Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gäller nog inte på SMSka de inte bli avplockade när de varvas?
De är en av få, om inte den enda, klubben som har en närmast professionell vallaorganisation. Testar enormt mycket, både strukturer, rillning, och vallor förstås. De tar även fram egna stenslipstrukturer.Har inte Piteåkarna rätt bra skidor?
Hänger hon med in på slutet blir hon farligTycker Charlotte ser bra ut, åker smart.
Piteå brukar ha eget vallateam. Blixten vallar nog mer åt de Fischeråkare som kör för mindre bemedlade klubbar.Nä men jag tror att Lasse vallar åt en del toppåkare på SM, men det vet jag faktiskt inte. Det var i alla fall han som var inne i målområdet och bytte tävlingsskidorna mot displayprylar direkt efter målgång.
Det funkar antagligen bättre i Norge där dels alla åker skidor, och dels alla får lära sig valla från barnsben. Då finns det antagligen ett större utbud av duktiga vallare i de flesta klubbar.Kan tycka att det är lite tråkigt med en situation att åkare väsentligen tvingas gå till en eller en av några få stora klubbar om de vill ha konkurrenskraftigt material att köra på nationellt inkl. SM, alternativt möjligen ragga upp någon bra vallare privat vilket ändå förmodligen i snitt blir sämre jämfört med en stor klubb med många som testar och vallar.
Hur funkar det där i Norge där väl åkarna mer är trogna sina moderklubbar?
Tror också på det.Ja, dom kanske sparar sig till sprinten pga gårdagens bedrifter, gissar jag bara! ?
Varför avstod Calle månntro?
Jo, visst är skidåkning större i Norge. Dock funderar jag på om klubbar som IL Rognes eller IL Nansen kan ha några våldsamma testresurser. IL Nansen är en klubb från Dalsbygda, en by med 600 invånare (typ Sågmyra), och Rognes är en tredjedel så stor (typ Tärendö).Det funkar antagligen bättre i Norge där dels alla åker skidor, och dels alla får lära sig valla från barnsben. Då finns det antagligen ett större utbud av duktiga vallare i de flesta klubbar.
I Sverige är det ju dels betydligt färre som åker skidor, och jag skulle tippa att det på sin höjd kanske är 50% av motionärerna som kan valla. Vallning under Vasaloppsveckan är ju t.ex. big business, där vallningar som tar 10-15 min att göra säljs på löpande band för 700-1000kr.
Däremot finns det ju i Sverige i de flesta klubbar duktiga vallare, men just när det gäller testverksamheten tror jag Piteå sticker ut.
Jo, det är möjligt. Dock var de anmälda så grundplanen var rimligen att åka. Sen kan man ju tänka att gårdagens lopp fick dem att inse att medaljchanserna var små idag och att det då var bättre att hålla krutet torrt i hopp om bättre lycka i sprinten.Ja, dom kanske sparar sig till sprinten pga gårdagens bedrifter, gissar jag bara! ?
Varför avstod Calle månntro?
Ok, jag ska erkänna att det hela var en antydning till killgissning. På det norska landslaget finns två löpare från Nordnorge: Valnes och Anna Svendsen. Nordnorge har bara knappt 10% av befolkningen så de "borde" vara två på laget. Vi är bara ointuitivt få här uppe.Kör inte Krogh? Han är ju från Alta-trakten.
Var ju f.ö. ett tag då det fanns tre riktigt vassa åkare från den trakten med Nygaard och Eliassen förutom Krogh. Nu har ju Eliassen lagt av och Kroghs vassa dagar är nog över.
www.langd.se
www.langd.se
www.langd.se
Vad är utmaningen med bara 20 mil?!Förkortning verkar modernt!
![]()
Mildvädret gör Nordenskiöldsloppet två mil kortare - Langd.se
De rekordvarma dagarna i Norrbotten tvingar i sista stund arrangörerna av Red Bull Nordenskiöldsloppet att korta distansen med två mil. Världens längsta skidtävling blir i år 20 mil lång.www.langd.se