El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

För mig är det glasklart att allemansrätten inkluderar cykling samtidigt som den inte innehåller elcykling. Att hävda att elcykling på annans mark är tillåtet bygger på att leta kryphål i lagar som inte handlar om allemansrätten.

Naturvårdsverkets (NVV:s) tolkning är att alla elcyklar ska ses som ett motoriserat fordon. Därmed omfattas de inte av av allemansrätten enlig NVV. Detta får dramatiska konsekvenser för elcykling på annans mark, som då kan ses som olaga intrång.

Enligt NVV:s tolkning har markägaren rätt att stoppa elcyklar både i naturen och på enskild väg, den vanligaste vägtypen i Sverige. Sammanlagt har vi hela 43 000 mil enskild väg, vilket är tre gånger mer än det allmänna vägnätet. Om man lägger ihop alla våra enskilda vägar kommer man nästan elva varv runt jorden! https://alltomelcyklar.nu/artiklar/stopp-for-elcyklar-i-naturen/

"Elcykling omfattas inte av allemansrätten. Det är den bedömning som länsstyrelsen i Jämtlands län nu beslutat sig för. Samma tolkning gör Naturvårdsverket."

Det är alltså bedömningar och tolkningar precis som allt annat.

"Elcykling omfattas inte av allemansrätten. Det är den bedömning som länsstyrelsen i Jämtlands län nu beslutat sig för. Samma tolkning gör Naturvårdsverket."

Det är alltså bedömningar och tolkningar precis som allt annat.
Så går det när tjänstemän tolkar lagar och förordningar har sett det mesta i den statliga delen

Klart besked om elcykling på fjället: Inte tillåten på statligt renbetesfjäll i Jämtlands län​

Det här säger lagen:

• Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
  • Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...allet-inte-tillaten-pa-statligt-renbetesfjall
Man behöver inte en lagstiftning som tillåter något. Allt som inte är olagligt är lagligt.

Jag kan ta det på enkel svenska med. Du kan googla dig fram lätt med. För att något ska vara olagligt så måste det finnas i lag och det måste finnas ett straff för det. Allt som inte är olagligt är lagligt. Så då är frågan vilken brott det skulle vara att cykla med en emtb på samma ställe som en vanlig cykel?

Det kan du ringa och fråga naturvårdsverket med?

Trodde jag förklarade i stycket du citerade varför det inte är realistiskt. Men jag använde kanske inte svenska enkel nog för dig att förstå.

Men om du absolut vill ha något att nagelfara kan du läsa Regeringsformen 2 kap 15 §.
Tycker det framgår tydligt där att man inte behöver upplåta sin egendom till annat än vad som ingår i allemansrätten.

Trodde jag förklarade i stycket du citerade varför det inte är realistiskt. Men jag använde kanske inte svenska enkel nog för dig att förstå.
Men om du absolut vill ha något att nagelfara kan du läsa Regeringsformen 2 kap 15 §.
Tycker det framgår tydligt där att man inte behöver upplåta sin egendom till annat än vad som ingår i allemansrätten.

Vad är inte realistiskt?
Det du inte förstår är att det inte är olagligt och därmed lagligt. Alltså tillåtet. Googla legalitetsprincipen om du tycker mitt förra inlägg var svårt att förstå eller sök på youtube kan du få det enkelt förklarat för dig.

För mig är det glasklart att allemansrätten inkluderar cykling samtidigt som den inte innehåller elcykling. Att hävda att elcykling på annans mark är tillåtet bygger på att leta kryphål i lagar som inte handlar om allemansrätten.
Skönt att det är glasklart för dig. För mig är det inte det vilket också är skönt. Det betyder att jag kan fortsätta trampa runt på min Kenevo utan några större samvetskval. För jag gör ju faktiskt inget olagligt. Jag sliter inte mer på stigarna heller för den delen.
Alla nöjda o glada! ?

Detta regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är
att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i
motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon.
En elcykel har motor, oavsett vad den definierats som. Om en kalaschnikov definieras som hammare är det ff en kalaschnikov.

Skönt att det är glasklart för dig. För mig är det inte det vilket också är skönt. Det betyder att jag kan fortsätta trampa runt på min Kenevo utan några större samvetskval. För jag gör ju faktiskt inget olagligt. Jag sliter inte mer på stigarna heller för den delen.
Alla nöjda o glada! ?
Att personer saknar samvetskval är ingen grund för ändringar i lagstiftningen.
Om 700W mer inte gör nån skillnad, vad gör då skillnad? 1000W? 1500W? 10000W?

Nu när vi ändå är inne och spekulerar och klyver hårstrån......OM jag sätter på en förbränningsmotor,typ en påhängsmotor på en MTB,och stryper den till 250w uteffekt med bromsintyg på effekten....klassas den fortfarande som en cykel och inte motordrivet fordon?
Måste det vara eldrivet för att inte klassas som "icke motoriserat"?
Bara en undran,har ju nån påhängsmotor liggandes! ?

