El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Så, bara för att ingen blivit dömd för elcykling betyder det inte att det är tillåtet? I rest my case.

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten", anser NVV (som de flesta hänvisar till).
Din tolkning: Man får köra elcykel där man får cykla. Din hänvisning, dig själv. Själv är visserligen bäste dräng, men...
Det finns inget brott att bli dömd för, vad är det du inte fattar? Jag har varit så tydlig mot dig jag kan. Vad med legalitetsprincipen fattar du inte?

Haha lite kul ändå att exemplet du gav fallerade totalt på det juridiska planet med ??
Det falerade inte alls. :) Den satte fokus på problemet (att lagstiftningen är långsam). Att du vägrar svara på huruvida du hade stått upp för vejparen (innan lagstiftningen hann ikapp) säger däremot en hel del. :)

Det finns inget brott att bli dömd för, vad är det du inte fattar? Jag har varit så tydlig mot dig jag kan. Vad med legalitetsprincipen fattar du inte?
Vilket brott skulle en vejpare ha dömts för (innan vejpningen hamnade i lagen)? Vilket brott skulle en mobilsurfare på ett sjukhus dömas för?

Det falerade inte alls. :) Den satte fokus på problemet (att lagstiftningen är långsam). Att du vägrar svara på huruvida du hade stått upp för vejparen (innan lagstiftningen hann ikapp) säger däremot en hel del. :)
Vejparen hade stört andra vilket en cykel i skogen inte gör.

Vilket brott skulle en vejpare ha dömts för (innan vejpningen hamnade i lagen)? Vilket brott skulle en mobilsurfare på ett sjukhus dömas för?
Jag har inte koll på den lagstiftningen fullt ut och är inte intresserad av att ta reda på den för din skull heller. Bemöt istället inlägget sakligt.

Vejparen hade stört andra vilket en cykel i skogen inte gör.
Så, snabba cyklister har inte stört andra i skogen? :)
Är det ett brott att störa andra? :) Vad är straffet för att störa andra? Dagsböter? Kallade du inte de som störs för "lättkränkta"? "Störa" verkar vara en smula subjektivt.

Så, snabba cyklister har inte stört andra i skogen? :)
Är det ett brott att störa andra? :) Vad är straffet för att störa andra? Dagsböter? Kallade du inte de som störs för "lättkränkta"? "Störa" verkar vara en smula subjektivt.
Bemöt mina inlägg sakligt istället för att trolla.

Jag har inte koll på den lagstiftningen fullt ut och är inte intresserad av att ta reda på den för din skull heller. Bemöt istället inlägget sakligt.
Så, du har ingen koll (det har inte jag heller). Därför kan vi ha en diskussion om principer. Det är ju ändå därför vi har lagar. För att se till att folk beter sig som folk.

Så, du har ingen koll (det har inte jag heller). Därför kan vi ha en diskussion om principer. Det är ju ändå därför vi har lagar. För att se till att folk beter sig som folk.
Bemöt mina tidigare inlägg sakligt istället.

Det är så sjukt dålig jämförelse. Kom igen med något bättre, snälla. Nivån.
Du själv är ju bara högljudd med en självpåtagen egenskap som kunnig inom lagar som ofta blir komiska för oss vuxna som läser dina inlägg. I min värld är du bara en anonym fegis som tror att läsförståelse är det enda som krävs för att veta och kunna allt här i världen. Så lyft dig själv från trollnivån om du törs. Törs du?

Du själv är ju bara högljudd med en självpåtagen egenskap som kunnig inom lagar som ofta blir komiska för oss vuxna som läser dina inlägg. I min värld är du bara en anonym fegis som tror att läsförståelse är det enda som krävs för att veta och kunna allt här i världen. Så lyft dig själv från trollnivån om du törs. Törs du?
Vart någonstans har jag haft fel i mina inlägg om lagar?

Ad hominem är inget argument.

