Sambon vill också ha heldämpat!

För 110 000 extra så kommer man snabbt ner i 12.83kg för storlek M ser jag.

Det är nog bara att tugga i sig att allt, utom möjligen Canyon och Allebike, väger mycket nu för tiden.
Bäst att skita i det och köpa ett par fina hjul i Julklapp. Men ja, det stämmer att det blir dyrt att spara signifikant från 1950g på i30.

Senast ändrad:
Har kollat en hel del tester på top fuel 8:an eftersom jag var på jakt efter nåt trampeffektivt men ändå inte xc. Verkar som om det är ramen som ger vikten, den ska vara riktningsstabil och styv, jag köper vikten eftersom jag prioriterar annat än det högre.
Jag kollade på Norco när jag såg att du skulle byta. Tror fanskapet väger 16+? Fluid FS alltså

Min 164 cm sambo cyklar stig och XC på 130/130 mm slag och 440 mm reach. Funkar utmärkt! Dämparna är rätt hårt trycksatta och hon nyttjar sällan full slaglängd, oftast 120 mm.

Brasklapp: hon gillar att det gungar.

Top Fuel 8 väger nästan 15kg i strl Large och hjulen verkar väga ca 1950g så där blir det relativt dyrt att spara vikt tyvärr. Annars en cykel jag skulle kunna tänka mig med den är minst 1kg för tung...
Ja, det är verkligen tungt. Min spectral avger just nu 15,5 med pedaler, 2 kg hjul och Assagai/DHR. Det är en tung, trög trail åt endurohållet med 160 mm fram och bak. Jag förstår att nya top fuelen ska vara lite mer ”kapabel” och utförsorienterad, men varför ska den behöva väga så mycket? ?

Annars tror jag den är väldigt bra och troligen kommer upplevas lite rappare med lättare hjul och däck. Men då tillkommer åtminstånne 5000 sek.

Igår kom tjejen hem och sa att hon också vill ha en heldämpad cykel och börja cykla stig. Superkul! Hon har cyklat en del i skogen tidigare, men det var många år sen nu…

Det verkar ju finnas en del bra reor nu och har hittat några fina kandidater. Hon har en budget på ca 30k för bara cykeln.

Det hon är sugen på tyckte jag lät som en XC-hoj, men det lär inte bli något tävlande, så jag tänker att även mer åt XC/trail-hållet skulle funka.

Jag har än så länge presenterat två bra kandidater:

Canyon Lux CF Trail 6:
Visa bilaga 708450

BMC Fourstroke LT TWO:
Visa bilaga 708451

Hon är 171 cm med ca 79 cm innerbenslängd, vilket verkar ge storlek S på många modeller. Jag föredrar att meka med Shimano, men det är väl ingen dealbreaker. Däremot så behöver en dropper ingå i budgeten.

Nu söker jag efter fler alternativ, någon bra deal som jag missar? Skulle det dessutom gå att åka och provsitta cykeln i sthlms-området och slippa beställa online vore det inte fel heller.
Hur träffar man en sådan tjej? Det närmaste jag kom var en racercyklist men det höll ej pga just racer…. ?

Igår kom tjejen hem och sa att hon också vill ha en heldämpad cykel och börja cykla stig. Superkul! Hon har cyklat en del i skogen tidigare, men det var många år sen nu…

Det verkar ju finnas en del bra reor nu och har hittat några fina kandidater. Hon har en budget på ca 30k för bara cykeln.

Det hon är sugen på tyckte jag lät som en XC-hoj, men det lär inte bli något tävlande, så jag tänker att även mer åt XC/trail-hållet skulle funka.

Jag har än så länge presenterat två bra kandidater:

Canyon Lux CF Trail 6:
Visa bilaga 708450

BMC Fourstroke LT TWO:
Visa bilaga 708451

Hon är 171 cm med ca 79 cm innerbenslängd, vilket verkar ge storlek S på många modeller. Jag föredrar att meka med Shimano, men det är väl ingen dealbreaker. Däremot så behöver en dropper ingå i budgeten.

Nu söker jag efter fler alternativ, någon bra deal som jag missar? Skulle det dessutom gå att åka och provsitta cykeln i sthlms-området och slippa beställa online vore det inte fel heller.
Hon bör ha en medium? Jag är 173 och köpte S trail men ångrade mig. Köpte medium ett par år senare som blev i år och är supernöjd. S är bra som nybörjare men om 2 år vill hon ha en ny som jag.

