Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
IFK Umeå - som klubben hette före 1970 - gick upp i högsta serien någon gång under första halvan av 1960-talet.
IFK Umeå slog ihop hockeysektionen med Sandåkerns SK:s hockeysektion och bildade IF Björklöven (som sedan tidigare var IFK Umeås smeknamn). Sista säsongen innan sammanslagningen...
Problemet med olika ner- och uppflyttningsregler är att de ekonomiska förutsättningarna i allsvenskan är så sanslöst mycket sämre än i SHL. Allsvenskan är verkligen en gärdsgårdsserie - inte sportsligt utan ekonomiskt. Lagen i Allsvenskan är meriterade, bra lag som spelar bra hockey och...
Brynäs och Färjestad är de lag som spelat längst i högsta serien - Brynäs var ner i dåvarande kvalserien (vårallsvenskan) i slutet av säsongen 95/96 men gled igenom den rätt enkelt om jag minns rätt.
Jag köpte en bättre begagnad stationär Lenovo 2011 ("det är ju en IBM, vad kan gå fel liksom?") och härsknade på att den hade nån slags dum icke-standard-bios som krävde handpåläggning för funka med icke-Lenovo-komponenter. Thinkpad vet jag i och för sig inget om, men jag är lite skeptisk till...
1. Jo. När folk använder stigen så blir den allmänt trafikerad. Just stigar (eller "färdled i terräng" som är den juridiska termen) är nog inte prövade rättsligt men det finns en HD-dom på att en tomtinfart till en villa ska anses vara allmänt trafikerad.
2. Nej, ordningslagen får inte användas...
Jodå, skog ingår. Annat landområde. Ordningslagen är en slasklag som täcker allt som inte redan täcks av andra författningar. Men det innebär också att man inte får använda ordningslagen om det finns en annan författning, i detta fallet trafikförordningen som täcker både väg och terräng och både...
Det är lite luddigt, men jag skulle tro att trafikregler enligt föreskrifter om rätten att färdas och vistas (miljöbalken 7 kap. 30 §, förordning om områdesskydd enligt miljöbalken) inte har något underförstått krav att märkas ut till skillnad från trafikregler enligt trafikföreskrifter...
Det ska jag börja köra med. "Irrelevant semantik." Det kommer man att vinna varje diskussion med. Ordet "semantik" är ett jättepraktiskt och magiskt ord som förvandlar alla andra ord till damm.
Ute på landet är det frivilligt. Gamla banvallar ägs ofta av staten sedan järnvägstiden vilket underlättar. Värre är det om marken sålts till någon skogsägare som absolut inte vill ha nån allmän cykelled genom sin skog.
Vägrätt är evig och det utgår enbart en engångsersättning (i princip vad...
Med detaljplan enligt plan- och bygglagen - dvs. i huvudsak i tätort - kan kommunen skaffa sig rätt att lösa in en fastighet mot fastighetsägarens vilja.
Med vägplan enligt väglagen - alltid utanför detaljplanelagt område - kan staten (eller kommunen i vissa fall) skaffa sig rätt (vägrätt) att...
Gamla banvallar har fördelen att de ofta utgör en egen fastighet. Då slipper man ge sig in i ett planförfarande.
Järnvägsfastigheterna mellan Ulricehamn och Falköping ligger kvar i sin helhet, med undantag för i Blidsberg och Kinnarp där några industrier har byggts över den f.d...
Väglagen 4 § och plan- och bygglagen 2 kap. (och säkert ett par andra lagar som handlar om fastighetsbildning) tar redan upp att hänsyn ska tas till allmänna och enskilda intressen, men vad som är vad tror jag handlar mycket om juridisk praxis. Expropriationslagen 2 kap. är lite mer detaljerad...