[OT] Rekommendera en TV-serie...

GoranS sa:
nieves sa:
GoranS sa:
Guiding lightning. Återkom när du sett alla avsnitt. Betvivlar dock att happyride finns kvar då ...
Var hittar jag den?

Oklart. Tror det kräver lite specialkontakter om du ska få tag i alla 15000+ avsnitt.
OK....mitt inläggi debatten och som förmodligen redan sagt är River. En svart deckare utöver det vanliga, spelad utomordentligt väl av Stellan Skarsgård.
Rollen är specialskriven för honom där han spelar en engelsk polis som har ett högst märklig kraft, han talar med dom döda offren. Netflix har den, 6 avsnitt, mycket sevärd i mina ögon

The Wire, The Sopranos, OZ och säsong ett av True Detective är måsten.

Sen gör det inget att komplettera med t.ex. Mr. Robot, Power, Empire, Banshee, The Americans, Band of Brothers, Narcos, Fargo, Dexter och Breaking bad. Sen finns ju House också, om man gillar 'Nytt-avsnitt-nytt-fall-serie'.

Vad gäller svenska serier är Bron och Tusenbröder det som gäller. Tusenbröder kanske till och med borde stå under måsten. Överjävlig för att vara svenskt.

pkarlsson sa:
The Wire, The Sopranos, OZ och säsong ett av True Detective är måsten.

Sen gör det inget att komplettera med t.ex. Mr. Robot, Power, Empire, Banshee, The Americans, Band of Brothers, Narcos, Fargo, Dexter och Breaking bad. Sen finns ju House också, om man gillar 'Nytt-avsnitt-nytt-fall-serie'.

Vad gäller svenska serier är Bron och Tusenbröder det som gäller. Tusenbröder kanske till och med borde stå under måsten. Överjävlig för att vara svenskt.

Jag lägger till Generation Kill till måsten:-)

Gillade Rivers med Stellan Skarsgård, brittisk deckare & han är grym. aldrig set honom spela ut detta register.
Black List är bra, om man inte ser för många avsnitt på kort tid...
Shooter är en favorit, riktigt bra! Väntar på s2 nu. (Baserad på filmen som gick för ett antal år sedan)

Tittar folk på serier fortfarande? ;-) (Jo jag har förstått att det nog görs det mer än någonsin)
Själv tittar jag inte ens sporadiskt på Big Bang Theory längre. Vore det inte för att trainer+vinterstudion=sant så skulle jag kunna göra mig av med både vardagsrum och tv :-)
Tittar och lyssnar på mer eller mindre vetenskapliga/tekniska/träningsrelaterade Youtube-kanaler och podcasts innan läggdags. Inbillar mig att jag lär mig något. Men oftast somnar jag så det tar 3 kvällar innan man kommit igenom ett avsnitt.

Har precis betat av de fem första avsnitten av Svenska nyheter med Jesper Rönndal.
Riktigt bra skit, kanske inte så konstigt eftersom jag tycker John Oliver är typ det bästa som gjorts.
Efter Eastbound & Down då så klart.

Fan va nöjd ja är med SVT (inkl. kunskapskanalen)
Public service är fan bäst ?
#hatareklamtv

Är det udda att jag får fuktiga ögon av den här scenen, är det något fel på mig?? ;-)

Det här med Björn Järnsida är jäkligt udda dock ur ett historiskt perspektiv, en del säger att han var Sveriges första kung (åtminstone över delar av Sverige, typ Uppland), en del att han var kung av Norge ("Vikings" verkar köra på Norge teorin), en del säger att han inte var kung alls, en del säger att Björn enbaet var en sagofigur. Vikingahistoria är luddigt minst sagt. Sist men inte minst, tror bestämt det finns lite runor och annat efter Björn på Ekerö, kanske får stanna cykeln någon gång. ;-)

Björns "något" överdramatiserade/påhittade död i Vikings (skratt):

Senast ändrad:
Wohoo!!!

Nu kan man se alla avsnitt av Cowboy Bebop på Netflix!

Cowboy_Bebop_intertitle.jpg

Uppvärmning inför live-action serien som kommer snart.... =)

"See You Space Cowboy"

Gillar man torr brittisk humor och avdankade MI5-agenter kan jag varmt rekommendera "Slow horses" på TV+

Slow horses e fan bäst. Även utan Gary Oldman hade den varit sevärd eftersom det känns som en av få serier som inte i alla fall delvis är skriven av ChatGPT nuförtiden. Sen kidnappar de och är dumma mot en kille som är lite lik hambini också :LOL:

Är det udda att jag får fuktiga ögon av den här scenen, är det något fel på mig?? ;-)

Det här med Björn Järnsida är jäkligt udda dock ur ett historiskt perspektiv, en del säger att han var Sveriges första kung (åtminstone över delar av Sverige, typ Uppland), en del att han var kung av Norge ("Vikings" verkar köra på Norge teorin), en del säger att han inte var kung alls, en del säger att Björn enbaet var en sagofigur. Vikingahistoria är luddigt minst sagt. Sist men inte minst, tror bestämt det finns lite runor och annat efter Björn på Ekerö, kanske får stanna cykeln någon gång. ;-)

Björns "något" överdramatiserade/påhittade död i Vikings (skratt):
Svarar på ett jättegammalt inlägg. Jodå, Björn Järnsidas grav finns halvvägs ut mot Munsö. På skylten står det att han är en sagofigur så hela upplevelsen med att besöka graven blir minst sagt märklig. :D

Svarar på ett jättegammalt inlägg. Jodå, Björn Järnsidas grav finns halvvägs ut mot Munsö. På skylten står det att han är en sagofigur så hela upplevelsen med att besöka graven blir minst sagt märklig. :D
Vikingahistoria och dess sagor är riktigt underhållande. ?

Angående Åslaug/Kraka som påstås vara Björn Järnsidas mamma:

"Ragnar låter eftersända henne, men för att testa hennes list beordrar han att hon ska komma varken påklädd eller naken, varken hungrig eller mätt, varken ensam eller i sällskap. Kraka kommer då till honom iförd ett nät, med en lök i munnen och endast en hund som sällskap. Ragnar låter sig imponeras, och tar henne till sin hustru. De får sedan sönerna Ivar Benlös, Björn Järnsida, Vitsärk och Ragnvald."

Skönt att vi vet hur det gick till och hur listig hon var... "med en lök i munnen". ?

Tror de missade detta i Vikings, skulle ju varit en helt klockren scen.

Senast ändrad:
Trevligt med ett cykelforum med inte endast cykelsnack! Jag tipsar om en ny serie som nyligen fått mig att garva mer än någonsin: Shrinking på Apple TV+ (även via fulstream) :cool:
Håller med, den är bra och tillhör den lite underrepresenterade genren som lyckas vara såväl lättsam som allvarlig. Och Harrisson Ford är grym som grinig gubbe.

Håller med, den är bra och tillhör den lite underrepresenterade genren som lyckas vara såväl lättsam som allvarlig. Och Harrisson Ford är grym som grinig gubbe.
Ja verkligen - bra mix av allvarsamhet och trams på ett smart sätt. Mr. Ford är grym men Jason Segel är även han riktigt skön. Jessica Williams humor är klockren rakt igenom hela serien enligt mig. Ser mycket serier men har nog aldrig skrattat så mycket som till den här.

Kanske hög igenkänningsfaktor i många situationer..

Händelser vid vatten tycker jag är en alldeles ypperligt bra serie.
En sån där krypande obehaglig känsla av att man inte riktigt vet vad historen ska sluta i.

Tillbaka
Topp