El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

olle/frost

Aktiv medlem
Bra att det kommer svart på vitt. Och det är ju onekligen ett motoriserat fordon, så tolkningen är ju rimlig.

Låter väl vettigt, men att Naturvårdsverket tolkar på detta sätt, vad innebär det vid en eventuell rättegång mot elcyklist som kört i skogen och haffats av polisen? Kommer rättsväsendet luta sig mot detta?

olle/frost sa:
Naturvårdsverket har gjort tolkningen att El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion räknas som ”motoriserade fordon” och att de därför inte innefattas av allemansrätten.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/#

Sen väcker sista stycket frågan om de uttrycker sig på samma sätt när det gäller vandring.

Det där är väl inget nytt? Bedömningen är ju helt riktig och nödvändig för att ge polisen redskap att gripa och lagföra alla iditior med elmoppar i skogen.

Det är väl ungefär samma som de skrivit hela tiden? Och det saknas fortfarande prövning i domstol.

Det är ju inga nyheter, de bestämmer inte men tror att det är förbjudet. Precis som det skrivit förut.

Det nya är att de tror att det är ok med markägarens tillstånd, det låter konstigt mtp terrängkörningslagen.

Jodå, det gäller vandring också. "Inte störa, inte förstöra" är ju själva grunden i allemansrätten.

Jämför att man ska vandra på utlagda spångar i fjällen för att inte förstöra. Vandringen i sig sliter nog sällan så mycket på naturen som det man eventuellt släpar med sig eller gör när man sitter still... Typ gör upp eld (utan att återställa!?), hugger ner grenar, skräpar ner.

Hur cyklingen sliter vet jag egentligen ganska lite om, men det är väl iaf lättare att skada mjuk mark om man är många än om man är ensam och den som vandrar vill troligen inte bli blöt, så den går runt.

jomper sa:
Det är ju inga nyheter, de bestämmer inte men tror att det är förbjudet. Precis som det skrivit förut.

Det nya är att de tror att det är ok med markägarens tillstånd, det låter konstigt mtp terrängkörningslagen.

Jag reagerade också på stycket med markägarens tillstånd. Lite märkligt tycker jag.

fhloston sa:
jomper sa:

Jag reagerade också på stycket med markägarens tillstånd. Lite märkligt tycker jag.

Kan det ha ett samband med att ansvar ej skall dömas om gärningen är ringa? Jag läste bara lagen och inte några texter runt den. Men eftersom straffet är böter, men som sagt ej ska ges vid ringa brott kanske det i praktiken gör att en el-cykel är ok med markägarens tillstånd. Ett ringa brott, som är ok för för den drabbade känns extremt okriminellt.

Lagen syftar ju inte till att ge andra som är i naturen lugn och ro, utan om att inte förstöra marken.

SVT ger sig in i debatten.

Bra! Och en bra journalist som inte ger sig, utan faktiskt drar ner brallorna på försäljaren!
Det är alltså bra att journalisten har 100% fel? Vi har rett ut det här så många gånger på happy, men fakta är ju tydligen mindre viktigt än känslor. Att en journalist på SVT är agendadriven är dock rätt väntat.

Börja gärna med att sätta dig in i följande.
- Vilken lag är allemansrätten?
- Vem bestämmer vad som är en cykel?
- Under vilken lag regleras motorfordon i naturen?

Det är alltså bra att journalisten har 100% fel? Vi har rett ut det här så många gånger på happy, men fakta är ju tydligen mindre viktigt än känslor. Att en journalist på SVT är agendadriven är dock rätt väntat.

"Allemansrätten är ingen lag, men omges av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet. Exempelvis får du inte gå till fots över tomt, planteringeller annan äga som kan skadas av detta, vilket regleras i brottsbalken 12 kapitlet 4 §. Ett annat exempel är nedskräpning som är förbjudet enligtmiljöbalken 15 kapitlet 30 §.Allemansrätten innebär också att du inte bara ska ta hänsyn till markägare utan också till andra som vistas i naturen.Allemansrätten har stöd i grundlagen, i 2 kapitlet 15 § regeringsformen, som säger att ”alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.Men där sägs det inget närmare om vad allemansrätten är för något. I miljöbalken 7 kapitlet 1 § står att alla ska ”visa hänsyn och varsamheti sitt umgänge med naturen” och enligt den praxis som skapats genom domar på området följer att en verksamhet inte får medföra nämnvärdskada eller olägenhet för markägaren."
Från Naturvårdsverket.
Och även då https://sv.wikipedia.org/wiki/E_contrario
Så även om allemansrätten i sig inte är en lag, så är den juridiskt reglerad genom andra lagar och domar.
Så att tjata om att den inte är en lag, är trams.

