Reparera Campagnolo bakväxel (10-delad)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hej hej,

Har återigen fått problem med min Campagnoloutrustade CAAD3:a ”Kanonen”. Vid belastning hackar kedjan kraftigt på kassetten, främst märkbart på de större dreven.

Jag har efter många om och men lokaliserat problemet: Bakväxelns infästningsbussning/-bussningar är utslitna. Glappet är rejält. Härligt med Campa ändå, förra Recordväxeln sprack i godset istället. Skitföretag.

Går dessa att byta, eller måste jag tjöpa en ny växel?

Edit: Bild för illustration.

IMG_7912.webp

Senast redigerad av en moderator:
Är inte trådstarten lite som att gå in i en kyrka och det första man säger är: ”jag är ateist och kristendomen är skit, men min bibel har gått sönder, kan nån hjälpa mig?”

Campagnologrupper är ett jävla skit
Men nu har jag baxat dem ända hit
Här sitter jag nu med min Svarte Petter
och prutar på eBay och tårarna skvätter
Nu behöver jag inte få flera exempel
på italienskt ”hantverk” i månglarnas tempel

Det här var f-n inte trevligt:

Visa bilaga 761798
Inte samma växel, givetvis. Den glappiga växeln på Kanonen har cage i sportplast (och är inte så ren och fin, ska tilläggas). Tradera-exet satt på cykeln tidigare men jag bytte den i vintras för att det var "fel" årsmodell. Nu måste jag sälja den för att kunna köpa en ny i rätt årsmodell. Den glappiga ligger i metallåtervinningen.

Jag är rätt picky med mina grejer och vill att de ska matcha årsmodellsmässigt. Mina omdömen på Tradera torde borga för att jag inte säljer icke-funktionella saker.

Men bra att du är uppmärksam såklart. Så ni kan lugnt köpa en icke-glappig växel av mig om ni är så sugna på Campa att ni ligger och bevakar på Tradera, pojkar! :ROFLMAO:

(De som har lite koll vet att växlarna skiljer sig åt, bland annat genom texten. På "rätt" växel står det Record Titanium, inte bara Record.)

Aha, ok.
Jag har en som det står Record Titanium på men den är nog av senare årsmodell. Den har även svart cage. Vet inte exakt när de började med det.
Hmm, är den 10-delad med svart kolfiber-cage är det nog den versionen jag letar efter! Vad jag vet hände det ingenting mer innan den 11-delade gruppen kom.

Edit: Kollade. 2004 kom kolfibervevarna, så det är väl ingen vågad gissning att bakväxeln fick sportplast-cage samma år. Sedan kom Super Record 11-delad 2008.

Inte samma växel, givetvis. Den glappiga växeln på Kanonen har cage i sportplast (och är inte så ren och fin, ska tilläggas). Tradera-exet satt på cykeln tidigare men jag bytte den i vintras för att det var "fel" årsmodell. Nu måste jag sälja den för att kunna köpa en ny i rätt årsmodell. Den glappiga ligger i metallåtervinningen.

Så du vill har skit men det behöver vara precis rätt skit ...

Kanske blir det värt lite mer nu:

Hmm, är den 10-delad med svart kolfiber-cage är det nog den versionen jag letar efter! Vad jag vet hände det ingenting mer innan den 11-delade gruppen kom.

Edit: Kollade. 2004 kom kolfibervevarna, så det är väl ingen vågad gissning att bakväxeln fick sportplast-cage samma år. Sedan kom Super Record 11-delad 2008.
Verkar ju vara exakt så. 2004-2007 verkar Record TI sett ut så. Har levt i villfarelse om min grupp då den var helt ny och satt på en ny cykel jag köpte 2012. Har även Record skeleton bromsarna till som nog kom senare också.

Verkar ju vara exakt så. 2004-2007 verkar Record TI sett ut så. Har levt i villfarelse om min grupp då den var helt ny och satt på en ny cykel jag köpte 2012. Har även Record skeleton bromsarna till som nog kom senare också.
Japp, de kom nog i samband med att Record klev ned ett snäpp på stegen och Super Record blev den "finaste" gruppen. Innan dess var ju Record deras toppgrupp.

