Träningsdäck istället för Pro One

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör på Schwalbe Pro One TLE. Dessa däck är dock jäkla dyra att slita ut hela tiden (tycker de går åt som smör) så undrar om det är någon som har något tips på träningsdäck man kan slita ut under sitt nötande istället som ändå är hyfsat lättrullade men ett steg ner i pris och kvalitet från Pro One? Tubeless

Rullmotstånd har väl ingen betydelse om det är träningsdäck. Tvärtom blir man ju starkare av att cykla på däck med högt rullmotstånd.
Schwalbe Durano har ju bra punkaskydd t ex.

Rullmotstånd har väl ingen betydelse om det är träningsdäck. Tvärtom blir man ju starkare av att cykla på däck med högt rullmotstånd.
Nja, jag tycker att det blir trist att cykla på dåliga däck, då blir det mindre cyklat. Det lär påverka styrkan negativt ?

Som någon vis person sagt, livet är för kort för dåliga däck ??

Jag har iofs inte alls koll på hur länge eller hur många mil mina ProOne håller men brukar handla några stycken när de är på xtrapris eller erbjudande. I förhållande till övriga cykelkostnader är de väl inte förskräckligt dyra. Får tära på nöjeskontot.

Hur många däck sliter du ut på en säsong?
Måste vara ganska många för att det skall gräva något större hål i plånboken.

Nja, jag tycker att det blir trist att cykla på dåliga däck, då blir det mindre cyklat. Det lär påverka styrkan negativt ?

Som någon vis person sagt, livet är för kort för dåliga däck ??
Nä träning får man förstås ändå, samtidigt vill jag inte döda känslan på hela cykeln med för grova däck, svår balansgång ?. Durano verkar vara i nivå med Pirelli Cinturato Velo, som jag testat som för- och eftersäsongsdäck. Ska kolla utkik. Kan ju fundera på hur stor skillnad det ens är mellan 11 och 18w, ska man tolka det som att man varit 7w snabbare med det ena däcket motsvarande i hastighet?

Jag har iofs inte alls koll på hur länge eller hur många mil mina ProOne håller men brukar handla några stycken när de är på xtrapris eller erbjudande. I förhållande till övriga cykelkostnader är de väl inte förskräckligt dyra. Får tära på nöjeskontot.
Kan vara jag som sliter ovanligt mycket på mina eller haft otur också
Hur många däck sliter du ut på en säsong?
Måste vara ganska många för att det skall gräva något större hål i plånboken.
Tre bakdäck denna säsongen, kan varit otur också.

Såg att Continental gp 5000 4 season har nästan samma rullmotstånd som Pro One men bättre punkaskydda. Någon som testat dessa? Är de aningens bättre eller ungefär samma skit?

Såg att Continental gp 5000 4 season har nästan samma rullmotstånd som Pro One men bättre punkaskydda. Någon som testat dessa? Är de aningens bättre eller ungefär samma skit?
Skit, nu får du kamma dig??

Allvarligt så är däcken kanon, bra rull och bra känsla. Köper du drano eller annan s..t så förlorar du en del av det roliga och det är inte vårt det.
Det finns, säkert, många bra däck men jag har behållt pro One tle i alla år jag kört tl och dom är billiga, prova att skifta däck ibland. Jag sätter fram bak och nytt fram ibland tex.
Nu sist när jag köpge däck var pro one slut och köpte Vittoria, DOM var dyra?

Har kört Pro One TLE alldeles för länge nu.....försökt intala mig själv varje säsong att de är slut men de hänger alltid med en sommar till =P

Men annars har Pirelli P Zero som också finns som 4S version som brukar finnas till bra pris.
Polarn fick såna av mig som "bruksdäck" och han säger att han är nöjd =P

3 kronor milen enbart för bakdäcket ... tycker också att det verkar onödigt att optimera till max när det gäller däck för träning, några få watts skillnad gör inte så mycket at det känns värt det

Skit, nu får du kamma dig??

Allvarligt så är däcken kanon, bra rull och bra känsla. Köper du drano eller annan s..t så förlorar du en del av det roliga och det är inte vårt det.
Det finns, säkert, många bra däck men jag har behållt pro One tle i alla år jag kört tl och dom är billiga, prova att skifta däck ibland. Jag sätter fram bak och nytt fram ibland tex.
Nu sist när jag köpge däck var pro one slut och köpte Vittoria, DOM var dyra?
Jag menar förstås samma kanondäck ??

Menar du Pro One eller Conti 5k all season nu, eller båda? Pro One är definitivt kanon, men går sönder då.

Ja alltså det kan lika gärna landa i att jag kör vidare med Pro One hela tiden och slutar köra över glas och spik. Extrahjulen har Pirelli Cinturato Velo, de har rullmotstånd som är bättre än Durano så kanske kör de som träningsdäck annars ?