Då går vi till nästa myndighet.

Sen är det lika dumt att tro på "objektivitet" i media som att tro att handlare inte mörkar saker.

En grej jag inte fattar i dem här debatten är det här med "markägarens tillstånd". Det är något som slängs med ideligen här på happy t.ex. Som jag fattar det gäller terrängkörningslagen alla, även markägare. Dvs i princip får man inte nöjesköra något fordon öht ens på sin egen mark.

Jag vet inte riktigt när man får köra en enduro t.ex? Men jag antar att något slags tillstånd måste till även för att en markägare ska få anlägga någon slags bana.

En grej jag inte fattar i dem här debatten är det här med "markägarens tillstånd". Det är något som slängs med ideligen här på happy t.ex. Som jag fattar det gäller terrängkörningslagen alla, även markägare. Dvs i princip får man inte nöjesköra något fordon öht ens på sin egen mark.

Jag vet inte riktigt när man får köra en enduro t.ex? Men jag antar att något slags tillstånd måste till även för att en markägare ska få anlägga någon slags bana.
Det stämmer, jag måste ha ett syfte med mitt besök på fastigheten med motordrivet fordon. Om det är för att köra ut plant eller för att ta hem ett vindfälle spelar ingen roll.

Finns reglerat här. Dispens och undantag.
"2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskiltanordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden."
"TÄVLINGS-, TRÄNINGS- ELLER TESTBANOR FÖR MOTORFORDON SKA VARAANMÄLDA TILL KOMMUNENDet handlar om utpekade permanenta banor och områden och omfattar inte slingor iterrängen utanför sådana banor eller områden."

Jag tror dock inte att lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner gäller för fordon som framförs i skogen utanför vägar.
Samt att terrängkörningslagen är ganska tydlig:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Allt är inte bara juridik. Det som är bra är att det här lyfts, så att fler får upp ögonen för att det här blivit fel och att det pågår en smygmotorisering av allemansrätten. Att allemansrätten inte är motoriserad har ett brett stöd, och om frågan lyfts blir fler medvetna och det blir större tryck på politikerna att rätta till det som blivit fel.

Det stämmer, jag måste ha ett syfte med mitt besök på fastigheten med motordrivet fordon. Om det är för att köra ut plant eller för att ta hem ett vindfälle spelar ingen roll.
Ja precis. Det mesta "vettiga" är såklart tillåtet men för t.ex transportera ut vilt finns regler också vet jag.

Iaf, journalisterna har inte direkt koll heller. För det räcker med länkarna ovan inte alls med något slappt "markägarens tillstånd" utan det ska om det är typ "elcykelträning" vara ungerfär samma regler som för enduro. Dvs inghängnat osv?

Allt är inte bara juridik. Det som är bra är att det här lyfts, så att fler får upp ögonen för att det här blivit fel och att det pågår en smygmotorisering av allemansrätten. Att allemansrätten inte är motoriserad har ett brett stöd, och om frågan lyfts blir fler medvetna och det blir större tryck på politikerna att rätta till det som blivit fel.
Då måste definitionen av cykel göras om.

Jag tror dock inte att lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner gäller för fordon som framförs i skogen utanför vägar.
Samt att terrängkörningslagen är ganska tydlig:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Ja, många pratar om definition av cykel, men cykel nämns inte i terrängkörningslagen och lagen för trafik gäller inte i terräng. Terrängskörningslagen nämner bara "motordrivet". Kanske skulle man kunna argumentera att man får köra el-MTB i terräng när man inte använder motorn och bara trampar själva.

