El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Så du har altså bara kört på utmärkta traktorstigar? Om du värnar om naturen så är det väll bättre att undvika även utmärkta traktorstigar med din tunga offroadare, det är ju sånt som folk anmäler om att det är crossar i skogen och det förstör ju för seriösa cross/enduroförare, tror inte att gemene man ser skillnad på offroad och enduro och inte heller vet att man får köra på traktorstigar som är utmärkta.
Skönt att du vaknade till liv igen (i denna tråd där vi tydligen BARA ska diskutera elcyklar och allemansrätten!)! Det är ingen tung offroadare. Naturen tog ingen skada av min körning. Eftersom jag inte körde den som en cross. Den har dessutom stått några år nu (eftersom det är roligare/trevligare utan motor). Ingen har anmält mig eller ens hytt med näven mot mig.

Det är ändå något uppseendeväckande och lustigt att du kör motorcykel på traktorstigar vilket är en gråzon vad gäller TKL. (Enskild väg är ok i de flesta fall så det kan vi släppa, men är det en traktorSTIG låter det som terräng snarare än väg.)
Körde. Och en traktorstig är en väg där traktorer kör på emellanåt. En väg där de flesta fyrhjulsdrivna bilar kan ta sig fram.

Körde. Och en traktorstig är en väg där traktorer kör på emellanåt. En väg där de flesta fyrhjulsdrivna bilar kan ta sig fram.
Fast om det är en stig där endast traktorer, dvs nyttofordon kör låter det mer som att det är terräng. Källa: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-politik/infrastruktur/enskild-vag-led-och-terrang/
(inte heller denna subfråga lär kunna redas ut, men den kan ändå vara värd att diskutera så inlägg 3000 kommer närmare.)

Fast om det är en stig där endast traktorer, dvs nyttofordon kör låter det mer som att det är terräng. Källa: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-politik/infrastruktur/enskild-vag-led-och-terrang/
(inte heller denna subfråga lär kunna redas ut, men den kan ändå vara värd att diskutera så inlägg 3000 kommer närmare.)
Jag tror vi når 3000 inlägg hur som helst. :) Väntar med spänning på att elcykelsidan ska försöka styra in detta tillbaka till elcyklar och inte min fd körning med offroadare. För det är ju elcyklar och allemansrätten som ska diskuteras. Inget annat. Inte segways, inte elsparkcyklar eller andra klassificeringar. Bara elcyklar och allemansrätten. Och mitt jobb, såklart. :)

Då har jag kört den i terräng, utan att nån klagat.
Va? Är det bara jag som är chockad? DU har alltså kört motorcykel i terräng? Det är ju solklart olagligt. (Iofs OT men mtp hur engagerat du argumenterat för att elmtb är både förbjudet och olämpligt i terräng så känns det som en bomb!)

Va? Är det bara jag som är chockad? DU har alltså kört motorcykel i terräng? Det är ju solklart olagligt. (Iofs OT men mtp hur engagerat du argumenterat för att elmtb är både förbjudet och olämpligt i terräng så känns det som en bomb!)
Japp. Helt utan invändningar från markägarna. Och vem skulle ha stoppat mig? Jag ville ju köra den!

Skönt att du vaknade till liv igen (i denna tråd där vi tydligen BARA ska diskutera elcyklar och allemansrätten!)! Det är ingen tung offroadare. Naturen tog ingen skada av min körning. Eftersom jag inte körde den som en cross. Den har dessutom stått några år nu (eftersom det är roligare/trevligare utan motor). Ingen har anmält mig eller ens hytt med näven mot mig.
Ja, jag kände att jag måste hjälpa till om vi ska nå 3000. Finns mej veterligen ingen lätt offroad inte ens 125a är lätt. Bara för att folk sitter på en cross så betyder inte det att dom håller fullt. Att du inte har blivit anmäld är ju inte konstigt för när det blir anmält så är det oftast själva körningen som blir anmäld inte personen, kan tex heta vandalisering av mosse/myr. På utmärkta traktorstigar får man köra lagligt eller fick iallafall för några år sen när jag kollade upp den saken, så du har ju ev inte gjort nått olagligt, bara det att folk hetsar upp sej ändå. Om jag ska vara seriös så tror jag faktiskt att du ( bfs) skulle tycka att det var jätteroligt med emtb om du fick testa ordentligt eftersom du kört offroad och kör mtb, ett plus skulle också vara att du såg med egna ögon att det faktiskt inte syns nån skillnad om en emtb kört på stigen eller en vanlig mtb, tack för mej och trevlig helg

Vad hände med efterlevnaden av lagar (som argument för att stifta nya lagar/regler)? Berätta var jag försöker byta ämne. Eller ge exempel på min "rappakalja". Väntar på svar (som jag inte kommer att få).

