[OT] En säkring till bergvärmepumpen har löst ut - vad kan vara anledningen?

Bele

Aktiv medlem
Fick ett felmeddelande "Fel på strömförsörjningen till kompressorn eller fasvakten är defekt.". Kollade säkringarna och en 16A säkring hade löst ut. Satte i en ny och hittills (i 20 minuter) har bergvärmepumpen fungerat som den ska.

Det har aldrig hänt tidigare att en säkring har gått under de ca 8 åren som jag har haft pumpen. Vad kan vara anledningen (det borde inte vara stor strömförbrukning, då det skedde under natten)? Är det något som indikerar ett underliggande fel eller är det något som kan hända slumpmässigt (tänker tex spänningsvariation i elnätet), dvs något att utreda vidare med eller bara släppa?

Tacksam för hjälp av Happy-proffsen.

Ok. Ett stor tack för svaret! Säkringen är inte utbytt på åtminstone 27 år, så det kan mycket väl vara förklaringen.

Fabrikat och modell? Är det på väg att gå sönder brukar det vara kompressor, mjukstartskort, tryckvakt eller rengöringsbehov.

Viessman Vitocal 333-G.
Jag kan inte ge bättre svar än att kontakta service om det händer igen. Är med i en värmepumpsgrupp på fb men hittade inget bra vid sökning. Jag är inte yrkesman men hade ju egna problem med LVVP i en egen tråd.

Tack för att du sökte.
Ingen orsak att tacka för så lite. Viessmann verkar vara ett marginalmärke i Sverige. Det skadar nog inte att etablera en kontakt innan det blir akut. Att lösa värmepumpproblem på sommaren är nästan en lyx jämfört med alternativet på vintern.

Hur uttalas ”Viessmann”? Mina tyskakunskaper säger mig en sak, men stämmer det?

Ingen orsak att tacka för så lite. Viessmann verkar vara ett marginalmärke i Sverige. Det skadar nog inte att etablera en kontakt innan det blir akut. Att lösa värmepumpproblem på sommaren är nästan en lyx jämfört med alternativet på vintern.

Det kan stämma, de är riktigt dåliga på marknadsföring. Rent tekniskt är de dock bättre än tex Nibe enligt en som bor i området och är mycket tekniskt bevandrad (han köpte själv en likadan).

De som installerade var duktiga, men finns inte lokalt. Säljaren är lokal, men har inte tillräckliga kunskaper. Viessman har hänvisat till honom för service, men jag vill hellre anlita någon annan. Norra Stockholm. Tips mottages tacksamt.

Vill du att jag kollar i gruppen? Det är lätt fixat.

Edit det finns en kille som jobbar med Viessmann i Fagersta. Du kan få uppgifter om du vill. Han verkar väl insatt.

Senast ändrad:
Kolla gärna. Jag tar gärna hans uppgifter, men Fagersta är 15 mil bort.

Kolla gärna. Jag tar gärna hans uppgifter, men Fagersta är 15 mil bort.
Skickar ett PM. Jag har i ett tidigare ärende åt en vän och happyit fått intrycket av att han rör sig över stora ytor. Nu blev det ingen affär där då Viessmann är ovanligt höga i sitt utförande.

Har råkat ut för samma sak för ett par år sen.
Gamla sortens "proppar" verkar slitas med tiden.
Jag har inga bevis för min tes men de som löst ut har alla varit gamla.

Gamla säkringar går ibland, det är inte fel att byta de som inte gick sönder till nya. Pumpen är sannolikt oskyldig.

Brion säljer Viessman om jag minns rätt för eventuellt framtida behov.

Jag har råkat ut för detta i samband med strömavbrott och åskväder (IVT från 2002) men på den var det automatsäkringar och någon fasvakt som också kunde återställas enkelt. Inga ytterligare problem uppstod efter det.

Mvh Ulf S.

Diazedsäkringar blir gamla och slitna med tiden pga värmeutveckling, i synnerhet om de under långa perioder belastas maximalt.
Gäller fö även dvärgbrytare.

Äger du en tångamperemeter?
Eller har du en modern elmätare och kan läsa ut momentanförbrukningen?

Jag håller med om att en gång är ingen gång.

Men jag ser även ett scenario där vi går mot varmare tider och din pump mot lägre belastning, vilket kan maskera ett problem med kompressorn som kan visa sig mer tydligt när det blir kallt igen.

Om du kan läsa av lasten kan du prova att justera upp värmekurvan och mäta under tiden kompressorn går, belastningen bör vara jämn för alla 3 faser, om någon av faserna drar mer än de övriga så har du ett problem med kompressorn.

Om du kan mäta så är det mer intressant att mäta mot slutet av kompressorns arbetscykel än i början.

