Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rädd att cykeln kommer överleva klimatet. Tycker Stockholmspendlingen sliter hårt på känsliga delar. Iaf om man har ett par mil enkel väg. Tror min höftning ligger i underkant då.Du har kanske valt fel sorts cykel för jobbet. Men det är klart trevligt för dig om du tycker det är värt pengarna att cykla på en hoj som inte klarar klimatet.
En helt annan sak som egentligen inte alls hör hit men som i skaver i mig i medie-diskussionen är att väldigt många tidningar tyvärr inte har egna reportrar ute som rapporterar, utan att de flesta tar sitt råmateriel från TT. Inte så att jag tror att TT är någon storbov som ljuger byxorna av sig, men jag upplever det som problematiskt när ett stort antal tidningar rapporterar om samma händelse, med exakt samma källa,(som i teorin skulle kunna vara byfånen som vill vara lite märklig)Jo, jag läser väldigt många och olika tidningar främst. Och länkade till en sida med ett annat sätt att framställa saken. Det kan möjligen vara så att du dömer enbart utifrån dina egna rentav förutfattade meningar i DN artikeln.
Det känns lite trist att du så envist hävdar en sak utan att vilja delge varifrån du fått dina åsikter. För det är ju vad det är.
Skulle gissa att det är en kostnadsfråga. Att varje tidning ska ha en egen reporter som rapporterar kring en viss händelse blir sannolikt dyrare än att det finns en central källa som man köper materialet ifrån. Då tidningarna inte direkt badar i pengar är det nog delvis av nöden tvunget om de inte vill skära ner omfånget på tidningen.En helt annan sak som egentligen inte alls hör hit men som i skaver i mig i medie-diskussionen är att väldigt många tidningar tyvärr inte har egna reportrar ute som rapporterar, utan att de flesta tar sitt råmateriel från TT. Inte så att jag tror att TT är någon storbov som ljuger byxorna av sig, men jag upplever det som problematiskt när ett stort antal tidningar rapporterar om samma händelse, med exakt samma källa,(som i teorin skulle kunna vara byfånen som vill vara lite märklig)
Ja jag förstår också varför det har blivit så, men precis som du säger så upplever jag kvalitén på dessa artiklar klart sämre. Vilket kanske inte är speciellt konstigt, tänkt dig själv att du skriver en "sammanfattning" av vad någon annan jar sett, eller att du skriver om egna upplevelser med egna infallsvinklar (= tex ställa frågor du själv tycker är relevanta, hittar en annan källa osvosv)Skulle gissa att det är en kostnadsfråga. Att varje tidning ska ha en egen reporter som rapporterar kring en viss händelse blir sannolikt dyrare än att det finns en central källa som man köper materialet ifrån. Då tidningarna inte direkt badar i pengar är det nog delvis av nöden tvunget om de inte vill skära ner omfånget på tidningen.
Man kan också föra ett litet å-ena-sidan-å-andra-sidan-resonemang: Å ena sidan är det bra om olika synsätt på en händelse kan föras fram, å andra sidan, om det som förs fram inte skiljer sig mycket åt så är det slöseri med resurser att låta flera människor göra samma jobb som en kunde ha gjort. Min slutsats av det är att det beror lite på hur mycket tolkningsutrymme eller hur många infallsvinklar det finns kring ämnet om det är rimligt med egna reportrar.
EN sak jag kan störa mig på är när dessa inköpta TT-artiklar är klart sämre skrivna än de som tidningens egna skribenter står för.
Ett tips därvid är rygga isf packväskor. Rymmer mindre, men bättre cykelkänsla och smidig när man måste ställa cykeln.Absolut. Men att spänna loss två väskor, tre lampor och en gps bara för ett ärende tycker jag är för klöddigt. YMMV.
Det finns absolut en poäng i att skildra hur människor som tror på saker som rent objektivt är fel resonerar.Ja jag förstår också varför det har blivit så, men precis som du säger så upplever jag kvalitén på dessa artiklar klart sämre. Vilket kanske inte är speciellt konstigt, tänkt dig själv att du skriver en "sammanfattning" av vad någon annan jar sett, eller att du skriver om egna upplevelser med egna infallsvinklar (= tex ställa frågor du själv tycker är relevanta, hittar en annan källa osvosv)
Enligt mig finns det MINST alltid 2 sätt och se på det, och en skicklig journalist beskriver båda.
Tex, även om jag absolut inte håller med en förintelseförnekare så är det för mig viktigt att försöka förstå varför de tänker som de gör. Avfärda man dem med motivationen "jaja låt knäppisen hållas, hen är ändå bara själv" riskerar man att snabbt hamna i en ganska farlig situation...
