El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis, det är stor skillnad på ekollon och elcykling och det är det jag vill belysa med resonemanget för det är precis lika olagligt att ta med ekollon hem som det är att cykla elcykel. Att köra snöskoter däremot är mindre olagligt. Det är lätt att tappa bort sig om vad NVV tycker skadar eller inte. (om nu något kan vara mer eller mindre olagligt men jag tror du förstår vad jag menar).Jag har barn och jag förstår hur du tänker, men tycker att det är rätt stor skillnad på ekollon och elcyklar.
I övrigt är jag helt nöjd med att du förstår hur jag tänker, det räcker för mig.
Här drar jag en liknelse till situationen i renbetesmarkerna. Där har länstyrelsen sagt att "elcykla inte explicit här". Dom hade likaväl kunnat säga "plocka inte ekollon här, dom behövs". Jag har inga bekymmer med att ta till mig något av det.Jag tänker att det NVV skriver är i paritet med om myndigheten explicit pekat ut ekollon som särskilt skyddsvärda. Då hade jag sagt till ungarna att inte plocka med sig sådana från skogen.
Jag säger också till mina barn att ge f-n i det, om inte annat för att jag vet att det är jag som får ta ut skiten i skogen igen.Jag brukade säga till ungarna att ge fan i att bryta av pinnar från träden. ??