Senast ändrad:
Jag kollade på Norco när jag såg att du skulle byta. Tror fanskapet väger 16+? Fluid FS alltså
Vet inte alls vad Norco fluid fs väger faktiskt. Vikten är väl det som talar emot top fuelen men har provcyklat 7:an flera ggr och för mig känns den lätt(?), välbalanserad och smidig men beror ju på vad man är van vid. Har beställt en 8:a i M/L, ska faktiskt väga den när jag fått den på en ok våg jag har.

Sammantaget så är som sagt vikten nåt jag har överseende med, har inte lust att lägga en massa pengar just nu. Eller någonsin kanske :)

Gamla Fuel EX och nya Top Fuel har i princip identisk geo, bara två grader brantare sadelrör och 10 mm extra reach för att kompensera. Väldigt annorlunda känsla i länkage och dämpning dock, Top Fuel har ett driv framåt som Fuel EX inte har — känns piggare när man trampar.

Nu hängde jag inte riktigt med här under eftermiddagen, men jag ska kolla igenom de ytterligare tips som kommit i tråden.

Håller med om att vikten är ett mysterium. Men det kanske har att göra med rädslan för garantiärenden tillsammans med att allt som någon skrev blir bredare.

Hon bör ha en medium? Jag är 173 och köpte S trail men ångrade mig. Köpte medium ett par år senate som blev i år och är supernöjd. S är bra som nybörjare men om 2 år vill hon ha en ny som jag.
Ja min sambo är 169 och tyckte S var alldeles för litet på endurohojar när vi köpte hennes. Då är ju dom i regel ”större” än en xc/dc-hoj också. Hon är dessutom nybörjare.
Blev en Cube Stereo 150 och som nån annan sa så är dom sjukt lätta jämfört med det mesta.

Vet inte alls vad Norco fluid fs väger faktiskt. Vikten är väl det som talar emot top fuelen men har provcyklat 7:an flera ggr och för mig känns den lätt(?), välbalanserad och smidig men beror ju på vad man är van vid. Har beställt en 8:a i M/L, ska faktiskt väga den när jag fått den på en ok våg jag har.

Sammantaget så är som sagt vikten nåt jag har överseende med, har inte lust att lägga en massa pengar just nu. Eller någonsin kanske :)
Har cyklat premiärturen på top fuelen och ja, vägt den. Inga överraskningar där, 14.85kg utan pedaler :) Cykeln är som jag tänkte mig fast bättre, en slags microbeast. Smidig, väldigt lättrampad uppför med fint grepp över alla rötter sten etc. Har blivit överraskad några ggr över bristen på fjädringsväg eftersom den känns som om det finns mer än det gör, att fötterna liksom kan försvinna neråt. Mkt lätt att placera mellan alla träd, välbalanserad. Sen som en parantes är ju tubeless bara suveränt, har hållit emot i det längsta men jag får anse mig motsträvigt övertygad ;) Vilken mjukhet i däcken, dom hänger inte upp sig på ojämnheter på samma sätt.

Vikten - har inget problem med den alls själv men så känner jag inte till hur t ex xc funkar eller hur en 12kgs trailcykel känns.
IMG_5807.jpeg

Har cyklat premiärturen på top fuelen och ja, vägt den. Inga överraskningar där, 14.85kg utan pedaler :) Cykeln är som jag tänkte mig fast bättre, en slags microbeast. Smidig, väldigt lättrampad uppför med fint grepp över alla rötter sten etc. Har blivit överraskad några ggr över bristen på fjädringsväg eftersom den känns som om det finns mer än det gör, att fötterna liksom kan försvinna neråt. Mkt lätt att placera mellan alla träd, välbalanserad. Sen som en parantes är ju tubeless bara suveränt, har hållit emot i det längsta men jag får anse mig motsträvigt övertygad ;) Vilken mjukhet i däcken, dom hänger inte upp sig på ojämnheter på samma sätt.

Vikten - har inget problem med den alls själv men så känner jag inte till hur t ex xc funkar eller hur en 12kgs trailcykel känns.
Visa bilaga 709616
Finns det 12 kgs trailcyklar utanför Dangerholms garage? Nu inkluderar jag inte gamla 26"-"trailcyklar" med kortare o brantare geo än en halvny xc.

Verkligen snygg cykel men närmare 15kg för en downcountry (om det är det den är) kräver lite mental hemläxa.

Men de flesta tolkar väl DC som short travel Trail som på happy snart blir short travel enduro för att klara de jobbiga grusvägarna i Nacka.

Jag har tolkat DC som XC med aggresiv geo och då skulle man vilja komma ner betydligt i vikt. Det börjar med XC gaffel och XX däck vilket bör göra minst ett 1KG

Finns det 12 kgs trailcyklar utanför Dangerholms garage? Nu inkluderar jag inte gamla 26"-"trailcyklar" med kortare o brantare geo än en halvny xc.
Min gen 5 fuel ex vägde 12,4 i XL. Vet inte vad jag skulle kunna få ner min Gen 6 i med lätta däck etc. Men den har tyngre dämpare och ram så det är klart sämre förutsättningar.