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." NVV

Ja du började diskutera tex segways, mopeder och knark som inte hade något med saken eller diskussionen att göra och fortsatte typ 2 sidor med en massa utfyllnad av skit som inte hade med saken att göra.

det roliga är att du själv bryter mot lagen med din offroad som du kör på traktorstigar vilket bryter mot terrängkörningslägen men det spelar väll ingen roll ?

Ja, jag kände att jag måste hjälpa till om vi ska nå 3000.
Teamwork är bra grejor!
Finns mej veterligen ingen lätt offroad inte ens 125a är lätt. Bara för att folk sitter på en cross så betyder inte det att dom håller fullt. Att du inte har blivit anmäld är ju inte konstigt för när det blir anmält så är det oftast själva körningen som blir anmäld inte personen, kan tex heta vandalisering av mosse/myr. På utmärkta traktorstigar får man köra lagligt eller fick iallafall för några år sen när jag kollade upp den saken, så du har ju ev inte gjort nått olagligt, bara det att folk hetsar upp sej ändå.
Grejen är ju att köra hänsynsfullt (oavsett fordon). Det är det som brister med följden att folk blir förbannade och börjar leta lösningar. Lösningen att förbjuda motorer är enkel och logisk (men såklart inte vattentät eftersom man kan köra som en idiot utan motor också).
Om jag ska vara seriös så tror jag faktiskt att du ( bfs) skulle tycka att det var jätteroligt med emtb om du fick testa ordentligt eftersom du kört offroad och kör mtb, ett plus skulle också vara att du såg med egna ögon att det faktiskt inte syns nån skillnad om en emtb kört på stigen eller en vanlig mtb, tack för mej och trevlig helg
Såklart är det trevligt/kul med mer effekt. Det har jag skrivit flera gånger. Och jag har erfarenhet av mer effekt än 250-700W. Men jag tycker det är trevligare utan motor. Senaste åren har jag inte ens kört mc på asfalt utan bara cyklat för egen hand. Köra mc på Gotland är trevligt. Att cykla på Gotland är mycket trevligare. Det har inget med lagar att göra.
Ha det.

Jag ser inget engagemang för att nå dit från hans sida! (Ärligt talat så är BFS mest värd nr 3000, men vem som helst kan ta det!)
Dör tråden innan 3000 inlägg är ingen gladare än jag. Men, man måste tänka på andras glädje också.

Ja du började diskutera tex segways, mopeder och knark som inte hade något med saken eller diskussionen att göra och fortsatte typ 2 sidor med en massa utfyllnad av skit som inte hade med saken att göra.
Japp, segways klassas också som cyklar. Trots att de saknar pedaler och har motor. Är en segway en cykel? Ingen vill svara. En trampmoped har mer likheter med en cykel än en segway men är ingen cykel. Bu eller bä? Ingen vill säga bu eller bä.
det roliga är att du själv bryter mot lagen med din offroad som du kör på traktorstigar vilket bryter mot terrängkörningslägen men det spelar väll ingen roll ?
Jag har KÖRT offroadare (med hänsyn och utan slitage) på traktorstigar. Ingen har blivit störd, ingen har blivit arg. Få har nog ens sett/hört mig. Har nån dömts för det jag gjort? Inte? Har jag då begått ett brott? Känner du igen argumentationen?

Varför har vi terrängkörningslagen? För att man inte ska förstöra naturen. Jag förstörde ingen natur när jag körde på grusvägar och traktorstigar.
Vad är allemansrättens andemening? Alla ska ha tillgång till naturen (utan motor). Tillbaka till ruta ett. Har elcyklar en motor? Vad säger NVV om elcyklar och allemansrätten?