Skickade dig ett PM.

Inte samma växel, givetvis. Den glappiga växeln på Kanonen har cage i sportplast (och är inte så ren och fin, ska tilläggas). Tradera-exet satt på cykeln tidigare men jag bytte den i vintras för att det var "fel" årsmodell.
Aha, så den ursprungliga bilden (som du nu bytt ut) var alltså på en annan växel än den glappiga?

(De som har lite koll vet att växlarna skiljer sig åt, bland annat genom texten. På "rätt" växel står det Record Titanium, inte bara Record.)
Det stod iofs Record Titanium på både den i ursprungsbilden och på den du säljer, men om båda är andra än den som nu hamnat i metallåtervinningen är det irrelevant.

Senast ändrad:
Aha, så den ursprungliga bilden (som du nu bytt ut) var alltså på en annan växel än den glappiga?

Det stod iofs Record Titanium på både den i ursprungsbilden och på den du säljer, men om båda är andra än den som nu hamnat i metallåtervinningen är det irrelevant.
Precis, den bilden var från bygget av cykeln. Jag hade ingen lust att sätta på allt igen för att kunna ta en förklarande bild. Nu är den förhoppningsvis tydligare, med inringade grejer och så. Den andra växeln låg i delar på mitt verkstadsgolv när jag skrev inlägget.

Jag är inte van vid att bli stalkad och misstänkliggjord, så det föll mig aldrig in att det skulle bli ett problem.

Och nej, på den svarta kolfiberdelen står det enbart Record. På 2004-07 står det Record Titanium. Du tänker på en annan text, som sitter vid skruven/bulten till växelörat. Jämför med den jag lurar på att köpa på eBay:
IMG_7922.webp

Bakväxeln är en slitdel, och måste med tiden bytas. Du ska veta hur kul det kommer att bli att cykla med den nya!
Tycker nog att bussningar borde gå att byta, just för att de är slitdelar. Konstigt nog verkar Shimanos grejer hålla längre också.. 😂

Ja, jag hade i alla fall en enorm glädje av en ny bakväxel. Det var inför Halvvättern för många år sedan jag tog hjälp av expertmekanikerna på plats, som ganska snart sa att den jag hade var fullkomligt utsliten. Många kedjor och kassetter hade passerat revy innan det bytet. Veloce hette systemet på den hojen.

Ja, jag hade i alla fall en enorm glädje av en ny bakväxel. Det var inför Halvvättern för många år sedan jag tog hjälp av expertmekanikerna på plats, som ganska snart sa att den jag hade var fullkomligt utsliten. Många kedjor och kassetter hade passerat revy innan det bytet. Veloce hette systemet på den hojen.
Själva växeln (fjädrar, länkage med mera) ska ju inte kunna slitas ut förrän efter många, många år. Vissa delar är slitdelar, som trissor och bussningar, men visst är det ett uselt betyg åt Campagnolo att glappet är så stort efter förhållandevis få år och få mil.

Jag är rätt picky med mina grejer och vill att de ska matcha årsmodellsmässigt. Mina omdömen på Tradera torde borga för att jag inte säljer icke-funktionella saker.

Men bra att du är uppmärksam såklart. Så ni kan lugnt köpa en icke-glappig växel av mig om ni är så sugna på Campa att ni ligger och bevakar på Tradera, pojkar! :ROFLMAO:

Så bilden på den utslitna Campa Record växeln du visade och som nu säljs på Tradera var inte den utslitna växeln utan en i mycket fint skick? Och den växel som du anser är utsliten och du ville ha hjälp med är en annan växel av versionen som kom efter med växelkorg i kolfiberkomposit? Det låter lite ... men okej jag tror dig.

För att svara på din fråga: Finns inga lösa original bussningar vad jag vet, hela växelkroppen såldes som reservdel men tveksamt om de går att få tag i och finns det någon som säljer är nog priset orimligt högt. Det bör vara vara samma växelkropp på båda så du kan flytta över det som skiljer om resten av växeln är ok.

