Ryggsäck för pendling

Fredrik Å

Aktiv medlem
Ryggsäck för pendling
Efter att ha provat på att cykla till jobbet fick jag blodad tand.
Tänkte försöka med 2ggr/vecka då det är nästan 3 mil enkel väg.
Mitt problem är hur jag ska transportera datorn.Det är en vanlig 15" laptop.
Att lämna datorn på arbetsplatsen är inte ett alternativ.
Det som behöver få plats i väskan är datorn,hörlurar,underkläder,strumpor och en liten resehandduk.
Vad ska man köpa som inte kasar runt på ryggen och orsakar onödigt mycket svett på ryggen ?

Ryggsäck för pendling
Har varit uppe ett antal gånger på forumet, tex här:

Jag tycker en 15" laptop blir rätt tung på ryggen så kräver en ryggsäck med bra passform. Hade en Osprey Momentum 32 som jag använde till detta men tycker den var lite klumpig med alla småfack så den rekommenderar jag inte (men finns nog inte heller att köpa exakt den modellen längre). Har nu en Dueter Bike 28 som jag gillar men tror inte den skulle kännas bra med en 15" laptop, klarar dock min ultralätta 13" utan problem.

Handduk och större hörlurar borde man ju rimligtvis kunna lämna på jobbet..

Ryggsäck för pendling
Har varit uppe ett antal gånger på forumet, tex här:

Jag tycker en 15" laptop blir rätt tung på ryggen så kräver en ryggsäck med bra passform. Hade en Osprey Momentum 32 som jag använde till detta men tycker den var lite klumpig med alla småfack så den rekommenderar jag inte (men finns nog inte heller att köpa exakt den modellen längre). Har nu en Dueter Bike 28 som jag gillar men tror inte den skulle kännas bra med en 15" laptop, klarar dock min ultralätta 13" utan problem.

Handduk och större hörlurar borde man ju rimligtvis kunna lämna på jobbet..
Jo dessa trådar har jag hittat men köpråd från 2023 är lite utdaterade.Produkterna finns inte att köpa längre.

Ryggsäck för pendling
Lämna datorn på jobbet och lägg resten i en sån här:

Kommer bli ännu svettigare när värmen kommer på riktigt och då är det väl nice för dina kollegor om du också byter om (om du inte har uniform som lämnas på jobbet då). Med en sån här slipper du ryggsäcks-svetten och får även med dig lite ombyte och eventuellt en matlåda.

Ryggsäck för pendling
Lämna datorn på jobbet och lägg resten i en sån här:

Kommer bli ännu svettigare när värmen kommer på riktigt och då är det väl nice för dina kollegor om du också byter om (om du inte har uniform som lämnas på jobbet då). Med en sån här slipper du ryggsäcks-svetten och får även med dig lite ombyte och eventuellt en matlåda.
Jag har ett skåp på jobbet där jag förvarar ombytet.Då jag har beredskap och inte jobbar på kontoret alla dagar i veckan behöver datorn följa med hem...Har redan en liknande väska som den i länken.

Ryggsäck för pendling
Om man återgår till ursprungsfrågan, en ryggsäck som inte kastar runt eller orsakar onödigt mycket svett alltså. Då skulle kaj rekommendera en väska som du har möjlighet att spänna lodrätt över bröst eller mage utöver remmarna över axeln. Då slipper du svajet. Tyvärr kommer svetten fortfarande vara ett problem då en tung ryggsäck med dator kommer ligga platt mot ryggen oavsett. Har du en platt yta mot ryggen så kommer det svaja åt sidorna lite ändå, eftersom din rygg förmodligen är rundare än datorn och därmed får ryggsäcken en mindre yta att ligga mot (din ryggrad) och blir instabil. Upplever själv inte att det är ett jättestort problem om remmarna är inställda rätt men förstår att det kan vara jobbigt. Där kommer en extra vågrät rem att hålla fast ryggan lite bättre.

Ryggsäck för pendling
Skaffa en ytterligare dator så du slipper släpa...
Vi kan släppa det där med extra dator och lämna på jobbet osv.
I den verksamhet jag arbetar i går det inte att skaffa någon annan dator eller lämna kvar då vi är hårt reglerade med lagar och förordningar.
Datorn måste tyvärr kunna transporteras mellan arbetet och hemmet.