Diazedsäkringar blir gamla och slitna med tiden pga värmeutveckling, i synnerhet om de under långa perioder belastas maximalt.
Gäller fö även dvärgbrytare.

Hellre än diazedsäkring som blir dålig med tiden än en dvärgbrytare som är dålig från början som jag brukar säga. ?

De har ju kontor i Kista, men det är dem du kollat med redan, antar jag?

Edit: Iofs fr 2017, men indikerar ju att det borde finnas servicekunnande även på huvudkontoret i Kista?

När jag senast hade kontakt med Viessman ville de inte skicka sina egna tekniker, utan hänvisade till återförsäljare. Den gången fick de dock skick ut en egen tekniker till slut.

Äger du en tångamperemeter?
Eller har du en modern elmätare och kan läsa ut momentanförbrukningen?

Jag håller med om att en gång är ingen gång.

Men jag ser även ett scenario där vi går mot varmare tider och din pump mot lägre belastning, vilket kan maskera ett problem med kompressorn som kan visa sig mer tydligt när det blir kallt igen.

Om du kan läsa av lasten kan du prova att justera upp värmekurvan och mäta under tiden kompressorn går, belastningen bör vara jämn för alla 3 faser, om någon av faserna drar mer än de övriga så har du ett problem med kompressorn.

Om du kan mäta så är det mer intressant att mäta mot slutet av kompressorns arbetscykel än i början.

Tack för bra input! Så klart är det mycket bättre att upptäcka och vid behov åtgärda ev kompressorproblem nu än under vintern. Jag ska kolla med en kompis om han kan hjälpa mig att mäta. Jag kan inte tillräckligt mycket om el för att förstå var jag läser av lasten.

Tack för bra input! Så klart är det mycket bättre att upptäcka och vid behov åtgärda ev kompressorproblem nu än under vintern. Jag ska kolla med en kompis om han kan hjälpa mig att mäta. Jag kan inte tillräckligt mycket om el för att förstå var jag läser av lasten.
Bra, det är lätt att husproblem blir en klump i magen. Plusgrader dygnet runt gör klumpen mindre.

Skulle det vara några fel glöm inte att kolla vad hemförsäkringen kan hjälpa till med.
Jag har fått en luft/vatten anläggning inlöst vid kompressorhaveri, De slantarna räckte till borrhålen för bergvärmen

Säkringar kan bli slitna med tiden. Diazed är generellt bättre i min värld. Har varit fler fel på dvärgarna genom åren
Men om kompressorn börjar ge upp kan det vara dags att serva, bättre repa under sommarhalvåret som sagt

Är det här den stora bergvärmetråden?

Jag har en klump i magen i form av en elpanna (CTC Electronic), som har bråkat lite till och från under åren. Det har varit en kontaktor och en temgivare som har bytts ut. Nu har ett nytt fenomen dykt upp. Om jag av olika anledningar har varit tvungen att stänga av den, så vill den inte starta på första försöket. jag får stänga av och på några gånger innan effektstegen slår igång (jag väntar någon timme mellan varje försök, för det finns någon inbyggd fördröjning). Dessutom har cirkulationspumpen börjat låta illa. Pannan är gissningsvis 20-25 år, så jag tänker att jag ska byta till något nytt.Jag har kollat lite på Värmepumpsforum, men de snackar ingenting om vilken värmelösning är bäst för cyklar, så det känns inte som att man kan lita på det forumet ;-)

Jag kan välja mellan att sätta in en ny elpanna (överlägset billigast engångskostnad), Fjärrvärme (trodde jag), eller bergvärme. (Luft/vatten har jag avfärdat eftersom det enda stället jag kan ha en utedel är utanför sovrumsfönstret och jag är känslig för "brummande" ljud)

Elpanna har lägst investeringskostnad, 20-30000 SEK gissningsvis, man får många kWh för prisskillnaden, men när priset på kWh skenar....

Som sagt var trodde jag att jag kunde dra in FV, men nu verkar det som att Stockholm Exergi har kommit fram till att FV inte är så värst bra i alla fall...
"Jag måste tyvärr meddela att vi på Stockholm Exergi för tillfället inte skriver några nya anslutningsavtal för småhuskunder. Detta på grund av att vi för tillfället inte kan erbjuda en anslutning till ett konkurrenskraftigt pris."

Skenande energipriser, men de kan inte ge ett tillräckligt bra pris????

Återstår då bergvärme. När jag egentligen hade bestämt mig för FV... Eller måste jag gå på luft-vatten?

Men. Vad ska man ha för något? Någon som vet någon bra installatör i Stockholm västerort?

Luft-Vatten monteras i samtliga fall jag sett i markplan. Ovanför sovrumsfönstret låter fel. Men har du direktverkande el hemma eller vattenburen värme? Elpannan kan vara lite både och, men fjärrvärme låter ju som vattenburet.