Fast det behöver inte vara att bussningen är utsliten, kan vara pivotbulten som behöver bytas men oftast räcker det med att bara rengöra och packa om med ett fastare fett och nya o-ringar för att glappet skall bli tillräckligt litet.

Så bilden på den utslitna Campa Record växeln du visade och som nu säljs på Tradera var inte den utslitna växeln utan en i mycket fint skick? Och den växel som du anser är utsliten och du ville ha hjälp med är en annan växel av versionen som kom efter med växelkorg i kolfiberkomposit? Det låter lite ... men okej jag tror dig.
Korrekt. Och jag är rätt obekymrad om huruvida du ”tror mig” eller inte. Du är välkommen att köpa växeln och själv kontrollera glappet, eller komma hem till mig och undersöka saken.

Det är nog läge för en ursäkt, du.

Men han har en poäng att man kan flytta över delar. Du skulle kunna tar fel bakväxel och flytta över alla skitdelar i sportplast från den som du har slängt. Om alla andra delarna är identiska får du rätt skit.

Jag funderade på det också, men hela växeln var kosmetiskt rätt ful, framförallt kolfiberdelen med bortskavd text och så. Den äldre är däremot jättefin. Jag tänkte att det var bättre att få ut några kronor och köpa en ny, ”rätt”. Vilket jag gjort nu! 😊

Lite elakt lösningsmedel, tandborste och tryckluft kommer att göra underverk. Och säljaren i Italien garanterar att den inte glappar (är returrätt, då det är en butik). ❤️

IMG_7927.webp

Korrekt. Och jag är rätt obekymrad om huruvida du ”tror mig” eller inte. Du är välkommen att köpa växeln och själv kontrollera glappet, eller komma hem till mig och undersöka saken.

Det är nog läge för en ursäkt, du.
Om du postar bilder på en växel som du skriver är utsliten och sen kränger samma växel på Tradera i "mycket fint skick" får du räkna med att folk reagerar.

Om du postar bilder på en växel som du skriver är utsliten och sen kränger samma växel på Tradera i "mycket fint skick" får du räkna med att folk reagerar.
Och räkna med att "folk" läser omdömen på Tradera och inte uttalar sig om sådant de inte vet någonting om. Och att "folk" ber om ursäkt när de har fel, likt @Stumpy ovan. Och framförallt inte är näsvisa och klämmer ur sig ett "men okej jag tror dig". Ett jävla sätt, helt enkelt.

Så be om ursäkt nu.

För övrigt "kränger" jag ingenting. Jag säljer ibland saker på Tradera.

(Noterar att du registrerade dig i lördags. Starkt jobbat, P-G.)

Be om ursäkt för att man påtalar att en växel som sägs vara utsliten här sen säljs som i "mycket fint skick" på Tradera?

Du som säljer mycket begagnade cykelprylar borde väl snarast vara tacksam för att folk reagerar på sånt, oärliga säljare förstör för de som säljer schysst.

Be om ursäkt för att man påtalar att en växel som sägs vara utsliten här sen säljs som i "mycket fint skick" på Tradera?

Du som säljer mycket begagnade cykelprylar borde väl snarast vara tacksam för att folk reagerar på sånt, oärliga säljare förstör för de som säljer schysst.
Du registrerar dig i lördags, för att genast gå in och skriva ett svärord och hänvisa till min Traderasida, för att sedan stå på dig, ignorera mina 367 positiva omdömen på sagda marknadsplats och dessutom vara oförskämd? Sedan avslutar du med att vägra be om ursäkt?

Inget vidare uppförande.

Du registrerar dig i lördags, för att genast gå in och skriva ett svärord och hänvisa till min Traderasida, för att sedan stå på dig, ignorera mina 367 positiva omdömen på sagda marknadsplats och dessutom vara oförskämd? Sedan avslutar du med att vägra be om ursäkt?

