Hör upp, cykel i media-tråden

En Tomas Asplund har cyklat breveter i Sthlm,
men det var några år sedan enl
Nu har även DNs ledarredaktion uppmärksammat att Tomas var snabbare än Postnord

När en pensionär på cykel är snabbare än Postnord – då är något ruttet​

7335cf4b-b04d-48eb-b632-ad7affc9bf5c.jpeg

(Verkar gå att läsa även utan att vara inloggad)

Nu har även DNs ledarredaktion uppmärksammat att Tomas var snabbare än Postnord

När en pensionär på cykel är snabbare än Postnord – då är något ruttet​

7335cf4b-b04d-48eb-b632-ad7affc9bf5c.jpeg

(Verkar gå att läsa även utan att vara inloggad)

Vi var flertalet randonneurer som lyckade med detsamma mellan Riksgränsen och Smygehuk i somras ?

Vi var flertalet randonneurer som lyckade med detsamma mellan Riksgränsen och Smygehuk i somras ?
Happyfolk skulle kunna starta konkurrerande verksamhet. Lite som Ponnyexpressen. Folk är ju ändå ute och cyklar och några brev kan man ju alltid ta med från A till B. Jag tycker redan man ser embryon till fraktlösningar i t.ex Yardsale-tråden då t.ex ramar ska fraktas från Uppsala till Skåne. Uppenbarligen är folk inte nöjda med dagens lösningar. ?

Happyfolk skulle kunna starta konkurrerande verksamhet. Lite som Ponnyexpressen.
Fanns redan för många år sedan i Karlstad
Postiljohan-365x365.png

Men sedan ~5 år drivs det av lokaltidningen NWT

Fanns redan för många år sedan i Karlstad
Postiljohan-365x365.png

Men sedan ~5 år drivs det av lokaltidningen NWT
Läste lite om Johan och hans verksamhet här, en tre år gammal artikel. Starkt av honom att orka med att ha kontinuitet och syssla med samma sak i 30 år. Jag hade nog varit alldeles för otålig och lagt ned efter några år om inte verksamheten hade lyft ordentligt. Men många verkar ju å andra sidan i enmansfirmor hela livet och trivs med det.

12-åring i programmet ”Född 2010” har spenderat väldigt mycket tid framför en skärm sen han var liten, har problem i skolan och med humöret. Blir mtb-frälst och nöter backarna varje dag efter skolan istället oavsett väder. Han skulle spänna åt hjälmen lite bara!

Tandemtempo (!) på Paralympics just nu.

Och grattis till Anna Beck (Sverige) som tog bronsmedalj på vanlig tempocykel tidigare idag. 🥉

Senast redigerad av en moderator:
Cykling på Paralympics just nu.

Tillägg: Äh, det var ju precis slut nu. Men går ju att se i efterhand för den som vill.

Skönt.
Förstod jag det rätt så påstår dom uppe i Luleå att det kommer för mycket snö och att en cykelbana som är separerad med ett räcke gör snöröjningen av vägen omöjlig :)

Wow! Tänk om man kunde göra såhär i resten av landet.

Om det nu är en liten "barriär" som stoppar skräp från bilar att virvla in på cykelbanan. Ser ut så iaf med tanke på skuggan.

Har cyklat nån gång på liknande cykelbana utan någon barriär, låg all möjlig skit så till slut vände jag och tog en annan väg. Var nånstans mellan Förslöv och Båstad för övrigt.

Snopet att råka på ett långhorn mitt på stigen! ?

Kunde varit värre!

varning för känsliga tittare osv

Krister Isakssons kommentarer till Trafikverkets cykelbokslut.
Länk till bokslutet finns i artikeln.

Snopet att råka på ett långhorn mitt på stigen! ?
Påminde mig om dem här nyheten från förra året. Kanske var uppe i tråden när det hände men det är en historia som tål att upprepas. Att en huggorm trillar ned från himlen och landar i cykelkorgen händer inte var dag.

Bilagor

• IMG_5536.png
    IMG_5536.png
    79.4 KB · Besök: 37
Skönt.
Förstod jag det rätt så påstår dom uppe i Luleå att det kommer för mycket snö och att en cykelbana som är separerad med ett räcke gör snöröjningen av vägen omöjlig :)
Om det nu är en liten "barriär" som stoppar skräp från bilar att virvla in på cykelbanan. Ser ut så iaf med tanke på skuggan.

Har cyklat nån gång på liknande cykelbana utan någon barriär, låg all möjlig skit så till slut vände jag och tog en annan väg. Var nånstans mellan Förslöv och Båstad för övrigt.
Ja, det ser man ju på alla vägar med mitträcken (2-1) att det är helt omöjligt att ploga. :) Inget går om man inte vill!

Finns fler exempel på denna "lösning" som, IMHO, är lika usel som den ser ut. T.ex. väg 23 norr om Osby, gama E22 förbi Norje, där man - förutom att den som cyklar "på vänster sida" har mötande trafik på armslängds avstånd - vid korsningar, busshållplatser, utfarter - inte ens skyddas av ett mitträcke...

T.ex. https://maps.app.goo.gl/iVSHnQF7VuS45ZYK8

Vid ett tillfälle på 23an skickas man som norrgående cyklist även ut i mötande körfält om man förstår att vad man borde gjort är att korsa vägen när räcket tar slut vid en bussficka - https://maps.app.goo.gl/MnoxCw7tv5LHkfsz8

Screenshot 2024-09-13 at 10.03.18.png

Om man inte vill att folk ska cykla längs vägarna hade det väl varit ärligare att sätta upp en C10-skylt istället för att göra en kass lösning som både cyklister och motorister kommer vara arga över.

Finns fler exempel på denna "lösning" som, IMHO, är lika usel som den ser ut. T.ex. väg 23 norr om Osby, gama E22 förbi Norje, där man - förutom att den som cyklar "på vänster sida" har mötande trafik på armslängds avstånd - vid korsningar, busshållplatser, utfarter - inte ens skyddas av ett mitträcke...

T.ex. https://maps.app.goo.gl/iVSHnQF7VuS45ZYK8

Vid ett tillfälle på 23an skickas man som norrgående cyklist även ut i mötande körfält om man förstår att vad man borde gjort är att korsa vägen när räcket tar slut vid en bussficka - https://maps.app.goo.gl/MnoxCw7tv5LHkfsz8

Visa bilaga 726049

Om man inte vill att folk ska cykla längs vägarna hade det väl varit ärligare att sätta upp en C10-skylt istället för att göra en kass lösning som både cyklister och motorister kommer vara arga över.
Genialt att låta folk själva (efteråt) få komma på hur de borde ha gjort tidigare...
"Ajabaja, nu hamnade du fel!"

Tillbaka
Topp