Happy Witch Ride 2024

Happy Witch Ride 2024
Jag frågar åt en kompis. Själv skulle jag aldrig få för mig att göra något så omdömeslöst.

Min kamrat har noterat att buss 676 tillåter cyklar och att den första för dagen på pappret är framme i Leddinge 07:29. Det ger 31 minuter på sig att cykla 15-16 km till starten i Grovsta. Vilket nog kräver lite väl högt tempo på en MTB inför en 10 miladag.

Ett annat alternativ är att cykla från Leddinge, hålla sig väst om Länna kyrksjö och ansluta leden vid Gunnsjön. Den sträckan är strax över milen och då kan nog kamraten hinna kroka på övriga sällskapet. Å andra sidan hoppar personen då över de första 4 km av leden, vilket såklart är fusk, skolk, djupt omoraliskt och allmänt förkastligt, så det är nog ingen som vill hänga med hen ändå.

Men för tankeexperimentets skull, går det att cykla sträckan väster om Länna kyrksjö utan att bli beskjuten av någon ilsken godsherre eller vildsint Roslänning? Alla vet ju att de fördommar vi har om hur folk är i norrland, inte alls stämmer in på norrläningarna, men däremot på folket i trakterna kring Norrtälje. Den aktuella sträckan består mest av skogsvägar och går bla förbi Addarsnäs gods, Kråkvillan, Skummarängen och Uppstuvreten. Är den cykelbar med livet i behåll (att hedern går förlorad har vi ju redan konstaterat).

Hypotetiskt alltså.

Happy Witch Ride 2024
Appropå fusk.
Citerar mig själv från järnåldern

2) Sträckor man med fördel kan fundera på att undvika
- Dalen->Norrbacka, ca en mil norr Domarudden, är den j*vligaste sträckan. Fullt av förvuxna babyheads som gör att den mest är ca 3 km hike. På både gröna och blå kartorna finns ett fint litet stig/grusvägsalternativ som går n/v om de tre tjärnarna ner till Norrbacka där leden ansluter igen. Betydligt trevligare.
- Angarn, är ett känsligt naturområde som vi tidigare år har diskuterat lämpligheten i att följa leden genom. Naturligtvis upp till var och en men det går bra att göra ett fikastopp vid vindskydden vid Orsta och ta del av natursceneriet därifrån. Här är alternativet tyvärr asfalt ca 3 km fr Karby till Orsta, där man kan kliva på leden igen.

Happy Witch Ride 2024
Ja det ingick ju Hjulsugning så det kan va smart för dig att lägga till det som extra tillbehör till arrangören. Då kan hela familjen ta sig imål.

Happy Witch Ride 2024
På tal om vatten ... Pga avsaknad av riktigt misär tänkte jag att montera fula Mudhuggern bak, som har aldrig visat någon nytta och altid sitter i vägen. Men finns det så många pöll på rutten att jag borde höja misären ännu mer med mina för varma, vättentätta vinterskor som är för lösa i hälen?

Och finns det något ställe man kan fylla på sin vattenflaskan innan Brottby?

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2024
Hög sannolikhet för vatten:
Wira Bruk 18 km
Golfbana 49 km
Brottbymacken 61 km
Cirkle K Täby kyrkby 81 km

Lägre sannolikhet:
Domarudden 38 km
Man kunde fylla vatten vid Domarudden från kran ute, typ 10 meter sydväst om huvudbyggnaden, i slutet av september iaf. Men de stänger nog av den inför vintern vid något tillfälle?

Happy Witch Ride 2024
Jag har alla ursäkter att inte skriva i tråden:
*Jag jobbar den helgen! (Men det kanske går att få ledigt)
*Cykelformen från i somras är väck.
*Jag har inte löst någon logistik, eller har någon cykelkamrat för turen.
*Jag vet att den är en jävla plåga.
... Men om jag lyckas cykla en 4-milare i Hellas i veckan, och får ledigt på helgen, så kanske jag tigger sällskap och hjälp med logistiken... Det vore ändå typ2kul att göra den en 3e gång .
Locket på, det gick inte att få ledigt...
Verkar bli ett kanonår, ha det kul allihop!

Happy Witch Ride 2024
Information nedan om avlastning och parkering vid starten (inklippt från 2023 års tråd):

executive summary:
Parkering och avlastning görs vid Penningby! Vänligen respektera detta!

(Inlägg från Grandpa1)
Hej alla glada cyklister. Vi boende på Västergärdet tackar alla som respekterat vägskyltningen. Vi rekommenderar en start vid Penningby vilket de flesta redan såg ut att göra denna gång. Där finns utmärkt avlastningsyta och är bara 1km asfalt till Västergärdet. Anledningen till alla tråkiga infarts- och parkeringsförbud på vår väg är enkla - Vi snittar 1 inbrott per månad i hela byn och vår väg har använts som tillfällig parkering och transport mer än en gång. Därtill har det beslutats att vi inte längre får statsbidrag för vägunderhåll = hela vägunderhållet bekostas av oss 5 familjer längs vägen.
Ett tips är också att från parkeringen i Penningby går det en grusväg över till skogsväg som ansluter till Roslagsleden vid Grevinnans rå. Den har lägre svårighetsgrad än den ni kör nu till Rået. Hör av er om ni vill ha mer information och hoppas ni får en underbar cykeltur, jag hade följt med om jag inte varit förkyld, hoppas på nästa år.

Tillbaka
Topp