Luft-Vatten monteras i samtliga fall jag sett i markplan. Ovanför sovrumsfönstret låter fel. Men har du direktverkande el hemma eller vattenburen värme? Elpannan kan vara lite både och, men fjärrvärme låter ju som vattenburet.

Det är vattenburen värme. Orginal i huset var oljepanna, ersattes av en lite elpanna någon gång för länge sedan. Det är ett radhus på 89+29 kvm fördelat på fyra etage, ca 29 kvm per etage
Sovrummet är i markplan, mot framsidan. På baksidan/altan vill jag inte ha en brusande utedel, och helst inte på framsidan heller. Utedelen skulle hamna ca 1,5 meter från sovrumsfönstret...
Det blir så ironiskt när Stockholm Exergi på sin hemsida marknadsför sig som kostnadseffektiva osv, men svaret är: nä, vi är för dyra ?

Egentligen föredrar jag nog bergvärme, men hade nästan bestämt mig för fjärvärme för att det verkar smidigt, samt jag frigör lite golvyta i källaren. Dessutom finns bara ett val när det gäller FV, värmepump finns ju 1000 varianter att ta ställning till. Ett framtida projekt är att renovera källaren inklusive att bila upp golvet, det blir ju enklare om man inte har något som står där, tex VVB eller BV-pump...

En lösning är att köpa en begagnad elpanna och skjuta på det stora beslutet något år.

En lösning är att köpa en begagnad elpanna och skjuta på det stora beslutet något år.
Bergvärmeinstallatörerna slängde precis ut min 20 år gamla CTC elpanna med ny cirkulationspump på gräsmattan. PMa snabbt om du vill ha den, så säger jag till dem att inte slänga den. Finns i Tyresö.

Det är vattenburen värme. Orginal i huset var oljepanna, ersattes av en lite elpanna någon gång för länge sedan. Det är ett radhus på 89+29 kvm fördelat på fyra etage, ca 29 kvm per etage
Sovrummet är i markplan, mot framsidan. På baksidan/altan vill jag inte ha en brusande utedel, och helst inte på framsidan heller. Utedelen skulle hamna ca 1,5 meter från sovrumsfönstret...
Det blir så ironiskt när Stockholm Exergi på sin hemsida marknadsför sig som kostnadseffektiva osv, men svaret är: nä, vi är för dyra ?

Egentligen föredrar jag nog bergvärme, men hade nästan bestämt mig för fjärvärme för att det verkar smidigt, samt jag frigör lite golvyta i källaren. Dessutom finns bara ett val när det gäller FV, värmepump finns ju 1000 varianter att ta ställning till. Ett framtida projekt är att renovera källaren inklusive att bila upp golvet, det blir ju enklare om man inte har något som står där, tex VVB eller BV-pump...

Nu är du kanske känsligare än jag, men jag hade inte haft några problem med att sova 1.5 meter och en yttervägg ifrån vår utedel på luft-vatten-pumpen. Med det sagt så om du kan ha bergvärme - varför inte?

Bergvärmeinstallatörerna slängde precis ut min 20 år gamla CTC elpanna med ny cirkulationspump på gräsmattan. PMa snabbt om du vill ha den, så säger jag till dem att inte slänga den. Finns i Tyresö.
PM skickat. Helt klart intresserad att ha som backup.

Kommer tradigt pappa-skämt men jag kunde inte låta bli:
Har du jordat bergvärmen :D

Nu är du kanske känsligare än jag, men jag hade inte haft några problem med att sova 1.5 meter och en yttervägg ifrån vår utedel på luft-vatten-pumpen. Med det sagt så om du kan ha bergvärme - varför inte?

Det brukar sägas att bergvärme är dyrare och "overkill" för små radhus, och svårare att räkna hem än Luft-vatten. jag tänker dock att en lite "för stor" bervärmepump inte behöver någon spetsvärme när det är som kallast. Men det kanske inte en korrekt dimensionerad Luft-vatten behöver heller...
Jag är ganska känslig för surrande ljud när jag ska sova. Mycket glad att jag inte har mekanisk ventilation i huset.

Jag har dock inte kommit så lång att jag har börjat räkna på och begära in offerter.

Det brukar sägas att bergvärme är dyrare och "overkill" för små radhus, och svårare att räkna hem än Luft-vatten. jag tänker dock att en lite "för stor" bervärmepump inte behöver någon spetsvärme när det är som kallast. Men det kanske inte en korrekt dimensionerad Luft-vatten behöver heller...
Jag är ganska känslig för surrande ljud när jag ska sova. Mycket glad att jag inte har mekanisk ventilation i huset.