Japp, segways klassas också som cyklar. Trots att de saknar pedaler och har motor. Är en segway en cykel? Ingen vill svara. En trampmoped har mer likheter med en cykel än en segway men är ingen cykel. Bu eller bä? Ingen vill säga bu eller bä.

Jag har KÖRT offroadare (med hänsyn och utan slitage) på traktorstigar. Ingen har blivit störd, ingen har blivit arg. Få har nog ens sett/hört mig. Har nån dömts för det jag gjort? Inte? Har jag då begått ett brott? Känner du igen argumentationen?

Varför har vi terrängkörningslagen? För att man inte ska förstöra naturen. Jag förstörde ingen natur när jag körde på grusvägar och traktorstigar.
Vad är allemansrättens andemening? Alla ska ha tillgång till naturen (utan motor). Tillbaka till ruta ett. Har elcyklar en motor? Vad säger NVV om elcyklar och allemansrätten?
Ingen blir störd eller arg av min e-mtb. Jag förstör ingen natur (inte mer än vad du gör med din mtb), få har nog sett och defintivt så har ingen hört mig. Min el-mtb klassas som cykel.
Så ja tillbaka till ruta 1 ?

Ingen blir störd eller arg av min e-mtb.
Ändå verkar det finnas de som stör sig på elcyklar där elcyklar inte är tillåtna. Elcyklar som ger 250-700 extra watt.
Är en segway en cykel? En talande tystnad.

Jag förstör ingen natur (inte mer än vad du gör med din mtb), få har nog sett och defintivt så har ingen hört mig. Min el-mtb klassas som cykel.
Så ja tillbaka till ruta 1 ?
Så, du förstör inte mer trots att du har mycket mer effekt? :) Okej, låter alternativt logiskt...
Din elcykel omfattas inte av allemansrätten. Din elcykel har en motor. Jag får cykla i skogen. Min cykel har ingen motor.
Vad är andemeningen med allemansrätten? En talande tystnad.

Ändå verkar det finnas de som stör sig på elcyklar där elcyklar inte är tillåtna. Elcyklar som ger 250-700 extra watt.

Så, du förstör inte mer trots att du har mycket mer effekt? :) Okej, låter alternativt logiskt...
Din elcykel omfattas inte av allemansrätten. Din elcykel har en motor. Jag får cykla i skogen. Min cykel har ingen motor.
?Han får ju också cykla i skogen. Hans cykel är en cykel enligt Tss. Spelar ingen roll vad Nvv hittat på där. Du behöver läsa https://www.regeringen.se/contentas...9c8c8e2/myndigheternas-foreskrifter-ds-199843
Så förstår du att Nvv har varit lite väl snabba. Svara nu inte innan du läst?

Och återigen så dras det igång med segway. Många segways på stigarna där du cyklar? Du har ju uppenbarligen ett problem med dessa fordon.

Nope jag förstör inte mer. Jag använder assistansen uppför på grusvägar. Jag tar inte många tramptag när jag åker utför. Och de tramptagen som jag tar så spelar det ingen roll om där sitter en motor eller ej.

Men såklart du som är "keeper and protector of the allemansrätt" vet precis hur alla andra använder sina cyklar, vilken terräng de kör i, hur deras stigar ser ut, antal segways i området och att alla egentligen vill ha en Varg eller en 4-taktare (jag är mer en 2-takts person dock).

1) Fel, jag har delvis ändrat uppfattning om emtb. (Dock inte som resultat av det eviga gapandet utan snarare av egna analyser baserat på några vuxna individers input.)
2) Fel, fler än du tror rättar sig efter lagar och regler oavsett om de riskerar att bli påkomna eller ej. Folk står ju t.o.m. och väntar vid röd gubbe vid en tom gata trots att brottet inte ens har ordningsbot som påföljd.
Kom ihåg att det är Sverige och inte Frankrike vi lever i ?
3) Bara fel
1) I said no one will change their mind from those fruitless discussions going back and forth when one said to the other "bara fel" without facts to back it up. I do understand that English is not your first language and must be 1000 times better than my Swedish but please... this is basic (unless you misunderstood on purpose that is)
2) have you met people? Technically, Hellas it is not "legal" to ride in Hellas as far as know (at least not of the fire roads)...
3) Good point. I didn't think about that but since you have so eloquently proven your point, I will bow to your expert knowledge and an open mind while switching off an alert to this thread (something I forgot to do after the comment I left) and move on to other things that may actually have an impact, if not manumit on my life

