Sprickor i kolfiberram - Hjälp!

Palm144

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en 2020 Scott Genius 900 tuned av en annan medlem här på forumet.
Hade inte ens testcyklat hojen då jag upptäckte två sprickor, på var sida bakom styrhuvudet.

Jag kan inte själv se hur djupa sprickorna är men har blivit avrådd från Scott att cykla på den pga dessa sprickor.
Jag kan heller inte nyttja den 5-åriga garantin på ramen, då den endast gäller för första ägaren och jag är nummer två.
Den förra ägaren vill ej hjälpa mig heller.

Jag vill gärna ha tips och råd på hur och vart man kan undersöka sprickornas djup och påverkan.

Jag har hört både om röntgen och ultraljud, men vem erbjuder dessa tjänster?

En ny ramtriangel kostar i år 20 000, vilket jag inte är sugen på att betala då cykeln är dyr från början.

Tips och råd mottages vänligen.

20210210_211324.jpg

20210210_211307.jpg

Redigerat: Raderat länk till annons. Ärendet avslutat.

Senast redigerad av en moderator:
knacka med en nyckel och kolla så att det är en spricka för det kan vara färgen bara, ta av dämparen och kolla om du ser en spricka inneifrån.
Lite tveksamt om knacktest är rätt metod här. Headtuben är ju lite av en "säkerhetsdetalj", går det av kan man få käka styrstam.

Då är det bättre att anlita @Kid1000 och göra erforderliga förstärkningar.

..om det förstås inte är så att det går att gå på säljaren på något vis. Kolla köplagen, där framgår vad som gäller..

Senast ändrad:
Tycker det det var svårt att se på bilderna. Skulle det kunna vara så att det är tjockt med klarlack i det området och det bara är klarlacken som spruckit?

Tycker det det var svårt att se på bilderna. Skulle det kunna vara så att det är tjockt med klarlack i det området och det bara är klarlacken som spruckit?

Ja det skulle det säkert kunna vara, men jag skulle gärna vilja ha det bekräftat av någon med expertis på området. Innan jag börjar använda den. ?

Beroende på hur sponsringskontraktet ser ut så kan det ibland vara så att pengarna vid en eventuell försäljning skall tillbaka till företaget.
Dvs indirekt har Scott sålt dig en trasig cykel som de avråder dig från att använda och samtidigt nekar dig garanti, nästan komiskt. (Den sponsrade åkaren ses endast som en mellanhand.)
Alternativt kan du finna stöd i köplagen där fel som du ej kunnat upptäcka kan leda till rätt att häva köpet.
Andra alternativ skulle ju kunna vara att Scott undersöker ramen åt dig och om den är ok att använda.

Du ska inte acceptera att du blivit "lurad" på 20k så som det är nu.

Beroende på hur sponsringskontraktet ser ut så kan det ibland vara så att pengarna vid en eventuell försäljning skall tillbaka till företaget.

Skattejuridisk är sådana här cyklar ganska intressanta, någon som vet vad som egentligen gäller när man får sådana här cyklar i spons? Jag antar att skatteverket vill ha sina pengar vid något tillfälle i processen, antingen när man får den sponsrade cykeln eller när den säljs till privatperson.

Skattejuridisk är sådana här cyklar ganska intressanta, någon som vet vad som egentligen gäller när man får sådana här cyklar i spons? Jag antar att skatteverket vill ha sina pengar vid något tillfälle i processen, antingen när man får den sponsrade cykeln eller när den säljs till privatperson.
Ren spekulation från min sida. Men rent tekniskt vid sponsring så bör det ju vara företaget som äger cykeln?
Om nu det är en riktig sponsring och då borde även företaget ta mer ansvar än här.
Är det så att den sponsrade privatpersonen fått köpa cykeln extremt billigt och räknar det som sponsring så blir det som vilken vanlig privataffär där en privatperson sålt en "defekt" vara till en annan privatperson.
Stora företag har förhoppningsvis koll på detta så de inte hamnar i blåsväder. :)

Det är dessutom enda sättet som samtliga går skadefria.
Scott Sverige lär ju inte stå för nya ramen.

Yep. Men vad jag fattat är att köparen är pliktig att undersöka varan iom att säljaren alltid kan hävda att hen inte visste att skadorna fanns...Så rent krasst finns det inget köparen kan göra om säljaren är en idiot. Har jag fattat det rätt?

