OT: Karriärsbytarråd-tråd

@jofahjalm, hur mycket snus ska jag blanda ner i kaffepulvret för att fara hädan?
Tydligen så är det ju kontroversiellt att ta fram data på hur mycket gift krävs för att döda någon. Jag har hört om fall där turister har trott att snus var te och det har slutat illa. Enligt källornas källa wiki verkar en prilla räcka för att döda ett barn, men en ordentlig finne pallar en dosa.

40mg är tydligen dödligt. I blodet gissar jag? Lämplig dosering snus i kaffe framgår inte, konstigt nog. Det är väl bara att testa sig fram. Börja underifrån så att säga.

• Kaffet och kisset: Nej, kaffe är inte urindrivande. Koffein stimulerar njurarna att producera urin, men det gör bara att man blir kissnödig snabbare, inte att man förlorar mer vätska.

Vafasen: "Koffein stimulerar njurarna att producera urin"?!
Vad betyder det? Låter ju som att det påverkar urinproduktionen!

Det driver inte urin men man pissar på sig. Det är ingen fara för det tar slut när allt man druckit kommit ut.

Är det vetenskap?

Låter som ett utmärkt exempel på språkförbistring.

Om 2 dl vatten leder till toa 3 h senare men 2 dl kaffe leder till toa 1 h senare kommer nog de flesta kalla det för "urindrivande" oavsett om man kissar 2 dl eller 3 dl.

Om jag nu skall knyta ihop detta med trådens ämne så det inte blir en låsning, så kan jag säga att jag alltid har tackat nej till kaffe vid anställningsintervjuer just för att det gör mig pissnödig, men även ger stresspåslag och, om man dricker riktigt mycket, svettningar och lite psykisk obalans.

Skippa kaffet vid anställningsintervju alltså.

Om jag nu skall knyta ihop detta med trådens ämne så det inte blir en låsning, så kan jag säga att jag alltid har tackat nej till kaffe vid anställningsintervjuer just för att det gör mig pissnödig, men även ger stresspåslag och, om man dricker riktigt mycket, svettningar och lite psykisk obalans.

Nej, det är livsfarligt. Det går inte att anställa folk som tackar nej till en kopp kaffe.

Jag har hört det där förut. Hårresande om det stämmer. Snacka om grupptryck. Kan man inte be om en Hof istället? Trevligare.

På ämnet, läste för några år sen om en ny problem i Stockholm. Det blev nya trend att går till en bar med kollegorna på fredag eftermiddag och då var det framförallt kvinnorna som klagade på grupptryck av andra kvinnorna att dom måste dricka. Känns väl lite konstigt i en land som har riktiga alkoholproblem (men kanske är det därför man har så mycket alkoholproblem i Sverige).

Tur att jag inte känner grupptryck att dricka från mina kollegor.

För mig är det som en snuttefilt att gå omkring att sörpla på en kaffe, så det blir snarare mindre stress för min del.
Skönt att du känner så. Koffein är kraftfullt uppåttjack för mig och det verkar inte som att effekten trubbas av med åren, nästan tvärtom. Skulle vara behagligare med en liten öl om man vill tagga ned och plana ut.

Senast jag sökte jobb kom jag lite tidigt och hamnade i fikarummet med en person i chefsposition, han frågade om jag ville ha kaffe och jag sa nej (för att inte bli kissnödig). Hans kommentar: ”Här tackar vi ja till kaffe, vi är kommunalarbetare!”

För att återknyta till ämnet, brandman är både ett kul jobb och innebär oftast ett schema som medger tid till cykling, snustillverkande eller vad man nu vill göra på sin lediga tid! Utbildningen är 2 år.

Det är ju faktiskt ett problem i många yrken, dålig/obefintlig tillgång till wc, välj klokt!
läste nyss om lokförare som fick plastpåsar av arbetsgivaren..? (inte helt ot ändå)

Senast jag sökte jobb kom jag lite tidigt och hamnade i fikarummet med en person i chefsposition, han frågade om jag ville ha kaffe och jag sa nej (för att inte bli kissnödig). Hans kommentar: ”Här tackar vi ja till kaffe, vi är kommunalarbetare!”

