När bytte du styre senast?

roskai sa:
Fyfan.. Jag brukar ha mina alustyren tills det kommer en ny standard ?

Träffade på en kille med nybrutet styre för något år sedan ute i skogen. Det gjorde mig lite mer uppmärksam och lite mer benägen att byta proaktivt...

samma här. aldrig brutit ett, föreställer mig att är det vettigt dimensionerat håller det cykeln ut. dock skulle jag byta efter krasch.

är det inte bara vissa märken och modeller som drabbas av oväntade brott??

inte förstått att det är allmän rekommendation att byta proaktivt. frågar man en amerikansk tillverkare måste ju dock det svaret komma, livsviktigt för dom att lyfta ifrån sig ansvaret.

regelbundna byten skall väl isf gälla även vevar, framgaffel och ram.

om man byter regelbundet ökar det statistiska risken att träffa på ett från början defekt exemplar:)

det är nog ffa aluminium som härdar och blir spröd med upprepade smårörelser. kolfibern borde hålla tills den överbelastas. möjligen att epoxin kan börja smula av uv-ljus efterhand.

Jag kom på att jag bytte ett styre för 5år sen efter jag skickat hojen in i en tall i ett hopp... Det var mycket backsweep på ena sidan så att säga. Annars byter jag enligt tidigare inlägg.

Fast jag misstänker att det i de flesta fall är enklare att se/konstatera att alustyret är förbrukat innan något katastrofalt inträffar. Fast jag har aldrig knäckt varken alu eller kolfiberstyre. Har aldrig ägt ett kokkosstyre. Styvt och lätt är det nog, men kanske fel ställe att spara vikt på på en FR/DH hoj. :)

20160922_185244.jpg

Styret gick av utan förvarning med efterföljande krach

kais01 sa:
det är nog ffa aluminium som härdar och blir spröd med upprepade smårörelser. kolfibern borde hålla tills den överbelastas. möjligen att epoxin kan börja smula av uv-ljus efterhand.
Bara för att epoxin försvinner så går inte kolfibern automatiskt av, den borde hänga kvar.
I filmen handlar det nog om överbelastning helt enkelt.
Det är ju lite konstigt att styret gått av just i trakten av handtagen. För hårt åtdraget eller fått sig en törn i en krasch? Eller bromsvätska som påverkat?

Hur ofta skall man byta en kolfiberram? Vartannat år?

kolfiber är känsligt att klämma med skarpa kanter, kan ge anvisning i godset. känt problem även på sadelstolpar. i övrigt bör det hålla länge utan materialuttröttning.

kais01 sa:
kolfiber är känsligt att klämma med skarpa kanter, kan ge anvisning i godset. känt problem även på sadelstolpar. i övrigt bör det hålla länge utan materialuttröttning.
Mig veterligen mjuknar kolfiberlaminatet undan för undan (precis som vanligt glasfiberlaminat) med antalet lastcykler.

Varför ska just styret bytas varje år och vid varje vurpa?
Borde man inte byta ramen och alla andra delar lika ofta ?
Många styren blir det i månaden isf...

Fältprästen sa:
Hur ofta byter man vingbalkar/vingar i flygplan?
När föreskrivet antal flygtimmar - korrigerat för extremväder och antal starter / landningar - är uppnått.
Allt beräknat med betryggande säkerhetsmarginal utan att bli oekonomiskt.
(Gäller civil och privatplan - milijantära saker är lite annervesare.)

emmer sa:
kais01 sa:
Mig veterligen mjuknar kolfiberlaminatet undan för undan (precis som vanligt glasfiberlaminat) med antalet lastcykler.

föreställer mig att det gäller väl att ligga tryggt innanför gränsen för elastisk belastningscykel.

uv-ljus och mekanisk punktbelastning är det som oftast tas upp som problem när det gäller hållbarheten på kolfiberkomposit.

återvinning är ett annat problemområde.

