[Artikel] - Cykeln i försvarsmaktens tjänst

Aron

Inventarie
PARA_CYCLEMASTER_05-448x549.jpg

I över hundra år har cykeln haft en viktig roll inom försvarsmakterna världen över. Militärcykeln var både tyst, billig och bra som lastfordon. Hästarna ersattes tidigt med de mindre kostsamma cyklarna. Försvarsmakterna arbetade dessutom flitigt med att ta fram nya och bättre cykelmodeller. Många av modellerna som togs fram, har lagt grunden för några av de cyklar vi kan se på dagens marknad.

Läs vår artikel om militärcyklar: http://happymtb.org/2015/12/16/cykeln-i-forsvarsmaktens-tjanst/

Intressant historielektion. Jag kommer direkt att tänka på en kompis som var fjälljägare. De fick alltid släpa runt på prylar. Det skedde gåendes eller på skidor osv. En gång fick de lasta varsin cykel, vilket givetvis avlastade dem från släpandet. De gav sig av efter vägen och övningen bedrevs sedan på en myr där de vadandes fick släpa alla prylar och med cyklarna över huvudet.

Intressant.
Det finns en finsk film om ett cykelkompani under fortsättningskriget, minns tyvärr inte vad den heter.

Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant.
> Det finns en finsk film om ett cykelkompani under
> fortsättningskriget, minns tyvärr inte vad den
> heter.

Ambush eller bakhåll heter den, gick på svt någon gång.

Kronans cyklar får väl närmast beskrivas som "inspirerade" av svenska militärcykeln, mer än att det är en modern variant. (vill man vara elak kan man kalla kronancykeln för andra namn).

Helkama tillverkar fortfarande cyklar för Finska armén, och de tillverkas fortfarande i Finland.

jaakari-sammaleenvihrea-pyora-870x579.jpg

Montague tillverkar vikcyklar för amerikanska armen, bla designade för att kunna tas med vid fallskärmshopp, därav cykelnamnet Paratrooper:

PARATROOPER-Open.jpg

2250817444_1645822ea1.jpg

Senast ändrad:
Väcker många minnen.
Jag gjorde lumpen 91 som en av de sista generationerna då alla tvingades att göra lumpen. I ett sista försök, körde man lågbudget där alla kostnader drogs ner. Cykel blev det naturliga fortskaffningsmedlet.

Några år tidigare hade man skänkt armens cyklar till Baltikum. Första veckan gick vi till ett stort förråd med högar av cyklar. Där vi fick montera ihop 1 fungerande cykel av 3 trasiga.

Fast jag trodde att begreppet "safety bike" kom sig av att de kedjedrivna cyklarna inte slog runt framåt lika lätt när man bromsade jämfört med höghjulingarna.
Att möjligheten att nå marken med fötterna skulle ha nåt med benämningen att göra har jag inte hört förr.

niki skrev:
> Pedersens vikcykel på 6,8 kg lät intressant.
> Finns så lätta vikcyklar idag att köpa?

Måste väl blivit lite fel där på vikten va?
Nästa hoj va målet sub 10 men hamna på 14.5kg...

Gjorde lumpen som jägare i Arvidsjaur 92-93. Vi fick ofta cykla till skjutbanorna under den första tiden, inryckning på sommaren, även senare om föret tillät.
Hos oss var det LTAC som gällde, Lätt Terränggående AttackCykel! :D

Förmodligen är >99.9 procent av Sveriges yta inte praktiskt framkomlig på sån cykel. Och med det menar jag att det går snabbare och kräver mindre energi i längden att färdas till fots. Så inte så genomtänkt...

Oskar skrev:
> Fast vi har ju ett vägnät i Sverige, geo...

Absolut. Men jag tror nog att en invaderande fiende kommer att göra dem ofarbara rätt snabbt.

geologen skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast vi har ju ett vägnät i Sverige, geo...
>
> Absolut. Men jag tror nog att en invaderande
> fiende kommer att göra dem ofarbara rätt snabbt.