Instämmer på den. Envisades med att köra med packväskor tidigare, men gick över till en vattentät rygga och det är mycket smidigare på många sätt, värmer dessutom och fungerar som ryggskydd om man skulle vurpa.Ett tips därvid är rygga isf packväskor. Rymmer mindre, men bättre cykelkänsla och smidig när man måste ställa cykeln.
Min Ortlieb-rygga är helt vattentät, men inte olidligt svettig mot ryggen.
Jag gillar inte att cykla med ryggsäck men till vardags är det klart smidigast för min del
Jag har en stor istället, bra om man ska göra ärenden osv, har ingen pakethållare på min ihopfällbara.Och gärna en ryggsäck som är so liten som mögligt och sitter hög upp på ryggen för att jag då svettas mindre.
Va!? Du måste ju ha en ryggsäck för varje typ av användning. Vet du inte att n+1 även gäller ryggsäckar? ?Jag har en stor istället, bra om man ska göra ärenden osv, har ingen pakethållare på min ihopfällbara.
Va!? Du måste ju ha en ryggsäck för varje typ av användning. Vet du inte att n+1 även gäller ryggsäckar? ?
Har ett gäng ryggsäckar men insett att den jag cyklar med till vardags gör sig bra som stor.Va!? Du måste ju ha en ryggsäck för varje typ av användning. Vet du inte att n+1 även gäller ryggsäckar? ?
Bra cykelväskor behöver man inte spänna loss. Tex Ortlieb (och alla andra av kvalitet antar jag) låser fast och släpper från pakethållaren helt automatiskt när man lyfter väskan i handtaget. Inget spännande spännande (<försök till ordvits...)Absolut. Men att spänna loss två väskor, tre lampor och en gps bara för ett ärende tycker jag är för klöddigt. YMMV.
Väldigt få människor vill numera betala för en tidning och då sjunker både prenumerations- och annonsintäkter. Tidningarna sparkar sin personal, gör sig beroende av några få nyhetsförmedlare och springvikarier som aldrig får chansen att bygga upp egna kontakter och egen kunskap.En helt annan sak som egentligen inte alls hör hit men som i skaver i mig i medie-diskussionen är att väldigt många tidningar tyvärr inte har egna reportrar ute som rapporterar, utan att de flesta tar sitt råmateriel från TT. Inte så att jag tror att TT är någon storbov som ljuger byxorna av sig, men jag upplever det som problematiskt när ett stort antal tidningar rapporterar om samma händelse, med exakt samma källa,(som i teorin skulle kunna vara byfånen som vill vara lite märklig)
Där har vi ändå hamnat. I många debatter framställs två synsätt som jämbördiga ”åsikter” trots att det ena är rätt och det andra är fel. Det är så jävla fegt av mediabolagen och ett underbetyg till både journalister och samhälle.Det finns absolut en poäng i att skildra hur människor som tror på saker som rent objektivt är fel resonerar.
Däremot är det önskvärt att journalisten är såpass kunnig att hen kan avgöra vad som är ren fakta och vad som är olika tolkningar/uppfattningar eller i alla fall inse att hen behöver vara tydlig med att hen inte kan avgöra det. Skildrande av människor som tror på rena galenskaper är intressant ur två perspektiv - dels som skildring av hur människan fungerar och dels då det ger möjlighet att förklara varför det är ren galenskap.
Dock tycker jag inte att en journalist behöver, eller ens bör, ge lika stort utrymme åt galenskaper som åt den mer väl belagda uppfattningen. T.ex. ska journalisten inte varje gång förintelsen nämns behöva a upp att det finns folk som förnekar dess ytterst välbelagda existens och hen ska inte heller framställa förintelseförnekelse och erkännande av förintelsen som två likvärdiga hypoteser.
Sen är ju det där med objektiva sanningar inte helt enkelt. För olika ämnen och olika påståenden inom ämnet skiljer sig garanterat nivån med vilken man med säkerhet kan fastslå något som sant. Där krävs att personen som skriver är kompetent för att kunna avgöra hur säker kunskapen är.
Aka falsk balans. Ett jävla gissel.Där har vi ändå hamnat. I många debatter framställs två synsätt som jämbördiga ”åsikter” trots att det ena är rätt och det andra är fel. Det är så jävla fegt av mediabolagen och ett underbetyg till både journalister och samhälle.
Visste inte att det kallades så. Fyllt min ”ny kunskapskvot” för i dag. ?Aka falsk balans. Ett jävla gissel.
Och sen försvarar man sig med att konsumenten får skapa sin egen bild... Som om de flesta hinner skapa en välavvägd bild.
