[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Leker Poromaa med dem eller är det att t.ex. Sandström är cool?

Har inte Piteåkarna rätt bra skidor?
De är en av få, om inte den enda, klubben som har en närmast professionell vallaorganisation. Testar enormt mycket, både strukturer, rillning, och vallor förstås. De tar även fram egna stenslipstrukturer.

Frida, Ebba, Charlotte så klart. Lite oroväckande att alla andra är långt efter. När man ser det här så tycker jag att det är trist att Kalla slutar ---

Är Charlottes skidor förfördelsvallade mot Frida och Ebba. Servicemannen Lasse "Fischerblixten" Johansson kan ha ett finger med i spelet....

Nä men jag tror att Lasse vallar åt en del toppåkare på SM, men det vet jag faktiskt inte. Det var i alla fall han som var inne i målområdet och bytte tävlingsskidorna mot displayprylar direkt efter målgång.

Hoppsan,hon lånade tydligen Ebbas 2:a skidor?

Nä men jag tror att Lasse vallar åt en del toppåkare på SM, men det vet jag faktiskt inte. Det var i alla fall han som var inne i målområdet och bytte tävlingsskidorna mot displayprylar direkt efter målgång.
Piteå brukar ha eget vallateam. Blixten vallar nog mer åt de Fischeråkare som kör för mindre bemedlade klubbar.
Tydligen körde Kalla på Ebbas andrapar säger hon i intervjun.

Kan tycka att det är lite tråkigt med en situation att åkare väsentligen tvingas gå till en eller en av några få stora klubbar om de vill ha konkurrenskraftigt material att köra på nationellt inkl. SM, alternativt möjligen ragga upp någon bra vallare privat vilket ändå förmodligen i snitt blir sämre jämfört med en stor klubb med många som testar och vallar.

Hur funkar det där i Norge där väl åkarna mer är trogna sina moderklubbar?

Någon som sett någon förklaring till DNS på Sundling och Ribom - bara vikande form såsom det såg ut igår eller något annat?

Ja, dom kanske sparar sig till sprinten pga gårdagens bedrifter, gissar jag bara! ?
Varför avstod Calle månntro?

Senast redigerad av en moderator:
Kan tycka att det är lite tråkigt med en situation att åkare väsentligen tvingas gå till en eller en av några få stora klubbar om de vill ha konkurrenskraftigt material att köra på nationellt inkl. SM, alternativt möjligen ragga upp någon bra vallare privat vilket ändå förmodligen i snitt blir sämre jämfört med en stor klubb med många som testar och vallar.

Hur funkar det där i Norge där väl åkarna mer är trogna sina moderklubbar?
Det funkar antagligen bättre i Norge där dels alla åker skidor, och dels alla får lära sig valla från barnsben. Då finns det antagligen ett större utbud av duktiga vallare i de flesta klubbar.

I Sverige är det ju dels betydligt färre som åker skidor, och jag skulle tippa att det på sin höjd kanske är 50% av motionärerna som kan valla. Vallning under Vasaloppsveckan är ju t.ex. big business, där vallningar som tar 10-15 min att göra säljs på löpande band för 700-1000kr.

Däremot finns det ju i Sverige i de flesta klubbar duktiga vallare, men just när det gäller testverksamheten tror jag Piteå sticker ut.

Det funkar antagligen bättre i Norge där dels alla åker skidor, och dels alla får lära sig valla från barnsben. Då finns det antagligen ett större utbud av duktiga vallare i de flesta klubbar.

I Sverige är det ju dels betydligt färre som åker skidor, och jag skulle tippa att det på sin höjd kanske är 50% av motionärerna som kan valla. Vallning under Vasaloppsveckan är ju t.ex. big business, där vallningar som tar 10-15 min att göra säljs på löpande band för 700-1000kr.

Däremot finns det ju i Sverige i de flesta klubbar duktiga vallare, men just när det gäller testverksamheten tror jag Piteå sticker ut.
Jo, visst är skidåkning större i Norge. Dock funderar jag på om klubbar som IL Rognes eller IL Nansen kan ha några våldsamma testresurser. IL Nansen är en klubb från Dalsbygda, en by med 600 invånare (typ Sågmyra), och Rognes är en tredjedel så stor (typ Tärendö).

Ja, dom kanske sparar sig till sprinten pga gårdagens bedrifter, gissar jag bara! ?
Varför avstod Calle månntro?
Jo, det är möjligt. Dock var de anmälda så grundplanen var rimligen att åka. Sen kan man ju tänka att gårdagens lopp fick dem att inse att medaljchanserna var små idag och att det då var bättre att hålla krutet torrt i hopp om bättre lycka i sprinten.

Å andra sidan verkade ju Poromaa inte ha tagit alltför mkt stryk av gårdagens lopp. Fast han kanske skippar sprinten på lördag och då är han ju tvungen att åka om han vill vara med i SM-touren (om han nu bryr sig om den).

Angående Calles DNS sa de väl att han tyckte det var för löst och att det inte passade honom och att han satsar på sprinten istället.

Lite rolig kommentar:
1648149862815.png

Jag ska försöka få lite tid för att se på NM på lördag, ska höra med folket där om hur de vallar.
Jag noterar annars att Norge har fem skidgymnasier för längd medan Sverige har tolv.
Jag har också lagt märke till att de flesta åkare i kommer från södra Norge där de bästa klubbarna är. Från Nordnorge tror jag bara det är Valnes. Stor övervikt för Trondheim, östafjells och Olso. Harstad/Kvaefjord IL har iaf två i Ski Classics.

Kör inte Krogh? Han är ju från Alta-trakten.

Var ju f.ö. ett tag då det fanns tre riktigt vassa åkare från den trakten med Nygaard och Eliassen förutom Krogh. Nu har ju Eliassen lagt av och Kroghs vassa dagar är nog över.

Längre tillbaka i tiden fanns ju Ulvang. Men, visst, majoriteten är ju från Trondheimstrakten och söderut.

Kör inte Krogh? Han är ju från Alta-trakten.

Var ju f.ö. ett tag då det fanns tre riktigt vassa åkare från den trakten med Nygaard och Eliassen förutom Krogh. Nu har ju Eliassen lagt av och Kroghs vassa dagar är nog över.
Ok, jag ska erkänna att det hela var en antydning till killgissning. På det norska landslaget finns två löpare från Nordnorge: Valnes och Anna Svendsen. Nordnorge har bara knappt 10% av befolkningen så de "borde" vara två på laget. Vi är bara ointuitivt få här uppe.

Nu har väl Tove Ericsson inte riktigt åkt så bra denna säsong som man kanske kunde ha hoppats, men var lite förvånad över att hon inte är med på SM. Förklaring är tydligen ...

Johaug 56 sekunder före tvåan på 10 km på NM ... halvvägs in i loppet.

Seger med 1.43 för Johaug. Tvåan Skaanes tappade dock bara 38 sekunder på andra varvet.

För vissa åkare noteras ju när de vann sin första skidtävling. Lite skillnad mot Björgen där det på wiki finns följande att läsa:

"Hun var sju år gammel da hun deltok i sitt første skirenn, i Budal.[11] ... Første gang hun ikke vant et skirenn, var et skirenn i Funäsdalen da hun som 14-åring tapte for Mariana Handler." (min fetstilsmarkering)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp