Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Syrran messade precis och berättade att jag ska springa Förbifartspremiären med henne.
Det blir ju skoj. Någon annan min syster har messat? Eller kanske rentav lyckats anmäla sig själv?
Skoj. Vilken starttid?
1030, också 12km. Ska bli skoj
Och där sjönk Blommans aktier till botten!Bra med lite Randonneur Stockholm representation.
För några år sedan hade jag skrivit RS som klubb på ett MTB lopp. När jag gick i mål sade speakern ( Anders Blomquist) att xxx från ran randör randner Stockholm gick i mål![]()
''Ingen glädje"Jag sprang 8-km idag. Inte varmt (men var bra klädd). Fint (solen på väg ner). Ingen glädje.
Den vanliga känslan under och efter en helt vanlig löptur. Jag börjar tvivla på att jag någonsin kommer att uppleva runners high.''Ingen glädje"![]()
Hoppas det ordnar sig, kanske någon tröskel eller två du behöver komma/kämpa dig över. Bättre regelbundhet?Den vanliga känslan under och efter en helt vanlig löptur. Jag börjar tvivla på att jag någonsin kommer att uppleva runners high.
En flera år decennier lång tröskel. Har kört 20 min (uppvärmning) på löpband flera pass i veckan hela vintern. Har aldrig sprungit så mycket, regelbundet och bra nån vinter. Ändå inga dopaminer.Hoppas det ordnar sig, kanske någon tröskel eller två du behöver komma/kämpa dig över. Bättre regelbundhet?
En flera år decennier lång tröskel. Har kört 20 min (uppvärmning) på löpband flera pass i veckan hela vintern. Har aldrig sprungit så mycket, regelbundet och bra nån vinter. Ändå inga dopaminer.
Ska man se det positivt så är det inte sämre (tråkigare) än ett vanligt år. Kanske är det så att min sena skidpremiär (sånt är ju roligt) gjort att löpningen (som inte är roligt) fått en reality check. Nåja, nu har jag gnällt klart. Ska inte låta en taskig känsla stoppa mig detta år heller.
Har i år dubblat från 10 minuter till 20. Inte dubbelt så fruktansvärt, lustigt nog (men ff hemskt tråkigt). Hade hoppats att utelöpningen skulle bli lite roligare (då jag dubblat den fruktansvärda inomhuslöpningen utan större problem). Får nöta på (i mina nya skor som har både drop och dämpning). Det KAN släppa. Allt är möjligt.Kan trösta dig med att jag tycker löpband i 15-20 minuter som uppvärmning är fruktansvärt jag med.
Min byracka är inte riktigt gammal nog ännu. Men vi ser båda fram emot den tiden.
Min byracka är inte riktigt gammal nog ännu. Men vi ser båda fram emot den tiden.
Stort +1 på det.I all välmening, ta det försiktigt med ökning av mängd och intensitet. Min erfarenhet är att skallen lätt pressar på så att man ökar lite för fort.
Misstänker också att just 20 minuters löpning oavsett om det är inne eller ute mycket sällan ger den typen av upplevelse som folk brukar förknippa med runners high (eller när det går lätt "av sig själv" utan att man tycker sig behöva ta sig i så mycket trots bra tempo).Det ska nog till en väldigt speciell personlighet för att löpband ska ge någon "runners high".
Löpband är riktigt trist tycker jag själv. Det är bra för strukturerade intervallpass, men själadödande för distanslöpning. Själv sprang jag en rätt skön 18km-runda utomhus idag, det gäller att passa på när det är helt OK vinterväder.
Jag har motionssprungit från och till i 17 år. Vissa år mer än andra, ibland lite halvfort* och ofta ganska långt. Har aldrig upplevt "Runners high". Så det är nog individuellt om man har en fallenhet för att erfara det.
* motionärsgubbe, så ingen elit
Jag är ingen expert på begreppet överhuvudtaget. Men för mig personligen är det när jag trots ett bra tempo nästan upplever att det går av sig själv (även om terrängen skulle vara kuperad), åtminstone att jag upplever ansträngningen som lägre än normalt.Finns begreppet i andra konditionsidrotter? Cyclists high? Skiers high? Rowers high?
Jag tänker mig att själva fenomenet rimligen bör existera även inom likartade grenar, typiskt uthållighets/konditionsgrenar. Det jag funderade kring var om andra idrotter har sina egna termer för fenomenet. Jag kan inte komma på något inom cykel eller längdskidor, men är inte så insatt i "träningsläran".Jag är ingen expert på begreppet överhuvudtaget. Men för mig personligen är det när jag trots ett bra tempo nästan upplever att det går av sig själv (även om terrängen skulle vara kuperad).
Sedan snackar men ju också om den sköna känslan direkt efter konditionsträning.
Jag är ingen expert på begreppet överhuvudtaget. Men för mig personligen är det när jag trots ett bra tempo nästan upplever att det går av sig själv (även om terrängen skulle vara kuperad), åtminstone att jag upplever ansträngningen som lägre än normalt.
För mig kommer det ofta efter intervall-pass. När jag kört upp pulsen rätt högt i typ 5x1000m så mår jag som en prins efteråt.Närmsta jag brukar komma, motionär:
1: Postrun-high, där endorfinerna ligger kvar i kroppen i flera timmar efter att man är klar. Kan upplevas när jag har tagit i mer än vanligt, som t ex första rundan på länge (hände igår) eller efter säsongens första långrundor.
2: När allt plötsligt går fjäderlätt trots att kroppen är trött, det känns som att man spelar ett tevespel och kan fortsätta för evigt. Anekdotiskt har jag haft 1-2 km kvar i tanken när det känns så.
Jag brukar hamna i det efter några timmar, sällan mindre än 150k. Men det är jag.Finns begreppet i andra konditionsidrotter? Cyclists high? Skiers high? Rowers high?
The runner’s high is often characterized by feeling a dissolution of boundaries and restrictions related to time, space and body, leading to a sense of pleasure. This allows runners to let go of their surrounding and immediate experience, and disassociate with the physical world to take a back seat.Wiki-artikeln ger inte så tydliga svar heller, mer än att rower's high tydligen finns.
Spring till skogen, plocka toppslätskivling, konsumera och spring sedan (kanske) lyckligt hem?The runner’s high is often characterized by feeling a dissolution of boundaries and restrictions related to time, space and body, leading to a sense of pleasure. This allows runners to let go of their surrounding and immediate experience, and disassociate with the physical world to take a back seat.
Another common experience described by runners is a greater appreciation and association with the world around them as bodily functions related to running become a part of the subconscious. Heightened awareness, specifically of natural surroundings, relaxes the mind and leads the runner to experience a deep connection to the world around them.
Det där låter väl snarare som en LSD-tripp än något som jag har upplevt på mina löparrundor. Jag får nog börja knarka istället.![]()