3 kronor milen enbart för bakdäcket ... tycker också att det verkar onödigt att optimera till max när det gäller däck för träning, några få watts skillnad gör inte så mycket at det känns värt det
Ja tycker det, blev lite störande att byta däck "hela tiden". Nuvarande däck har också ett litet håll redan så det sjunker 3-4 var över natten. Men jag pumpar upp och kör på det tills det rasar

Nä träning får man förstås ändå, samtidigt vill jag inte döda känslan på hela cykeln med för grova däck, svår balansgång ?. Durano verkar vara i nivå med Pirelli Cinturato Velo, som jag testat som för- och eftersäsongsdäck. Ska kolla utkik. Kan ju fundera på hur stor skillnad det ens är mellan 11 och 18w, ska man tolka det som att man varit 7w snabbare med det ena däcket motsvarande i hastighet?
Att enbart stirra på rullmotståndsresultatet från BRR(?) kan lätt bli fel, detta för att den skillnad man upplever beror på mer än endast rullmotståndet,
enl mig är det som på engelska kallas "supple" viktigt, smidiga däck upplevs bättre och på riktigt underlag ger de även lägre rullmotstånd, till skillnad från mätningar på en rund ståltrumma!
Men en ledtråd kan man få från mätningarna hos BRR: "Total Tire Thickness"

Såg att Continental gp 5000 4 season har nästan samma rullmotstånd som Pro One men bättre punkaskydda. Någon som testat dessa?
Jag har använt dem.
De är ganska tröga och trista, men det finns värre
Vill du ha punkteringsskyddade däck från Continnetla tycker jag att du bör kolla på de (relativt) nya
Conti GP5000 AS TR (AS = All Season)
De finns även hos BRR
Men de är dyra

Här står det en del intressant om andra skillnader mellan däck än rullmotstånd på en ståltrumma

Jag menar förstås samma kanondäck ??

Menar du Pro One eller Conti 5k all season nu, eller båda? Pro One är definitivt kanon, men går sönder då.

Ja alltså det kan lika gärna landa i att jag kör vidare med Pro One hela tiden och slutar köra över glas och spik. Extrahjulen har Pirelli Cinturato Velo, de har rullmotstånd som är bättre än Durano så kanske kör de som träningsdäck annars ?
Pro one är kung.
Moderna Conti är väl bantade 1hg mot tidigare då jag valt bort dom.
Det är åsså bra däck.

Jag kör med GP 5000 AS TR sedan tidigt i våras efter att ha tröttnat på att mina Turbo Cotton-däck slets ut alldeles för snabbt. Jag har sluppit punktering helt i år och däcken har hållit otroligt bra slitagemässigt.

Det finns däck som har ännu bättre punkteringsskydd och som håller ännu längre, men GP 5000 AS-däckens kombination mellan lågt rullmotstånd, lång livslängd, bra grepp och bra punkteringsskydd tycker jag är svårslaget.

Dom nya gp5000
Dom gamla var blytunga
Har du ngn källa till det påståendet

För i verkligheten är det inte fråga om några stora skillnader, max 32g!
Uppmätta vikter för
                           25mm              28mm
Conti GP4000SII            215g              267g
Conti GP5000               221g              235g

Dessutom var GP4000SII 28mm en hel del bredare än GP5000 28mm, (nästan) lika breda som GP5k 32mm!

Uppmätt bredd hos GP4kSII 28mm
GP4000S2_28_LB_55.jpg

Uppmätt bredd hos GP5K 28mm
GP5k_28mm_LB_18c_aug_PRIM.jpg

Endast viktjämförelse mellan dem berättar alltså inte hela historien.

Senast ändrad:
Har du ngn källa till det påståendet

För i verkligheten är det inte fråga om några stora skillnader, max 32g!
Uppmätta vikter för
                           25mm              28mm
Conti GP4000SII            215g              267g
Conti GP5000               221g              235g

Dessutom var GP4000SII 28mm en hel del bredare än GP5000 28mm, (nästan) lika breda som GP5k 32mm!

Uppmätt bredd hos GP4kSII 28mm
Visa bilaga 652376

Uppmätt bredd hos GP5K 28mm
Visa bilaga 652377

Endast viktjämförelse mellan dem berättar alltså inte hela historien.
Försa generationens 5000 var hektot tyngre än pro one i 28mm.
För några år sen, minst, såg jag att dom helt plötsligt vägde likvärdigt.
Ingen mer info än så.

