[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Totalställningen på herrsidan i touren.

1673104908381.png

1673104942319.png

Frågan är väl hur mkt norrmännen bakom kan plocka in på Calle imorgon. Även om Golberg är den som är närmast undrar jag om inte Krüger är den som är farligast. Har 43 s upp till Calle vilket jag inte alls skulle bli förvånad om han tar. Kommer att bli en balansgång för Calle. Han får inte gå med för länge men inte heller vara för defensiv i början.

Holund, Tönseth och Röthe har 1.00, 1.08 och 1.26. Känns som han skulle kunna hålla dem bakom sig, men det känns inte helt säkert. Och det finns inte utrymme för misstag eller missöden.

Sen ligger ju Pellegrino, Cyr och Ogden före Röthe, men de borde inte vara några hot.

Om man leker med tanken att Wille inte hade strulat till det igår och fått de tre minuterna extra hade han gått ut i precis samma läge som Holund. Nu har han Bury en sekund före och Patterson 18 sekunder före i totalen. Känns som han borde klara dem. Nästa åkare är Rosjö, 43 sekunder före. Inte alls säker på att Wille grejar det. Inbillar mig att Rosjö skulle kunna vara en rätt hygglig klättrare.

Svensson och Häggström gissar jag kommer inte att plåga sig medvetslösa imorgon.

Senast ändrad:
Vi får hoppas Calle kan slå sig in i norska hopen!
Røthe lär väl klättra uppåt i listan kanske även tysken Moch är väl ganska bra uppför.

Totalställningen på herrsidan i touren.

Visa bilaga 601740
Visa bilaga 601741

Frågan är väl hur mkt norrmännen bakom kan plocka in på Calle imorgon. Även om Golberg är den som är närmast undrar jag om inte Krüger är den som är farligast. Har 43 s upp till Calle vilket jag inte alls skulle bli förvånad om han tar. Kommer att bli en balansgång för Calle. Han får inte gå med för länge men inte heller vara för defensiv i början.

Holund, Tönseth och Röthe har 1.00, 1.08 och 1.26. Känns som han skulle kunna hålla dem bakom sig, men det känns inte helt säkert. Och det finns inte utrymme för misstag eller missöden.

Sen ligger ju Pellegrino, Cyr och Ogden före Röthe, men de borde inte vara några hot. Hade ju kunnat vara intressant. Nu

Om man leker med tanken att Wille inte hade strulat till det igår och fått de tre minuterna extra hade han gått ut i precis samma läge som Holund. Nu har han Bury en sekund före och Patterson 18 sekunder före i totalen. Känns som han borde klara dem. Nästa åkare är Rosjö, 43 sekunder före. Inte alls säker på att Wille grejar det. Inbillar mig att Rosjö skulle kunna vara en rätt hygglig klättrare.

Svensson och Häggström gissar jag kommer inte att plåga sig medvetslösa imorgon.
Blir tufft för Calle imorgon. Min gissning är att han går in i backen tillsammans med Golberg, Pellegrino, Krueger och Holund och Toenseth. Kan han komma topp 8 i totalen tycker jag att han har gjort det riktigt bra.

Edit: fick ju för mig att det var jaktstart, men de slutade väl med det för ett gäng år sedan.
Hur som helst tror jag Cale får det tufft, men hoppas att han kan överraska positivt.

Senast ändrad:
Fram till backen gäller det väl bara att hitta en bra position.
Kanske få lite hjälp Svensson och Häggström de har ju inte mycket att köra för.

Avstånd upp till raskaste på slutetappen för Calle. Totalplacering i touren inom parentes.
2013 - 1.40 (14)
2014 - 1.53 (8)
2015 - 0.51 (3)
2019 - 2.46 (16)
2020 - 2.17 (15)
2022 - 1.28 (10)
Ser ut att finnas en viss korrelation mellan bra slutplacering och litet avstånd till raskaste på slutetappen.

Jag tror att han i en del av de där loppen inte gett allt samt i en del varit i sämre form än han är nu. Om han lyckas balansera det bra tycker jag inte att han ska behöva tappa några två minuter imorgon. Frågan är om han kan hålla det runt minuten, ja då finns det chans till pallen.

Sen är han ju onekligen inte riktigt byggd för den där backen.

Aj då! Detta säger mig att det kommer att bli parkering för Calle en bit upp i backen och ras i totalen idag.

Aj då! Detta säger mig att det kommer att bli parkering för Calle en bit upp i backen och ras i totalen idag.

Han lär väl försöka stanna på pallen så allt eller inget känns helt ok för min del

Han lär väl försöka stanna på pallen så allt eller inget känns helt ok för min del
Jag tror att största chansen att stanna på pallen är att han lyckas hitta precis rätt belastning s.a. han med maximalt plågande av sig själv lyckas hålla upp till mållinjen men sen stupar. Att hänga på Krüger till han stupar en bit upp i backen ser jag som ett säkert sätt att åka av pallen.

Undrar om det är någon som kommer att hålla fart fram till backen i något av loppen idag. Känns inte uppenbart vem som skulle vara intresserad av hög fart. Hade Frida legat efter i totalen hade man ju kunnat tänka sig svensk lagkörning fram till backen för att trötta ut konkurrenterna men nu har hon ju en ordentlig tidsbuffert och då känns det som en skum taktik.

Synd för Calles del att det verkar klart mjukare än tidigare dagar.

Det där med att ställa sig och staka ut ur kurvorna känns inte som en vinnande teknik.

Ja, jag trodde nog Frida skulle klara klättringen bättre. Blev väldigt stappligt och kantigt när det brantade till.

Man funderar ju lite på varför det går så. Är det någon del rent muskulärt som det inte håller? Syreupptag kan rimligen inte vara problemet med tanke på vad hon gör i övrigt. Eller är det tekniken som sänker henne?

Tekniken i serpentinerna i branta delen fungerade inte bra, hon kanske inte hade bästa dagen heller.

Man funderar ju lite på varför det går så. Är det någon del rent muskulärt som det inte håller? Syreupptag kan rimligen inte vara problemet med tanke på vad hon gör i övrigt. Eller är det tekniken som sänker henne?
Kan det vara så att man använder andra muskler i benen när det är så brant? Frida kanske inte har tränat upp den lokala kapaciteten i de musklerna.

Kan det vara så att man använder andra muskler i benen när det är så brant? Frida kanske inte har tränat upp den lokala kapaciteten i de musklerna.
Eller att hon inte har styrkan i någon muskel som normalt inte används men som i denna backe belastas och hon helt "överbelastar" den och tekniken sen rasar?

Första gången hon kör backen. Och hon körde ju på hyfsat i början av backen, krävs inte mycket för att spränga sig.

Är ju inget motsatsförhållande mellan att tycka att det är kul att hon vinner och att tycka att etappresultatet är oväntat svagt.
Inte så många som visar glädje, dock. Men, det är ju inget lagtvång här på Happy att vara positiv!

Tillbaka
Topp