Edit: 14,2 kg med inserts och spd-plattformspedaler. Så det finns ju en del lätta gram att plocka men under 13,5 blir tufft.

Senast ändrad:
När DC-begreppet myntades var perspektivet absolut från XC-hållet. En XC-hoj tweakad för busigare (egentligen tryggare nedför) körning. Ett par dåliga exempel är när tillverkarna framgaffel-dopat XC- modeller, tex Epic EVO och Sniper T. Nu känns det mer som att branschen vridit det till Trail light. Jag tror att det är är rimligare ur marknadssynpunkt och försäljning, ett XC-svetto eller ett Trail-skägg är inte sugen på en "busigare XC" men Trail-skäggen är lätta att övertyga att de behöver en lättare trail-hoj (för det är faktiskt roligare på de flesta platser) och det ger inga lycra-vibbar. Och XC-svettona är lurade för att deras nya XC-raketer är redan "busigare" än en fem år gammal "DC".

Ja, det stämmer kanske på FS men på HT sidan är det tunnt med aggresiva XC. HT kanske är dött för de svetton som har råd att bekymra sig om vikt och vinklar?

Då återstår att fortsätta på linjen att de ivrigaste skägggubbarna verkar "cykla fatbike långsamt på asfalt med .4 bar" så vad fan ska de med aggresiva vinklar till?

Cyklar säljs nog ofta på självbild, inte på verkliga behov. Inte länge sedan Occam var den mest rekommenderade cykeln på Happy (bortsett för till pendling). Och ja, XC-ht är nog rätt ointressant för de flesta svetton som betalar själva (utanför Vasalopps-arenan). Kanske kan ht fortfarande vara intressanta för XC-fetton som mig däremot, jag har ett ständigt undertryckt behov av en stelare cykel. Tills jag provar.

För 110 000 extra så kommer man snabbt ner i 12.83kg för storlek M ser jag.

Det är nog bara att tugga i sig att allt, utom möjligen Canyon och Allebike, väger mycket nu för tiden.
Bäst att skita i det och köpa ett par fina hjul i Julklapp. Men ja, det stämmer att det blir dyrt att spara signifikant från 1950g på i30.
Min Spark väger 12,5 med pedaler i XL Utan blingbling

Även Skeen Trial 10 - men själv vill jag som sagt ha 120mm eller i alla fall inte kombinationen 130mm trailgaffel och 67 HTA.
67 grader har visat sig ocyklingsbart för skägggubbar.

Nej, men jag har svårt att motivera varför det ska vara 67 och inte 66. Ocyklingsbart tycker inte vi som för några år sen cyklade samma stigjävel med 71 grader.

Skeen trial har 66.5 enligt radon och 66 enligt BD.
BD har nog blandat ihop HD med vanliga. Det ska inte vara lätt att få det man betalar för.

Hur som helst, fult cyklingsbart för många IRL

Har man 100 papp över finns det en del att välja bland.
Jo. Vet inte om jag skulle lägga så mkt någonsin på en cykel faktiskt, dom slits i skogen och känns som en sorts förbrukningsmaterial för mig. Och allt utvecklas. Men det är olika vad man tycker. Golfklubbor däremot har jag hyfsade grejor som jag använder i många år som jämförelse.

Jo. Vet inte om jag skulle lägga så mkt någonsin på en cykel faktiskt, dom slits i skogen och känns som en sorts förbrukningsmaterial för mig. Och allt utvecklas. Men det är olika vad man tycker. Golfklubbor däremot har jag hyfsade grejor som jag använder i många år som jämförelse.

Men med golfklubbor bor man slår emot saker, med cyklar inte.

Min stig-HT har nu 4,5 år. Enda skador är några kvadrat-mm lack bort här och där.

Billigare än 100 000 går det att lösa lite rimligare vikt men kanske inte för 30.

Flickans HT väger under 12 med blandade komponenter. Nu pratar vi väldigt tyst om vad den kostat men inte 100 och inte hälften heller. Långt ifrån. Nu hjälpte det att ramen kostade 4000 istället för 40 men ändå.

Som jag brukar säga, till mig själv, en xtr grupp räknas inte i budget eftersom den kan ju sättas på vilken cykel som helst...
Sen köper man en SID och fina hjul så är det en helt annan cykel.
10-20 för upgrades? Gruppen räknas så klart inte

Tillbaka
Topp