Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha oväntat att du skulle hitta hit och påstå något annat ?. Nåja mer synliga skador blir det knappast.Att det inte skulle bli mer skador av en emtb än en mtb allt annat lika strider mot fysikens lagar. Det är inte sant helt enkelt, det är ljug.
Det är inget att diskutera. Fysikens lagar är fakta, och de kommer du inte runt oavsett hur mycket du ljuger och hittar på.Haha oväntat att du skulle hitta hit och påstå något annat ?. Nåja mer synliga skador blir det knappast.
Haha oväntat att du skulle hitta hit och påstå något annat ?. Nåja mer synliga skador blir det knappast.
Visa mig gärna en vetenskaplig artikel där du har stöd för att emtb sliter mer än vanlig mtb på ett sätt som syns?Det är inget att diskutera. Fysikens lagar är fakta, och de kommer du inte runt oavsett hur mycket du ljuger och hittar på.
Ja, jag är inte tvärsäker på att det inte sliter mer men jag är tvärsäker på att skillnaden inte är så stor att det skulle bli ett prejudikat. Kan ni inte bemöta det andra inlägget jag skrev till er i punktform?Men kära @ipad, börjar du vekna? "Nåja mer synliga skador blir det knappast" kan man faktiskt tolka som inte lika tvärsäkert som du brukar skriva.
Ja, jag är inte tvärsäker på att det inte sliter mer men jag är tvärsäker på att skillnaden inte är så stor att det skulle bli ett prejudikat. Kan ni inte bemöta det andra inlägget jag skrev till er i punktform?![]()
Ja absolut men faktum kvarstår ju. Bara för något inte har ett prejudikat så är det inte en gråzon.Tror folk har tröttnat efterhand, och dra diskussionen ytterligare ett varv för miljonte gången är väl inte så lockande en lördakväll.
Och som enbart läsare av tråden så finns det en gräns när underhållningsvärdet helt har försvunnit, lakats ur. Fawlty Towers är ganska roligt att titta på, eller "var" snarare. När man sett repriserna allt för många gånger så drar man inte ens på smilbanden längre.
Nu snackar du om något annat.Jag behöver ingen studie. Jag har testat. Eftersom jag sedan 30 år har kort för mc så är jag i en bra position att bedöma att emtb är en cykel med motor.
Nej. Om vi har en linje med en riktig cykel i mitten, en cykel med motor till höger och en cykel utan trampor till vänster.Nu snackar du om något annat.
Det är väl precis så man gör på Happy? Allra helst en lördakväll....dra diskussionen ytterligare ett varv för miljonte gången är väl inte så lockande en lördakväll...
Dessutom när det går tungt kan effekten på motorn öka till runt 700 watt.Bump: allt annat lika (samma däck, samma cyklist som gör samma kraftansträngning, samma terräng etc) så sliter givetvis en elassisterad cykel som ju väger några kilo mer och ger 250 watt extra givetvis mer. Att hävda annat är bara dumt.
Bump: allt annat lika (samma däck, samma cyklist som gör samma kraftansträngning, samma terräng etc) så sliter givetvis en elassisterad cykel som ju väger några kilo mer och ger 250 watt extra givetvis mer. Att hävda annat är bara dumt.
Är där en stig? Jag känner inte till Isaberg i detalj så jag vet inte.Jag har som sagt testat. Det går bra att dra rätt upp i liftgatan på isaberg. Där jag cyklar noll gånger.
Det här begreppet ”allt annat lika”, är det svårt att förstå?Vi får säga till alla elitecyklister då att sluta trycka 250W i skogen för det sliter för mycket på naturen .
Stig? Du behöver mer information än att jag cyklar 100% mer med emtb på platsen?Är där en stig? Jag känner inte till Isaberg i detalj så jag vet inte.
Vi pratade slitage. Du vill ha bevis på "skador".Är det inte någon som kan påvisa skador orsakade av emtb. Det bör väl finnas exempel? Jag menar skador på stig där det cyklas mtb och emtb.
Båda är cyklar juridiskt sett.Nej. Om vi har en linje med en riktig cykel i mitten, en cykel med motor till höger och en cykel utan trampor till vänster.
Du tror de sliter lika mycket?
Du inser att med ditt resonemang skulle en elitcyklist på vanlig mtb göra sig skyldig till brott varenda gång med va ?Nej. Om vi har en linje med en riktig cykel i mitten, en cykel med motor till höger och en cykel utan trampor till vänster.
Du tror de sliter lika mycket?
Vad jag förstår så finns det tillsyn, antar att det gäller både e-mtb och vanlig cykling.Ändå coolt att alla jurister valt att köra elmopeder.
Ja men inte så mycket att det skulle bli ett brotBump: allt annat lika (samma däck, samma cyklist som gör samma kraftansträngning, samma terräng etc) så sliter givetvis en elassisterad cykel som ju väger några kilo mer och ger 250 watt extra givetvis mer. Att hävda annat är bara dumt.
”Tillåtet”Naturvårdsverket om vanlig cykling:
Vanlig cykling
Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen ofta sker längs samma sträcka och i större grupper.
Elcyklar och mindre motoriserade fordon
Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.www.naturvardsverket.se
Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.Ja men inte så mycket att det skulle bli ett brot
”Tillåtet”
Allt som inte är brottsligt är tillåtet. Med andra ord också att cykla emtb där du får cykla med en vanlig cykel.
Hur menar du? Jag förstår det du skriver men menar du avsevärd skillnad eller lite skillnad eller någon annan grad av skillnad?. Lite därför jag ställde frågan högre upp. Jag är genuint intresserad och söker ”bevis” på emtb och mtb skillnad i slitage.Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.
Jag menar det jag skriver. Diskussionen om HUR stor skillnad det är är svårare. Jag bryr mig faktiskt inte särskilt mycket rent personligen.Hur menar du? Jag förstår det du skriver men menar du avsevärd skillnad eller lite skillnad eller någon annan grad av skillnad?. Lite därför jag ställde frågan högre upp. Jag är genuint intresserad och söker ”bevis” på emtb och mtb skillnad i slitage.
Var går gränsen mellan ett ok slitage och ett icke godkänt slitage av mtb och emtb? Varför blir slitaget av en mtb kontra emtb mer okej?
Har du en trimmad emtb är det inte längre en cykel i juridisk mening och då träder terrängkörningslagen in.Jag menar det jag skriver. Diskussionen om HUR stor skillnad det är är svårare. Jag bryr mig faktiskt inte särskilt mycket rent personligen.
(Jag TROR skillnaden i praktiken är försumbar eftersom nog de flesta med lagliga elmtb i nuläget är rätt långsamma cyklister. Men de som kör med trimmade cyklar och/eller är duktiga cyklister kan nog göra betydligt djupare spår på stigen. I den mån nu det är ett problem…)
Nej så vad är de vi pratar om? Kör på med din emtb.Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.
Orka!Nej så vad är de vi pratar om? Kör på med din emtb.
Jag tycker det är synd att när vi håller diskussionen saklig med respekt för varandra att du känner så. Jag cyklar på båda ”typerna” och förordar möjligheten att cykla i naturen med både mtb och emtb.Orka!
Det är ju el-MTB-förespråkarna som heeeeeeela tiden återkommer till att 250 watt och några kilo extra INTE skulle spela någon roll för slitage. Jag ville säga att det gör det visst i teorin. Jag ville inte säga mer än så. Tack för mig.
Att jag känner vad?Jag tycker det är synd att när vi håller diskussionen saklig med respekt för varandra att du känner så.
En del elcyklar (även MTB) har ABS-bromsar. Undrar hur det påverkar (minskar) slitaget.Nej det sa jag inte heller. Jag ville bara konstatera ännu en gång att allt annat lika så sliter en elcykel mer på underlaget den framförs på eftersom den är tyngre och levererar mer kraft än en cykel utan elassistans. Det är liksom inte en fråga som kan diskuteras utan ren fakta och fysik som konstaterats ett tusental gånger.