El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Att det inte skulle bli mer skador av en emtb än en mtb allt annat lika strider mot fysikens lagar. Det är inte sant helt enkelt, det är ljug.
Haha oväntat att du skulle hitta hit och påstå något annat ?. Nåja mer synliga skador blir det knappast.

Det är inget att diskutera. Fysikens lagar är fakta, och de kommer du inte runt oavsett hur mycket du ljuger och hittar på.
Visa mig gärna en vetenskaplig artikel där du har stöd för att emtb sliter mer än vanlig mtb på ett sätt som syns?

Men kära @ipad, börjar du vekna? "Nåja mer synliga skador blir det knappast" kan man faktiskt tolka som inte lika tvärsäkert som du brukar skriva.
Ja, jag är inte tvärsäker på att det inte sliter mer men jag är tvärsäker på att skillnaden inte är så stor att det skulle bli ett prejudikat. Kan ni inte bemöta det andra inlägget jag skrev till er i punktform? ❤️

Ja, jag är inte tvärsäker på att det inte sliter mer men jag är tvärsäker på att skillnaden inte är så stor att det skulle bli ett prejudikat. Kan ni inte bemöta det andra inlägget jag skrev till er i punktform? ❤️

Tror folk har tröttnat efterhand, och dra diskussionen ytterligare ett varv för miljonte gången är väl inte så lockande en lördakväll.

Och som enbart läsare av tråden så finns det en gräns när underhållningsvärdet helt har försvunnit, lakats ur. Fawlty Towers är ganska roligt att titta på, eller "var" snarare. När man sett repriserna allt för många gånger så drar man inte ens på smilbanden längre.

Tror folk har tröttnat efterhand, och dra diskussionen ytterligare ett varv för miljonte gången är väl inte så lockande en lördakväll.

Och som enbart läsare av tråden så finns det en gräns när underhållningsvärdet helt har försvunnit, lakats ur. Fawlty Towers är ganska roligt att titta på, eller "var" snarare. När man sett repriserna allt för många gånger så drar man inte ens på smilbanden längre.
Ja absolut men faktum kvarstår ju. Bara för något inte har ett prejudikat så är det inte en gråzon.

Jag behöver ingen studie. Jag har testat. Eftersom jag sedan 30 år har kort för mc så är jag i en bra position att bedöma att emtb är en cykel med motor.

visst sliter cykling på skogen, precis som tex vandring och löpning. Sitter man då på en cykel som kan köras fortare och/eller längre så är det självklart att det sliter mer.

Är det dessutom så att fler ska ut i skogen sliter det totalt sett mer. Om sedan skogen ska anpassas för ökad och hårdare nyttjande av skogen så uppstår ofta närmast obotliga skador.

Bump: allt annat lika (samma däck, samma cyklist som gör samma kraftansträngning, samma terräng etc) så sliter givetvis en elassisterad cykel som ju väger några kilo mer och ger 250 watt extra givetvis mer. Att hävda annat är bara dumt.

Bump: allt annat lika (samma däck, samma cyklist som gör samma kraftansträngning, samma terräng etc) så sliter givetvis en elassisterad cykel som ju väger några kilo mer och ger 250 watt extra givetvis mer. Att hävda annat är bara dumt.
Dessutom när det går tungt kan effekten på motorn öka till runt 700 watt.

Vi får säga till alla elitecyklister då att sluta trycka 250W i skogen för det sliter för mycket på naturen .

Kontentan borde vara att oavsett om man anser emtb sliter mera eller lika mycket som en vanlig emtb är att skillnaden är högst marginell. Det är inte jämförbart med en motorcross eller moped.

Är primärt när du tappar grepp som du orsakar skador och som emtb cyklist vill du absolut inte få hjulspinn för då kommer du stanna (som på en vanlig cykel).

stigar tenderar att växa igen med en förfärande fart. 'slitage' är i det perspektivet högst önskvärt. skulle säga att det är 99 mot 1 där jag cyklat runt i vårt land.

problem är det däremot med nästan alltid korta sträckor av stigar som anlagts där marken inte tål ens begränsad användning. lösningen är oftast högst enkel: flytta stigen några meter åt sidan till bärigare torrare underlag. skippa grusning och spänger utom i rena nödfall.

den 'slitna' trassen är spårlöst överväxt på ett par tre år.

när jag blir gammal på riktigt och svag i benen hoppas jag att mobben, naturvårdsverket och andra aktörer förstått hur 'slitage' fungerar, så jag fortfarande kan ta mig ut och hjälpa till hålla stigarna öppna, med hjälp av till exempel en cykel med elassistans.

så som den i lagens mening är.

dagens gråzon är olycklig, liksom naturvårdsverkets agerande, och ger upphov till konflikter.

Är det inte någon som kan påvisa skador orsakade av emtb. Det bör väl finnas exempel? Jag menar skador på stig där det cyklas mtb och emtb.

Är det inte någon som kan påvisa skador orsakade av emtb. Det bör väl finnas exempel? Jag menar skador på stig där det cyklas mtb och emtb.
Vi pratade slitage. Du vill ha bevis på "skador".
Vad jag vet kan man inte skada naturen med däck. Möjligen enstaka växter.
Däremot miljöförstöring från cykelindustrin. Det skadar naturen

det räcker med tio cyklar för att 'skador' ska uppstå vid ett surhål. på torrt underlag kan tiotusentals cyklar passera utan problem.

kolla till exempel in stigavsnitten på cykelvasan...

Backar är väl potentiella slitageområde för cyklar - spinner loss uppför, sladdar/bromsar nedför. Det skiljer säkerligen mkt mellan olika cyklister men det bör inte vara orimligt att det kan uppstå.

