Köpråd första heldämpad

eazypeazy

Medlem
Köpråd första heldämpad
Hej allihopa!

Jag har cyklat mtb cirka 6 månader och blivit kär i sporten. Jag vill dock uppgradera till en heldämpad men är inte en hejare när det kommer till komponenter.

Jag funderar på en Scott spark 970. Mest för att en kompis har en ny jag hade kunnat köpa för 17 000kr.

Länk: https://www.cykelkraft.se/mtb-scott...FOCqSc0iajGB1tGx9DOmTDxILfONeg0cOkLMe9GVAL7DM

Vad tycker ni? Värt att köpa eller bör jag lägga några tusen extra för en bättre modell?

Alla tips uppskattas hjärtligt.

Ha en bra vecka! :-)

Köpråd första heldämpad
Vill du handla över disk i Sverige eller funkar postorder från Tyskland?

Yt Izzo och Radon Skeen Trail ger rätt mycket valuta för pengarna. Från Sverige kan du handla Specialized Chisel eller kanske Orbea Occam SL. Allebike/MB31 är "svenskt" och prisvärt, men där är det sop-rent på hyllorna.

Köpråd första heldämpad
Jag har en YT Izzo och skulle rekommendera en sådan istället. Notera dock att storlekarna skiljer sig mellan märkena. Det finns andra postordercyklar som är bättre för samma pengar om man inte vill ha YT.

Köpråd första heldämpad
Köpråd första heldämpad
Jag tänkte beställa denna nu om ni inte har några invändningar?

YT har gott rykte vad gäller kvalitet och hyfsat andravärde, inget att vara rädd för där. Är det en ren stigraket du är ute efter så är den spot-on. Däcken är i kralligaste laget så det går att sula om till lite mer lättrullat och sälja de medföljande om det är så. Sen är det som @jofahjalm sa, viktigt att hålla koll på storleken, YT ligger lite snett där i förhållande till andra märken och man kan behöva gå upp en storlek.

Köpråd första heldämpad
YT har gott rykte vad gäller kvalitet och hyfsat andravärde, inget att vara rädd för där. Är det en ren stigraket du är ute efter så är den spot-on. Däcken är i kralligaste laget så det går att sula om till lite mer lättrullat och sälja de medföljande om det är så. Sen är det som @jofahjalm sa, viktigt att hålla koll på storleken, YT ligger lite snett där i förhållande till andra märken och man kan behöva gå upp en storlek.
Beställt nu! Det blev YT-izzo core 2. Tusen tack för hjälpen! Ser fram emot att få ge mig ut nu.

Köpråd första heldämpad
Sent svar, men YT ger ju helt klart mer cykel för pengarna. YTn har också sin beskärda del av designmissar, men man har trots allt en dämpare som inte är dold. Det måste vara värt något!

Köpråd första heldämpad
Sent svar, men YT ger ju helt klart mer cykel för pengarna. YTn har också sin beskärda del av designmissar, men man har trots allt en dämpare som inte är dold. Det måste vara värt något!
Och inga kablar genom styrlagret.
Ska man vara petig så kan man fråga sig varför Core 2 har fälgar med 24.5 resp. 26.5 mm innerbredd medan övriga har 30 mm.

Köpråd första heldämpad
Beroende på hur mycket/lite utförsbombande som står på menyn så kan det kanske vara lämpliga fälgar för en uppsättning lätta 2,25”-däck.
Nog funkar dom. Min fråga var mest retorisk då det känns som att plånboken har fått gå före funktion. Det finns ju gott om fälgar med 30 mm innerbredd som inte straffar så mycket med vikt.

Köpråd första heldämpad
Nog funkar dom. Min fråga var mest retorisk då det känns som att plånboken har fått gå före funktion. Det finns ju gott om fälgar med 30 mm innerbredd som inte straffar så mycket med vikt.
Men är det inte rekommenderade däcken som läggs på bredare fälgar som blir tyngre å köra med. Detta är nog inte något sätt att spara vikt på fälgar eller pengar?🤔

Köpråd första heldämpad
Men är det inte rekommenderade däcken som läggs på bredare fälgar som blir tyngre å köra med. Detta är nog inte något sätt att spara vikt på fälgar eller pengar?🤔
Jag antar att de valt Crankbrothershjulen till det prissegment som Core 2 ligger i för att de fått ett förmånligare avtal med CB än eventuella andra kandidater. Sen var det fel att blanda in vikten på fälgar i saken, jag tänkte främst att det nu är så vanligt med 30 mm IB att de borde kunna ha hittat något sådant alternativ som passade deras prissegment.

Din första mening förstår jag inte? Core 1-3 levereras alla med samma däck (anpassade för att passa bäst på fälgar med 30-35 mm innerbredd).

Köpråd första heldämpad
Får man fråga vad prislappen hamnade på med frakt osv?
Fick fram denna beräkning utan några extraprylar. Sen blir det väl -15% enligt kampanj.
1000027453.webp

Köpråd första heldämpad
Tack, ja verkligen.
Vad säger ni om storleken på ramen?
Är själv 185cm lång och har ett grenmått på 88cm. På min Scott Scale kör jag L.

Senast ändrad:
Köpråd första heldämpad
Tack, ja verkligen.
Vad säger ni om storleken på ramen?
Är själv 185cm lång och har ett grenmått på 88cm. På min Scott Scale kör jag L.
Jag körde på L och är också 185 cm lång och hörde av mig till supporten.

Min scott scale var också L men kändes aningen stor.

T-industries svarade att L passar bra om jag gillar lite mindre cyklar vilket jag tror att jag gör då jag testat min kompis mindre cykel och gillade den samt att jag kände att min scott scale var lite stor.

Köpråd första heldämpad
Jag körde på L och är också 185 cm lång och hörde av mig till supporten.

Min scott scale var också L men kändes aningen stor.

T-industries svarade att L passar bra om jag gillar lite mindre cyklar vilket jag tror att jag gör då jag testat min kompis mindre cykel och gillade den samt att jag kände att min scott scale var lite stor.
Jag körde på en XL, har ganska lång överkropp och breda axlar så det fick bli så
Har läst en hel del i olika trådar och forum, och det är ungefär 50/50 på L och XL vad folk tycker och rekomenderar.

I värsta fall så får vi byta med varandra då 😂

Köpråd första heldämpad
Är inte en L Izzo större jämfört med en Scale i L?

Svårt att jämföra. En Scale är en XC-modell med relativt flack sadelrörsvinkel och brant styrörsvinkel. Med långa stammen tror jag att avståndet mellan sadeln och styret är långre på en Scale än på en Izzo. Izzo har dock en klart längre hjulbas.

Izzo har en relativt kompakt geometri för en stigcykel med 140 mm slag fram.

Tillbaka
Topp