Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Låga moln idag. Ger fenomenet med regnbågar som är under dig. Ber om ursäkt för dålig skärpa men svårt att ta bild när man är i moln. Hur som haver rolig dag i underkanten av molnen.
20251203_125414 (1).webp

Har någon sett nån tidsplan för när den där avstängningen på GC605 är tänkt att vara klar?
Fick vända där i påskas och ta förbjudna vägen tillbaks igen efter som även biten mot Mogan var avsängd då.

Vilodag, ungefär, idag. 35 km med en solig sväng till första utsikten mot Fataga. Mosade på lite sista 10 min uppför så blev alldeles svettig ändå. Mycket solocyklister och några snabba små gäng med rabobankkläder som jag sett överallt hela veckan. Och ryggen börjar jag få ordning på. Sista dagen imorgon. Med denna hyrcykeln alltså. Ingen undergång på g. Imorgon. Så vitt jag vet.
20251204_120416.webp
20251204_123718.webp

Visa bilaga 806556
Avstängt som fasiken vid km 10 på GC605. Ninjadammen mot Ayacata, går att passera men är det värt det?

Red. Testar ändå, återkommer.....
Visa bilaga 806557
Jag plus ett antal andra gick förbi avspärrningen och cyklade vidare. Inga problem med vägen men det gjordes en del arbeten så det kan ju hända att vägarbetarna tröttnar och ser till att polis stoppar de som struntar i förbudet.

Jag plus ett antal andra gick förbi avspärrningen och cyklade vidare. Inga problem med vägen men det gjordes en del arbeten så det kan ju hända att vägarbetarna tröttnar och ser till att polis stoppar de som struntar i förbudet.
Nu var det ju inte vägarbete utan rasrisk och arbete med att förhindra dessa som medförde avspärrningen. 50/50 att cykla genom då dom som klättrar och hänger på berget måste pausa sitt jobb när någon ska passera. Jämför avspärrning av gågata i Sverige när istappar ska knackas ner från tak.

Sista svängen innan pendling i Hökarängen.
San Bartolome, Aguimes och tillbaks via Doctoral. Grönare vyer åt Aguimeshållet, och periodvis riktigt sträv tråkig asfalt. Mötte ett stycken motionslopp innan Fataga. Ett par hundra cyklister av diverse sort, några glada, andra på limiten, massa mc, två ambulanser kvastbuss och ordning och reda. Härligt att se. Blev omblåst deluxe av nån oberörd i en liten stigning där jag låg på dryga 300 w en stund. "Hola Hola!" Slutade genast larva mig.
20251205_120026.webp
20251205_135427.webp

Sista svängen innan pendling i Hökarängen.
San Bartolome, Aguimes och tillbaks via Doctoral. Grönare vyer åt Aguimeshållet, och periodvis riktigt sträv tråkig asfalt. Mötte ett stycken motionslopp innan Fataga. Ett par hundra cyklister av diverse sort, några glada, andra på limiten, massa mc, två ambulanser kvastbuss och ordning....
Vi mötte motsvarande karavan igår längs kusten. Med massor av funktionärer som stoppade alla sidogata massor av poliser på motorcyklister och funktionärer på mc följebilar och en rejäl klunga före och efter cykelklungan. Detta på en transportsträcka. Kändes som fler funktionärer än deltagare. Man undrar vem som betalar? Inte för att jag ogillar om staten, företag eller privatpersoner subventionerar lopp. Dyrt såg det ut att vara hur som haver.

Jag har spelat in en från Maspalomas till Mogán, den är från när GC500 gick hela vägen. Hade den istället för "tejpkryss" innan trainers blev smarta.
Jag spelade in en film uppför VoTT, tänkte att det blev perfekt till jobbiga pass.
Helt värdelöst, i VoTT-fart går styret fram och tillbaka hela tiden😂
Skulle haft kameran på bröstet🤷

Vi mötte motsvarande karavan igår längs kusten. Med massor av funktionärer som stoppade alla sidogata massor av poliser på motorcyklister och funktionärer på mc följebilar och en rejäl klunga före och efter cykelklungan. Detta på en transportsträcka. Kändes som fler funktionärer än deltagare. Man undrar vem som betalar? Inte för att jag ogillar om staten, företag eller privatpersoner subventionerar lopp. Dyrt såg det ut att vara hur som haver.
Är kommuner o div. turistorganisationer som sponsar. + deltagaravgifter. https://grancanariabikeweek.es/sponsors/

Nytt koncept inför framtiden, köpt en begagnad Merida Scultura 6000 105 di2 som ska förvaras på ön. Alldeles för dyrt men iom hyran på 10€/månad så går jag plus jämfört med att hyra samt förmodligen status quo på att packa med egen hoj. Räknar med att besöka ön 3ggr/år, 2-4 veckor i stöten så det känns initialt ok även om mitt n+ börjar att bli aningens stort.

8:e januari är det dags att prova cykeln, undrar hur frågan om eventuell stöldförsäkring ingår....? Jaja man lever bara 1 gång. Uppdatering kommer.

Nytt koncept inför framtiden, köpt en begagnad Merida Scultura 6000 105 di2 som ska förvaras på ön. Alldeles för dyrt men iom hyran på 10€/månad så går jag plus jämfört med att hyra samt förmodligen status quo på att packa med egen hoj. Räknar med att besöka ön 3ggr/år, 2-4 veckor i stöten så det känns initialt ok även om mitt n+ börjar att bli aningens stort.

8:e januari är det dags att prova cykeln, undrar hur frågan om eventuell stöldförsäkring ingår....? Jaja man lever bara 1 gång. Uppdatering kommer.
Begagnad hyrcykel från Free Motion?

Smart att gömma undan +1 utomlands!

Enda "haken" jag ser är att cykla fulcykel mot vad man är van, annars jävl..t smart👍

En nackdel i mina ögon är en viss mental instängningseffekt, d.v.s. att jag nog lätt skulle hamna i att åka till det ställe där cykeln finns för att det är bekvämt och för att det sparar pengar att slippa kostnad för cykelhyra/transport snarare än att åka och upptäcka nya ställen att cykla på.

En nackdel i mina ögon är en viss mental instängningseffekt, d.v.s. att jag nog lätt skulle hamna i att åka till det ställe där cykeln finns för att det är bekvämt och för att det sparar pengar att slippa kostnad för cykelhyra/transport snarare än att åka och upptäcka nya ställen att cykla på.
Jag håller med, därför är detta endast en 2-årig plan och ersätter egentligen mest Zwift-cyklingen under den perioden.
Jag har tillbringat runt 13-14 vintrar på GC runt 2-4 veckor per resa, mycket är på autopilot där miljöombytet är den viktigaste faktorn.

Jag minns inte hur mycket Izz på Bike10MIL tar för att förvara cykel i väska?? Tror inte det var så dyrt och då får man garanterat platts för skor, hjälm, flaskor och lite kläder. Han har nog inte obegränsat med plats så först till kvarn.
Info@bike10mil.com

Tillbaka
Topp