Ryggsäck för pendling
En ryggsäck med ventilation, bröstband samt avbärarbälte, midjeband eller höftband. Beroende på hörlurar så borde väl nästan 15-20L egentligen räcka. Viktigt att prova vilken som är bekväm.

Här är några:
DB Backcountry Backpack 25L 1.999 kr

Haglöfs Corker 24L 1 100 kr

Haglöfs Tight Small 15L 900 kr

Haglöfs Tight Pro 18L 1 100 kr

Haglöfs Vide 20L 1 100 kr

IAMRUNBOX Backpack Pro 16″ 1,999 kr

The North Face Backpack Borealis 1 399,00 kr

Thule Paramount 20L 1 699kr
Tycker det flesta av dessa är kassa. Corker är ju en riktig skitrygga enligt mig. Tight också. (har haft båda). Jag tycker Osprey har gjort några av de bästa ryggorna jag haft.

Ryggsäck för pendling
Kollar själv lite på samma sak. Både osprey och evoc har väskor som är specifikt för pendling. Enligt marknadsföringen är det en speciell passform för cyckling. Vet inte riktigt om jag köper det. Camelbak hade en väska för pendling som de har slutat med. Synd för den verkade jättebra. Vill gärna ha ett datorfack skilt från extrakläder.

Ryggsäck för pendling
Tittar själv på denna, men främst inte för pendling utan för reseryggsäck tillsammans med en liten rullväska. Finns i 3 olika storlekar.

Fick dock bra review även för cyklependling.

Ryggsäck för pendling
Jag köpte en TNF Basin 18l för ett år sedan och är helnöjd. https://www.outnorth.com/se/varumar...ce-basin-18-tnf-black-tnf-black-npf-P397-4586

Jag transporterar en 15” laptop, kläder för kontoret och en lunchlåda i den. Då är den helt full men allt får plats. Tar inte med datorn varje dag men ett par pendlingsturer i veckan är den med.

Hänger den så långt ner på ryggen som möjligt. Då inbillar jag mig att luftmotståndet är minimalt. Blir svettig under den men det tror jag är oundvikligt men ryggsäck på cykel.

Ryggsäck för pendling
Körde med ryggsäck i årtionden. Mången säck har förbrukats, och en del sk budväskor. Skillnad minimal. Ingen var egentligen bra. Kör sen nåt år med en cheapo vattetät sidoväska hängandes på tubusracket. Det är inte felfritt med det funkar bäst för pendling på slätt underlag enligt min mening.

Ryggsäck för pendling
Jag har en osprey hikelite 32 som jag använder när jag pendlar. Den rymmer ett ombyte och min laptop (med fodral) samt första hjälpen, verktygsrulle, slang och pump. Ryggsäcken har regnöverdrag i egen ficka som ingår. Den är lätt som tusan och sitter bra på ryggen. Den har meshfickor på sidorna som rymmer skor eller vattenflaskor. Den är inte lika tät mot ryggen som mina evocs eller min budväska. Jag har ryggan till weekend-resor och dagsutflykter också. Mycket bra köp som passar mina behov bra.

Ryggsäck för pendling
Tycker det flesta av dessa är kassa. Corker är ju en riktig skitrygga enligt mig. Tight också. (har haft båda). Jag tycker Osprey har gjort några av de bästa ryggorna jag haft.
"Flesta" var kanske att ta i, jag gick bara igång på Haglöfs ryggorna 😂 Daylite Plus har jag en äldra variant av. Den är så jäkla bra. Kankse inte specifikt till pendling men jag har haft den till det sen använt den som dagrygga vid vandring eller andra korta turer. Bra kvalitet, sitter bra och kan lasta tungt och fortfarande sitter skönt.

Ryggsäck för pendling
Tänkte försöka med 2ggr/vecka då det är nästan 3 mil enkel väg.
Vad ska man köpa som inte kasar runt på ryggen och orsakar onödigt mycket svett på ryggen ?
Ja du...jag har pendlat med ryggsäck...fullproppad med allt möjligt. Det funkar, men jag såg ljuset när jag började med väska på cykeln.
Jag kommer inte att ha ryggsäck på samma sätt igen, OM jag kan ha grejerna i en sidoväska. I alla fall de tunga sakerna.

