Hör upp, cykel i media-tråden

Misstänker att det inte är Gripen-nivå på radarn då, och det är ni stensäkra på? För i det militära ska man inte stå framför ett stridsflyg om man vill kunna bilda familj i framtiden.

Bäst man slutar köra i klunga med folk som har Garmin Varia, man vill ju inte bli steril.
En Garmin Varia har garanterat svagare radar än vad polisen har i sina nya utrustade bilar. Tanken dök upp eftersom den stora nyheten (som tagits upp här i tråden) är att polisen inte tidigare har kunnat mäta cyklister men numera kan göra det med hjälp av den nya radarn i bilarna. Det är alltså inte samma radar som polisen mätt hastighet med tidigare.

Vi har dock förstått att du gärna böjer dig för allt vad polisen hittar på mot oss medborgare, så om det skulle upptäckas att den nya (!) radarn som polisen använder skulle vara skadlig är du den första att försvara den. Noterat.

Jag har ingen prenumeration på DI men denna artikel bör ju vara av intresse här https://www.di.se/nyheter/finansprofil-pa-rull-mot-tour-de-france-soker-75-miljoner/

Från Oskars eget inlägg på Facebook:
🇫🇷
Vad krävs för att vi skall vara valbara till Tour de France? Vad kostar det egentligen? Läs dagens artikel i Dagens industri
👉🏼
På presskonferensen i december 2024 lade vi ut den sportsliga och ekonomiska planen för projektet att ta ett svenskt lag till världstoppen.
💰
Budskapet för ett drygt år sedan var en gasellplan. En årlig dubbling av ekonomin under de fem första åren för att komma upp i en ekonomisk nivå som ger laget förutsättning att registreras som ett ProTeam.
3-6-12-24-48-96
➡️
Vi är nu på den andra säsongen och den ekonomiska planen håller så här långt och inför 2027 öppnar vi upp för ytterligare en namnsponsor.
📺
Med målsättning om TV-sända lopp på 10-15 olika språk nästan året runt når vi världen och skapar en plattform för global varumärkesexponering för sponsorer och global exponering för våra cyklister.
🇩🇰
Redan denna säsong har vi cirka 30 linjärt direktsända landsvägslopp med Tour of Denmark som det högst rankade, just nu..
🇧🇪
Till hösten inleder vi en CX-satsning med deltagande i världscupen som självklart är direktsänd den med.
Läs Astrid Nyblom fina artikel här: https://www.di.se/.../finansprofil-pa-rull-mot-tour-de.../
🇳🇱
Nu rullar vi mot Putte i Nederländerna för Olympia’s Tour som inleds imorgon, onsdag.

jag kan förutspå resultaten redan nu. transportstyrelsen kommer rekommendera att inga förändringar görs då det kan försvåra omkörningar för fordonstrafik vilket medför förseningar.

kan vi inte lägga ner transportstyrelsen istället?

jag kan förutspå resultaten redan nu. transportstyrelsen kommer rekommendera att inga förändringar görs då det kan försvåra omkörningar för fordonstrafik vilket medför förseningar.

kan vi inte lägga ner transportstyrelsen istället?
Regeringen får inte detaljstyra en myndighet men eftersom Transportstyrelsen bara för fyra år sedan utredde bl.a. detta (och då lämnade svaret att inga ändringar av trafikreglerna behövdes) så tolkar jag Transportstyrelsens förnyade uppdrag som en förtäckt uppmaning att utvärdera reglerna igen och denna gång komma med ett annat svar än förra gången.

Jag är dock ingen expert på vare sig konstitutionell rätt eller förvaltningsrätt. Men om inte regeringen förväntar sig ett annat svar denna gång så vore det ju bortkastat med en ny utredning om samma sak.

Regeringen får inte detaljstyra en myndighet men eftersom Transportstyrelsen bara för fyra år sedan utredde bl.a. detta (och då lämnade svaret att inga ändringar av trafikreglerna behövdes) så tolkar jag Transportstyrelsens förnyade uppdrag som en förtäckt uppmaning att utvärdera reglerna igen och denna gång komma med ett annat svar än förra gången.

Jag är dock ingen expert på vare sig konstitutionell rätt eller förvaltningsrätt. Men om inte regeringen förväntar sig ett annat svar denna gång så vore det ju bortkastat med en ny utredning om samma sak.
Riksrevisionens milda kritik om att de inte bygger sina rekommendationer på fakta gör ju att det inte bara känns som ministerstyre att utvärdera frågan igen, även om det i någon mening ändå är det.

Nu är vi inne på minerad mark men... Som nämnts ovan, en mer cykelfientlig och bilvurmande (fossildrivna då) regering har väl inte setts den här sidan Dacke. Om det nu är det som skall avgöra ens politiska hemvist.
Oavsett politisk hemvist kan vi väl enas om att rent objektivt är alla stora partier cykelfientliga och bilvurmande? I den mån något överhuvudtaget blir gjort för cykeltrafiken så beror det på vad enstaka individer och mindre koalitionspartier lyckas åstadkomma. I aktuellt fall kristdemokraten Forssmed.

Vem har påstått något i den riktningen? Måhända missades min poäng.
Förlåt. Jag började lägga one liners igår kväll och var ”on a roll” så att säga. Det var inte riktat mot dig egentligen utan mer allmänt klagande på att vi ligger efter i cykelpolitiken och har gjort det länge i det här landet.

Jag har ingen koll på hur mandatperioderna var på 30- och 40-talen, men Adolf är helt klart den som har gjort Sverige mest cykelvänligt
Helt rätt. Ett ordentligt storkrig skulle behövas, eller som vissa på forumet anser: En ekonomisk härdsmälta med massarbetslöshet så att det kapitalistiska systemet faller och vi sedan kan leva i harmoni med varandra och naturen, helt automagiskt.