Inget vidare uppförande.
Jag kollade dina omdömen på Tradera och det har tydligen hänt innan att det blivit fel med Campagnolo Chorus som sålts som Record, men är man inte så erfaren så må det vara hänt.

Finns ingen anledning att hetsa upp sig, se det istället som positivt att vad som såg ut att vara en uppenbart oärlig försäljning uppmärksammades och att saken kunde redas ut.

Jag kollade dina omdömen på Tradera och det har tydligen hänt innan att det blivit fel med Campagnolo Chorus som sålts som Record, men är man inte så erfaren så må det vara hänt.

Finns ingen anledning att hetsa upp sig, se det istället som positivt att vad som såg ut att vara en uppenbart oärlig försäljning uppmärksammades och att saken kunde redas ut.
Helt riktigt, i det fallet var vänsterveven Record och högerveven Chorus, vilket jag inte visste. Grejerna satt på en cykel som var Recordutrustad. Jag erbjöd givetvis säljaren att låta köpet gå tillbaka men han ville ha grejerna ändå.

Jag hetsar inte upp mig, det gör jag sällan. Men: Det finns ingenting positivt med att uppmärksamma någonting på ett otrevligt sätt. Detta kan man rätta till genom att be om ursäkt. Jag väntar på att du ska be om ursäkt.

Ett tips: Misstänker du något oärligt på Tradera - vänd dig till Tradera om det. Misstänkliggör inte mig eller någon annan i ett helt annat forum, där du dessutom är helt ny. Jag är ganska mån om mitt rykte när det gäller ärlighet, och skulle aldrig lura någon. Jag försöker hjälpa så många som möjligt i min närhet, och även på Happy om det behövs. Nu ändrar jag användarnamn på Tradera, så slipper jag förhoppningsvis den här typen av händelser igen.

Ta hand om dig.

Helt riktigt, i det fallet var vänsterveven Record och högerveven Chorus, vilket jag inte visste. Grejerna satt på en cykel som var Recordutrustad. Jag erbjöd säljaren att låta köpet gå tillbaka men han ville ha grejerna ändå.

Jag hetsar inte upp mig, det gör jag sällan. Men: Det finns ingenting positivt med att uppmärksamma någonting på ett otrevligt sätt. Detta kan man rätta till genom att be om ursäkt. Jag väntar på att du ska be om ursäkt.

Ett tips: Misstänker du något oärligt på Tradera - vänd dig till Tradera om det. Misstänkliggör inte mig eller någon annan i ett helt annat forum, där du dessutom är helt ny. Jag är ganska mån om mitt rykte när det gäller ärlighet, och skulle aldrig lura någon. Jag försöker hjälpa så många som möjligt i min närhet, och även på Happy om det behövs.
Att först posta bilder på en utsliten (och dyr) växel man vill ha hjälp med och sen när man får svar att den inte går att reparera lägga ut exakt samma växel till försäljning i mycket gott skick är mer än misstänkt oärligt. Jag känner inte dig och utan det du postade i tråden är vad jag hade att gå på, det tror jag du förstår och då finns det ingen anledning att ta det personligt. Se det positiva i att det uppmärksammades, det var det ingen tvekan om att det var samma växel som såldes och de som säljer så förstör marknaden, det är inget trevligt och kan man få bort dem gynnar det alla.

Sen finns det ett värde även i den slitna, det är väldigt lite resevdelar kvar till de här och det som finns kostar hutlöst mycket. Dessutom passar mycket av delarna mellan Campas olika grupper och det går nog att hitta intresserade även till den slitna om du lägger ut den till försäljning eller behåll själv, dumt att slänga. Ett tips bara.

Att först posta bilder på en utsliten (och dyr) växel man vill ha hjälp med och sen när man får svar att den inte går att reparera lägga ut exakt samma växel till försäljning i mycket gott skick är mer än misstänkt oärligt. Jag känner inte dig och utan det du postade i tråden är vad jag hade att gå på, det tror jag du förstår och då finns det ingen anledning att ta det personligt. Se det positiva i att det uppmärksammades, det var det ingen tvekan om att det var samma växel som såldes och de som säljer så förstör marknaden, det är inget trevligt och kan man få bort dem gynnar det alla.