Rätta mig gärna om jag har fel, men fienden skulle väl bara göra punktinsatser för att göra vägen ofarbar? De skulle ju bara spränga eller blockera enskilda punkter vilket skulle försvåra för motorfordon längs hela sträckan. En cyklist däremot kan, med viss möda, antagligen ta sig förbi de flesta sådana hinder och sen cykla på de oskadda sträckorna.

silverman834 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fast vi har ju ett vägnät i Sverige, geo...
> >
> > Absolut. Men jag tror nog att en invaderande
> > fiende kommer att göra dem ofarbara rätt
> snabbt.
>
>
> Rätta mig gärna om jag har fel, men fienden
> skulle väl bara göra punktinsatser för att
> göra vägen ofarbar? De skulle ju bara spränga
> eller blockera enskilda punkter vilket skulle
> försvåra för motorfordon längs hela sträckan.
> En cyklist däremot kan, med viss möda,
> antagligen ta sig förbi de flesta sådana hinder
> och sen cykla på de oskadda sträckorna.

De skukle givetvis gräva ner slingor med pentylstubin i hela vägnätet och spränga.

Luthman Photography skrev:
> De skukle givetvis gräva ner slingor med
> pentylstubin i hela vägnätet och spränga.

Ah, såklart. Typ som man lägger golvvärmeslingor alltså! ;)

Att använda just cykel som transportmedel för trupper idag känns inte så aktuellt, däremot tar ju artikeln upp att cyklar använts med framgång för förflyttning förr.

Angående vägar så finns det ohemult mycket grusväg runt om i Sverige där man kan ta sig fram med diverse fordon, tack vare skogsindustrin.

Ja, det var en bra och utåtblickande artikel. Undrar om någons cykelpassion väcktes i det militära?
Medan jag läste kom jag att tänka på de här "bergstrupperna" - mountainbike är inget nytt.

Bilagor

• Fr cykelskytteinf ca 1910.jpg
    Fr cykelskytteinf ca 1910.jpg
    108.6 KB · Besök: 165
Nej FI kommer inte spränga vägar. Dom behöver dom själva. Minera, ja, check points vid viktiga knutpunkter, ja.

Nej dom spränger inte vägar med pentyl. Grävning för det skadar vägen mer. Jobbigt på E4an...

Men när bränsleimporten stryps och kraftnätet är utslaget blir det jobbigt att tanka tanksen. Då kommer nog cykel väl tillhands.

Kul artikel i alla fall!

ruttip3 skrev:
> Nej FI kommer inte spränga vägar. Dom behöver
> dom själva. Minera, ja, check points vid viktiga
> knutpunkter, ja.

Precis, det är ju vårt egna försvar som lär förstöra vägar för att bromsa fiendens framfart (bla med sprängtunnlar som byggs in i vägarna)

geologen skrev:
> Förmodligen är >99.9 procent av Sveriges yta
> inte praktiskt framkomlig på sån cykel.

Och 90% är taktiskt ointressant, så där ser varken angripare eller anfallare ngt behov att färdas.

Om en fläck är viktig att nå, då har människor varit där förut, och då finns det vägar dit.

Militärer må göra saker som ser konstiga ut med "civila" ögon, men de är sällan korkade sett mot de villkor de agerar under.

Jag fick återberättat av min sambo att hennes numera bortgångna farmors särbo hade cyklat och vunnit SM i militärcykling (om det nu hette så). Coolt i alla fall. De hade pratat om hur jag nördat ner mig i cykling och är halvvägs på att nörda ner tjejen med och då hade han berättat hur han inför tävlingen minskat vikten så mkt han vågade på sin cykel och gått ner i vikt och jag tror även att han sydde in kläder :).

wass skrev:
> Väcker många minnen.
> Jag gjorde lumpen 91 som en av de sista
> generationerna då alla tvingades att göra
> lumpen. I ett sista försök, körde man
> lågbudget där alla kostnader drogs ner. Cykel
> blev det naturliga fortskaffningsmedlet.
>
> Några år tidigare hade man skänkt armens cyklar
> till Baltikum. Första veckan gick vi till ett
> stort förråd med högar av cyklar. Där vi fick
> montera ihop 1 fungerande cykel av 3 trasiga.

Jag gjorde lumpen -99 så jag vill inte påstå att du tillhörde en av de sista generationerna som tvingades göra lumpen, ville man inte -99 fick man hitta på något (skaffa sjukintyg) eller se till att få vapenfri tjänst pga politiska värderingar, men alla var tvungna att mönstra. Jag cyklade inte en meter i lumpen, dock jävligt mycket promenad hit och dit vill jag minnas, samt volvo 240 kombi eller volkswagen Synchro när man skulle någonstans.

Hej jag heter Albin och jag skriver ett skolarbete om milittärcykeln. Jag undrar om någon här kan berätta något om hur det var att cykla på och använda militärcykeln eller någon rolig berättelse.

Tillbaka
Topp