Jag kör med Syntace, så jag behöver inte byta! Om jag nu inte skulle skada det i en krasch.
Som tidigare nämnts är det väldigt viktigt att styrstammen inte har vassa kanter som styret kan flexa mot.

emmer sa:
Fältprästen sa:
När föreskrivet antal flygtimmar - korrigerat för extremväder och antal starter / landningar - är uppnått.
Rätt svar: Aldrig. :)

Fältprästen sa:
emmer sa:
Fältprästen sa:
Rätt svar: Aldrig. :)
Beroende på att planet är i övrigt inget att spara när det är dax utan tas ur trafik och hamnar på ARMAC?
(Vingar byts så svaret som sägs vara rätt är knas.)

Vad är det annars för mening med att 'köpa vingar för pengarna' om man inte har för avsikt att byta?

Många styren blir det i månaden isf...
För att det läggs stora krafter där (som vid sprint) och många välter sin cykel och då tar den säkerligen i vid styret rätt ofta. Finns ju de på Youtube som har varnat om det här med kolfiberstyre, här är det lite förbjudet att nämna det.

Mån
För att din cykel och alla delar på den inte är gjorda för att vältas, de är noggrant konstruerade för att cyklas på men inte att vältas. Försvagat kolfiber är mycket svagare än icke-försvaget. Så om du tappar cykeln och det uppstår en spricka så kan du få erfara det när du sedan sprintar. ..

Byter du baklampan på bilen om du kör in i ett träd med motorhuven först?

Lusläste Canyons landsvägshoj-manual, och de säger faktiskt att gaffel och styre ska bytas efter vurpa eller 6 år. Det var ju lite tråkigt för min 2015 Aeroad...
Det är vad jag har sagt sedan jag kom in här, det är vad tillverkarna förordnar.

Senast ändrad:
För att det läggs stora krafter där (som vid sprint) och många välter sin cykel och då tar den säkerligen i vid styret rätt ofta. Finns ju de på Youtube som har varnat om det här med kolfiberstyre, här är det lite förbjudet att nämna det.

För att din cykel och alla delar på den inte är gjorda för att vältas, de är noggrant konstruerade för att cyklas på men inte att vältas. Försvagat kolfiber är mycket svagare än icke-försvaget. Så om du tappar cykeln och det uppstår en spricka så kan du få erfara det när du sedan sprintar. ..

Byter du baklampan på bilen om du kör in i ett träd med motorhuven först?
Hade det varit ett studentspex hade publiken ropat "baklänges"

Lusläste Canyons landsvägshoj-manual, och de säger faktiskt att gaffel och styre ska bytas efter vurpa eller 6 år. Det var ju lite tråkigt för min 2015 Aeroad...
Man är nojig om man byter, om man inte byter och det går sönder är man korkad....

Rimligen måste milen spela in. Styrstam har jag hittat sprickor i. Styren och gafflar har jag bytt, men det blir ju svårt att hitta passande delar till äldre cyklar.

För en timme sen men bara att jag ville ha lite mer rise än innan . 40mm från 25.
Mitt äldsta fiberstyre är ett gammalt onone 8-10 år nånting , känner absolut ingen stress över att det helt plötsligt skulle gå av men så äger jag inga lätta grejer heller . Mange

Snart är det vinter och då byter jag till vinterstyret på vinterpendlaren/touringcykeln. Och min lvg har fått tillbaka bockstyret.

Har inte bytt men fick ett FSA Gradient 35/30, 800mm brett kolfiberstyre på nya knarren. Känns stabilt som stål så jag är inte orolig. Men undrar om bredden och framförallt det relativt raka (8gr) baksvepet funkar.

Har testat med ett SQ Labs 18 grader baksvep på en annan hoj, det var det jag skulle ha enligt en annan video som djupdök i ämnet :) men lite skeptisk är jag allt. Får prova lite mer...

Tillbaka
Topp