[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Verkar vara ännu mindre publik idag. Skulle vara intressant att se polisens uppskattningar hur mycket publik det är jämfört med toppåren.

Vad ska norrmännen hitta på nu? Svårt att komma dragande med technique violation i fri stil. Påstå att hon genat eller kört fel?

Trevligt att det inte är någon utklassning med 40 sekunder mellan ettan och tvåan och fyra åkare inom en minut från segraren.

Jämna lopp med svensk seger är de bästa (Jonnas utklassningar undantaget, för de är också bäst). :)

Vilken tur att det var Johan Olsson som var expertkommentator så AK Strömstedt kunde böla i lugn och ro. För de som inte minns:

Var nog tur att det inte var så mkt längre lopp. På topp-10-listan är det bara Janatova som åker långsammare än Ilar från 9,3 km till mål.

1742123903980.webp

Lite kul att Weng är tillbaka, hon var ju helt rökt för att tag sen ! Också bra att Johaug fick pisk och inte längre är överlägsen. Kul med Ilar, snyggt av Ebba, hoppas överklagan går igenom så att hon får tillbaka sin rättmätiga 3e plats från igår !!

Nu undrar ju alla mest vilka som kör i Lahti ?!

Var nyss en flygbild över Kapellskogen - helt tomt. Precis som gratishaugen. Huvudläktaren är halvfull. En del folk vid spåret vid Midtstubacken, men absolut inga massor. I övrigt väldigt glest.
Den här helgen måste vara ett riktigt publikfiasko. Trots kanonväder. Arrangören har en del att fundera på.

Alla är säkert förbannade på att det inte blev 5mil. Det är ju som att ställa in julafton.

Alla är säkert förbannade på att det inte blev 5mil. Det är ju som att ställa in julafton.
Plus att varvet kortades ner, och markafesten hänvisades till kapellskogen. Med kontroll av ryggsäck och termosar vid insläpp. Arrangören har fått den ”fest” de bad om. Dvs ingen fest.

Undrar om det inte blir tufft för Wille att upprepa gårdagens pallplats idag.

Som sagt, så är min prognos att traditionellt längdåka håller på att dö. Några extra norrbaggar som gillar att kröka i granskog skyler inte över att publiken börjar svika Sprintåkning i storstäderna kan pigga upp.

Längdskidåkning känns klämd mellan Skidskytte som fångar kontinentala åkare, storpublik och större prispengar åt ena hållet och Ski classic med sina proffsstall å det andra.

Vad gäller Ski Classics finns ett problem i den enorma dominansen av i första hand Norge och i andra hand Sverige. Igår var det en åkare på topp-25 på herrsidan som inte var svensk eller norsk. På damsidan var det fem, men fyra av dessa var mellan plats 19 och 25.

Som sagt, så är min prognos att traditionellt längdåka håller på att dö. Några extra norrbaggar som gillar att kröka i granskog skyler inte över att publiken börjar svika Sprintåkning i storstäderna kan pigga upp.

Längdskidåkning känns klämd mellan Skidskytte som fångar kontinentala åkare, storpublik och större prispengar åt ena hållet och Ski classic med sina proffsstall å det andra.
Jag är inte säker Ski Classics är så mycket större publikmässigt. Det är ju inte direkt nån stadion-idrott, och jag vet inte hur tittarsiffror på sändningarna ser ut. Idrottsligt är ju det om något en norsk/svensk angelägenhet, endast några enstaka åkare fr andra europeiska länder. I världscupen har vi ju nu t.ex. återigen en amerikansk totalsegrare, och Tyskland är på frammarsch igen. Däremot verkar det finnas mer pengar i Ski Classics, men det vore intressant med några officiella siffror för att se om det verkligen stämmer.

Som sagt, så är min prognos att traditionellt längdåka håller på att dö.

Jag gillar Ski Classics mer och mer. Traditionellt, och välkända & stora lopp som återkommer likadana varje år.

Vanlig längd tycker jag lider av ständiga ändringar, inte samma tradition, nya regler varje år tex i Tour de ski,
och i år att många av dom bästa skippat en massa tävlingar -> riktigt dålig stil, vem kan behålla intresset då ??
Typexemplet som inte borde hända är att ställa in 5 mil i HolmenKollen, och att skidförbundIdioterna inte låter Alvar åka JVM.

Sämre vintrar är ju en annan faktor framöver.

Jag tror ändå det totala intresset för traditionell åkning är rätt mycket större. Ebba, Frida, Jonna t.ex tror jag är bra mycket större stjärnor än några långloppsåkare. Och på samma sätt tror jag det är i Norge

Vad gäller Ski Classics finns ett problem i den enorma dominansen av i första hand Norge och i andra hand Sverige. Igår var det en åkare på topp-25 på herrsidan som inte var svensk eller norsk. På damsidan var det fem, men fyra av dessa var mellan plats 19 och 25.
För min del täker jag inte på det på samma sätt där. Jag tycker de olika lagen gör det mer intressant på ett sätt och att det spelar mindre roll om det är norrmän eller svenskar.

Tillbaka
Topp