[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att en bil är USA-byggd är väl ett klassiskt recept på smäckig sammansättningskvalitet.
Kanske. Engelskbyggda Avensis gen1 är bland det mest pålitliga som byggts och engelska bilar var kanske inte alltid det generellt... Tror också att tex Camry byggda i Kentucky håller ihop väldigt bra.

Har börjat kolla på ny MG ZS EV grunden kostar den 2499kr månaden men kör upp den till 2000 mil samt ska se vad krok kostar att kasta på (till cykeln).
Gillar min Mazda 6 men frun hatar den :) sen att man bara kan hotta in cykeln i bagaget i den.
Men har kollat runt och MG har fått bra kritik i princip överallt inkl Tesla Sweden forum så ska försöka klämma på den i dagarna även om det bara är short range som finns ute just nu (men ska ha long range på 44mil).
Krok går på drygt 300/mån och ska du ha allt lull lull å försäkring +2000mil/år blir det ca 4200 inkl kroken per månad
Batteriet innehåller dock kobolt som tuggats fram av små afrikanska barn i kongo

Tesla ska väl börja använda koboltfria batterier av LFP typ till de flesta modellerna. De är dessutom mindre eldfängda. Kan laddas till 100% utan problem. Ger dock något kortare räckvidd och mindre punch när man stampar gasen i botten

Ska man tänka miljö och inte stötta diktaturer får man tillverka sin egen bil ala flintstones från det man hittar inom 10mils räckvidd och väva egna kläder från fåren som man har i garaget.
Just klädindustrin är väl annars på top 3 över mest miljöförstörande där slavbarnen stampar tygerna i syra tills tårna trillar loss innan de hunnit bli 20 och alla vattendrag i de aktuella länderna mest består av rödlila kemikalier och plast

Senast ändrad:
Ibland är piskan bättre än moroten, misstänker jag.
Jag vet inte om jag tror det själv men en snabbgoogling pekar på att kinesiska autoarbetare (de tjänar runt hälften av de amerikanska, kanske lite mer än hälften ibland) justerat på köpkraft i slutändan nog tjänar bättre än amerikanerna? Så, piska och morot?

Ganska standard att det kostar 2-300 kr per månad extra vid privatleasing. Kroken bedöms inte påverka andrahandsvärdet nämnvärt och betalas därför av under leasingperioden.

Så är det med alla tillval på leasingbilar i princip, de ska betalas under leasingperioden. Men rätt ofta brukar krok ingå på VAG-bilar så de verkar bedöma att den ökar andrahandsvärdet trots allt.

Så är det med alla tillval på leasingbilar i princip, de ska betalas under leasingperioden. Men rätt ofta brukar krok ingå på VAG-bilar så de verkar bedöma att den ökar andrahandsvärdet trots allt.
Bra för bärgaren att ha nåt snabbt åtkomligt när den ska dras upp på flaket. De har optimerat för det.

När jag var ung åkte jag gärna tex halvny BMW-touring (är ju från en by) och liknande. Att höra en trött dieselmotor varva i kulissen samtidigt som den försöker synka sig med en tomatlåda är knappast lockande längre när man levt utan det.
Däckljud blev för övrigt väldigt märkbart med byte till Pirelli zero eller vad dom heter. Väghållningen fick dig också en törn...

Nej jagr inte van vid billigare bilar med taskig ljudisolering. Du försöker ju bara greppa efter halmstrån i din fight mot väderkvarnarna. Det förstår väl alla att en motsvarande bil blir tystare om den går på el.

Däremot anses ju kanske inte Tesla vara särskilt tyst, men ägarna verkar väldigt nöjd ändå.
+1 För några år sedan uttrycktes rädslan mest i räckviddsångest och macho-toner om förbränningsmotorns känsla och prestanda (ironiskt nog ofta från folk som körde typ BMWs snåldiesel och automat), bäst kombinerat i den gamla klassikern ”kom tillbaka när jag kan köra min husvagn/hästkärra/båttrailer nonstop Skövde-Arvidsjaur, och jag behöver faktiskt bara kissa en gång på den sträckan!!!!”. Nu får man tänka nytt om man vill tjafsa. Är de verkligen så tysta? Håller verkligen batteriet i 30k mil? Och tänk på barnen (i afrikanska gruvor).
Man måste inte tycka att elbilar är rätt, det är verkligen inte för alla, men jag tror nog att acceptansen ändå är påväg lite smått.

Senast ändrad:
Å andra sidan så är ju de Teslor som levereras nu i Sverige (Model 3 och Y) också byggda i Kina. Precis som Polestar.. Ingen enkel fråga..
Så katten ska köra en diktatur-bil alltså? Det är verkligen inte lätt att vara rätt idag. På riktigt alltså, det är svårt.

Nån som vet om Ionicen tillverkas i Europa eller Sydkorea? Eller Kina? ?

Så katten ska köra en diktatur-bil alltså? Det är verkligen inte lätt att vara rätt idag. På riktigt alltså, det är svårt.

Asien bör det vara, för kamratens exemplar står på båten just nu och har väl knappt en månad kvar nu till leverans.

Skulle tro att koreanerna försöker hålla så mycket som möjligt ”hemma”. Sedan kan det säkert finnas mtrl eller vissa delar som tas fr Kina, men skulle bli väldigt förvånad om de inte sätts ihop i Sydkorea.

Nä, och angående ägandet, och om jag fattade rätt...

Hos en tidigare arbetsgivare, som hade fabrik i Kina, sa man att det fanns kinesiskt delägande I fabriken, det var ett krav från kinesiska staten.

