Senaste innehållet av calmbay

  1. C

    Hjälp med att bygga en fatbike racer!

    Klart du ska ha färg. Nått poppigt!
  2. C

    Vettiga höst däck med grepp.

    Fast dhf med sina längsgående mittdubbar sladdar ju mindre än dhr med tvärgående enligt min cykels beteende iaf. Många i denna tråd verkar resonera som om de hoppas hitta ett däck som inte släpper i lera. Nått sånt finns inte. Handlar ju om hur mkt och på vilket sätt det släpper. Kanske tolkar...
  3. C

    Vettiga höst däck med grepp.

    Dissector är inget bra lerdäck. Det packar igen. Det är ett torrdäck även i beskrivningen. Dhr2 är ett klassisk allrounddäck men personligen gillar jag dhf som bakdäck i lera bättre. Dhr2 sladdar mer än dhf.
  4. C

    Vettiga höst däck med grepp.

    Shorty är ju ett lerdäck för dh så att det vibrerar på hårt underlag säger mer om att däcket används fel än att däcket är dåligt. I lera släpper greppet, men det ska vara med carvande känsla och inte packa igen.
  5. C

    Vettiga höst däck med grepp.

    Finns ett däck fram jag alltid återvänder till i höstföre. Specialized Hillbilly. Förutseende, rensar lera mästerligt och har en fantastisk känsla. Kör alltid maxxis sommartid men de har inget med samma kvalitet.
  6. C

    Sittposition - trampeffekt

    Hjullager ska inte snurra toklätt när man känner på det med fingrarna. Kulorna ska ju ligga i en viss mängd fett. Tänk oxå på att hjul kan påverkas av axelspänningen när det monteras i ram. Det kan gå lätt på bänken men trögt i ramen. Men det kanske du har koll på redan?
  7. C

    Sittposition - trampeffekt

    Sitta så långt fram i relation till vevpartiet vi gör på trail/enduro mtb idag är bra uppför för att det ger mer tryck på framhjulet men tror inte det är bästa position på flacken ändå. Isf skulle lanfsvägshojjar och rena race cross country haft sådan sittposition redan och de har de ju inte...
  8. C

    Sittposition - trampeffekt

    Började oxå cykelpendla nyligen på en 20år gammal trek hybridare och slogs av hur vansinnigt fort den gick. Trots att man sitter långt bakom vevpartiet, har interna växlar och v-broms som skrapar i litegrann på ett ställe på fälgen. Måste vara nått fel på din. Skuret vevparti eller liknande.
  9. C

    Sadel som inte bygger i höjd?

    Det är oneup v2 på bilden helt klart. Visste inte att brand x är liknande och kan justeras i slaglängd. Är alla brand x det?
  10. C

    Sadel som inte bygger i höjd?

    De måste gilla att downsiza i Tyskland eller så har folk där generellt längre ben. Typiskt tyskt med aningen längre sadelrör än övriga marknaden. Hoppas du hittar en lösning.
  11. C

    Sadel som inte bygger i höjd?

    5-15mm för hög säger du. Ca 10mm alltså. För mig är det ganska mkt. Är väll inte droppern som är för lång utan antingen sadelstolpen som är för hög eller för korta ben. Tysk cykel? , de brukar ha långa sadelrör i förhållande till reach. Blir nog bäst att byta till en kortare dropper i slutändan.
  12. C

    Sadel som inte bygger i höjd?

    Vart finns det video som visar hur man schimsar brand x?
  13. C

    51 vs 42mm offset

    Var kul att gräva i detta ämne. Vill ge Keith Bontrager och Manitou suspension cred för den ena hade den faktiska tekniska tanken och de andra tog fram gafflar för att testa. Inom motocross pratar man mkt trailvärde har jag för mig för övrigt...
  14. C

    51 vs 42mm offset

    2008 verkar vara året då GaryF introducerade Genesis2. Innebar bland annat 51mm offset. Undrar vilket trailvärde han designade kring? Borde gå räkna fram. Nyfiken på att jämföra med vad dagens hojjar med kortare offset får. Nån som redan jämfört? https://www.bikeradar.com/news/2008-gary-fisher/
  15. C

    51 vs 42mm offset

    Egentligen är det väl ett specifikt trailvärde man vill ha? Offseten gör ju inget i sig själv men ihop med hjulets storlek och gaffelns vinkel så hamnar däckets kontaktyta på olika avstånd från framaxeln. Alltså från vridcentrum. Det behövs en offset för att hjulet inte ska börja...
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer