Artikel: Gotland runt på 50 mil

Man behöver inte GPS för att hitta en shysst väg, det gör man ju lika bra med karta. Det fina med GPSen var det färdiga spåret som vi hade kirrat innan. På så vis slapp vi stanna i varenda liten stigförgrening och navigera. Det hade alla gånger fått oss att hoppa över stigarna ibland.

Fina bilder Beppo. Gotska sandön måste besökas, det står högt upp på önskelistan.

Mickelino: håller med dig precis om saknad av en lite enslig kuststräcka i Stockholmsområdet att promenera på och fundera och filosofera..

Gott nytt år!

//Malin

Cross verkar ju vara det optimala?
Körde på hyrd mtb för 6-7år sedan. Har de börjat hyra ut cross än i visby? ;)
..kommer väl efter detta reportage. Kul läsning.

Kul artikel och fina bilder. Jag har gotländkst påbrå och har varit där mycket. Tyvärr har det blivit ett ofrivilligt uppehåll sedan släkten där dött ut. Många fina minnen av cykelturer med gamla cyklar genom det magiska landskapet som väcks när jag läser detta :)

Å gotland...

Ni har väl inte missat GBB tvådagarslopp med start och mål varje dag i kneippbyn. Grymt roligt. Speciellt för oss som inte (längre) bara tänker cuppoäng, placeringar i totalen och annat. Gå in och läs på www.GBB.se

Sen kan jag även rekommendera en annan cykelsväng. Jag körde Örebro-Rättvik för två år sen. Mest asfalt men bara så fint. Finnsmassor med små vägar så man slipper trafiken och vandrarhem på lagoma avstånd. Jag körde med min kompis BOB. En gul enhjulig kärra. Mycket smalare än den tvåhjuliga så det rä inte det minsta läskigt att åka på vägrenen.

Ha det gottt.

Väcker en gammal tråd till liv för att fråga om det är någon som vet var man kan hyra en Cyclocross till tjejen? Vart sugna på att uppleva en liknande tur på Gotland! :-)

Tack för trådlyftet, det där var en himla fin cykeltur. Vår första touringtripp, det har blivit några rundor till på Gotland efter det och liknande svängar på Sicilien och Sardinien. Fast då har det faktiskt varit med ännu lättare packning och inget tältande.

Hyra cross på Gotland tror jag är svårt, det kanske finns lite finare hybrider att hyra som kompromiss? Eller så lånar du av nån.

Det ska finnas någon skyltad gotlandsled på 50 mil vilket lät intressant men närmare efterforskningar antyder att den numera är dragen på de mest vältrafikerade vägarna och därför inte rekommenderas. Vet någon vad som gäller?

Tänkte ev. ta en snabb tour runt ön (ca 3 dagar) och skulle gärna följa lite trevliga skyltar så att man slipper fippla med kartor eller köpa GPS (min smartfån pallar ju bara en halvdag).

Titta, jag har inte delat med mig av den filen här ser jag.

Obs, den innehåller en del partier som innebär släpa cykel och kortare bitar som nog många skulle klassa som halvteknisk mtb-cykling. Den planerades "offline" med hjälp av kartor så på några ställen fick vi vänta tillbaka och köra en (liten) omväg för att inte korsa någons tomt osv.

Sen kan det ju ha hänt en del sedan 2008 också. Men filen är bifogad här.

Bilagor

jomper sa:
Så här i mörkaste vintertid kanske det kan passa med ett sommarreportage från Gotland?

Gotland runt - 50 mil med cross - så nära kusten som möjligt (några undantag!) på stig, traktorväg, grusväg, i obanad terräng och en del asfalt. Fem dagar. Tält och eget kök. Handla på livs och gårdsbutiker längs vägen och plussa på med trevliga restaurangbesök när tillfälle ges.

Läs mer
Helt missat denna RR, mycket trevlig läsning och tittning, tack!

Hmm, den här hade jag glömt.

Finns det någon del av den här leden som skulle passa för några dagars cykling med barn?

Tänk 2st 7-åringar som cyklar kanske 25km per dag, och antingen att man sover på hotell el likn eller har med sig bagage i cykelvagn. Då funkar ju tyvärr inte de roligaste bitarna med stig eftersom ekipaget blir för brett...

Hade varit jäkligt trevligt!

Tillbaka
Topp