Jag ser skillnad på att aktivt välja att skicka alla pengarna till diktaturen genom att köpa en MG mot att köpa en Tesla där det mesta nog ändå går till kapitalisten Elon som gör bra saker och inte behandlar alla sina anställda som djur.

Men visst är det svårt.

Skulle tro att koreanerna försöker hålla så mycket som möjligt ”hemma”. Sedan kan det säkert finnas mtrl eller vissa delar som tas fr Kina, men skulle bli väldigt förvånad om de inte sätts ihop i Sydkorea.

Hyundai har tre fabriker i Europa. Jag har fått för mig att min Kona är tillverkad i Tjeckien, oklart vad jag bygger det på...

Krok går på drygt 300/mån och ska du ha allt lull lull å försäkring +2000mil/år blir det ca 4200 inkl kroken per månad
Batteriet innehåller dock kobolt som tuggats fram av små afrikanska barn i kongo

Tesla ska väl börja använda koboltfria batterier av LFP typ till de flesta modellerna. De är dessutom mindre eldfängda. Kan laddas till 100% utan problem. Ger dock något kortare räckvidd och mindre punch när man stampar gasen i botten

Ska man tänka miljö och inte stötta diktaturer får man tillverka sin egen bil ala flintstones från det man hittar inom 10mils räckvidd och väva egna kläder från fåren som man har i garaget.
Just klädindustrin är väl annars på top 3 över mest miljöförstörande där slavbarnen stampar tygerna i syra tills tårna trillar loss innan de hunnit bli 20 och alla vattendrag i de aktuella länderna mest består av rödlila kemikalier och plast
Den minst miljövidriga konsumtionen är den som aldrig blir av. Självklart men något många verkar glömma ibland.

Som att skaffa barn. Det är miljövidrigt.
Det beror ju på. Sätter man ut barnen i skogen och låter dem bli en del av naturens harmoniska kretslopp, kan man ju inte säga att de är en belastning. Skall man däremot gödsla ungarna med prylar made in China hela tiden, så spelar det ju ingen roll om man skjutsar dem deras 2.5 km till skolan i en Tesla Model S istället för en omodern ICE-bil, de är ändå en belastning. Tyvärr...

Strunta i att skaffa en unge sparar 58 ton CO2e per år, strunta i bilen sparar 2,4 ton CO2e per år. Det är alltså 20 ggr mer klimateffektivt att strunta i ungen än att strunta i bilen, enligt vetenskapen.

Senast ändrad:
Yes, det har i tråden bevisats att kärnkraft och konsumtion av lyxbilar fixar biffen. Väldigt skönt för vore jobbigt att ändra livsstil.

Barn bör inte vara några problem heller. Då köper man väl bara fler och större Tesla så det lär ju jämna ut sig...

Nja jag börjar luta åt att barnen får driva fram bilarna. Barn är ofta små. Man skulle kunna slänga ut den gamla motorn och knö in några under huven. Om man installerar trampor med direktdrift eller som en seriehybrid om man kompletterar med generatorer. Ungarna rör sig lite ändå, win win!

Fr COP26 är väl senaste ryktet att grön kolkraft ska fixa biffen. Eller har journalisterna missförstått, det kanske ska vara grönkål?

Fr COP26 är väl senaste ryktet att grön kolkraft ska fixa biffen. Eller har journalisterna missförstått, det kanske ska vara grönkål?
Så det rullar in lite gröna kulor.
grna-kulor_24778151.jpg

Har ni förlikat er med tanken på en elektrisk fordonsflotta? Fokusförflyttning till barn eller inte, gör att det känns som det.?

Vi har en elektrisk fordonsflotta och inga barn.
Dessutom jobbar vi båda med Sveriges katastrofala infrastruktur inom elkraft. Får vi åka till Kanarieöarna över nyår? :)

Nej men barn är väl uppe för tredje gången i tråden i alla fall? Den går ju bara runt runt.

Själv så gav jag upp hoppet lite om att världen skall enas om ett miljömål när DN publicerade en nedräkning på deras hemsida. Då drogs tankarna till räknaren som finns/funnits som visar på hur länge David Isaac suttit fängslad.
Kan man inte få ut en stackare ur finkan, hur skall man då ena hela världen om ett hållbart klimatmål?

Då handlar du inte på Ikea, Jula, biltema osv osv då? Fan allt som produceras idag görs i Kina och stödjer indirekt hela diktaturen.

Det är bara inse att vi pga snålhet gjort detta.
Med risk för att tassa i politik-marker: jag tycker ändå det är viss skillnad på att handla av ett företag direkt ägt av kinesiska staten eller av ett med indirekta äganden och delar produktionen i Kina. Lite som med elbil: kanske bättre att försöka göra lite ”rätt” (eller snarare mindre fel) med en elbil jämfört med alternativen.

Vi har en elektrisk fordonsflotta och inga barn.
Dessutom jobbar vi båda med Sveriges katastrofala infrastruktur inom elkraft. Får vi åka till Kanarieöarna över nyår? :)

Nej men barn är väl uppe för tredje gången i tråden i alla fall? Den går ju bara runt runt.
Ja ni får cykla ner dit.

Här finns en öppen artikel. Notera också att bolaget står på USA:s entity list. Huawei fick inte vara med och bygga 5G, men detta bolag får vara med och äga en stor del av vår framtida elförsörjning. Lite konstigt kan man tycka, det är ju en minst lika viktig infrastruktur, om inte viktigare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp