[Notis] Testa cyklar i Hammarbybacken, Stockholm

Alvaro

Ny medlem
Testa själv och få en egen uppfattning om skillnaderna mellan 26” och 29” i en av Sveriges bästa Mountainbike område, Hellas. Vilken racer-cykel passar dig bäst komfort eller race? Provkör Tarmac och Roubaix för att få en egen uppfattning. Eller vill du hellre testa på DH och Freeride cyklar så kan du testa Demo 8/ Enduro och SX Trail utför hammarbybacken.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/06/14/testa-cyklar-i-hammarbybacken-stockholm/

Bilagor

• ttb stockholm-2.jpg
    ttb stockholm-2.jpg
    22.2 KB · Besök: 79
matz skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter superkul...undrar var fru och bar säger om
> jag skippar Grekland ??

Fru och bar? Låter som en skön resa till Grekland..

bruce skrev:
> Det verkar farligt..

Det låter dyrt...

Martina skrev:
> Typiskt, jag är inte hemma då. :(

Typiskt, jag är inte hemma då. :) Jag är på semester så det får man väl vara glad för...

/Johan

Passerade förbi där idag, babblade lite med Johan A och ostkaka. Testade ingen hoj, men ni som testade - vilka intryck fick ni?

Nyss hemkommen från detta evenemang. Testade Tarmac, Roubaix och Epic 29er.

Grymt trevlig dag, det var intressant av att testa hur en dubbelt så dyr racer kändes mot min nuvarande. Det kanske inte var någon revolutionerande skillnad, men den fanns där.

Epic:en var också en kul bekantskap men den testade jag mest för att se hur det var att hoja i skogen. Roligt men lite riskfyllt kan man säga. Det känns som om jag skulle vurpa åtminstone en gång i timmen om jag färdades på sådana stigar. Det verkar inte heller så smart att plocka ut en såpass komplicerad hoj bland allt stök och bök - gör ni något annat än mekar och rengör?

Tack till Specialized för en kul dag, nu har jag något att fundera på framöver. Ska ta mig förbi concept store också vid tillfälle och inventera lite.

Själv har jag haft magkrångel mest hela helgen och stod över att pröva s-works epic som jag nog var mest sugen på tillsammans med dito 29ern... :-( T

Min plånbok tackar mig för att Epic 29er var utlånad hela tiden. Däremot provade jag Enduro i skogen och Demo 8:an nerför backen (orkade inte vänta på liften, så jag provade den även uppför. Inge kul). Grymt trevligt arrangemang, men istället för att ordna timslånga turer med de mest populära hojarna (29ers) så kunde det ha varit en halvtimmesbegränsning eller så på dem så att fler fått chansen att prova.

Bra initiativ och bra genomfört! De hade fått extra plus om:
Fler pedaler - när jag skulle testa räser fans det inga spd-sl pedaler inne så jag fick köra med mina mtbskor.
Bromsar och växlar hade varit rätt justerade.
Det hade funnits saft/kaffe.

Testade Roubaix SL3 med ultegra. 56
Lite mjukare är den ju.
Ultegrakomponenterna som satt på var grymma. Tyvärr var framväxeln inte riktigt justerad så det lät en del när man körde på stora kakan. Jag saknar rappheten som jag har i min Tarmac, även om den är lite äldre och inte har lika fina komponenter. Man kanske tänker annorlunda om man kör längre sträckor på dåliga vägar.

Stumpjumper FSR Expert EVO
Dagens höjdpunkt! Började med att trampa uppför hbb. Jag var lite feg nedför, för feg antagligen.
Den kändes oerhört bra, både upp och nedför. Gillade 2 klingor fram och kedjestyrare. Den justerbara stolpen var bra. Men 37' är mycket pengar för en hoj, i mitt fall antagligen för mycket.

Epic 29er
Inte min typ av cykel men nu har jag i a f testat FS 29". En klinga hade enligt uppgift fått en smäll så det tjongade till ibland när man tryckte på uppför. Dåligt mönster på däcken, inget grepp alls på grus.

Tack till Specialized för ett mycket trevligt arrangemang!

Jag kom med ryggskydd och fullface-hjälm så det var inte riktigt läge för stigcykling även om jag gärna provat både Stumpjumper och Enduro.

Nu blev det istället SX Trail och Demo 8. Tyvärr lite oflyt för arrangörerna med en strulande lift, men första varvet upp för Hammarbybacken med SX Trailen blev med fyrhjuling och släp. Andra varvet blev med muskelkraft, på denna repa lyckades jag dock med genomslagspunktering bak.

Passade bra då att byta hoj till Demo 8 samtidigt som de lyckades få igång liften. Blev några åk på Demon och hann bekanta mig med spåren då jag aldrig kört i Hammarbybacken tidigare.

/Sebastian

Tillbaka
Topp