Jag har en Vaude Aqua Back 48 liter.

Ryggsäck för pendling
+1 på cykelväska istället. Även om en ryggsäck sitter tight är det vikt där man (jag) inte vill ha vikt, och klumpigt och svettigt. Jag försöker men lyckas inte komma på någon fördel med ryggsäck framför cykelväska. Kanske om man har jättebråttom när man kommer fram och behöver ställa ifrån sig cykeln och typ jogga in på jobbet. :unsure:

Ryggsäck för pendling
+1 på cykelväska istället. Även om en ryggsäck sitter tight är det vikt där man (jag) inte vill ha vikt, och klumpigt och svettigt. Jag försöker men lyckas inte komma på någon fördel med ryggsäck framför cykelväska. Kanske om man har jättebråttom när man kommer fram och behöver ställa ifrån sig cykeln och typ jogga in på jobbet. :unsure:
Man kan tex vilja: Byta cyklar rätt ofta, cykla på ojämnt underlag.

Ryggsäck för pendling
Jag föredrar en rygga som är HELT vattentät. Möjligen blir det lite svettigare på ryggen, men jag blir svettig oavsett, och duschar på jobbet.

Jag har en äldre variant av denna. Sitter stadigt. Jag har datorn i ett separat neoprene-fodral, och gott om plats för underkläder och mer. Den är komoressionsbar genom att pressa ur luft när man rullar toppen.

Ryggsäck för pendling
Försök skaffa en så liten och aerodynamisk som möjligt. Det är jobbigt med en större väska än man måste ha. Då åker den fram och tillbaka på ryggen och pga allt tomrum inuti väskan åker också sakerna runt inuti. Det blir som ett gyroskop även om det inte är jättestarkt. Finns det väskor med stretchiga band inuti som du kan använda för att spänna fast packningen skulle jag kika på det också.

Med det sagt, så googlade jag nu på MC-ryggsäckar och dom verkar vara utrustade just för det här. Fortfarande svettiga men små och optimerade för att inte vara i vägen för luften och skapa motstånd. Sitter tight mig ryggen. Köp den minsta som din dator får plats i.

Edit: Denna tex. Det står att en 15” laptop får plats. Billig nog att testa och se om den funkar bra. Kommer heller inte deformeras och är anpassad efter en något framåtlutad position.

Senast ändrad:
Ryggsäck för pendling
Jag har pendlat en del med ryggsäck (18 km enkel väg) och upplever att det fungerar bra för min del. Jag ser pendlingen som min träning och har därför egentligen inte något problem med att bli svettig på ryggen. Hittills har jag hunnit testa tre olika väskor:

Min första väska var en datorväska från Fjällräven (20 liter). Den fyrkantiga formen på väskan och att den inte hade remmar för bröst och midja gjorde den mindre bra för cykelpendling. Dessutom är den inte vattentätt, även om den fixar lite regn. För mig var den också för liten till våren och hösten när du vill ha med lite mer kläder med.

Min andra väska blev därför en Osprey transporter rull top 25 WP. Den väskan har egentligen allt det som väskan som Fjällräven saknade. Remmar för bröst och midja, bättre passform, vattentät och lite större (25 liter). Denna väska hade egentligen allt jag ville ha, men efter en tids användande insåg jag att rull top inte är för mig. Behöver du något från botten av väskan behövs allt plockas ur och den saknar även mindre fack för att dela upp saker.

Min tredje väska blev sedan en Sandqvist Alde. Den var ännu lite större (28L), bröstrem, massa fack, och framframförallt går den att öppna nästa hela vägen ner. Väskan är inte vattentät, men jag upplever det inte som problem. Däremot tyckte tycket jag för mycket om den för att använda den till pendling och därför letar jag efter en ny väska.

Utifrån detta är mina krav på kommande väska följande:
- Ska gå att öppna hela vägen.
- 25-30 liter.
- Bröstrem ett måste och gärna rem för midjan.
- Minst vattenavvisande, men gärna vattentät. (Vattentäta rycksäckar är nästan endast rull tops, om de inte har ett skydd att sätta på).

Just nu överväger jag följande två alternativ:
Camelbak H.A.W.G. Commute 30 liter. Finns i 22 L också.
Timbuk2 Parker Commuter backpack. 21 liter men kan expanderas till 29 liter. Regnöverdrag kommer med i väskan. Dock verkar den vara lite svår att få tag på i Sverige.

Jag vill till sist tillägga att jag aldrig av testat panniers/sidoväskor på cykeln. Jag skulle kunna tänka mig att det är bekvämt, men jag tänker köra vidare på ryggsäckar tills vidare.

Ryggsäck för pendling
Jag föredrar en rygga som är HELT vattentät. Möjligen blir det lite svettigare på ryggen, men jag blir svettig oavsett, och duschar på jobbet.

Jag har en äldre variant av denna. Sitter stadigt. Jag har datorn i ett separat neoprene-fodral, och gott om plats för underkläder och mer. Den är komoressionsbar genom att pressa ur luft när man rullar toppen.

Cyklar nästan året runt och det kanske är några dagar man är orolig över att datorn ska bli blöt, men då tar man bara fram det lilla tunna regnskyddet från lilla facket (har en osprey) :) Jag cyklar bara 12km enkel resa men att inte ha en klumpig vattentät (dom brukar bli så hård) väska tycker jag väger högre.
https://www.osprey.com/gb/osprey-syncro-20-s23?size=One+Size&colour=Primavera+Yellow har en sådan här fast "12l".

Högst väger ventilation mot ryggen, det är viktigt (om man nu ska ha rygga).

Ryggsäck för pendling
Jag tycker en något större väska som aldrig känns helt full är mycket skönare att bära generellt än en fullpackad liten väska.

Jag har en Osprey Talon 33 som allt-i-allo och till pendling och tycker den är bekväm att cykla med med varierande grader av last. Midjebandet funkar dock inte för cykling, det är tydligt anpassat för att gå.

Har kört cykelväska också och det är ju klart bekvämare på många sätt.

Ryggsäck för pendling
Är man skraj för svettig rygg så finns det flera produkter som denna som man kan montera på valfri ryggsäck.

Ryggsäck för pendling
Cyklar nästan året runt och det kanske är några dagar man är orolig över att datorn ska bli blöt, men då tar man bara fram det lilla tunna regnskyddet från lilla facket (har en osprey) :) Jag cyklar bara 12km enkel resa men att inte ha en klumpig vattentät (dom brukar bli så hård) väska tycker jag väger högre.
https://www.osprey.com/gb/osprey-syncro-20-s23?size=One+Size&colour=Primavera+Yellow har en sådan här fast "12l".

Högst väger ventilation mot ryggen, det är viktigt (om man nu ska ha rygga).

Där är vi olika 😊 jag avskyr de där tunna regnskydden och ser inte svettig rygg som ett problem i pendling. Jag pendlar just nu 16 km enkel, vilket är ungefär den distansen jag pendlat till och från genom åren.

Detta givet att jag duschar. Om jag hade kortare sträcka och inte duschade. Eller vid andra aktiviteter, så vill jag också hålla ryggen hyfsat torr. 😊

Ryggsäck för pendling
Jag använder just nu en Naturehike 25 liters ryggsäck och tycker att det funkar helt ok. Jag har dator och kläder i väskan. Har också 30 km enkel väg. Jag packar alltid datorn närmas ryggen så den inte blir tung och slänger omkring i ryggsäcken.

Ryggsäck för pendling
Tycker det är bra med antingen mesh eller paneler mot ryggen för att det inte skall bli så tätt och svettigt. Laptopfack och regnskydd är ett krav. Min USWE Prime 26 har de egenskaperna. Naturligtvis har den utgått ut sortimentet. Dock pendlar jag endast i nödfall med rygga. Lämnar oftast laptop och ombyte på jobbet.