Sen finns det ett värde även i den slitna, det är väldigt lite resevdelar kvar till de här och det som finns kostar hutlöst mycket. Dessutom passar mycket av delarna mellan Campas olika grupper och det går nog att hitta intresserade även till den slitna om du lägger ut den till försäljning eller behåll själv, dumt att slänga. Ett tips bara.
Du har svaret själv: Du känner inte mig, vet inte vem jag är eller hur jag beter mig. Ändå drar du förhastade slutsatser och skriver svärord och misstänkliggör. Dessutom på ett helt annat forum där du inte har någon historik eller gjort några som helst avtryck.

Jag tror att du förstår detta om du tänker efter. Sedan förklarade jag hur det låg till och du klämde fram någon tyken kommentar som inleddes med ”men okej..”.

Du har gjort fel och bör be om ursäkt. Det är inga konstigheter. Jag gör fel ofta, och ber således ofta om ursäkt.

Växeln är slängd och kommer inte att bli några reservdelar. Efter detta vill jag inte se åt fanskapet, om jag ska vara ärlig. Kvaliteten är undermålig och det ska mycket till för att jag någonsin kommer att välja Campagnolo igen - jag har dessvärre en viss erfarenhet av deras produkter, och är inte imponerad. Men på den här cykeln orkar jag helt enkelt inte byta, det är för mycket tid och pengar investerade.

I går eftermiddag var jag på tippen och då åkte växeln åt helvete. 💪🏻💙

Kollade upp din historia mer och den håller inte på någon punkt.

Finns andra bilder du visat på hela hojen för bara några månader sedan och du är knappast särskilt picky med årsmodell på komponenter, det var blandat Campagnolo Record från 2001 till 2008 och annat.

Och att du bytte ut den växel som du nu säljer i mycket fint skick till i stort sett samma fast något nyare modell men enligt dig risig, ful och utsliten. Trots att den årsmodellmässigt passar sämre ihop med resten, det du var så noga med. Det vill du man ska tro på?

Lite väl lägligt sen att påstå växeln precis slängts. Record-växlar är inte billiga och man slänger inte för att det är glapp i en pivotbult, särskilt inte när man tänker skaffa en annan exakt likadan.

En över tjugo år gammal växel får man räkna med har en del glapp så köparen kommer antagligen inte klaga men det är inte snyggt gjort. Alls. Och det är inte första gången du slirar på sanningen när du säljer. Förhoppningsvis lär du dig av det här.

Du bytte snabbt ut bilden du först postade på växeln du tror är utsliten så det inte skulle gå att jämföra men bilder sparas i webcachen så den finns kvar.

A2 - Copy.webp

Kollade upp din historia mer och den håller inte på någon punkt.

Finns andra bilder du visat på hela hojen för bara några månader sedan och du är knappast särskilt picky med årsmodell på komponenter, det var blandat Campagnolo Record från 2001 till 2008 och annat.

Och att du bytte ut den växel som du nu säljer i mycket fint skick till i stort sett samma fast något nyare modell men enligt dig risig, ful och utsliten. Trots att den årsmodellmässigt passar sämre ihop med resten, det du var så noga med. Det vill du man ska tro på?

Lite väl lägligt sen att påstå växeln precis slängts. Record-växlar är inte billiga och man slänger inte för att det är glapp i en pivotbult, särskilt inte när man tänker skaffa en annan exakt likadan.

En över tjugo år gammal växel får man räkna med har en del glapp så köparen kommer antagligen inte klaga men det är inte snyggt gjort. Alls. Och det är inte första gången du slirar på sanningen när du säljer. Förhoppningsvis lär du dig av det här.

Du bytte snabbt ut bilden du först postade på växeln du tror är utsliten så det inte skulle gå att jämföra men bilder sparas i webcachen så den finns kvar.

