 🤷