Yep. Men vad jag fattat är att köparen är pliktig att undersöka varan iom att säljaren alltid kan hävda att hen inte visste att skadorna fanns...Så rent krasst finns det inget köparen kan göra om säljaren är en idiot. Har jag fattat det rätt?
Nja, köplagen är ju rätt tydlig, även om det lär vara svårt att få rätt. " Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris." https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatperson/
Ta en diskussion med ditt försäkringsbolag om juridisk hjälp och ta det till tingsrätten. Lär väl bli ett förenklat tvistemål iom värdet så inga höga kostnader involverat, typ 900kr.

Ren spekulation från min sida. Men rent tekniskt vid sponsring så bör det ju vara företaget som äger cykeln?
Om nu det är en riktig sponsring och då borde även företaget ta mer ansvar än här.
Är det så att den sponsrade privatpersonen fått köpa cykeln extremt billigt och räknar det som sponsring så blir det som vilken vanlig privataffär där en privatperson sålt en "defekt" vara till en annan privatperson.
Stora företag har förhoppningsvis koll på detta så de inte hamnar i blåsväder. :)
Om det är företaget som äger cykeln, och den sponsrade personen sedan säljer den så är det ju stöld. Men högst troligen har den sponsrade personen fått lov att sälja den, och då blir det mer intressant. Gåvoskatt har vi ju inte i Sverige, men sponsring borde ju under vissa förhållanden vara att anse som nån typ av anställningsförhållande (”du får vår cykel, men i gengäld förväntar vi oss att du gör bra reklam för oss, ställer upp på event, etc”), och då borde ju förmånsskatt tas ut om det är så att den sponsrade personen ”får” cykeln och t.ex. är fri att sälja den. Men troligtvis har väl företaget sett till att skriva av cykeln så att den inte har nåt värde i bokföringen.

Min erfarenhet är att Scott gör rätt för sig, hjälper sina kunder, och är rättvisa. Men här ligger det först på säljaren

Pressa honom igen, gör han inte rätt för sig eller hjälper så tar du honom till rätten och vinner målet.

Visa sedan Scott denna tråden, berätta noga för dem hur den specifika cyklisten lurat dig, de kommer antagligen tycka att han är ett svin och klippa all kontakt direkt.

Vinner du inte i rätten KANSKE Scott har lite över på sitt goodwillkonto och kan hjälpa dig med rambyte på någotvis, delfinansierat eller liknande

Angående sprickor förresten, jag håller med, cykla ABSOLUT inte på den där. Ser ut som den är krockad eller hårt landad. Har du brottsinitiering där och den ger sig när du trampar den kan du slå dig fördärvad eller handikappad. Det finns kanske företag någonstans som kan ultraljuda eller på annat vis se om det där är sprickor men jag tror det är vanskligt. Slipa bort lack, ner i kolet, polera, penetrantprova, kolla med förstoring, är annat alternativ

Om det är företaget som äger cykeln, och den sponsrade personen sedan säljer den så är det ju stöld. Men högst troligen har den sponsrade personen fått lov att sälja den, och då blir det mer intressant. Gåvoskatt har vi ju inte i Sverige, men sponsring borde ju under vissa förhållanden vara att anse som nån typ av anställningsförhållande (”du får vår cykel, men i gengäld förväntar vi oss att du gör bra reklam för oss, ställer upp på event, etc”), och då borde ju förmånsskatt tas ut om det är så att den sponsrade personen ”får” cykeln och t.ex. är fri att sälja den. Men troligtvis har väl företaget sett till att skriva av cykeln så att den inte har nåt värde i bokföringen.
Får du något mot en prestation (reklam), så ska det skattas som inkomst på värdet. Sedan äger du varan och får sälja. Får du däremot bara kraftig rabatt mot prestation så ska du skatta för den förmånen. Men det är väl lite skit samma hur den tillskaffats i detta fall.

Affären i sig åt sidan så är det lite mycket domedagsprofetior imho, det är ju kolfiber och går inte av som halsen på en Champagneflaska direkt. Skulle den gå av så landar du väl på näsan och det gör vi väl hela tiden ändå? Jag har och cyklar runt med värre sprickor på fler än en cykel och man märker när det blir sladdrigt och dags att parkera.

Det kan mycket väl även bara vara klarlacken som gått i en hård landning också, men det vet man såklart inte förren man tittar.

Min erfarenhet är att Scott gör rätt för sig, hjälper sina kunder, och är rättvisa. Men här ligger det först på säljaren

Pressa honom igen, gör han inte rätt för sig eller hjälper så tar du honom till rätten och vinner målet.