Det enda en ryggsäck är bra för är att värma ryggen. Fast det är ett ställe där extra värme verkligen inte behövs.Jag fick faktiskt ont i nacken av ryggsäck. En gång satt det i flera dagar. Antar att jag är känslig eller nåt. Vattentät ortlieb pannier är det jag är mest nöjd med.
Falsk balans handlar väl mer om tex att 100 forskare har en åsikt och 3 en annan och de får samma uppmärksamhet i media. Sen kan det förstås också vara att de 100 har rätt och de andra fel...Aka falsk balans. Ett jävla gissel.
Och sen försvarar man sig med att konsumenten får skapa sin egen bild... Som om de flesta hinner skapa en välavvägd bild.
Där håller jag inte med dig dock. Tidningar (och andra nyhetsförmedlare) ska förmedla just nyheter. Inte åsikter.Där har vi ändå hamnat. I många debatter framställs två synsätt som jämbördiga ”åsikter” trots att det ena är rätt och det andra är fel. Det är så jävla fegt av mediabolagen och ett underbetyg till både journalister och samhälle.
Eller också: ”Nu är ju inte XXX XXXXXX här och kan försvara sig.” Men lille vän, han behöver inte vara här och förvara sig, ity det är ett vetenskapligt faktum att jorden lider av en antropogen uppvärmning. Om XXX XXXXXX anser att det inte stämmer, har han helt enkelt FEL.
Funderar allt mer på en lastcykel. Den cykeln som jag använder för att rulla till affären har nära nog 90% av gångerna en cykelkärra kopplad efter sig.För oss är cyklar och kanske framför allt lastcykel ett riktigt bra komplement till bilen, utan Bullitten hade det varit svårt med vardagslogistiken utan att ha två bilar ibland.
Håller verkligen med, happy är inte till för politik men heller inte påhopp. Trist att kalla folk för troll om de inte har samma åsikt som en själv. Många inom media är en aning vänster, tror det är ett faktum. Här en gammal men skön opinionsmätning.Otroligt märklig tråd med mediekritiska högertroll och pendlartips om vartannat.
Håller med, men måste erkänna att jag aldrig använt den digitala skämskudden i form av blockera-knappen här på Happy innan jag läste denna tråd.Håller verkligen med, happy är inte till för politik men heller inte påhopp.
Ingen dålig idé.Funderar allt mer på en lastcykel. Den cykeln som jag använder för att rulla till affären har nära nog 90% av gångerna en cykelkärra kopplad efter sig.
Hoppas jag kan köra större lass med en lastcykel och tänker att det kanske är bättre att köra last med en cykel konstruerad för bördan. Nu så är det ibland 40-50 kg som rycker i snabbkopplingen till hjulet.
11 år gammal var det, ja.Håller verkligen med, happy är inte till för politik men heller inte påhopp. Trist att kalla folk för troll om de inte har samma åsikt som en själv. Många inom media är en aning vänster, tror det är ett faktum. Här en gammal men skön opinionsmätning.
undrar hur det ser ut bland medie- och pr-chefer? de som sätter agendan som fotfolket sen ska skriva om.Håller verkligen med, happy är inte till för politik men heller inte påhopp. Trist att kalla folk för troll om de inte har samma åsikt som en själv. Många inom media är en aning vänster, tror det är ett faktum. Här en gammal men skön opinionsmätning.
Tror det är en känd paradox att ägandet i mediabolagen kan luta åt höger och de som producerar tenderar att vara vänster. Kanske finns det nån liten balans där :) Men cyklar, jag tror verkligen at elhojen kan vara en konkurrent till bilen för vanligt folk. Min fru som verkligen inte är cyklist eller sportig cyklar till jobbet året runt sen kanske 10 år och det handlar enbart om en bra elcykel, hade aldrig hänt med trampcykel.undrar hur det ser ut bland medie- och pr-chefer? de som sätter agendan som fotfolket sen ska skriva om.
Har nog inte förändrats mycket sedan dess. Här finns en drygt 4år gammal undersökning som belyser enfalden i svensk media, något som är tydligt för alla som läser diverse europeisk media (annan än engelskspråkig och annan än den som är gratis).11 år gammal var det, ja.
Det är väl snarare det faktum att det är en användare som argumenterar som en konspirationsteoretiker, inte drar sig för personangrepp och ständigt subtilt men ändå uppenbart argumenterar i linje med Sverjevännernas agenda. Att kalla en sådan användare för troll är ju knappast fel.Trist att kalla folk för troll om de inte har samma åsikt som en själv.