Nej. Om vi har en linje med en riktig cykel i mitten, en cykel med motor till höger och en cykel utan trampor till vänster.
Du tror de sliter lika mycket?
Båda är cyklar juridiskt sett.
Jag vet att skillnaden inte är så stor att det skulle bli brottsligt i ena fallet vilket är det vi diskuterar.

Nej. Om vi har en linje med en riktig cykel i mitten, en cykel med motor till höger och en cykel utan trampor till vänster.
Du tror de sliter lika mycket?
Du inser att med ditt resonemang skulle en elitcyklist på vanlig mtb göra sig skyldig till brott varenda gång med va ?

Naturvårdsverket om vanlig cykling:

Vanlig cykling​

Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen ofta sker längs samma sträcka och i större grupper.

Ändå coolt att alla jurister valt att köra elmopeder.
Vad jag förstår så finns det tillsyn, antar att det gäller både e-mtb och vanlig cykling.
TILLSYNSVÄGLEDNING

Tillsyn enligt miljöbalken​

Definition av tillsyn​

Tillsyn innebär kontrollerande åtgärder som direkt syftar till att enskilda följer reglerna. Här beskrivs närmare definitionen av tillsyn. https://www.naturvardsverket.se/vag...miljobalken/om-tillsyn/definition-av-tillsyn/

Ja men inte så mycket att det skulle bli ett brot
Naturvårdsverket om vanlig cykling:

Vanlig cykling​

Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen ofta sker längs samma sträcka och i större grupper.
”Tillåtet”
Allt som inte är brottsligt är tillåtet. Med andra ord också att cykla emtb där du får cykla med en vanlig cykel.

Ja men inte så mycket att det skulle bli ett brot

”Tillåtet”
Allt som inte är brottsligt är tillåtet. Med andra ord också att cykla emtb där du får cykla med en vanlig cykel.
Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.

Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.
Hur menar du? Jag förstår det du skriver men menar du avsevärd skillnad eller lite skillnad eller någon annan grad av skillnad?. Lite därför jag ställde frågan högre upp. Jag är genuint intresserad och söker ”bevis” på emtb och mtb skillnad i slitage.
Var går gränsen mellan ett ok slitage och ett icke godkänt slitage av mtb och emtb? Varför blir slitaget av en mtb kontra emtb mer okej?

Hur menar du? Jag förstår det du skriver men menar du avsevärd skillnad eller lite skillnad eller någon annan grad av skillnad?. Lite därför jag ställde frågan högre upp. Jag är genuint intresserad och söker ”bevis” på emtb och mtb skillnad i slitage.
Var går gränsen mellan ett ok slitage och ett icke godkänt slitage av mtb och emtb? Varför blir slitaget av en mtb kontra emtb mer okej?
Jag menar det jag skriver. Diskussionen om HUR stor skillnad det är är svårare. Jag bryr mig faktiskt inte särskilt mycket rent personligen.
(Jag TROR skillnaden i praktiken är försumbar eftersom nog de flesta med lagliga elmtb i nuläget är rätt långsamma cyklister. Men de som kör med trimmade cyklar och/eller är duktiga cyklister kan nog göra betydligt djupare spår på stigen. I den mån nu det är ett problem…)

Jag menar det jag skriver. Diskussionen om HUR stor skillnad det är är svårare. Jag bryr mig faktiskt inte särskilt mycket rent personligen.
(Jag TROR skillnaden i praktiken är försumbar eftersom nog de flesta med lagliga elmtb i nuläget är rätt långsamma cyklister. Men de som kör med trimmade cyklar och/eller är duktiga cyklister kan nog göra betydligt djupare spår på stigen. I den mån nu det är ett problem…)
Har du en trimmad emtb är det inte längre en cykel i juridisk mening och då träder terrängkörningslagen in.

Nej så vad är de vi pratar om? Kör på med din emtb.

Nej så vad är de vi pratar om? Kör på med din emtb.
Orka!
Det är ju el-MTB-förespråkarna som heeeeeeela tiden återkommer till att 250 watt och några kilo extra INTE skulle spela någon roll för slitage. Jag ville säga att det gör det visst i teorin. Jag ville inte säga mer än så. Tack för mig.

Orka!
Det är ju el-MTB-förespråkarna som heeeeeeela tiden återkommer till att 250 watt och några kilo extra INTE skulle spela någon roll för slitage. Jag ville säga att det gör det visst i teorin. Jag ville inte säga mer än så. Tack för mig.
Jag tycker det är synd att när vi håller diskussionen saklig med respekt för varandra att du känner så. Jag cyklar på båda ”typerna” och förordar möjligheten att cykla i naturen med både mtb och emtb.

Är det bara jag som upplever att det är ett större problem med säkerheten för övriga i skogen jmf med problemet gällande slitage?
Jag upplever en betydande större andel ovanan cyklister som kan hålla (relativt)för hög hastighet i förhållande till förmåga eller typ av stigavsnitt. Och detta är självupplevt både när jag cyklar/vandrar/springer och delar skog med el-cyklister.

Jag antar att en cyklist som pallar att trycka på med 200-300 watt under större delen av cykelturen är en van och därmed ofta tekniskt kunnig cyklist, som oftast också har en relativt lätt cykel. Jämfört med flertal ovana el-cyklister som i stor andel sannolikt kör el-cykel för att de ej är tillräckligt vana och tränade för att kunna hålla sådana effekter och därmed hastighet öht.

Känner att du inte vill säga mer och att du lämnar tråden? Jag kan ha missuppfattat vad du menade och tolkade det som att du inte orkade delta i tråden och lämnade den. Jag ber om ursäkt för mitt misstolkande av texten. Det är mycket svårt att förstå nyanser i text.

En del elcyklar (även MTB) har ABS-bromsar. Undrar hur det påverkar (minskar) slitaget.

Tillbaka
Topp