För några år sen, minst, såg jag att dom helt plötsligt vägde likvärdigt.
Ingen mer info än så.
Men varifrån har du fått de vikterna?
Schwalbe själva annonserar Pro One i 28mm till 250g
Exakt samma som den av Conti annonserade vikten för GP5000
och endast 0,01kg(10g) från den annonserade för Conti GP4kSII på 260g,
ett däck som i verkligheten var över 31mm brett.

Är du verkligen helt säker på att du inte har blandat ihop det med några andra däck?

Men varifrån har du fått de vikterna?
Schwalbe själva annonserar Pro One i 28mm till 250g
Exakt samma som den av Conti annonserade vikten för GP5000
och endast 0,01kg(10g) från den annonserade för Conti GP4kSII på 260g,
ett däck som i verkligheten var över 31mm brett.

Är du verkligen helt säker på att du inte har blandat ihop det med några andra däck?
Jag är helt säker och någon helt annan än jag har blandat in gp 4000 i leken.
Jag har säkert kört lvg tl i 10(ca) år och har kört Schwalbe hela tiden och dom har utvecklats från jättekänsliga till vad dom är idag.
När GP 5000 tl kom (precis som jag skrivit) så var dom tyngre än dom är idag men flera var helt nöjda. Jag valde dock bort dom på grund av den myclet högre vikten.
Idag är det någon annan nyare version av GP 5000 som dessitom har modern vikt och eftersom dom fortfarande anses som bra däck så har dom lyckats.

När GP 5000 tl kom (precis som jag skrivit) så var dom tyngre än dom är idag men flera var helt nöjda. Jag valde dock bort dom på grund av den myclet högre vikten.
Detta är första gången i den här tråden du skriver att det är tubeless du menar
GP5000 är och har alltid varit slangvarianten av däcket

Dessutom har du fel om vikten även om man jmf 28mm däck
Första generationens slanglösa GP5000 TL 28-622 annonserades till 345g
Den nuvarande(?) slanglösa GP5000 S TR 28-622 annonseras till 280g
Likaså slanglösa Schwalbe Pro One Addix TLE 28-622 annonseras även det till 280g
Så visst har slanglösa GP5000 blivit en hel del lättare, men de har aldrig varit "hektot tyngre än pro one i 28mm".

Men försök att skriva tubeless när du menar det.

Detta är första gången i den här tråden du skriver att det är tubeless du menar
GP5000 är och har alltid varit slangvarianten av däcket

Dessutom har du fel om vikten även om man jmf 28mm däck

Första generationens slanglösa GP5000 TL 28-622 annonserades till 345g
Den nuvarande(?) slanglösa GP5000 S TR 28-622 annonseras till 280g
Likaså slanglösa Schwalbe Pro One Addix TLE 28-622 annonseras även det till 280g
Så visst har slanglösa GP5000 blivit en hel del lättare, men de har aldrig varit "hektot tyngre än pro one i 28mm".

Men försök att skriva tubeless när du menar det.
Pratar man inte bara tubeless?
Trodde du förstod Värmländska?

För f-n @Manurhin2 du hade alltså 35 gram fel här, skönt att @HåkanC gick till botten med detta. Sedan vet jag att i din värld existerar enbart TL men kanske ej är så för alla andra. ?

Själv gillar jag både Schwalbe Pro One Addix TLE och GP5000 TL samt GP5000 S TR 28-622. Kan uppleva att Pro One är lite lite mjukare/skönare men också slits något lite snabbare men det här är bara vad jag inbillat mig själv (noll belägg för det). Oftast kan man väl komma över Schwalbe Pro One TLE till klart bättre pris än tex GP5000 S TR vilket är bra, åtminstone från de tyska sajterna. Kört med Pro One i två säsonger och är nöjd men för att optimera dess livslängd tror jag att det är bra att skifta bak och fram efter ungefär halva dess livslängd. GP5000 S TR 30-622 har jag kört med på pendlaren och bra däck de också, men samma sak där, man bör skifta för att optimera livslängden.

Angående Värmländska så verkar det vara många som går i gång på det så du får akta dig. Skrivet av en karl här:
"En furiöst amerikansk vinnarskalle som talar vackert melodiös värmländska. Hjälp. Jag är helt såld på Melwin Lycke Holm." ?

Senast ändrad:
Det är väl inte så att jag sliter ut dem utan de börjar läcka nånstans i gummit. Känns trist att pensionera dem i förväg.
Så av det skälet.
Vad använder du för tätvätska?
Jag har kört med ProOne 30 mm i åratal och med Stans vanliga utan att behöva kassera däck. Det syns ofta utträngande vätska på slitytan men inget annat än att trycket sjunker med någon bar på ett par dagar vilket jag tar som normalt och jämför med däck med latexslang. Vilket det ju i princip också är.
Och här byts ingen vätska var tredje månad inte utan det räcker med en koll vår och höst.

Tillbaka
Topp