1) I said no one will change their mind from those fruitless discussions going back and forth when one said to the other "bara fel" without facts to back it up. I do understand that English is not your first language and must be 1000 times better than my Swedish but please... this is basic (unless you misunderstood on purpose that is)
2) have you met people? Technically, Hellas it is not "legal" to ride in Hellas as far as know (at least not of the fire roads)...
3) Good point. I didn't think about that but since you have so eloquently proven your point, I will bow to your expert knowledge and an open mind while switching off an alert to this thread (something I forgot to do after the comment I left) and move on to other things that may actually have an impact, if not manumit on my life

Men jösses, snacka om att vara löjlig.
1) Ja, jag förstod vad du skrev och det stämmer bevisligen inte.
2) Anekdotisk bevisföring. Skillnaden här är att du extrapolerar din observation i Hellas till alla delar av samhället. Min erfarenhet säger att det finns många undantag och då faller din utsaga.
3) Det är tekniskt omöjligt det du påstod.

Uppenbarligen är fakta svårt när den är tvetydig så jag har ett litet förslag, Ingen behöver göra någon "Larry Flynt" och bryta mot dessa tvetydiga krav med vittnen, det finns en enklare väg att reda ut detta.

Både Ford och Skoda har fått domslut emot sig och tvingats ändra reklam som ansågs uppmana till brott mot Terrängkörningslagen. I princip varje tillverkare av eMTB visar upp "actionbilder" med dem i naturen, utan några disclaimers om att tillstånd för detta inhämtats. Om ni nu är så övertygade om att eMTB är början till slutet så anmäl valfri tillverkare för vilseledande marknadsföring. Anmälan görs till konsumentombudsmannen som sedan kan ta det till Patent- och Marknadsdomstolen.

Verkar vara en del inlägg med substansen utifrån stycken med Google-text och liknande som outtalat är försök till att vara "egen text" på flera håll. Stort problem? Nä, men i längden blir ju uppfriskande diskussioner i forum jävligt ointressanta när det är en mångfald av det beteendet i en sådan här tråd.

Är det det enda som gör den här tråden svår att släppa, men relativt ointressant att i detalj läsa igenom alla inlägg? Troligen inte, men det påverkar iaf.

Jag personligen måste bli bättre på referenser då jag kan kan göra sådant. Tycker det är ok om bara referenserna finns där.
Ngt jag mer förundras över är när det helt ovidkommande skrivs rappakalja om ngt helt annat. Jag misstänker ”forumterrorism” dvs några försöker få tråden stängd eller flyttad.
Tänker också att länkar är bra då läsaren själv kan se och värdera faktan som skribenten bygger resonemanget på.
Vi är ju väldigt olika i vad vi tycker och vad som format oss att tycka så. Det blir väldigt komiskt när vi alla vill att alla ni andra ska tycka som en själv?.
Fortsätt cykla emtb i naturen, fridens liljor❤️!

Och återigen så dras det igång med segway. Många segways på stigarna där du cyklar? Du har ju uppenbarligen ett problem med dessa fordon.
Ja, segways klassas också som cyklar. Är det en cykel? Inget svar.
Nope jag förstör inte mer. Jag använder assistansen uppför på grusvägar. Jag tar inte många tramptag när jag åker utför. Och de tramptagen som jag tar så spelar det ingen roll om där sitter en motor eller ej.
Så, mer effekt uppför ger inte mer slitage? Du har en motor. Så du har en motor. Det spelar roll om motor eller inte motor spelar roll.
Men såklart du som är "keeper and protector of the allemansrätt" vet precis hur alla andra använder sina cyklar, vilken terräng de kör i, hur deras stigar ser ut, antal segways i området och att alla egentligen vill ha en Varg eller en 4-taktare (jag är mer en 2-takts person dock).
Jag vet att en elcykel inte omfattas av allemansrätten. Inte heller en tvåtaktscross, fyrtaktare eller Varg. Jag behöver inte veta mer. Att köra på fyllan är inte tillåtet, även om rattfylleristen kör bra.*

*mot 3000!

