Hur stora är oddsen att jag kommer förolyckas i vinter med min cykel?

jag röstar också för dubbdäck, jag kör på båda men det är en smaksak. krävs så lite för att man ska vurpa så det är inte värt att köra utan och jag tröttnade på att vurpa varje vinter.

Dubbfritt vinterdäck bak har varit min modell sedan flera år. Vädret har aldrig stoppat mig.

Även Michelin har ett fint dubbritt vinterdäck. Grabben budade på sådana.

Fram kan man ha dubb för broms och sväng.

Dubbfritt vinterdäck bak har varit min modell sedan flera år. Vädret har aldrig stoppat mig.

Många erfarna pendlare kör såhär. Jag är också erfaren men sällar mig till dubbeldubb för vintercykling. Då behöver jag inte fundera kring hur mkt is är det egentligen utan jag har min dubbdäck och de sitter på tills det går att byta till "sommardäcken".

+1 på dubbfria vinterdäck, särskilt bak och för pendling på sopsaltade cykelbanor.
Men vare sig Continental Top Contact Winter eller Michelin StarGrip dubbfria vinterdäck passar på en cykel som tar max 30-32mm däck
begränsat däckutrymme (max 30-32mm?)
Enl min erfarenhet är Michelins dubbfria vinterdäck i 37mm bredare än specifierat,
men Contis 37mm är smalare (~35mm?).

+1

jag röstar också för dubbdäck, jag kör på båda men det är en smaksak. krävs så lite för att man ska vurpa så det är inte värt att köra utan och jag tröttnade på att vurpa varje vinter.
Jag gör likadant, har vinterpendlat i tre-fyra år. Tror jag har vurpat en gång under den tiden när jag kört dubbdäck, och det var när jag skulle gena över en gräsmatta som var täckt av is med ett lager pudersnö ovanpå, och inte under jobbpendlingen. Men trögt går det :p

+1 på dubbfria vinterdäck, särskilt bak och för pendling på sopsaltade cykelbanor.
Men vare sig Continental Top Contact Winter eller Michelin StarGrip dubbfria vinterdäck passar på en cykel som tar max 30-32mm däck

Enl min erfarenhet är Michelins dubbfria vinterdäck i 37mm bredare än specifierat,
men Contis 37mm är smalare (~35mm?).
Jag har tänkt på samma sak - att de är rätt smala - men inte kommit mig för att mäta förrän nu, mina 2 dubbfria Conti märkta 37 mm mäter 31 resp 32 mm monterat på smal fälg! Det dubbade 37 mm jag också kontrollmätte var 34 mm.

Kika om du får 1 cm fritt mellan framdäckets ovansida & bromsen/gaffelns lägsta punkt med nuvarande däck.

Antar att det är kenda 28-622 som sitter på fram, det kan bli tight med skärm och dubb. Vill iofs minnas att kenda 28-622 tar en del mer plats än de mäter.

Instämmer att det bästa är att få på 1-2 vinterdäck och testa denna vinter. Blir du biten kan du överväga en annan cykel.

Du kanske klarar det likt en av mina vintercyklar men det är lite för tight.

Bilagor

• IMG_7843.jpeg
    IMG_7843.jpeg
    1.1 MB · Besök: 58
  • IMG_7842.jpeg
    IMG_7842.jpeg
    1.1 MB · Besök: 68
Förra säsongens vinterpendlare. Den höll bättre än ett elcykeln och har pendlat i snö och is med 25mm continental ultra sport med annan racer och fälgbroms. Ett jävlaranamma, buff och belysning är min rekommendation. Skärm är kung också.

Cyklar numer med en sån trendig gravel dock.

Bilagor

• PXL_20240109_144707616.jpg
    PXL_20240109_144707616.jpg
    1.1 MB · Besök: 114
  • PXL_20240109_144635767.jpg
    PXL_20240109_144635767.jpg
    1.1 MB · Besök: 94
  • PXL_20240109_144645711.jpg
    PXL_20240109_144645711.jpg
    641.4 KB · Besök: 102
Kika om du får 1 cm fritt mellan framdäckets ovansida & bromsen/gaffelns lägsta punkt med nuvarande däck.

Antar att det är kenda 28-622 som sitter på fram, det kan bli tight med skärm och dubb. Vill iofs minnas att kenda 28-622 tar en del mer plats än de mäter.

Instämmer att det bästa är att få på 1-2 vinterdäck och testa denna vinter. Blir du biten kan du överväga en annan cykel.

Du kanske klarar det likt en av mina vintercyklar men det är lite för tight.
Framdäcket är mycket riktigt kenda 28-622. Bifogar en bild - det är mindre än 1cm fritt, typ 7mm ser det ut som. Är det sannolikt kört för t ex Schwalbe 30mm som rekommenderades då? Finns det något vettigt alternativ som kommer göra skillnad?

Bilagor

• IMG_3770.jpeg
    IMG_3770.jpeg
    965.8 KB · Besök: 53
Vad ligger potten på nu, och mot vilka odds? Hur mår cyklisten?
Cyklisten mår bra, men vädret är ju ännu snällt. Det verkar som att möjligheten till dubbdäck är tveksam och jag tänker att oddsen borde sättas utifrån om jag har på dubb eller inte. Vi kan säga 1:10 med dubb och 1:3 utan dubb. Ni kan PMa för telefonnummer till min sambo för att swisha in era spel.

Förra säsongens vinterpendlare. Den höll bättre än ett elcykeln och har pendlat i snö och is med 25mm continental ultra sport med annan racer och fälgbroms. Ett jävlaranamma, buff och belysning är min rekommendation. Skärm är kung också.

Cyklar numer med en sån trendig gravel dock.
Haha, jag placerar dig diametralt motsatt team dubbeldubb på skalan. Vad är det som händer vid frambromsen - vad är syftet med buntbandet?

Haha, jag placerar dig diametralt motsatt team dubbeldubb på skalan. Vad är det som händer vid frambromsen - vad är syftet med buntbandet?
Frambromsen var gammal och trasig. Fjäderfästet på ena sidan hade gått av så buntbanden agerade "motvikt" så att bromsen kunde fungera ibland och inte skavde mot fälgen. När den började gå mot fälgen var det bara att justera med buntbanden.

Det är min projektcykel så bromsarna är uppgraderade och så ska nya styret och bromshandtagen på inom kort.

Tillbaka
Topp