Doseringsspruta 100ml för tubeless

Wiciman

Aktiv medlem
Typ plastmodell med gradering.

Den jag har är enbart på 20ml så det blir lik förbannat söligt när man ska fylla i och ur.

Har varit runt på stadens apotek men hittar ingen i minimummått 100ml.

Någon som känner till något bra och billigt inköpsställe?

Senast ändrad:
Har köpt doseringssprutor billigt på Ebay, mest för att inköpsställena i sverige verkar vara "Jag har en syster som jobbar på sjukhus som jag får gratis av".

Billiga från Ebay är skit. Så mitt tips, om det inte kommer bättre, är att köpa Stans egna svindyra spruta, mest för att den faktiskt finns.

Vad har man den till?
Jag kränger inte på siasta biten på däcket, lämnar 2-3 dec och skvätter i en slatt från flaskan, slutat va så petig (men vill man mäter man upp exakt vikt i plastmugg å själper i) Vänder 180grader och kränger på sista.
Pumpar tills det ploppar utan ventil. Sätter i ventil, trycket hinner försvinna, med lågt tryck men som sitter på kanterna, kollar runt och kanske maserar lite, snurrar och studsar hjulet i golvet så vätskan skvätter runt och fördelas överallt och justerar sedan trycket, helst cykla lite på en gång,

MickeMud sa:
Vad har man den till?
Jag kränger inte på siasta biten på däcket, lämnar 2-3 dec och skvätter i en slatt från flaskan, slutat va så petig (men vill man mäter man upp exakt vikt i plastmugg å själper i) Vänder 180grader och kränger på sista.
Pumpar tills det ploppar utan ventil. Sätter i ventil, trycket hinner försvinna, med lågt tryck men som sitter på kanterna, kollar runt och kanske maserar lite, snurrar och studsar hjulet i golvet så vätskan skvätter runt och fördelas överallt och justerar sedan trycket, helst cykla lite på en gång,

Njae... Har Stans stora flaska och där är det stört omöjligt att se graderingen när man skakat om. Så vill nog ha en extern spruta för att få bättre koll på hur mycket jag skvalpar i.

Classe säljer zefal gucka i en liten flaska med slang som man sätter på ventilen bara. Ser väl ut som den från stans antar jag. Fyller i från den och givetvis vill man veta hur mycket gucka man har i. Det är en sjukdom likt att väga sin cykel (hm ;)).

Vad är problemet med 20ml apoteksputorna? Tricket för att det inte ska bubbla över vid ventilen när man tar ut sprutan är att skapa ett litet baksug med den.

roskai sa:
Vad är problemet med 20ml apoteksputorna? Tricket för att det inte ska bubbla över vid ventilen när man tar ut sprutan är att skapa ett litet baksug med den.

det ska till någon med mer kanylvana än mig själv för att lyckas med den manövern

Exakt så, varför trassla till det. Fungerar även för lvg. Inget kladd alls om man håller tungan i rätt mun.
MickeMud sa:
Vad har man den till?

Sök på t.ex. engelska ebay för att köpa från UK och slippa tull och moms.
"Syringe 100 ml" så får du massor med träffar.

Finns ju gradering på flaskan, häll i en slatt, kolla flaskan å häll på lite till om de behövs ifall du vill ha nåt sånär koll på mängden. Annars gör som jag, häll i vad du tycker är lagom bara med däcket "öppet" 1 dm på ena sidan å sen kräng på resten och pumpa!

Sidospårar tråden lite.

Vet någon vart man hittar sprutor med gängad pip för att trä på slang?

Har ett par från ebay, men dom är snart slut och behöver bytas, gummit på pistongen sväller av något.

Storlek ca 50ml.

Användningsområde är till att lufta bromsar och fylla olja i gafflar.

Jag kör ogängad pip med slang utan problem.

Ett knep för att sprutorna ska hålla är att förvara dem utdragna. Då går det lätt att knuffa igång den fastsittande packningen utan att den lossnar som den gör när den fastnat i botten och man drar.

Väcker lite liv i denna.....

Ska fylla på tätningsvätska för första gången och hade tänkt att öppna ca 20 cm och bara hälla i. Såg dock att det finns spruta för ett göra det via ventilen.

Vilka är nackdelarna med att öppna och göra det genom att öppna slangen?

Väcker lite liv i denna.....

Ska fylla på tätningsvätska för första gången och hade tänkt att öppna ca 20 cm och bara hälla i. Såg dock att det finns spruta för ett göra det via ventilen.

Vilka är nackdelarna med att öppna och göra det genom att öppna slangen?

Nackdelen är att du måste poppa upp däcket på kanten igen. Med spruta är det bara hälla i genom ventilen, i med ventilkägla och pumpa upp igen. Om jag ska på en lite längre tur så brukar jag ha med mig en liten (50ml) flaska med pip som går ned i ventilen så att jag kan fylla upp om nöden kräver.

Den enda nackdelen jag ser med att fylla igenom ventilen är att jag oftast är för lat för att tömma ut gammal gucka.

Nackdelen är att du måste poppa upp däcket på kanten igen. Med spruta är det bara hälla i genom ventilen, i med ventilkägla och pumpa upp igen. Om jag ska på en lite längre tur så brukar jag ha med mig en liten (50ml) flaska med pip som går ned i ventilen så att jag kan fylla upp om nöden kräver.

Den enda nackdelen jag ser med att fylla igenom ventilen är att jag oftast är för lat för att tömma ut gammal gucka.

Tack för svar! Är det svårt att skruva av ventildelen som måste skruvas av?

Tack för svar! Är det svårt att skruva av ventildelen som måste skruvas av?

Nej, det är bara ta valfri tång och nypa om den med en tång och skruva. Som du ser är den slät på två sidor så man får grepp. Gör jag det ute på tur så använder jag ett litet plastverktyg, finns på bild här: https://cyclingtips.com/2017/02/spare-thought-valve-stems-everything-need-know/

R19lp.png

Tillbaka
Topp