Aha, intressant. Det kan alltså vara så att en markägare inte får ge tillstånd till att köra motorfordon i naturen bara sådär, och att uttalanden från Naturvårdsvärket är helt fel ?

Nytt intressant ämne som kan debatteras i 3000 inlägg !

Då måste definitionen av cykel göras om.
Ja, det är det som blev fel när man inkluderade en massa motordrivna tingestar under det juridiska begreppet cykel, och som rättshaveristerna/emtb-lobbyisterna hänvisar till. Tekniskt sett vet de flesta vad en cykel är, och den definitionen bör naturligtvis även gälla juridiskt.

Enligt miljöjuristen i inslaget så är det tillåtet att köra el-cykel enligt terrängkörningslagen men inte tillåtet enligt allemansrätten.

Vi kan väl alla vara överens om att de som kör elmountainbike i annat än dedikerade cykelparker ses som Quislingar som riskerar att förstöra för oss alla?

Att det rent juridiskt tycks vara ett vakuum utan tydliga prejudikat är beklämmande men vi kan väl hoppas på förtydliganden i lagstiftningen framöver. Och då är det utmärkt om frågan lyfts i media.

Enligt miljöjuristen i inslaget så är det tillåtet att köra el-cykel enligt terrängkörningslagen men inte tillåtet enligt allemansrätten.
Precis, de skiljer på motordrivet och motoriserat fordon. Och hänvisar till diverse utredningar (och ev även någon dom) som slår fast att allemansrätten är icke-motoriserad. Därför är elcykel ok enl Terrängkörningslagen, men markägarens tillstånd behövs eftersom elcykel inte omfattas av allemansrätten.

Vi kan väl alla vara överens om att de som kör elmountainbike i annat än dedikerade cykelparker ses som Quislingar som riskerar att förstöra för oss alla?

Att det rent juridiskt tycks vara ett vakuum utan tydliga prejudikat är beklämmande men vi kan väl hoppas på förtydliganden i lagstiftningen framöver. Och då är det utmärkt om frågan lyfts i media.
Är du helt säker på att den utvecklingen gynnar oss, eller åker vi ut med badvattnet?

Är du helt säker på att den utvecklingen gynnar oss, eller åker vi ut med badvattnet?
Du menar att man måste tänka lite längre än enbart sig själv? Hemsk tanke ?. Vill man på allvar öppna upp denna fråga inser man nog inte hur löst cyklar hänger till att börja med. När de lagar (inte allemansrätten) som skyddar vår tillgång till skogen skrevs fanns inte MTB över huvud taget.

Säker kan man inte vara. Men att utesluta cykling från allemansrätten är en ganska omfattande förändring av innehåll och syfte. Att förtydliga att motordrivna fordon inte omfattas skulle bara handla om en mindre justering för att hantera nya fordonsslag som inte historiskt har funnits.

Visst är det en risk, men om det inte stramas upp finns risk att all cykling utesluts från allt fler naturområden genom lokala regelverk.

Precis, de skiljer på motordrivet och motoriserat fordon. Och hänvisar till diverse utredningar (och ev även någon dom) som slår fast att allemansrätten är icke-motoriserad. Därför är elcykel ok enl Terrängkörningslagen, men markägarens tillstånd behövs eftersom elcykel inte omfattas av allemansrätten.

Räcker det verkligen med endast markägarens tillstånd. Som jag läser det skulle det behövas tillstånd för motorbana i princip och inhängnad osv.

Du menar att man måste tänka lite längre än enbart sig själv? Hemsk tanke ?. Vill man på allvar öppna upp denna fråga inser man nog inte hur löst cyklar hänger till att börja med. När de lagar (inte allemansrätten) som skyddar vår tillgång till skogen skrevs fanns inte MTB över huvud taget.
Du menar att folk inte cyklade på stigar och skogsvägar förr i tiden?

Terrängkörningslagen reglerar även markägares möjlighet till nöjesåka motordrivet i skogen. Det är inte tillåtet.

Finns lite mer info här:

Under 250W - motorisersat fordon, ingår inte i allemansrätten, men ok om du får tillstånd av markägaren
Över 250W - motordrivet fordon, förbjudet enligt terrängkörningslagen, behövs dispens

Tillbaka
Topp