Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Blev en kvällsrunda enduro. Fan gillar denna hojen med 160 gaffel och storlek M blir jäkligt rapp och lätt att placera och leka runt med till mina 187cm.
1000016561.webp

1000016558.webp

Senast ändrad:
Någon som kan tipsa om en ram för 27.5” som klarar 160 i slag och som går att köpa i Sverige?

Någon som kan tipsa om en ram för 27.5” som klarar 160 i slag och som går att köpa i Sverige?

Menar du med det en svensk butik? Jag tror inte att nån svensk butik säljer aggro-HT med 27,5 hjul.

Men varför vill du köpa i Sverige?

Det finns nästan ingen 27,5 stig-HT kvar. Här finns en sista modell av en bra cykel:

Nytt är det inte så lätt att köpa ram i Sverige och än mindre 160mm.

Kona ESD om det går att få tag i.

Edit. Den är 29

Menar du med det en svensk butik? Jag tror inte att nån svensk butik säljer aggro-HT med 27,5 hjul.

Men varför vill du köpa i Sverige?

Det finns nästan ingen 27,5 stig-HT kvar. Här finns en sista modell av en bra cykel:

Jag var nog lite otydlig; Jag vill inte bara ha en lista av alla olika modeller som tillverkats, jag vill kunna köpa den och få hem den helt enkelt :)

Och tack för förslaget!

Nej, det är bara ramen jag vill ha :)

Ah, jag läste för snabbt.

Dartmoor är en billig option. Jag har en Nordest Bardino, mycket snygg! Jag kör den med 29" hjul och tycker att vevlagret blir för lågt med 27,5" men många verkar tänka att det är ok. Dessutom oproblematiskt med moderna 165 mm vevar.

Och kanske finns en Bird Zero AM ram kvar.

Ah, jag läste för snabbt.

Dartmoor är en billig option. Jag har en Nordest Bardino, mycket snygg! Jag kör den med 29" hjul och tycker att vevlagret blir för lågt med 27,5" men många verkar tänka att det är ok. Dessutom oproblematiskt med moderna 165 mm vevar.

Och kanske finns en Bird Zero AM ram kvar.
Bardinon är riktigt fin, men tror BB blir för lågt. 165-vevar är inget för mig 😅

Zero AM verkar vara slut, den såg trevlig ut annars!

Bardinon är riktigt fin, men tror BB blir för lågt. 165-vevar är inget för mig 😅

Obs att geometritabellen är med 160 mm gaffel med 20% sag. Jag vet dock inte om den är med 27,5" eller 29" gaffel. Jag har kört den med 130 mm gaffel och 29x2,4" och vevlagret vag hög (jag tycker om hög vevlager). Kanske blir det ok med 160 mm gaffel och 27,5x2,6" däck.

Zero AM verkar vara slut, den såg trevlig ut annars!

Ja, min son hade en i raw alu, riktigt snygg.

Egentligen är den väl inte bröt men… jag har en öhlins 130mm liggandes new in box som troligen kommer brukas.
Vilka breda däck bör jag ha? Tänk XC.
Cykeln tar upp till 3,0” men mina fälgar är inte bredare än 27mm.

Finns XC-däck som är bredare än 2,4"? Jag säger nya Maxxis Forekaster eller Schwalbe Wicked Will, både i 2,6". Maxxis Rekon finns i 2,8".

Egentligen är den väl inte bröt men… jag har en öhlins 130mm liggandes new in box som troligen kommer brukas.
Vilka breda däck bör jag ha? Tänk XC.
Cykeln tar upp till 3,0” men mina fälgar är inte bredare än 27mm.
Jag tycker 3" blir lite väl stort och studsigt.
Bytte till rekon 2.8" på min 27.5+ och det blev ett jäkla lyft tyckte jag

Rekon i 2,8 är mycket grövre än de vanliga i 2,4 dock, hela mönstret är ju uppskalat, så kanske lite mindre XC?

Håller med liveforthis att inte så mycket har hänt. Jag vet inte om Trans AM fanns när du tittade sist. Verkar fin och ram finns med rabatt hos tysken.

Visa bilaga 810690

Ouff den var sjukt fet ju! Är det stål? 😁

Jag såg att bikeconponents hade chromags i lager för vettig peng också 😬

Jag är egentligen kvar där jag sluta, chromag primer står högt upp på listan, ”vettigt” pris för en handsvetsad. Btr ranger sanslöst fet ännu, priset lika för hög också 😅

Såg Stanton’s på någon eu-sida också, handlare följt strömmen ?

Ouff den var sjukt fet ju! Är det stål? 😁

Jag såg att bikeconponents hade chromags i lager för vettig peng också 😬

Jag är egentligen kvar där jag sluta, chromag primer står högt upp på listan, ”vettigt” pris för en handsvetsad. Btr ranger sanslöst fet ännu, priset lika för hög också 😅

Såg Stanton’s på någon eu-sida också, handlare följt strömmen ?
Stål o titan kan man få hans hojar 😁

On One Vandal, en Scandal fast i titan. Den är orimligt billig för att vara en titanram.
Radical Grim Ripper om hjärtat får råda, verkar jobba på beställning med lång leveranstid tyvärr.
Två säljare av Dartmoor (och NS) håller på med nåt jävelskap - 26bikes och Trailtoys-shop. Det är ju synd, gillar man Chromag så borde man kunna uppskatta Dartmoor Hornet Pro. Bike24 säljer ramar från Dartmoor nu men saknar den modellen.

On One Vandal, en Scandal fast i titan. Den är orimligt billig för att vara en titanram.
Radical Grim Ripper om hjärtat får råda, verkar jobba på beställning med lång leveranstid tyvärr.
Två säljare av Dartmoor (och NS) håller på med nåt jävelskap - 26bikes och Trailtoys-shop. Det är ju synd, gillar man Chromag så borde man kunna uppskatta Dartmoor Hornet Pro. Bike24 säljer ramar från Dartmoor nu men saknar den modellen.
Grim reaper såg ju riktigt fin ut! Den där i titan var för billig för att kunna vara etisk på något sett alls 😅

Utveckla gärna "jävelskapet". Själv köpt en Primal 29 från 26bikes för över ett år sen och är nöjd med allt.

Utveckla gärna "jävelskapet". Själv köpt en Primal 29 från 26bikes för över ett år sen och är nöjd med allt.
Jag mindes fel om Trailtoys-shop, tror jag blandat ihop det med nåt annat ställe och att det isåfall inte berör dartmoor. Men 26bikes är det en del som uppgett problem med sista tiden i den här tråden, se särskilt sista inlägget om omdömen.
Edit: Det var visst nån kommentar i sista inlägget även om trailtoys och att de inte uppdaterar sin facebook. Behöver inte betyda nåt. Men vad ska man tro liksom.

Tillbaka
Topp