Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Det där konstiga som händer nån vecka om året då hela Skåne står still, lastbilar glider åt fanders och alla klagar på kommunens snöröjningen. Och självgoda norrlänningar (norr om småland) dyker upp som blommande flugsvampar på Österlen för att förkunna hur väl vintertrafiken fungerar där de...
Lite brister i resonemanget kring mörkerkörning tycker jag (s.76-77). Vid möte så spelar det ingen roll var cyklisten ligger för hastighetens skull. En bil eller lastbil kan inte göra en omkörning med betryggande avstånd om denne samtidigt har möte och behöver då sakta ner oavsett var cyklisten...
Denna veckan så annonserar de en ficklampa med beskrivningen "Batteridriven". Har alltid tyckt det varit lite besvärligt att behöva dra en massa förlängningssladdar till min nuvarande ficklampa så detta är verkligen ett steg framåt.
Du har rätt. Det är lux jag pratar om. Slarvfel. Min lampa är på 2W led så grovt 200 lumen. Jag redigerar mitt inlägg, tack för korrekturläsningen.
Fick redigera två gånger. Det var 1000 lumen jag menade, en del tillverkare anger lumen istället för lux men jag hade fel om min egen lampa. Svårt...
Jag förstår ärligt talat inte de här 1000+ lumen-lamporna. Min lampa ger max 60 lux och jag ser bra med halvläge, alltså 30. Kvartsstyrka fullt tillräckligt inne i tätort eller på cykelbanor där det inte går så fort. Ljuskällan på 2W bör kunna ge ca 200 lumen.
Vad är grejen?
När jag cyklade...
En extra stark lampa som eget helljus. Vänta med att blända av tills bilisten precis inser hurpass stark lampa du har. Få dem att se ditt helljus och sen se att du bländar av. Slår de inte av sitt helljus, slå på lampan igen och vänta tills de släcker.
Sen behöver inte lampan vara superstark...