Finns en anleding till att just lyft- och spännesanordningen kan köpas separat... Slitage, smuts och UV-ljus gör hållbarheten på spännena betydligt kortare än själva väskans (<=2 år vid daglig användning efter att ha kört både Vaude och Thule).Bra cykelväskor behöver man inte spänna loss. Tex Ortlieb (och alla andra av kvalitet antar jag) låser fast och släpper från pakethållaren helt automatiskt när man lyfter väskan i handtaget. Inget spännande spännande (<försök till ordvits...) Visa bilaga 679653
Ok, intressant att höra, det låter inte bra. Du behöver byta till tysk kvalitet. Jag och frun har kört varsin Ortlieb dagligen året runt i Stockholms salt och slask sen 2012 och det enda som hänt är att laptopens hörn gjort hål i botten, efter många år. Men det lagade lokala skomakaren för nån hundring.Finns en anleding till att just lyft- och spännesanordningen kan köpas separat... Slitage, smuts och UV-ljus gör hållbarheten på spännena betydligt kortare än själva väskans (<=2 år vid daglig användning efter att ha kört både Vaude och Thule).
jag har misshandlat mina ortlieb ql2.1 i typ åtta år. överlastar regelbundet mer än ortliebs maxlast. kör stig ibland så det skakar massor. är en sån som pajar allt annars. en gång körde jag in i en lyktstolpe med ena väskan, då gick spännena av, men fick nya på garanti utan frågor. monterades på några sekunder utan verktyg. det som har börjat pajat är spännena till rullförslutningen, som jag ska byta till duraflex.Finns en anleding till att just lyft- och spännesanordningen kan köpas separat... Slitage, smuts och UV-ljus gör hållbarheten på spännena betydligt kortare än själva väskans (<=2 år vid daglig användning efter att ha kört både Vaude och Thule).
Ja, det också, ett spänne (av 4 spännen, 2 väskor...) har pajat på en av våra väskor och ersatts för några 10-or med generiskt spänne från Naturkompaniet :) (och samma här, har överlastat brutalt då och då, grejorna håller)jag har misshandlat mina ortlieb ql2.1 i typ åtta år. överlastar regelbundet mer än ortliebs maxlast. kör stig ibland så det skakar massor. är en sån som pajar allt annars. en gång körde jag in i en lyktstolpe med ena väskan, då gick spännena av, men fick nya på garanti utan frågor. monterades på några sekunder utan verktyg. det som har börjat pajat är spännena till rullförslutningen, som jag ska byta till duraflex.
Undersökningar visar också att ekonomijournalister är betydligt mer borgerliga än allmänheten. ??Håller verkligen med, happy är inte till för politik men heller inte påhopp. Trist att kalla folk för troll om de inte har samma åsikt som en själv. Många inom media är en aning vänster, tror det är ett faktum. Här en gammal men skön opinionsmätning.
Amen.undrar hur det ser ut bland medie- och pr-chefer? de som sätter agendan som fotfolket sen ska skriva om.
håller med om att troll är ett onödigt personangrepp, men vad skulle du säga om ordet "trollare"?
något jag tycker är framträdande hos vissa är hur de konsekvent använder olika trollstrategier för att få diskussioner att spåra ur. vanligast är det systematiska gråtskrattandet och nitpickingen av meningsmotståndare, som jag tror syftar till att skapa frustration och hopplöshet så att man ger upp och slutar skriva. det är i min mening rent trollande, att inte delta i diskussionen utan att försöka sabotera den.
Du missförstår. Media ska rapportera nyheter, absolut. Men de ska inte ta hänsyn till idioter som försöker förvrida vetenskapligt bevisade fakta till ”vänsteråsikter”, om det inte är för att rapportera om saker idioterna har gjort (som att försöka förvrida vetenskapligt bevisade fakta till ”vänsteråsikter”).Där håller jag inte med dig dock. Tidningar (och andra nyhetsförmedlare) ska förmedla just nyheter. Inte åsikter.
Och för att ta ett annat exempel som kanske inte är lika svart/vitt som förintelsen som jag hade som exempel innan. Israel/Palestina kriget, det finns säkert 100 sätt att se på det, vad som är "rätt" beror troligtvis på var man kommer ifrån, religion, utbildning osvosv. Därför är det viktigt att få med så många perspektiv så att jag som nyhetskonsument förstår att situationen inte är så att tex alla i grupp A är onda hemska människor, och alla i grupp B är rena offer.
jag hoppas att jag inte drar in tråden i ett politikträske nu
Jo det gjorde du![Politik]
jag hoppas att jag inte drar in tråden i ett politikträske nu