Nu när vi ändå är inne och spekulerar och klyver hårstrån......OM jag sätter på en förbränningsmotor,typ en påhängsmotor på en MTB,och stryper den till 250w uteffekt med bromsintyg på effekten....klassas den fortfarande som en cykel och inte motordrivet fordon?
Killgissar att drivmedlet inte är det avgörande, så i så fall ja. Oklart om och i så fall hur den skall certifieras…

En elcykel har motor, oavsett vad den definierats som. Om en kalaschnikov definieras som hammare är det ff en kalaschnikov.
Ja absolut. På så sätt men det vi diskuterar här är huruvida det är olagligt eller inte att cykla med en emtb på samma sätt som en vanlig mtb.

Återigen en riktig jurist, med utbildning.

Om det nu är så självklart så undrar jag varför inte NVV uttrycker sig tydligare än de gör. Det är ju det som är själva problemet, att rättsläget är oklart. Att många inte inser att det är det som är grundproblemet gör det ju inte lättare. Skyttegravskriget som sådant kommer nog inte längre.

Nej, det är det som är så sjukt. Drivs den med elmotor är det enl vägtrafikdefinitionerna en cykel, men drivs den av en förbränningsmotor är det en moped…

Om det nu är så självklart så undrar jag varför inte NVV uttrycker sig tydligare än de gör. Det är ju det som är själva problemet, att rättsläget är oklart. Att många inte inser att det är det som är grundproblemet gör det ju inte lättare. Skyttegravskriget som sådant kommer nog inte längre.
NVV uttrycker sig väldigt tydligt. Vad är det du inte förstår i deras tolkning av rättsläget?

Naturvårdsverkets (NVV:s) tolkning är att alla elcyklar ska ses som ett motoriserat fordon. Därmed omfattas de inte av av allemansrätten enlig NVV. Detta får dramatiska konsekvenser för elcykling på annans mark, som då kan ses som olaga intrång.

Enligt NVV:s tolkning har markägaren rätt att stoppa elcyklar både i naturen och på enskild väg, den vanligaste vägtypen i Sverige. Sammanlagt har vi hela 43 000 mil enskild väg, vilket är tre gånger mer än det allmänna vägnätet. Om man lägger ihop alla våra enskilda vägar kommer man nästan elva varv runt jorden! https://alltomelcyklar.nu/artiklar/stopp-for-elcyklar-i-naturen/
Det där var en intressant länk, tydligen befinner sig bilar (på sjöar) och snöskotrar i en juridisk gråzon med avseende på allemansrätten, men ändå tycker NVV att det är självklart att elcyklar inte ingår i allemansrätten eftersom de har motor. Eller just det, även där säger de att det krävs att det går till domstol för att vi faktiskt ska få veta vad som verkligen gäller.

Det kan absolut vara så att det inte ingår i allemansrätten. Med det sagt är det inte olagligt oavsett vad Ooms tycker ?

NVV uttrycker sig väldigt tydligt. Vad är det du inte förstår i deras tolkning av rättsläget?

"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng ...."

De är, som påpekats massor av gånger i tråden, tydliga med att det är just deras tolkning. De är alltså inte säkra på att det är uttryckligen förbjudet. Tyvärr. För då hade de ju inte varit så svävande på målet, det ger bara utrymme för diskussion - vilket den här tråden är ett rätt tydligt tecken på.

Ingen som har protesterat mot min tidigare beskrivning iaf.

- Förändringen i trafikförordningen gjordes för att underlätta för cykelpendling.
- Förändringen i trafikförordningen gjordes inte för att det gick för långsamt i skogen. (Handikapphjälpmedel kan få dispens från terrängkörningslagen).
- NVV är den myndighet som har ansvar för allemansrätten, inte Trafikverket. De har varit tydliga med vad de anser.

Att det går att tolka lagar lagar kreativt, att inte alla kryphål är tilltäppta, förändrar inte detta. Själva tanken med förändringen av trafikförordningen.

Jag tror att denna oklarhet, kryphål enligt vissa, kommer försvinna. Min rädsla är att förändringen kan komma att påverka även tvåhjulingar utan motor.
Men det är ingen som har några invändningar mot den här beskrivningen då? (Om vi byter ut ”trafikförordningen” mot ”vägtrafikdefinitioner”).

@ething, @raider, @ipad eller annan manad.

Om man bortser från paragrafer och så. Är inte det här egentligen ganska självklart? Jag tycker ju det (har nog framgått?), men jag förstår att andra inte känner så. Och det är ok! Men varför?

Men det är ingen som har några invändningar mot den här beskrivningen då? (Om vi byter ut ”trafikförordningen” mot ”vägtrafikdefinitioner”).

Om man bortser från paragrafer och så. Är inte det här egentligen ganska självklart? Jag tycker ju det (har nog framgått?), men jag förstår att andra inte känner så. Och det är ok! Men varför?
Jag är enbart intresserad av förklara huruvida det är lagligt att cykla emtb på samma sätt som vanlig mtb så att fler ska kunna komma ut i skogen och inte avskräckas av surgubbar som Ooms här:)

Det kan absolut vara så att det inte ingår i allemansrätten. Med det sagt är det inte olagligt oavsett vad Ooms tycker ?
Jag har inte sagt att det är olagligt, jag säger just att det inte ingår i allemansrätten, vilket är vad tråden handlar om.
Precis samma rättsläge som för snöskoter.

Jag har inte sagt att det är olagligt, jag säger just att det inte ingår i allemansrätten, vilket är vad tråden handlar om.
Precis samma rättsläge som för snöskoter.
Det är ju helt otroligt att du kommit till den insikten. Bra jobbat Ooms!

Man behöver inte en lagstiftning som tillåter något. Allt som inte är olagligt är lagligt.
Det är tydligen inte så enkelt. Från Prop. 1995/96: 226:
Man kan emellertid inte utgå från att alla icke kriminaliserade former av vistelse i naturen eller uttnyttjande av den är tillåtna. Allemansrätten måste anses vara snävare än lagstiftningens gränser för straffbara handlingar. Detta innebär med andra ord att om en handling inte är straffbar så följer inte därmed att handlingen är tillåten.

Självklart är det teori och praktik som inte går ihop. NVV kunde inte förutse att Transportstyrelsen skulle ändra definitionen. När så skedde hamnar de i en svår sits.
- De kan inte använda termer som redan är definierade i lagkrav (motoriserat fordon)
- Deras tes att "allemansrätten inte är motoriserad" är en efterhandskonstruktion. Hur kan vi annars få köra motorbåtar, motorskärmflyg etc.
- Kvar är att ändra lagen, vilket det inte finns något politiskt intresse för. Alltså kommer de ingenvart

Det är ju trist för NVV. Dock har jag otroligt svårt för myndigheter som inte följer lagen, eller ens kan den. Vi röstar och betalar skatt för att styra landet, inte för att aktivister skall vara missnöjda med lagen och hitta på egna lösningar.

Hade NVV haft ensamrätt på att bestämma så hade frågan varit enkel. Nu är det tvärt om så att politikerna inte bryr sig om frågan och därmed får/skall NVV rätta sig i ledet.

Jag är enbart intresserad av förklara huruvida det är lagligt att cykla emtb på samma sätt som vanlig mtb så att fler ska kunna komma ut i skogen och inte avskräckas av surgubbar som Ooms här:)
Nu är det väl ytterst få som egentligen hindras från att cykla i skogen om de inte får använda hjälpmotor? Att bränna runt i Wengelin-fart och inte ha tungan som slips är liksom inte ett krav, vissa menar att det inte ens är önskvärt. Jag kan tycka att antyda att man behöver ha en elcykel för 50k för att ha roligt i skogen är att sätta upp onödiga trösklar däremot.

Dessutom är vi ju då överens om att avsikten med förändringen av vägtrafikdefinitionen aldrig var att öka hastigheterna, eller ens volymen av brukare, i skogen. Och när då direkt berörd myndighet NVV (cykling i skog, allemansrätten) är rätt tydligt avogt inställd skulle JAG iaf vara lite försiktig med att vara en för tydlig ambassadör för fenomenet. Personligen skulle jag tycka att det vore trist om någon lyssnat på mig, köpt en pryl för 50k, och så är det förtydligat förbjudet imorgon. Och det lär inte hända, men bara som princip. ;-)

Jag tror att denna oklarhet, kryphål enligt vissa, kommer försvinna. Min rädsla är att förändringen kan komma att påverka även tvåhjulingar utan motor.
Det som ligger närmast till hands tror jag är att cykling förbjuds inom allt fler naturreservat och liknande områden, jag kan tänka mig att det redan förs diskussioner om det för en hel del naturreservat i södra Sverige där det nu är tillåtet att cykla.

Det är en väldigt tråkig utveckling för det kommer drabba även de cyklister som har omdöme och visar hänsyn så att cyklingen inte ger någon störning eller olägenhet , varken på natur eller för de som vandrar.

Fast om lagen hade definierat den som en hammare hade den varit laglig att gå runt med på stan om man har skäl till det.
Absolut. Och sen skulle lagen ändras. Eftersom en kalaschnikov är en kalaschnikov och ingen hammare. Och en elcykel har en motor. En cykel har inte en motor.

Tillbaka
Topp