[Artikel] Långtidstest - Polars M450 cykeldator

Aron

Inventarie
1-Testbanken-1500x720.jpg

Happyride har långtidstestat en Polar M450, det är en liten och lätt cykeldator för dig som vill kunna logga dina cykelturer och analysera mer när du kommer hem.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=21262

Senast ändrad:
Helt klart prisvärt om de skickar med en Garmin Edge i lådan.

Kul med test även om jag tycker att det känns lite informationsfattigt, mycket som man lika bra kunnat läsa på tillverkarens hemsida. I sann HåkanC-style känns det mer som en recension?. Der hade t.ex. varit kul att se lite bilder på menyer och hur enheten ser ut när man kör.

Termometer finns att välja i sportprofiler och kan visas i displayen under träning, däremot går det ej se i efterhand i Polar Flow. Mycket nöjd med datorn och batteritiden stämmer i verkligheten.

Rally88 sa:
Termometer finns att välja i sportprofiler och kan visas i displayen under träning, däremot går det ej se i efterhand i Polar Flow. Mycket nöjd med datorn och batteritiden stämmer i verkligheten.
Aha, ja du ser! Tack för det, jag satt och letade i profilerna och på specifikationerna, sen när jag kikade i Flow så fanns den ju inte med så då la jag det åt sidan. Inget livsviktigt men lite för kuriosa nu på kalla årstiden.

Lulle sa:
Helt klart prisvärt om de skickar med en Garmin Edge i lådan.

Kul med test även om jag tycker att det känns lite informationsfattigt, mycket som man lika bra kunnat läsa på tillverkarens hemsida. I sann HåkanC-style känns det mer som en recension?. Der hade t.ex. varit kul att se lite bilder på menyer och hur enheten ser ut när man kör.
Tack för återkopplingen!

Eftersom de allra flesta cykeldatorer ser ungefär likadana ut så försökte jag fundera på vad de stora skillnaderna var mot exempelvis huvudkonkurrenten. Som du ser är det inga revolutionerande skillnader utan på detaljnivå i mitt tycke. Som inbiten Garmin-användare har jag inte saknat något väsentligt.

Köpte en m450 för 1415 spänn i mellandagarna. Kanske har använt den i 60 mil och 3 inomhuspass. Väldigt nöjd (men då har jag aldrig ägt en gpscykeldator innan).
Saknade temperaturen men det löste ju sig rätt enkelt. Hade ingen aning om att man kunde ställa in exakt vad som ska visas på displayen helt själv! Nu kan jag ju ha hastighet, puls, temperatur och höjd på samma display. Fanns även ett "hitta hem-läge" :)

Hur använder man hittahemläget?

Det finns ett litet "frontlyse". Bra om man cyklar när det är dunkelt och vägrar ha reflexer och skit. Dioden är mest för att synas.

Senast ändrad:
Hitta hem-läget labbade jag inte så mycket med, den verkade peka mot startpunkten fågelvägen och visa hur långt det var dit, fågelvägen.

Känns lite udda att jämföra med en GPS enhet lanserad 2010? Som dessutom erbjuder kartor och navigering?
Det hade väl varit lämpligare att jämföra med en Edge 520?
Vill man ha den billigaste tänkbara enheten är det ju ett alternativ, men om man ex har en effektmätare så blir det problem då den saknar ANT+.

Senast ändrad:
Ja, min Edge 520 var tyvärr på västkusten hos Garmin för service annars hade jag jämfört med den. Dock tycker jag att 800an inte är så fantastiskt slö efter en uppgradering så nu hittar den ju signal rätt fort jämförelsevis. Dock saknar 800 ju GLONASS, vilket också M450 saknar. Det har ju Edge 520 och den borde vara lite peppigare med det påslaget.

Som jag försöker resonera kring är det ju inte uteslutet att använda M450 tillsammans med effektmätare, jag använde min Stages-vev med enheten med stor framgång. Har man ett Powertap-nav för effektmätning kan man byta ena sidokåpan med antenn från ANT+ till BT, så det finns gott om alternativ och det blir fler. Även smarta trainers pratar inte bara ANT+ utan också BT, dock har jag ingen erfarenhet av såna så jag vågar inte säga i vilken utsträckning de går att köra mot en M450.

Ungefär så här ser "hitta hem" ut. Fungerar ypperligt verkar det som... Gpsen sade iofs "fortsätt rör på dig" när jag skulle fota :)

Pulsbandet som ingick är väldigt bekvämt iaf.

Bilagor

• 20160302_161031_HDR.jpg
    20160302_161031_HDR.jpg
    104 KB · Besök: 189
Japp, det är ju till hjälp om man är riktigt illa ute så klart! ;)

Pulsbandet håller jag med om, skönare än mitt från konkurrenten! Mycket praktiskt att det pratar Bluetooth också för då kan man ju använda det till mobilen.

lundatok sa:
Japp, det är ju till hjälp om man är riktigt illa ute så klart! ;)

Pulsbandet håller jag med om, skönare än mitt från konkurrenten! Mycket praktiskt att det pratar Bluetooth också för då kan man ju använda det till mobilen.

Var på spinning igår och då var det uppkopplat till både m450 och spinningcykelns display. Väldigt lämpligt!
Har enbart vågat ladda min genom usb-port. Laddar ni bara med vanliga mobilladdaradaptrar?

Varför skulle man vilja ha en gps förutom den i telefonen egentligen? Bättre batteritid? På alla andra punker (kartor, användarvänlighet, pris, skärm, osv osv) är väl smartphonen överlägsen?

Jag filosoferar så att jag inte vill stå med urladdad telefon när jag behöver den som mest.

Det är huvudskälet för mig, sen finns det ju andra anledningar som kringutrustning och att jag vill ha en lite mer exakt GPS.

Men var och en till sitt givetvis!

Hur fungerar dessa GPS cykeldatorer?
Visar de även totala distansen, tex om man vill ha koll på service intervaller på cykeln?

Eller finns det något annat bra alternativ till just den egenskapen, utan att behöva sätta sensor på cykeln?
För mitt problem blir när man kör i mycket lera och sensorerna blir täckta och tappar kontakten med enheten.

Mvh Simon

Nu har jag inte kvar enheten och kan testa men de flesta moderna gps:er har så du kan ställa in vilken cykel du använder, antingen direkt i enheten eller när du synkar. Då kan ju ju alltid hålla koll på hur långt respektive cykel gått.
Personligen använder jag Strava och där följer jag hur långt varje cykel har gått utöver massa annat.

Jag har inte hittat den funktionen... Men strava är ju såpass universalt och lätt att kolla upp olika cyklar... Varje gång man ska godkänna en stravaaktivitet får man ju välja hoj.

NickPick sa:
Jag har inte hittat den funktionen... Men strava är ju såpass universalt och lätt att kolla upp olika cyklar... Varje gång man ska godkänna en stravaaktivitet får man ju välja hoj.

I Strava trycker du på Settings -> Gear så ser du hur långt varje cykel har loggat på Strava. I Polar-datorn ovan skulle jag gissa på att man trycker på History och sen Totals (så ser det ut på V650:n i alla fall).

Hur fungerar Strava?

Skaffar man sig en Polar synkar den med strava appen via blåtand eller blir man tvungen att plugga i den i datorn för att få ut all information?

Jag söker ett sätt där man slipper koppla ihop med datorn då jag vet att det brukar glömmas av ;)

Eller finns det någon annan cykeldator som egentligen bara behöver fixa distansen och det där väldigt basic, men som kör på GPS?

Mvh Simon

Tillbaka
Topp