Förlåt. Jag började lägga one liners igår kväll och var ”on a roll” så att säga. Det var inte riktat mot dig egentligen utan mer allmänt klagande på att vi ligger efter i cykelpolitiken och har gjort det länge i det här landet.
En bra one liner skall aldrig underskattas (och sällan hållas tillbaka). 😃

Tack. Ingen skada skedd. Allt gott.

Jag har ingen koll på hur mandatperioderna var på 30- och 40-talen, men Adolf är helt klart den som har gjort Sverige mest cykelvänligt
Ja, det är ju pga nazisterna och SS vi bland annat har sidoreflexer på cyklar. Det var med ”hjälp” av cykelreflexerna man bland annat finansierade det rasbiologiska lebensborn-experimentet och ahnerbe-organisationen. För att maximera vinsten använde man såklart slavarbete från koncentrationslägren.

En historia om korruption och att berika sina vänner.

Obs. Det var inte nazisterna som uppfann reflexen (det var en svensk). Men dom införde alltså en lag som gjorde det obligatoriskt att ha reflex på cyklar, vilket många länder sedan tog efter eller påtvingades under ockupation av Tyskland. Detta gynnade då nazitoppens vän eftersom han bekvämt nog precis innan detta hade fått patent på cykelreflexer och därmed i praktiken hade monopol på försäljningen.

Helt rätt. Ett ordentligt storkrig skulle behövas, eller som vissa på forumet anser: En ekonomisk härdsmälta med massarbetslöshet så att det kapitalistiska systemet faller och vi sedan kan leva i harmoni med varandra och naturen, helt automagiskt.
I mindre skala så gjorde även storstrejken våren 1980 tydligen stor skillnad, åtminstone i Sthlm eftersom T-banan var avstängd och vädret var ovanligt fint så det såldes cyklar och cykelpendlades i en sådan mängd som aldrig förr eller senare (eller åtminstone på ± 10-20 år och i Sthlm)

I mindre skala så gjorde även storstrejken våren 1980 tydligen stor skillnad, åtminstone i Sthlm eftersom T-banan var avstängd och vädret var ovanligt fint så det såldes cyklar och cykelpendlades i en sådan mängd som aldrig förr eller senare (eller åtminstone på ± 10-20 år och i Sthlm)
Upplever att man på den tiden hade en cykel att tillgå hemma i större utsträckning. Nu är steget dit så stort för många. Alla ska ha en elcykel på 30+ tkr annars får det vara. Mer billiga skruttcyklar åt folket så kan man spontancykla såhär mer!

Upplever att man på den tiden hade en cykel att tillgå hemma i större utsträckning. Nu är steget dit så stort för många. Alla ska ha en elcykel på 30+ tkr annars får det vara. Mer billiga skruttcyklar åt folket så kan man spontancykla såhär mer!
Vi hade mycket mer medvind på den tiden också, det får man inte glömma bort i debatten.

Upplever att man på den tiden hade en cykel att tillgå hemma i större utsträckning.
Enl åtminstone en cykelhandlare jag har pratat med såldes det våren -80 väldigt många cyklar jmf med både åren innan och efter. Vilket medförde att hen fick hålla på att underhålla och reparera vad hen kallade "gammalt skrot" långt in på 90-talet.

Oavsett politisk hemvist kan vi väl enas om att rent objektivt är alla stora partier cykelfientliga och bilvurmande? I den mån något överhuvudtaget blir gjort för cykeltrafiken så beror det på vad enstaka individer och mindre koalitionspartier lyckas åstadkomma. I aktuellt fall kristdemokraten Forssmed.

På Nationalnivå har du troligtvis rätt. Men så är det väl i många länder. Politiska partier försöker ofta att fånga röster i mitten och där kör majoriteten bil. Men på lokalnivå kan det vara annorlunda. Även om Stockholm har mycket för stor fokus på bil, för min smak och jämfört med t.ex. Nederländerna, så har senaste årens bilfil gjorts om till cykelbanan på flera viktiga ställer. Nu är det t.ex. nästan trevligt att cykla på Sveavägen. Jag skulle inte kalla det för bilvurmande. Realiteten i många Europeiska storstäder visar att det inte funkar när alla, eller inte ens hälften, bilpendlar. Det betyder ofta mer cykel fokus på lokal och regionalnivå, även om regeringen inte är intresserad.

På glesbygd hjälper det dock inte. Och situationen är särskilt dåligt i Sverige. Lite hopp finns dock även där. Jag ser allt fler fina cykelbanor bredvid trafikerade väg i småorter.

Elsparkcyklarna trycker undan cyklingen bland unga. Vi har ganska många studenter och/eller unga med sitt första boende i vår brf, och det märks tydligt att det är färre cyklar i cykelställen och cykelrummen numer än det var för ca 10 år sedan. Dock en j-a massa elsparkcyklar på gården varje morgon. Trenden syns över hela stan.

Elsparkcyklarna trycker undan cyklingen bland unga. Vi har ganska många studenter och/eller unga med sitt första boende i vår brf, och det märks tydligt att det är färre cyklar i cykelställen och cykelrummen numer än det var för ca 10 år sedan. Dock en j-a massa elsparkcyklar på gården varje morgon. Trenden syns över hela stan.
För att citera GBG Sounds ”Björn Borg”:

Då är allt jag känner bara hat.

Tjena!

Busskonflikten 2013 ökade på pendelcyklandet rätt rejält också.

Tillbaka
Topp