För att återknyta till ämnet, brandman är både ett kul jobb och innebär oftast ett schema som medger tid till cykling, snustillverkande eller vad man nu vill göra på sin lediga tid! Utbildningen är 2 år.
Det finns ju även möjlighet att ta ”snabbspåret” in i kåren, ivf häromkring. Dvs att man börjar som deltidare och med lite tur och träff så småningom får en heltid. Hur ev kvotering ser ut låter jag vara osagt. Men vet att möjligheten finns även för deltidsbrandmän.

Sedan får man väl fundera lite över hur ofta heltidstjänster kommer ut. Gissar att det inte är överdrivet vanligt, ivf utanför storstäderna.

En sån här
1643380556031.png

borde väl funka för en lokförare? Påse verkar jobbigt.

Jag jobbar som chef med rekrytering och försäljning av konsulttjänster och har gjort ett antal intervjuer i mina dagar, både för att få tjänster och för att ta in folk, och skulle ge som tips att ALLTID tacka ja till kaffe, té eller vatten. Dels för att det alltid är bra att ha något att dricka om man skulle råka bli torr i halsen men framförallt för att det ger en chans att småsnacka lite innan intervjun startar på riktigt så man får en chans att känna den andre på pulsen och connecta lite innan det blir skarpt läge. Det gör ofta att stressen och spänningen släpper och man kan vara mer avslappnad när det gäller. Dessutom sänder det signalen att man är social och är intresserad av kultur och mjuka värden på arbetsplatsen. Sen kan man lämna koppen/muggen/glaset orört om man inte faktiskt vill dricka av det under intervjun, det är det ingen som tar illa upp av.

Jag jobbar som chef med rekrytering och försäljning av konsulttjänster och har gjort ett antal intervjuer i mina dagar, både för att få tjänster och för att ta in folk, och skulle ge som tips att ALLTID tacka ja till kaffe, té eller vatten. Dels för att det alltid är bra att ha något att dricka om man skulle råka bli torr i halsen men framförallt för att det ger en chans att småsnacka lite innan intervjun startar på riktigt så man får en chans att känna den andre på pulsen och connecta lite innan det blir skarpt läge. Det gör ofta att stressen och spänningen släpper och man kan vara mer avslappnad när det gäller. Dessutom sänder det signalen att man är social och är intresserad av kultur och mjuka värden på arbetsplatsen. Sen kan man lämna koppen/muggen/glaset orört om man inte faktiskt vill dricka av det under intervjun, det är det ingen som tar illa upp av.
Absolut, det är ju så man gör i praktiken.
Fast en joint hade funkat bättre.

Helt apropå och för att knyta an till ursprungsfrågan så sålde jag just en videosnutt för 600 kr på Adobe Stock. Jag laddade upp några filer där för ett tag sedan för att testa o sedan glömde jag bort dom men nu fick jag alltså ett mail.

Om nu jag kan sälja en 1080p-film på Adobe så borde väl ändå @Luthman Photography kunna sälja sina super-bilder på olika stock photo siter? Jag gissar att du sitter på en hel hög med bilder som du ändå inte skulle få ngt för? Ladda upp dom o se vad som händer. Finns mängder av tutorials på YT hur man bäst går till väga.

https://stock.adobe.com/se/stock-photo/id/372697168

Helt apropå och för att knyta an till ursprungsfrågan så sålde jag just en videosnutt för 600 kr på Adobe Stock. Jag laddade upp några filer där för ett tag sedan för att testa o sedan glömde jag bort dom men nu fick jag alltså ett mail.

Om nu jag kan sälja en 1080p-film på Adobe så borde väl ändå @Luthman Photography kunna sälja sina super-bilder på olika stock photo siter? Jag gissar att du sitter på en hel hög med bilder som du ändå inte skulle få ngt för? Ladda upp dom o se vad som händer. Finns mängder av tutorials på YT hur man bäst går till väga.

https://stock.adobe.com/se/stock-photo/id/372697168
Han kan ju ta bilder av folks händer och sälja. Verkar finnas en marknad för bilder på händer som inte är färglagda.

Tillbaka
Topp