Visa sedan Scott denna tråden, berätta noga för dem hur den specifika cyklisten lurat dig, de kommer antagligen tycka att han är ett svin och klippa all kontakt direkt.

Vinner du inte i rätten KANSKE Scott har lite över på sitt goodwillkonto och kan hjälpa dig med rambyte på någotvis, delfinansierat eller liknande
Problemet är att TS inte kan hävda att detta var ett fel som inte kunde ha upptäckts vid en noggrann undersökning i samband med köpet. Och säljaren kan ju hävta att denne inte kände till det. Vad händer sen?

Lite OT men tycker det är lite konstigt att garantin inte följer med till andreägaren. För tillverkaren borde det ju inte göra någon skillnad, garantitiden är det den är och vem som cyklar på cykeln är ju helt irrelevant. Vad är det som gör att risken för tillverkaren ökar vid andrahandsägande?

Edit: Om det hade anmälts av säljaren och godtagits som garantiärende så har ju inte förutsättningarna ändrats bara av det faktum att varan sålts. Garantiärende är garantiärende är garantiärende

Edit 2: Måste även lägga in att det är osedvanligt drygt gjort av säljaren. Inte enligt happy-moral.

Spara ner annonsen. Kan vara bra att ha dokumenterat vad säljaren påstått i den.
"Vanligt slitage". Detta indikerar att säljaren inte ansåg sig känna till några allvarliga defekter i varan.

Lite OT men tycker det är lite konstigt att garantin inte följer med till andreägaren. För tillverkaren borde det ju inte göra någon skillnad, garantitiden är det den är och vem som cyklar på cykeln är ju helt irrelevant. Vad är det som gör att risken för tillverkaren ökar vid andrahandsägande?

Edit: Om det hade anmälts av säljaren och godtagits som garantiärende så har ju inte förutsättningarna ändrats bara av det faktum att varan sålts. Garantiärende är garantiärende är garantiärende

Edit 2: Måste även lägga in att det är osedvanligt drygt gjort av säljaren. Inte enligt happy-moral.
Man behöver skilja på reklamationsärende och garantiärende. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren och de får sätta vilka villkor de vill. Rätt till reklamation utifrån tillverkningsfel har man däremot, under en viss tid, utifrån vissa förutsättningar.

Tycker inte man ska underskatta köpskyddet som köplagen ger. Om varan visat sig inte vara i ett skick som motsvarar beskrivning, pris och därmed förväntningar så har man rätt till retur.

Underskatta inte heller att säljaren i detta fall mycket väl kan klassas som en ”fackman” som därmed är i överläge i förhållande till säljaren och då kan anses ha en mer långtgående upplysningsplikt. Jag hade drivit det vidare vid vägran. Jag hade även personligen kontaktat Scott, inte gått via en cykelaffär.

Tycker inte man ska underskatta köpskyddet som köplagen ger. Om varan visat sig inte vara i ett skick som motsvarar beskrivning, pris och därmed förväntningar så har man rätt till retur.
Detta är ett bra inlägg.
Man får dock inte glömma bort att köplagen är dispositiv, dvs. att man kan avtala om annat än vad köplagen föreskriver. Ett exempel på det är att en vara kan säljas i befintligt skick. På så vis blir det som sagts mellan köpare och säljare viktigt. Det kan vara ett skäl till att ibland vara lite extra noga när man skriver kvitto.

Detta är ett bra inlägg.
Man får dock inte glömma bort att köplagen är dispositiv, dvs. att man kan avtala om annat än vad köplagen föreskriver. Ett exempel på det är att en vara kan säljas i befintligt skick. På så vis blir det som sagts mellan köpare och säljare viktigt. Det kan vara ett skäl till att ibland vara lite extra noga när man skriver kvitto.
Köper inte det. Slitaget ska vara rimligt utifrån ålder mm. Denna varan sägs vara trasig, obrukbar, kanske till och med farlig att bruka. Sådant kan man inte snacka sig ur genom att säga ”Too bad. Den är begagnad och då har du köpt den i befintligt skick vilket jag också sa”.

Åas visar den här tråden på de orimliga priser folk tar för gamla cyklar. Ingen ramgaranti så sjunker ju värdet enormt och att betala över 50% av nypris för en begagnad mtb är ju fel. Skiten kan gå sönder dagen efter och ingen garanti, försäkring eller liknande täcker upp. Då skall priset vara därefter.

Tillbaka
Topp