Visa bilaga 762827

Växeln byttes efter bikefit, den var i januari, jag bytte växel (och en del annat på inrådan av Lasse på Bike Tyson) i början av mars efter första uterundan och satte sedan Kanonen på trainer. Upptäckte snabbt att det var något fel. Kolla gärna bilder. Tråden (bikefit) ligger här på Happy. Du kan också se, om du letar, att jag bytt ut vevpartiet från ett -02 till ett -04/-07. Bromsarna var silver, sedan tycks de ha funnits parallellt som svarta och sedan skeleton typ sista året (en djungel, jag kan mycket väl ha fel). De får således sitta kvar. Du kan också se att jag bytt brifters till en senare variant - syns på texten på bodyn.

Det enda jag inte har fått tag på är faktiskt en framväxel i rätt årsmodell, de är dyra och ovanliga. De flesta finns i USA och därifrån handlar jag inte. Jag har faktiskt, tror jag i alla fall, en 10-delad Chorus-växel för tillfället. Sökning dock sparad på eBay.

Bilden byttes ut för tydlighets skull. Bilden du så fint postade här är från bygget. Notera gärna original växelöra som satt på när cykeln byggdes. Och att cykeln är fotograferad inomhus (i tvättstugan) med våra gamla, höga golvlister (i mdf 🤢). Och tvättstugan renoverades i somras/höstas. Webbcachen.. 😂

Bra kämpat, det får jag säga, men du undkommer inte din ursäkt för det. Och du är fortfarande välkommen att komma och testa min glappfria bakväxel. Det är bara att höra av sig.

Edit: För de som möjligen kan vara det minsta intresserade finns det en bild på hojen tagen direkt efter bygget (egentligen ombygget, satt Campa Daytona och andra hjul på tidigare) förra hösten i Principiatråden, inlägg #25. Har sedan dess bytt bakväxel, brifters, hoods, styre, stam och kassett. Work in progress, och ingen överraskning för de happyiter som känner till mitt smått maniska mekartempo. 😅

Allt ovan spelar förstås egentligen ingen som helst roll, eftersom växeln på Tradera är jättefin och fungerande. Til syvende og sidst handlar det om vem man väljer att tro på, någon med hundratals positiva omdömen på Tradera och ganska detaljerade (och rätt självutlämnande) byggtrådar på Happy under flera år, eller en nyregistrerad användare som kommer in från kanten och där SAMTLIGA INLÄGG gjorts i denna tråd. Nästan så att man misstänker en meningsmotståndare med ett fejkkonto, och det är särskilt en med stor kunskap om gammalt skräp som jag osökt kommer att tänka på.

Det här är mitt sista inlägg.

PS. Japp, bromsarna fanns i både svart och silver samtidigt som kolfibervevarna och bakväxeln med kolfibercage. Alltså lirar alla delarna perfekt med varandra årsmodellsmässigt, bortsett från den där j-a framväxeln. Omkring 05/-06 enligt katalog. Var väl det jag trodde. DS.

PPS. Efter timmars surfande och usel, italiensk information TROR jag nu att Ultra Torque-partiet kom 2007, och resten av mina grejer är från 2006. Men det får gå. Det ska fan vara Campaägare. DS.

Googlar man Record Titanium 10 speed får man ju upp lite olika varianter helt klart.
Antagligen olika årsmodeller som du är inne på. Tog en kik på min grupp idag när jag ändå höll på med en annan cykel. Står Record Titanium på bakväxel och har kolfiber bur. På framväxel som är den som har bur i kolfiber står det bara Record men tror tyvärr det är så att Titanium texten är avskavd bara.

Det blev inte mitt sista inlägg, faktiskt. I dag skickade jag iväg den sålda växeln till köparen på Tradera, men innan dess spelade jag in en liten video. Notera det i princip obefintliga glappet i fästskruven - en frisk och fin växel. På den trasiga, slängda var glappet säkert tre millimeter. Den var således helt slut.

Notera dessutom annat växelöra.

Tack för mig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp