[Artikel] Första titt - Nya Meta-serien från Commencal (Nu uppdaterad med video)

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt - Nya Meta-serien från Commencal (Nu uppdaterad med video)
commencal_meta_am_ingress-448x298.jpg

Commencal Meta 5 har varit en storsäljare i Sverige i flera år, men har nu fått några år på nacken. Det har därför blivit dags för Commencal att göra om serien helt från grunden. Både femman och sexan görs om, samtidigt som serien också utökas med en lättare kortslagig modell och två heldämpade 29ers. HappyMTB har varit och tjuvkikat i franska La Bresse.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/06/30/forsta-titt-nya-meta-serien-fran-commencal/

Senast ändrad:
Snygg.
Men varför inge något smutsskydd för bakdämparen, grymt exponerad.

är dem efterblivna på commancal eller? ha en konstruktion där dämparen ligger på det optimala stället för att skadas av all skit hjulen drar med sig

Välskrivet och genomtänkt, som vanligt. Tumme upp!

Stänkskydd tycker jag också låter som det behövs, man får hoppas att det kommer som standard på produktionshojarna.

180mm PM-fäste bak tycker jag är onödigt. 160mm räcker väl i Sverige. Hoppas i alla fall det är utbytbara inserts och inte gängat rakt in i aluminiumet i svingen. Förresten, varför detta korståg mot adapters? Personligen tycker jag det är bra att få välja skivstorlek fritt, och vikten man pliktar är i princip 2 skruvar, klart värt det tycker jag. Dessutom riskerar man inte att dra sönder gängorna i ram/gaffel i onödan, utan man sliter på gängorna i adaptern istället.

Jag ifrågasätter om 39-klinga verkligen är optimalt för svensk stigcykling. Visst är det bra på öppna snabba alpstigar, men till vanligt Hellasbröt är väl en 32 ganska optimal, så slipper man använda framväxeln alls. Dessutom är det enkelt att sätta på bash på ett 3-delat vevparti, men väldigt svårt på 2-delat, och vissa av oss (typ jag) är klantiga nog att behöva en.

39 låter överhuvudtaget mycket tycker jag, på dh:n har jag 36, och det är sällan jag upplever att jag trampar ur där heller, men då kör jag ju ifs mest brötiga skogsstigar där man ändå inte trampar så mycket, rullar man mycket maskinbyggt kanske det är annorlunda.

Intressant och välskriven artikel!

Vem säljer Commencal i Sverige nu när Cyklotektet slutat? (och lyfter sin hand ifrån reservdelsförsörjningen dessutom...) Att det är iLikeBike som har agentaturen har jag förstått iaf.

Väl skrivet! Jag har en Meta 6:a och välkomnar absolut den brantare sadelrörsvinkeln. Dock känns ju den nytillkomna hängbuken lite sisådär... Ska bli spännande att se SX-modellen dock!

Härlig läsning som vanligt!

Grymt snygg cykel, var ju lite inne på metafemman innan jag slog till på min Nerve XC, samma färg som den i artikeln förövrigt, kanske därför jag tyckte den var så snygg.. :)

Hej Bullen, jag har tyvärr inget problem med att min bakdämpare har fått skit på sig. Har aldrig hänt de senaste 8 åren jag cyklat med skitig/lerig dämpare. Så nej Bullen, det är ingen idé att göra en film om mig.

Cykelns enda "problem" är väl vikten? Allt annat är standardbra.

jag tycker den ser ut att vara precis det jag har letat efter, en cykel som tål att åka till vallåsen och ändå går att trampa med utan att bli frustrerad, bara att börja spara...

Lite tråkiga förändringar mot gamla femman kan jag tycka som är så nöjd med min Meta 5 just för att storleken är liten, kejdestagen är korta och bb är lite högre. Allt Metan behövde var väl att styvas upp lite i baksvingen och lättas lite. Den här ställer sig bara i raden med andra 150-160mm cyklar, mer att välja på av samma lika?

Å andra sidan tvivlar jag inte på att det är en grymt rolig cykel.

Det jag tycker är mest intressant här är egentligen produktutvecklingsordningen - först kom DH-ramen. Efter ett år flyttades den tekniken ner på "mindre" ramar. Detta är en utveckling som börjar bli mer och mer tydlig bland fler märken. Intressant och som stödjer citatet från filmen F1rst: "Downhill is the Formula1 of mountain biking".

Ser sjukt fin ut för övrigt!

+1 på pean, nya Meta AM är mer en cykel gjord för det vi svenskar önskar att vi cyklade och inte lika mycket för det vi faktiskt cyklar. Sunn Kern finns ju dock kvar med den gamla franska geon

Haha precis är det nog när vi tuffar runt på platta stigar med överbyggda cyklar. Missuppfatta mig inte, jag är pro överbyggt självklart men jag är otroligt nöjd med min Meta5. Kern är cykeln jag inte skaffade när det blev Metan istället. Finns ju några kvar ändå, Yeti 575, SC Blur och Orange 5 är väl fortfarande i samma liga. Alla lagom överbyggda för plattskogarna i Sverige (och då menar jag Uppsala) och för mig sitter gamla geon som en smäck.

Det ska ju komma en SL oxå om nu AMen känns för biffig- SLen är absolut intressant i mina ögon som är toknöjd med Meta4an. Kanske kommer att vara märkestrogen för första gången någonsin!

/T

Iaf Orange 5 är föregångare i avdelningen lång, låg och flack. Amerikanska cyklar är oftare höga och branta rent generellt. Och fransoserna.

Överbyggd är ju en sak, geometri en annan. Långa kedjestag för stabilitet i fart och stadiga klättringsegenskaper när man ska veva sig uppför hundratals höjdmeter alpstig är inget som behövs så mycket i Hellas

Jo visst är det så, Meta AM är som sagt ingen stighoj utan en AM-hoj. För användningsområden som innefattar blandad hårdkörning med en bikeparkhelg här och en alpvecka där inlagda är hojtypen dock riktigt kompetent! Det är inget som hindrar att köra stig med den heller vill jag påstå, även om jag tror att Meta SL och de kommande Meta 29ersarna blir ännu bättre lämpade för just det. Men mindre mångsidiga.

Ang 39-klinga så tyckte jag det funkade rätt bra ihop med 11-36 bak. En av testarna använde aldrig lillklingan, jag själv fick växla ner när alperna så krävde och tröttat ut mina ben. Men som sagt, cykeln är optimerad för dubbelklinga. Jag tappade inte kedjan en enda gång i La Bresse, det skramlade inte heller nämnvärt så jag saknade egentligen aldrig en kedjestyrare. 2x10 är trots allt en mycket bra setup för de allra flesta, bra mycket bättre än 3x10 utom kanske för trikåcykling. Enkelklinga är mer för oss stökfetischister på hemmaplan. Jag tror dock inte cykeln blir hemskt dålig och ocyklingsbar ifall ngn monterar en 32-klinga och kör 1x10 på den heller. :) Hade jag kört hojen själv hade jag behållt dubbelsetupen med 26/39.

Nu handlade det ju inte om att Meta AM var dålig på något sätt, snarare om att den petar ut en cykel ur modellprogrammet som vi gillar så mycket. Det vore som att Volvo skulle byta ut sin V70 mot en 8 meter lång bil med flak, jättekul bil om man bor i BC men vi kommer sakna V70:n här hemma i Sverige ändå. Den kallas ju inte Hellasmoppen för inget liksom. Nåja, det är vad jag får ut av det hela iaf. Typ.

Jag förstår dig! Så där är det, slaglängderna ökas och så stoppas nya modeller in "underifrån". Kona Stinky t ex hade från början 5" slag, därefter 6", när den fick 7" så kom Coilern in som ny modell med 5", som i princip var den gamla Stinkyn. Osv osv. Tillverkarna vill ju bredda sitt modellprogram så mycket som möjligt.

Men jag har full förståelse för att det är vemodigt för många att Meta 5 går i graven, då den varit så pass populär!

Vi fick väldigt knapphändig information om Meta SL och övriga kommande modeller, så vi får vänta några veckor till Eurobike!

Härligt, äntligen har Max fixat 2 av de största felen med metan. Progressiviteten i länkaget och den skyhöga standovern...

Om man hade onödigt mycket pengar skulle nog en Meta-SL bli fin hemma i Sicklaskiftet och resten av hellasskogarna... :-) T

Jag tror sportson söder och Cycle Corner har commencal nu. Cycle Corner har årets cyklar på hemsidan, skulle tro de fortsätter.

Snygg cykel och väldigt välskriven artikel.

Men jag vettefan om jag hellre haft den där än min Meta 5.5 Team-10. Lägre BB vill jag inte ha, slår i så det räcker som det är. Mindre skyddad bakdämpare vill jag inte, surt om vasst grus eller stenar skulle sabba den. Och längre kedjestag vill jag heller inte ha, lång cykel är ju inget plus direkt.

Men jag använder ju Metan som "Hellasmoppe" i första hand, och nu ska visst Metan bli ännu mer Alp-hojj än förritia.

Yo AM-fans, artikeln är nu uppdaterad!

Commencal har efter pressläggande beslutat att förlänga samtliga storlekar av Meta AM med 12 mm horisontellt, dvs 12 mm längre ETT/reach än vad som står i geometritabellen i vår artikel. Det gör redan stora storlekar ännu större och cykeln blir alltså ännu mer inriktad på hög fart istället för knix.

Vi har också fått upp vår video, yay!

Uppdaterad artikel: http://happymtb.org/2011/06/30/forsta-titt-nya-meta-serien-fran-commencal/

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> http://videos.mtb-news.de/videos/view/14549/h
>
> Var det denna filmen?
>
> /S

Näe, det där är bara en dålig cover på vår video! Med mest en massa bilkörande. Skämt åsidor, så här var det: happys nyköpta GoPro hann inte komma i tid till min avresa. Detta i kombination med att jag var själv där nere, dvs utan fotograf (och då är det svårt att fota sig själv) gjorde att jag teamade upp med en tüsk från mtb-news och vi turades om att fota/filma varandra. Det innebär också att jag fotat en del av/modellat på en del av bilderna dom publicerat. Roligare med mer material till våra läsare tyckte jag, så hoppas att ni står ut med att några klipp är gemensamma. Fler bilder där kanske ngn happybekant känns igen finns på: http://www.mtb-news.de/news/2011/06/30/commencal-meta-am-2012-fahrbericht/
(scrolla ner för galleri) :)

var inne på sportson katarina bangata för några veckor sedan och fann till min glädje ett par commencal där. fick höra att de börjar köra commencal nu men att de ligger lågt detta år pga cyklotekets stora utrensning (svårt att konkurrera med de priserna...)

Snyggt, ser ut att vara helt ok stigar att testa hoj på.

Längre TT gör ju att man får gå ner en storlek. Nu matchar den nästan Prophet (som är ordentligt lång), där small är 575mm lång med 73,5 graders sadelvinkel, Commencalen får samma längd men 75 graders sadelvinkel gör den effektivt lite kortare. Personligen gillar jag det, för då kan jag gå på small istället för medium och (oftast) få en lägre cykel på köpet.

Högre än 110mm styrhuvud är inget jag eftersträvar ändå, kör just nu inga spacers, 0 graders styrstam och flatbars.

kronbladh skrev:
-------------------------------------------------------
> var inne på sportson katarina bangata för några
> veckor sedan och fann till min glädje ett par
> commencal där. fick höra att de börjar köra
> commencal nu men att de ligger lågt detta år pga
> cyklotekets stora utrensning (svårt att
> konkurrera med de priserna...)

Vad synd på ett annars bra märke!

Men, ärligt talat blir jag inte så jävla sugen på AMserien. Meta6an får fortsätta sin tjänstgöring ett tag till :)

han i blått simmar ur bild i videon!

Skämt å sido fin cykling och bra video som ökade cykelsuget!

Fint rull på hojen

IMG_3302.jpg

Absalon satte bästa tid i kvalet till Megavalanche.

/S

Hah, för att kompensera för den ökade topprörlängden så tycker jag att de kan korta in kedjestagslängden med 10mm.... (önsketänkande)

Inget snack, Den får det helt enkelt bli!! Någon som vill köpa en Ransom 20?

Funderar på att ersätta min avsomnade Supreme (mini DH eller Supreme 6 eller vad den nu heter) med en Meta SX.
Är lite fundersam över längden bara, Supremen hade ett topprör på knappt 600 mm och det var på gränsen till kort tyckte jag. Så troligen blir L lagom men hur "lång" känns den?
Happy har testat båda (Westman?), är M=S/M och L=L/XL och XL=jättestor?
Ska vara till en 192 cm cyklist som kommer köra singelklinga fram och kompromissar på uppförsegenskaperna för att ha kul nerför.

Jag funderar lite på att införskaffa en meta am2 lagom till sommaren men jag är lite osäker på storlek. Jag är 180cm över havet, är det då medium som gäller??

Tillbaka
Topp