Senaste innehållet av Der Kaiser

  1. Der Kaiser

    Ny racer? Funderingar...

    Verkligheten är såklart att nuvarande racer + gravel gör allt jobb som kan behövas. Uppgradering 1 skulle vara ett hjulpar för slicks till graveln. Graveln kan dock kännas sävlig? Och därmed inte vara så lockande som lvg-hoj, så det kan @DanielS använda som argument för förnyelse. Klart...
  2. Der Kaiser

    Hör upp, cykel i media-tråden

    Istället för tvärtom som nu när lagstiftningen belönar .(teoretisk) tidsvinst som pendlare får med bil, istället för metod-neutral som skulle ge samma även med kollektivtrafik eller cykel.
  3. Der Kaiser

    Hör upp, cykel i media-tråden

    Om man har skiftarbete är det alternativet ibland ogörligt, antingen går det inte några bussar då, eller när man ska hem igen, och/eller så är cykeln, oavsett vilket härke det är, borta när man kommer dit igen.
  4. Der Kaiser

    Hur mycket snabbare snittfart vid viktnedgång?

    Apropå Strava, eller Garmin för den delen, så om TS cyklar samma sträckor regelbundet så går det ju att göra ett segment för hela den intressanta delen av rundan (gör den privat så ser bara du den), så kan du får lite värdefullare siffror.
  5. Der Kaiser

    Hybridcykel för 24 km/dag i Gbg – Förmånscykel (Crescent) vs. Köpa eget?

    Då gissar jag att du betalar några tusen per år för service, och att bilen i sig kostat minst några 10.000 kronor, troligen minst 100.000. För ett fordon som också kostar tiotals kronor per kilometer att köra, kostar i försäkring varje månad, och bara försämrar din hälsa. Varför är du så snål på...
  6. Der Kaiser

    RR - Montenegro på 3 dagar

    Anlöpte Kotor när jag jobbade tillfälligt på ett litet kryssningsfartyg 2015. Var iland en sväng. Fint! Träffade också en styrman som också är lots i Kotor när jag lotsade ett annat fartyg nu i helgen. Hon var också fin. När landet har ordet berg i namnet vet man vad man får! Tack för RRen!
  7. Der Kaiser

    [OT] Telefon som ringer upp folk självmant, hur få den att lägga av med det?!

    Slänga sim-kortet och stänga av ip-telefoni samt köpa en "senior-Doro" för då hon ska ha med telefonen utanför lägenheten? Lite klumpigt sätt men åtminstone ett sätt.
  8. Der Kaiser

    [ot] Fjollboll!

    Förutom att klippet stoppar precis när den riktigt kända meningen just ska komma till sin spets så ja.
  9. Der Kaiser

    [ot] Fjollboll!

    Snarare läge att plocka fram speaker-bandet från -36.
  10. Der Kaiser

    [OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

    Thun-tanker, vägfärja, Waxholm. Glad midsommar @Loftberg
  11. Der Kaiser

    [ultra] Ruggins cyklar 6000 km från Gibraltar till Nordkap

    Inte bara supported. Väl medicinskt övervakad så hon behöver inte ta några svåra beslut i sin trötthets dimma. Naturligtvis omänskligt jobbigt fysiskt och mentalt oavsett, jag är helt mosad idag efter en natt med få timmar i kojen utan att kunna sova följt av jobb och ett par timmars sömn mitt...
  12. Der Kaiser

    Jenny Rissveds

    "De" gjorde ju en bedömning, efter några varv kom de med friande dom. I både cx och mtb verkar kommisarieaten tillåta relativt mycket närkontakt, jämfört med lvg, men jag tänker att det har med skaderisken att göra.
  13. Der Kaiser

    Farligt med reflexer i hjulen

    Japp. Det är ett reglage för landsvägs-växelsystem fast för rakt styre, du behöver en 11-delad bakväxel, som din gamla 105. 11delat mtb har annan ratio och passar inte.
  14. Der Kaiser

    Allt-i-allo-MTB?

    9*135 står för att det är quick release öppna dropouts med 135 mm mellan kedjestagen. 12*148 att det är through-axle och 148 mm mellan dropoutsen. Aka boost(-spacing) QR 135 är gammal standard, och eftersom det är öppna dropouts så kan hjulen hamna snett när man monterar dem. Through-axle hamnar...
Tillbaka
Topp