Är det förbjudet att pissa på andra?
Allvarlighetsgraden ges av koncentrationen på urinen. Efter ett femtimmarspass i trettiogradig värme då man knappt orkat dricka så är det illa. Innan starten för långlopp med överdrivet drickande så är det en ringa förseelse.

Rent juridiskt, är det tillåtet att bryta mot lagar och regler "någon gång då och då"?
"Äh", sa domaren, "det är inte så farligt att bryta mot lagen, om det bara är nån gång då och då. Det behöver vi inte bry oss om."
Cyklar elcyklister bara nån gång då och då? Och om nu 700 extra watt (det en moped utvecklar) inte gör nån skillnad kan man väl få köra moped i skogen också?
Är en elcykel en moped? Visa nu lite fakta till alla dina bisarra jämförelser :)

Om 500 år kommer det sitta någon semideprimerad antropolog på en konferens och argumentera för att AI inte alls slog igenom år 2135, utan mycket tidigare. Ingen annan förklaring än botar som fastnat i loopar kan ge upphov till sådan rundgång och som den här tråden erbjuder.

Är en elcykel en moped? Visa nu lite fakta till alla dina bisarra jämförelser :)
Menar du juridiskt? Juridiskt är en elsparkcykel en cykel. Är en elsparkcykel en cykel? Jag tycker inte det. En elcykel och en moped har bägge två motorer (det är ingen åsikt). Är en moped med trampor en cykel? Nej, enligt mig. Vad den är enligt dig lär jag knappast få veta. :)

Inlägg 1624 svarar ganska klart på frågan om du är läskunnig.
"Vejparen hade stört andra vilket en cykel i skogen inte gör."
Jag ställde sen frågor om vad dessa störningar leder till juridiskt. Inget svar.
Jag skrev sen:
"Så, snabba cyklister har inte stört andra i skogen? :)
Är det ett brott att störa andra? :) Vad är straffet för att störa andra? Dagsböter? Kallade du inte de som störs för "lättkränkta"? "Störa" verkar vara en smula subjektivt."
Och det fick inga svar heller.

Jag har bäst koll på juridik och hur lagstiftaren har menat. Så lyssna på mig för jag kan mest i den här frågan. Elmotorer är inte inkluderade i Allemansrätten, framförallt inte elcyklar.
Detta stämmer gällande allemansrätten. Med det sagt betyder det inte att det är ett brott att cykla med emtb i strid mot allemansrätten.

"Vejparen hade stört andra vilket en cykel i skogen inte gör."
Jag ställde sen frågor om vad dessa störningar leder till juridiskt. Inget svar.
Jag skrev sen:
"Så, snabba cyklister har inte stört andra i skogen? :)
Är det ett brott att störa andra? :) Vad är straffet för att störa andra? Dagsböter? Kallade du inte de som störs för "lättkränkta"? "Störa" verkar vara en smula subjektivt."
Och det fick inga svar heller.
Juridiskt? Jag har inte koll på tobakslagen och har inte intresse att sätta mig in i det juridiskt för din skull heller.

Snabba cyklister har säkert stört folk inslagen. Ja, det beror på vilket sätt det sker på. Ofredande skulle kunna vara aktuellt. Straffskalan får du kolla upp själv. Återkom om du inte vet hur.

De som störs av att man kör elcykel där man kör mtb är lättkränkta.

Ska du svara mig i sak på mina inlägg nu?

Detta stämmer gällande allemansrätten. Med det sagt betyder det inte att det är ett brott att cykla med emtb i strid mot allemansrätten.
En önskar att du hade läskunnigheten att förstå hur du själv formulerar dig. Du hade då insett att det är brottsligt.

Senast ändrad:
Menar du juridiskt? Juridiskt är en elsparkcykel en cykel. Är en elsparkcykel en cykel? Jag tycker inte det. En elcykel och en moped har bägge två motorer (det är ingen åsikt). Är en moped med trampor en cykel? Nej, enligt mig. Vad den är enligt dig lär jag knappast få veta. :)
Jag skiter fullständigt i vad du tycker. Du slänger hela tiden helt bisarra jämförelser och beter dig (gäller visserligen alla på "motståndssidan) rent ut sagt ohyffsat mot övriga i diskussionen.