1745830600773.webp
1745830623528.webp

Ryggsäck för pendling
Tror jag skrivit i andra tråden men jag kör en Bergans driv 24, men den verkar de ha slutat med. Riktigt nöjd, eventuellt lite liten men det får plats dator och ombyte och lite till (ombyte är egentligen alla kläder för kontorsjobb)

Ryggsäck för pendling
En sån här har jag kört med vid både kort väg till jobbet och längre omväg hem (MTB)

Då får jag plats med ombyte, beauty bag, lunchlåda, dator och regnkläder.

Ryggsäck för pendling
3 mil är inte exakt en kort pendling, så rekommenderar jag en ryggsäck som kan omvandlas till en sidoväska (pannier). Jag är väldigt nöjd med min Ortlieb Vario 20L. Väskan rymmer enkelt min 16'' dator samt laddare, hörlurar, böcker, matlådan, osv. Länk till produkten

Ryggsäck för pendling
Inget att klaga på den listan, vill bara mest lägga till att Osprey har en plusvariant på Daylite väskan som är på 20l, den kostar runt 50lappen mer än den vanliga Daylite.

Som även den bara har plats för 14" dator enligt hemsidan tyvärr. Men om datorn rymms så borde ju inte mer än Daylites 13L behövas för dator, hörlurar, resehandduk, underkläder och strumpor.

Därför oklart varför det länkas 30 & 33L ryggsäckar...

Själv packar jag emellanåt dator, en eller två glasmatlådor, vattenflaska, regnställ (jacka & byxor), ombyteskläder samt en del annat. Så jag har både 25L, 30L & stor rolltop. Men de skulle jag ju inte rekommendera till någon med Fredriks packningsbehov.

Senast ändrad:
Ryggsäck för pendling
Som även den bara har plats för 14" dator enligt hemsidan tyvärr. Men om datorn rymms så borde ju inte mer än Daylites 13L behövas för dator, hörlurar, resehandduk, underkläder och strumpor.

Oklart också varför det länkas 30 & 33L ryggsäckar...

Själv packar jag emellanåt dator, en eller två glasmatlådor, vattenflaska, regnställ (jacka & byxor) samt ombyteskläder. Så jag har både 25 & 30L ryggsäckar. Men de skulle jag ju inte rekommendera till någon med Fredriks packningsbehov.

Behöver man plats för mer än en 14" Så har de transporter Zinch (om man gillar den typen av stängning på väskan)
Eller så har de Aoede Airspeed

Båda dessa klockar in på 20l, vilket jag misstänker skulle passa TS utmärkt, med sakerna han listade i sitt inlägg.

Personligen så kör jag med deras Farpoint 40l, men jag har lite andra behov och förutsättningar i mitt pendlande än vad TS har.

Ryggsäck för pendling
Jag har cyklat mycket med min OMM Marathon 32 liter. Den har då varit proppfull med dator, kläder, skor, mat , slang, pump…och jag tycker att det är så skönt att inte ha flera kilo på ryggen.

Föredrar sidoväska som hängs på pakethållaren. Sedan kan man ha en liten ryggsäck om sidoväskan blir full.

Ryggsäck för pendling
Behöver man plats för mer än en 14" Så har de transporter Zinch (om man gillar den typen av stängning på väskan)
Eller så har de Aoede Airspeed

Båda dessa klockar in på 20l, vilket jag misstänker skulle passa TS utmärkt, med sakerna han listade i sitt inlägg.

Personligen så kör jag med deras Farpoint 40l, men jag har lite andra behov och förutsättningar i mitt pendlande än vad TS har.
Men uspen är väl ändå den superbra luftspalten!?

Ryggsäck för pendling
En ryggsäck med ventilation, bröstband samt avbärarbälte, midjeband eller höftband. Beroende på hörlurar så borde väl nästan 15-20L egentligen räcka. Viktigt att prova vilken som är bekväm.

Här är några:
Deuter Amager 25+5L SEK 2,400

Deuter Attack 16L SEK 2,550

Deuter Bike I 16L SEK 1,150

Deuter Flyt 14L SEK 2,100

Deuter Plamort 12L SEK 1,650

Deuter Race 12L SEK 1,000

Deuter Race 16L SEK 1,100
Var kan man inspektera Deuters ryggsäckar i verkligheten? Jag hittar dem bara hos webbutiker...

/Martin

Tillbaka
Topp