Uppenbarligen är fakta svårt när den är tvetydig så jag har ett litet förslag, Ingen behöver göra någon "Larry Flynt" och bryta mot dessa tvetydiga krav med vittnen, det finns en enklare väg att reda ut detta.

Både Ford och Skoda har fått domslut emot sig och tvingats ändra reklam som ansågs uppmana till brott mot Terrängkörningslagen. I princip varje tillverkare av eMTB visar upp "actionbilder" med dem i naturen, utan några disclaimers om att tillstånd för detta inhämtats. Om ni nu är så övertygade om att eMTB är början till slutet så anmäl valfri tillverkare för vilseledande marknadsföring. Anmälan görs till konsumentombudsmannen som sedan kan ta det till Patent- och Marknadsdomstolen.
Så, att stämma företag/folk är bättre än att vädja till cyklister att respektera lagar/regler? Det är en lätt dyster syn på det hela.

Här babblas det friskt om det mesta men inget skvaller eller hypoteser om varför trådens ena antagonist och kanske den mest tvärsäkra hobbyjurist happy skådat plötsligt tog sitt pick och pack och lämnade forumet? Till och med avslutade kontot?

Här babblas det friskt om det mesta men inget skvaller eller hypoteser om varför trådens ena antagonist och kanske den mest tvärsäkra hobbyjurist happy skådat plötsligt tog sitt pick och pack och lämnade forumet? Till och med avslutade kontot?
Han blev väl utmattad helt enkelt?

Ja, hur ska vi då nå 3000 inlägg!?

Har NVV hittat på saker?
Vilka sidor i din länk tycker du överbevisar NVVs tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten? :)
Nej inte hittat på saker bara tolkat fel och inte riktigt följt skrivelsen jag länkat till. Jag tycker dom ger allmänna råd som inte skulle behövas då elcykel är definierad som cykel och därmed reglerad i lag även terrängkörningslagen.
Någon myndighet måste ju hittat på ngt knas då Nvv å en sida gör sin tolkning å Tss gör sin. Frågan är ju vilken som tolkat rätt?
Den andra frågan du ställer ska jag besvara när jag har mer tid?.

Nej inte hittat på saker bara tolkat fel och inte riktigt följt skrivelsen jag länkat till. Jag tycker dom ger allmänna råd som inte skulle behövas då elcykel är definierad som cykel och därmed reglerad i lag även terrängkörningslagen.
Så, du tolkar bättre än NVVs jurister? :)
Någon myndighet måste ju hittat på ngt knas då Nvv å en sida gör sin tolkning å Tss gör sin. Frågan är ju vilken som tolkat rätt?
Den andra frågan du ställer ska jag besvara när jag har mer tid?.
Så, du har inte läst länken som du antyder bevisar din åsikt? :)
Tror du NVVs jurister läst mer eller mindre än vad du läst?
Om nu NVV tolkat "knas" är då TS tolkning sund, då de klassificerat segways och elsparkcyklar som cyklar?

Nej. Det finns ingen motstridighet.

TSS konstaterar endast att vägtrafikdefinitionerna styr den specifika terrängkörningslagen, vilken inte omfattar fordon som juridiskt klassas som cyklar. De säger varken mer eller mindre.

NVV tolkar alla lagar, sedvänjor, förarbeten och prejudikat som rör allemansrätten. Deras tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten är helt enkelt en mycket bredare syn än bara TKL.

Man kan anse att NVV har fel, men att vifta med TKL som bevis på detta är inte riktigt relevant. Och anser man att en myndighet ljuger och förleder svenska folket borde det vara en lätt match att ställa dem till svars.

Tills vidare är det kanske en ganska bra idé att som ickejuridiskt kunnig lita på de expertmydigheter vi har i landet hellre än partiska hobbyjurister på internet.

Tillbaka
Topp