Du likställde en elcykel med en moped pga. dess effekt och undrade varför man inte lika gärna kan köra moped i skogen då. Jag frågade inte om elsparkcyklar osv. Jag frågade: är en elcykel en moped?

Jag skiter fullständigt i vad du tycker. Du slänger hela tiden helt bisarra jämförelser och beter dig (gäller visserligen alla på "motståndssidan) rent ut sagt ohyffsat mot övriga i diskussionen.

Du likställde en elcykel med en moped pga. dess effekt och undrade varför man inte lika gärna kan köra moped i skogen då. Jag frågade inte om elsparkcyklar osv. Jag frågade: är en elcykel en moped?
För att svara i sak så är en elcykel en cykel.

Förtydligande: användning av elektroniska cigaretter likställdes med rökning redan 2018 när lagen infördes och ersatte lagen om elektroniska cigaretter (2017:425) och den gamla tobakslagen.

Ändringen från 2022 berör enbart punkt 5.

Inkludering av e-cigaretter i begreppet rökning skedde alltså tämligen omgående.

Tekniskt sett är en s.k. elcykel en moped = motorpedal, ja. Det är fakta och inget som några byråkrater som hittar på en juridisk definition ändrar på.

Juridiskt? Jag har inte koll på tobakslagen och har inte intresse att sätta mig in i det juridiskt för din skull heller.
Du kan säga vad du tycker ickejuridiskt. Hade du stöttat en vejpare som hävdade att hen inte rökte? Eftersom vejpning inte hunnit inkluderas som störande rökning.
Snabba cyklister har säkert stört folk inslagen. Ja, det beror på vilket sätt det sker på. Ofredande skulle kunna vara aktuellt. Straffskalan får du kolla upp själv. Återkom om du inte vet hur.
Så, ja. Du skrev att vejpning störde "vilket en cykel i skogen inte gör". Snabba cyklister kan störa. Även cyklar med motorer (där motorer inte tillåts) kan störa. Eller?
De som störs av att man kör elcykel där man kör mtb är lättkränkta.
Din åsikt. Inte nåt juridiskt fastslaget. Eller?
Man störs av vejpare på rökfria platser = okej.
Man störs av elcyklar där motorer inte tillåts = man är lättkränkt.
Tur att inte du skriver lagarna!
Ska du svara mig i sak på mina inlägg nu?
Du menar precisa frågor som" vad är det du inte fattar"? Ta frågorna igen.

Du kan säga vad du tycker ickejuridiskt. Hade du stöttat en vejpare som hävdade att hen inte rökte? Eftersom vejpning inte hunnit inkluderas som störande rökning.

Så, ja. Du skrev att vejpning störde "vilket en cykel i skogen inte gör". Snabba cyklister kan störa. Även cyklar med motorer (där motorer inte tillåts) kan störa. Eller?

Din åsikt. Inte nåt juridiskt fastslaget. Eller?
Man störs av vejpare på rökfria platser = okej.
Man störs av elcyklar där motorer inte tillåts = man är lättkränkt.
Tur att inte du skriver lagarna!

Du menar precisa frågor som" vad är det du inte fattar"? Ta frågorna igen.
Vad är det för brott att cykla emtb på samma sätt och ställe som en vanlig mtb?

Så, du frågar vad jag tycker och sen skiter du i det? :) Är DET hyfsat? Okej...
Ja, om två fordon har motorer med samma effekt så har de samma effekt.
Jag håller med NVV om att mopeder, elsparkcyklar eller elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Du frågar frågor och skiter i vad jag tycker. Så, varför ska jag svara? För att du håller en så hyfsad ton?

Tillbaka
Topp