Jag har dock inte kommit så lång att jag har börjat räkna på och begära in offerter.
Ha gärna lite överkapacitet om du framöver vill installera utespa.
Vad jag hörde från vår bergvärmefirma, så är det minst nio månaders väntetid på aggregat nu och leverantörerna har inte satt några priser från september pga komponentbristen.

Är det här den stora bergvärmetråden?

Jag har en klump i magen i form av en elpanna (CTC Electronic), som har bråkat lite till och från under åren. Det har varit en kontaktor och en temgivare som har bytts ut. Nu har ett nytt fenomen dykt upp. Om jag av olika anledningar har varit tvungen att stänga av den, så vill den inte starta på första försöket. jag får stänga av och på några gånger innan effektstegen slår igång (jag väntar någon timme mellan varje försök, för det finns någon inbyggd fördröjning). Dessutom har cirkulationspumpen börjat låta illa. Pannan är gissningsvis 20-25 år, så jag tänker att jag ska byta till något nytt.Jag har kollat lite på Värmepumpsforum, men de snackar ingenting om vilken värmelösning är bäst för cyklar, så det känns inte som att man kan lita på det forumet ;-)

Jag kan välja mellan att sätta in en ny elpanna (överlägset billigast engångskostnad), Fjärrvärme (trodde jag), eller bergvärme. (Luft/vatten har jag avfärdat eftersom det enda stället jag kan ha en utedel är utanför sovrumsfönstret och jag är känslig för "brummande" ljud)

Elpanna har lägst investeringskostnad, 20-30000 SEK gissningsvis, man får många kWh för prisskillnaden, men när priset på kWh skenar....

Som sagt var trodde jag att jag kunde dra in FV, men nu verkar det som att Stockholm Exergi har kommit fram till att FV inte är så värst bra i alla fall...
"Jag måste tyvärr meddela att vi på Stockholm Exergi för tillfället inte skriver några nya anslutningsavtal för småhuskunder. Detta på grund av att vi för tillfället inte kan erbjuda en anslutning till ett konkurrenskraftigt pris."

Skenande energipriser, men de kan inte ge ett tillräckligt bra pris????

Återstår då bergvärme. När jag egentligen hade bestämt mig för FV... Eller måste jag gå på luft-vatten?

Men. Vad ska man ha för något? Någon som vet någon bra installatör i Stockholm västerort?

Jag hade tjafsat vidare med Stockholm Exergi - de har ff kvar information och möjligheten att ansluta sig på hemsida. Så in och skärmdumpa etc.

Dock kan det väl vara så att det är de fysiska förutsättningarna för just ditt hus som ställer till det. Men har du fått offert innan och hemsidan ser ut som den gör hade jag varit grinig mot dem ?

Jag hade tjafsat vidare med Stockholm Exergi - de har ff kvar information och möjligheten att ansluta sig på hemsida. Så in och skärmdumpa etc.

Dock kan det väl vara så att det är de fysiska förutsättningarna för just ditt hus som ställer till det. Men har du fått offert innan och hemsidan ser ut som den gör hade jag varit grinig mot dem ?
Ja, det kan vara en idé. Ingen offert. Bara svar på den initiala frågan som är inskickad på det sätt de efterfrågar på hemsidan (mail). På hemsidan pratar de om hur fördelaktigt det är, men de har dock plockat bort information om ett ungefärligt pris, som fanns tidigare, 80000 om jag minns rätt.

De fysiska förutsättningarna borde vara idealiska. ca 10-13 meter från gaturören till fasad.

Vad kostar bergvärme per månad? Fjärrvärme är ju bra enkelt… bara vrida på kranen ?

Är det bortkastad tid att kontakta en energirådgivare, de har väl koll på den lokala marknaden? Jag har själv inte behövt sätta mig in de här frågorna riktigt (peppar peppar ta i trä) men tänker att jag skulle börja där för lite vägledning.

Ta kontakt med en säljare av värmepumpar.
Dom tar fram ett underlag för återbetalning osv.
Energirådgivaren har små möjlighet att ge dig korrekt råd mer än i allmänna ordalag.
Kan nästan lova att rådet du får där är att tilläggsisolera vinden,sänka inomhus tempen och installera duschmunstycken som man knappt blir blöt av samt duscha en gång i veckan i 2 minuter...

Jag valde fjärrvärme här hemma, vi har idag direktverkande elpanna (elpatron i en gammal oljepanna). Det skulle bli ungefär lika dyrt i installation som lvvp och lite billigare per månad. Inga egna, rörliga delar är ju ett plus. Tjata på!

Jag ringde och pratade med Stockholm Exergi.
De sa att installationspriset är så högt just nu att de kan inte erbjuda ett pris som går att räkna hem...
Oklart hur länge. Men jag tänker att det kommer att pågå ett tag.

Tillbaka
Topp