Efterlängtad skivbroms för bockstyre

Datum:
21 januari 2013 13:05

Vi har väntat länge på att det ska komma hydrauliska skivbromsar för landsvägsreglage. Så länge så att Hope valt att fylla luckan i produktutvecklingen utan att blanda in växelreglagen. Låt oss presentera den fula ankungen.

Text och foto: Oskar Williamsson (oskar@happymtb.org)

Hydrauliska skivbromsar för landsvägsreglage har vi fått vänta länge på. Det tog sin tid innan skivbromsar slog igenom på cyclocross, men nu har vi fått dras med mekaniska bromsar lite väl länge. När får vi se något riktigt? Då passar Hope på att sätta ner foten, och presenterar en hydraulisk skivbroms för landsvägsreglage. Det Hope har gjort är att de skapat en vajeraktiverad hydraulisk bromscylinder. Principen är enkel och gör att vilka landsvägsreglage som helst kan användas för en hydraulisk broms.

Konceptet

Hope V-Twin är alltså en lös bromscylinder som monteras under styrstammen. Den kläms enkelt fast mellan styrlager och styrstam, på samma sätt som en vanlig gaffelrörsdistans. Från bromsreglagen dras vajer och hölje precis som vanligt men de skruvas i bromscylindern. Från cylindern går sedan bromsslangar ner till Hopes X2-ok. Man bromsar precis som vanligt, och i vanlig ordning drar man i vajern. Skillnaden är att vajerrörelsen konverteras till hydraulik.

Utseendemässigt kan man välja att njuta av den fina finishen på de frästa ytorna och den perfekta passformen i täcklocken. Man kan också välja att kräkas över hur man kan låta något så groteskt klumpigt hänga under styrstammen. Eftersom jag är begåvad med ett bristande estetiskt sinne bortser jag från den yttre helheten. Jag står ut med vad som helst bara jag får mina efterlängtade hydrauliska bromsar.

Montering

Jag hade stora förhoppningar på den här konstruktionen och monterade med viss bävan bromsen på min cyclocross som används för daglig pendling. Monteringen är okomplicerad. Bromscylinderns fästplatta kläms fast mellan styrstammen och styrlagret, och där skruvas bromscylindern fast. Därefter är det bara att kapa bromsvajerhöljena och trä in dem i bromscylindern. Bromsvajern går sedan rakt igenom cylindern och låses sedan på baksidan med en vajerstopp. Ser man bara till att vajern är spänd när man låser vajerstoppen är allt klart sen. Vajeränden döljs under ett tätat täcklock. Skruva fast ok och bromsskivor så är det klart sen.

Ett litet problem är att Hope är britter och har därför som vana att kasta om bromsslangarna tvärtemot vad vi är vana vid. För att inte behöva korsa slangar och vajerhöljen för mycket måste bromsslangarna byta plats. Jag lyckades göra detta utan att få in någon luft i systemet, så det är en relativt enkel operation.

Funktion

Jag hade räknat med att känna en viss vajerkänsla men den tycker jag uteblir helt. Bromsen känns som en helt hydraulisk broms, trots att det är ungefär 30 cm vajer per broms. Modulationen och känslan känns igen från vanliga hydrauliska skivbromsar.

Den stora fördelen med bromsarna är modulationen. Modulation handlar om att styra kraften i inbromsningen. V-Twin är känsliga, vilket är en stor fördel inte minst vintertid när en för kraftig eller för lång inbromsning kan betyda platt fall i halkan. Den kraft man behöver nypa till bromsen med är relativt linjär. Inte ens i riktigt hårda inbromsningar behöver man trycka särskilt hårt i handtagen. Med landsvägsreglage är det särskilt viktigt. Med händerna bekvämt hängande i tumgreppen på ovansidan av reglagen går det fortfarande enkelt att bromsa ner till stillastående utan att behöva ta i så att fingrarna vitnar.

I vardagen fungerar bromsarna bra. Trygg och förutsägbar funktion som stoppar i alla väder. Bromsarna fungerar lika bra i minusgrader som en varm höstdag. I det hala föret med modd och packad snö kommer modulationen särskilt till sin rätt.

 

Vikt och pris

Bromsarna med ok och slangar väger 388 gram. På det tillkommer sedan alla monteringsdetaljer inklusive skruvar till skivorna. Totalvikten landar då på 437 gram. Den skiva jag använt har varit Hopes flytande skiva i 160 mm diameter. Vikten för den är 100 gram. Den mindre 140 mm skivan väger 76 gram. Tyvärr fick inte bakbromsen plats på min ram när jag använde 140 mm skivan, vilket kan vara värt att tänka på vid val av skivstorlek. För den som är i behov av bantningskurer finns ett kit med titanskruvar, och det finns också lättare bromsbelägg med aluminiumplattor.

Priset för bromsen är 2900 kronor. Då ingår komplett system med ok, cylinder och monteringsdetaljer. Det som tillkommer är skivor och adaptrar, beroende på vilken skivstorlek och vilket utförande man vill använda. Utöver det behövs även vajer och hölje.

Det här är inget jämförande test men det går inte att bortse från att konkurrenten som Hope V-twin har att tävla mot är Avid BB7 Road som kommit att bli den dominerande bromsen för cyclocross. Hopes konstruktion ser tung ut men är i verkligheten faktiskt 140 gram lättare än vad en motsvarande uppsättning med BB7:or väger. Avid vinner dock priskriget. Räkna med att Hope V-twin är ungefär dubbelt så dyr som Avids mekaniska. Bromsarna tas in till Sverige av Velotek, som har specialiserat sig på flera brittiska märken. Importören kommer se till att bromsarna ska ha slanganslutningen anpassad för den svenska marknaden från början.

 

Summering

Så är allt bara frid och fröjd? Ser man bara till funktion så absolut. Då tycker jag inte bromsen saknar något. Fin modulation, bra bromskraft och låg vikt jämfört med vad som finns på marknaden i övrigt i dag. Och det är väl det där sista som är haken. Hur fräscht kommer det kännas med en stor klump under styrstammen när ”riktiga” hydrauliska skivbromsar för landsväg presenteras? Det är det som är bromsens problem, och det är synd. Bortsett från det rent estetiska är den riktigt bra. Konstruktionen är dessutom ganska självklar och känns pålitlig. Kommer vi kunna säga samma sak om de första integrerade hydrauliska skivbromsarna? Och när kommer de?

För den som kan stå ut med en design som är ungefär lika diskret som en magväska är det här ingen dålig lösning. När det kommer till funktion kommer Hope kunna konkurrera även fortsättningsvis. För oss utan estetiskt sinne eller de som kan lägga designsnobberiet åt sidan finns det ingen anledning att vänta längre. Den fula ankungen är bara ful för den som inte fattar att det är en svan.

Tillverkarens hemsida

Importörens hemsida

Kommentera och diskutera

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.